PDA

View Full Version : Coil split?



Jeanken
3 juli 2005, 13:54
Ik wil een coil split maken op mijn volgende zelfbouw maar met een schakelaar in plaats van met een push/pull pot, moet ik gewoon een tweewegschakelaartje hebben dan?

Fumi SG
3 juli 2005, 14:06
je kunt kiezen tussen twee schakelaartjes, dpdt on-on (2 standen) en dpdt on-on-on (3 standen). Welke je neemt ligt maar net aan welke mogelijkheden je wilt. Met die 3 standen-switch kun je serie/single/parallel kiezen, persoonlijk zou ik daarvoor gaan! :wink:

Jeanken
3 juli 2005, 14:29
Ik heb al serie-parallel gehad en het geeft niet zoveel verschil, ik gebruik voornamelijk de parallel (standaardschakeling) en wil niet overladen met knoppen zitten, of het nu een knop is met verschillende mogelijkheden of verschillende knoppen, hoe meer erop zit hoe meer stuk kan gaan..
Toch bedankt voor de tip.

Fumi SG
3 juli 2005, 14:41
in feite zijn de dpdt on-on en de dpdt on-on-on hetzelfde. Het is allebei één schakelaartje, alleen heeft de één een standje meer. Je moet het iets anders aansluiten, maar verder hoef je niks ingewikkelders te doen dan bij een dpdt on-on schakelaar. Ik zou daarom juist voor een 3-weg gaan, meer mogelijkheden (zeker als je per element doet) voor net zoveel werk en kosten! :)

hier, zoek de verschillen :wink:

dpdt on-on
http://www.acmeguitarworks.com/images/electronics/switches/MTA206Nweb400.jpg

dpdt on-on-on
http://www.herbach.com/Merchant2/graphics/00000001/mg-003.jpg

Fumi SG
3 juli 2005, 14:42
of denk ik nou heeeel anders dan jij?

Jeanken
3 juli 2005, 14:58
Ik dacht dat je meer aansluitingen zou krijgen maar nu ik erover denk krijg je geen extra draden door een extra stand meer op een schakelaar.
Ik wil deze zo veelzijdig mogelijk houden maar met weinig extra's, er komt een speciale Varitone op, custom gebouwd door iemand, de coilsplit en serie-parallel dan waarschijnlijk wel ook en verder per element een on/of en master tone en master volume.
Er komt een SD JB in de brug, een Phat Cat in het midden en een Jazz aan de hals, dit wordt dan in een Swamp Ash Jaguar body gegoten met Maple topje, waarschijnlijk Honduras Mahonie hals met Rosewood toets en Gibson scale.
Ik wou eerst geen drie elementen omdat ik het niet zo mooi vind maar ik kon niet kiezen tussen die Jazz die zo aangeraden wordt met de JB en die Phat Cat dus alletwee dan maar.
Ik ga er geen slagplaat opzetten maar liever een mooi topje en de slagplaat afboorden met een zilveren randje, toch de suggestie maken zogezegd want een Jaguar zonder slagplaat zal al heel wat minder zijn geloof ik qua uitstraling. Met de chromen controleplates wordt dit wel een mooie aanpassing aan het originele.
Subtiele inlay, geen gewone dots of trapezoid maar toch weer niet te speciaal gaan, misschien 3x3 kop erop, dat weet ik nog niet zo.
Dan als kleur iets bordeaux/donkerroods en ik wil eens een oliefinish proberen.
Wordt het wat denken jullie?