PDA

View Full Version : Laag volume buizenampje



MjS
3 juli 2005, 16:28
Hallo, ik hang al een tijdje rond op het forum maar post nog niet zo veel, maar misschien tijd dat ik dat ga doen.

Ik heb in ieder geval een vraagje... welke buizenversterkers kennen jullie die:
- niet spuugduur zijn
- klinken richting een Marshall JTM45 of in ieder geval Marshall-ish
- lekkere scheur dus, clean maakt niet uit
- niet hard gaan! Moet net boven een drummer uit komen (of zelfs net-niet).
- liefst een head maar combo mag ook

Ik speel nu over 50 watt buizen, maar meestal kan die niet opengedraait worden ivm laaghouden podiumvolume. Ik wil toch die buizeneindtrap-oversturing... Dus naar laag wattage. Powerbrake oid zie ik niet echt zitten. Dus wie helpt me?

AART
3 juli 2005, 16:35
http://www.marshallamps.com/product.asp?productCode=2245(JTM45)

dat misschien

30 watt en jtm 45 scheur :D

Thom TK
3 juli 2005, 16:35
Een powerbrake of een Powersoak is een goede optie hoor...als je een lage volume amp wilt hebben kun je een 20 watt buizen eindtrap nemen + preamp natuurlijk, maar dan nog gaat hij dan tering hard hoor.
Als je een laag volume wilt kun je het beste transitor (modeling) nemen.

AART
3 juli 2005, 16:36
http://www.marshallamps.com/product.asp?productCode=2061X

of deze, 20 watt.

Negative K3 fan
3 juli 2005, 16:40
http://www.marshallamps.com/product.asp?productCode=2245(JTM45)

dat misschien

30 watt en jtm 45 scheur :D

30 watt tegenvoer 50 watt, nauwelijks verschil lijkt me

Negative K3 fan
3 juli 2005, 16:41
ik denk zelf dat je eens moet kijken naar de marshall 18 watt, al dan niet zelfbouw

Mitch
3 juli 2005, 16:45
Juist, of beter nog: THD Univalve. Dat zou voor jou echt de perfecte bak zijn. Eindbuisoversturing en een relatief laag volume.

pimmetje
3 juli 2005, 16:46
Die 18watt leek me ook 't meest voor de hand liggend. Misschien ook niet al te efficiente speaker(s) eraan...

robzilla
3 juli 2005, 16:51
Zvex Nanohead voor echt laag volume :D

THD amps zeker eens naar kijken.. :)

Nicci
3 juli 2005, 17:09
persoonlijk zou ik dan toch voor een powerbrake gaan. daarmee kan je met gemak een 50 watt versterker 'temmen'. als je het in de versterkers met een extreem laag wattage gaat zoeken, beperk je je keuze enorm. wellicht kom je dan uit bij een versterker die je in het geheel niet aanstaat.

Thom TK
3 juli 2005, 20:23
ik denk zelf dat je eens moet kijken naar de marshall 18 watt, al dan niet zelfbouw

Ja maar 20 watt wordt nog als erg hard beschouwd...18 watt denk ik ook nog dan...

ik bedoel, met 20 watt buizen kun je gewoon optreden.

pimmetje
3 juli 2005, 20:36
De vraag was om net (of net niet) boven de drummer uit te komen.
Dan is 18W idd al redelijk wat, maar niet echt overdreven. Het ligt dan ook weer aan over wat voor speaker(s) je die 18W laat blazen.

Maar THD is idd ook geen verkeerde optie. Lekker flexibel.

Nicci
3 juli 2005, 20:41
18 watt is behoorlijk veel als je de eindbuizen in beweging wilt krijgen.

MjS
4 juli 2005, 00:02
Ah een misverstand. De amp moet een Plexi zijn... maar alsnog de THD aanrader dus? Hoeveel watt heeft die met EL34's? De Univalve?

pimmetje
4 juli 2005, 00:30
Univalve heeft één eindbuis... de naam verraadt 't al een klein beetje.
Met EL34 is 't een 15watter. Dus geen enorm verschil met die Marshall 18watter. Maar er zit ook een ingebouwde hotplate in voor als er toch wat te veel volume wordt geproduceerd

JoostBaksteen
4 juli 2005, 10:57
Als je plexi wilt kan je denk ik het beste die 18W marshall nemen. De mannen op 18watt.com hebben die plexi achtig gemaakt, voor zover hij dat niet al was.

Op de site van 18watt.com staan onder Zounds een hoop clips.

Je zou ook naar een THD Hotplate kunnen kijken, daar kan je alle versterkers mee temmen. Op www.amptone.com hebben ze het ook over buizengeluid op laag volume (en over de HotPlate), wel interessant leesvoer op dit gebied.

jozum
4 juli 2005, 11:19
wat dacht je van Fargen?

http://www.fargenamps.com/miniplex.html


Ik heb er geen ervaring mee, maar het is in ieder geval de richting die je zoekt. Iemand wel ervaring hiermee? ben zelf ook benieuwd.

jozum

taylor
5 juli 2005, 10:37
wat ik er van weet(gelezen op het net ergens) is dat je ieder geval niet op die sound clips moet afgaan,lui die er een hebben dacht ook zo'n soort gain te hebben maar het blijkt standaard meer 1 blues amp te zijn,die sound clips zijn blijkbaar minifargens die gemod zijn voor meer gain als je er een koopt vraag daar dan om.

veder is die miniplexi een klasse A amp dus lijkt me niet dat het in de buurt kan komen van een originele plexi.......

maar er zijn nog wel wat bedrijfen die kopie plexi's maken

taylor
5 juli 2005, 10:59
of dat ook echt waar is weet ik dus niet,kan ook zijn dat dat je hem gewoon voluit moet zetten voor zo'n sound maar dan is 12 watt als je hem thuis wil gebruiken nog erg hard lijkt me.......

pimmetje
5 juli 2005, 13:12
Je kan dan met verschillende speakers werken... vooral als je 't als toppie hebt natuurlijk
12-18W over een niet al te efficiente 8 of 10" speaker voor thuis, zelfde 12-18W over een goed efficiente 12" met de drummer erbij. Misschien zelfs 2x12, maar dan wordt 't misschien een probleem om de speakers lekker aan te sturen.

heavy-metal-thunder
5 juli 2005, 13:34
persoonlijk zou ik dan toch voor een powerbrake gaan. daarmee kan je met gemak een 50 watt versterker 'temmen'. als je het in de versterkers met een extreem laag wattage gaat zoeken, beperk je je keuze enorm. wellicht kom je dan uit bij een versterker die je in het geheel niet aanstaat.

Je kan een 50 watter wel oversturen bij lage volumes, maar je kan hem NIET goed laten klinken bij laag volume. Niet met een Powerbreak, noch met een THD of Mass! Ik spreek uit ervaring.

Let op : vorige week was ik op de soundcheck van Uriah Heep. Mick Box speelt over Marshall 100 watters (1959) mét een THD Hotplate, maar hij doet dit om enkele decibels (+/- 3 à 5 dB(A)) weg te knijpen. Als je vb. 20-30 db(A) wil wegzuigen, zuigt de attentuator ook je geluid.

Voorstel voor een goede kleine buizenamp:
- Fender Vibrochamp, maar de speaker is ondermaats; Zet dit op een goed 2*12 cab en je waant je in heaven. Maar ik vind dit belachelijk : een klein ampje op een 1/4 stack! :???:
- Fender Princeton Reverb;
- Marshall 18W, evt. een cloon van vb. www.ceriatone.com BTW : deze heeft wat weg van de Princeton rev;
- Fender Pro Junior of Blues Junior. Deze laatste heb ik gehad, en gaat door zijn 12' speaker verschrikkelijk luid.

Enneuh, 'k zeg het niet graag... maar heb je de Line6 Spider II of de Roland Cube 30 al gehoord? Nix buizen, gewoon digitaal. Maar het klinkt verduiveld goed.

Nicci
5 juli 2005, 14:34
tsja, wat is goed klinken? met alle respect, maar mijn 50 watters met powerbreak klinken beter dan een Cube.
en ik spreek ook uit ervaring! :D

punt is, dat als je eindbuizen wilt oversturen, je of een akelig laag wattage moet kopen, of niet moet zeuren en tegen wat herrie moet kunnen.

EpiCenturiesAWAy
5 juli 2005, 14:46
Ik snap eigenlijk niet wat er mis is met het geluid van een buizenamp op laag volume. Dat valt toch nog goed mee µ?! Het klinkt natuurlijk veel beter op hoog maar toch :???:

heavy-metal-thunder
5 juli 2005, 14:48
Als we het over een geluidsniveau hebben van "net niet boven drum uitkomen", dan durf ik het zwaar te betwijfelen dat vb. een Marshall JMP 50W beter klinkt dan een cube30!!!

Ik weet niet met welke 50 Watter jij speelt, want die moderne lampenversterkers hebben allerlei diodes om toch veel gain te geven en daarbij nog een serie knopjes voor compensaties.., zodat ze op stil niveau toch nog behoorlijk klinken. pLUS als jij vindt dat jouw 50-watter beter klinkt dan een cube 30, dan kan ik dat niet tegenspreken. Smaken verschillen.

Nicci
5 juli 2005, 15:01
een twintone en een Rivera M100.
als je het hebt over 'net boven de drummer uitkomen' verzuipt een cube.

EpiCenturiesAWAy
5 juli 2005, 15:22
een twintone en een Rivera M100.
als je het hebt over 'net boven de drummer uitkomen' verzuipt een cube.

Een cube 15 wel. Maar een 30 zekers niet!

Nicci
5 juli 2005, 15:43
ik vind de cube een prima versterker. ik zou hem uit handigheid ook best eens willen gebruiken in een band, maar vrees het ergste. als de rest van de band er een beetje zin in heeft blijft er denk ik niet veel van mijn gitaar over.

EpiCenturiesAWAy
5 juli 2005, 15:53
Cube 60 ?? :razz: Misschien moet er maar eens een cube 100 komen ofzo. Een head versie.