PDA

View Full Version : Twin Reverb 135 Watt of 100 Watt



Jorn-
3 juli 2005, 10:35
Wie kan mij vertellen wat het grote verschil is qua geluid tussen een Fender Twin Reverb 135 Watt en een 100 Watt??

PeeVee
3 juli 2005, 11:35
--

Al
3 juli 2005, 13:54
Wie kan mij vertellen wat het grote verschil is qua geluid tussen een Fender Twin Reverb 135 Watt en een 100 Watt??

Een GROOT verschil. De 100 watter is nog familie van de klassieke twin. Over het algemaan draaien ze op 430-440V wat een prima spanning is. De amp is mede daardoor nooit stijf en steriel. De 100watters kunnen hele (!) goede versterkers/uitstekende werkpaarden zijn. Tegenwoordig is het een van de amps met de beste prijs/kwaliteit verhouding. Ik zag er laatst een voor 720,= wat een goede prijs voor een handgemaakte klassieker. Alleszins de moeite waard om hem te servicen en indien nodig andere speakers in te zetten. Je hebt dan een versterker voor je leven.

De 135 "as is" is in de regel een behoorlijk nare bak. Ik heb er ooit maar eentje 'redelijk' gekregen waarvan ik zelf vond dat het wel ging. Paar dingen:

--> Hij draait op erg hoge spanningen. Dit draagt bij tot een steriel stijf geluid. Reken maar dat die twins blikkerig pinnig kunnen zijn!

--> Er zit een extra tegenkoppeling wat hem onderscheidt van zijn voorgangers. Heeft tot gevolg dat de amp nog cleaner en sterieler wordt...

--> De speakers die met deze amps kwamen zijn matig tot slecht, lelijk hoog en mid.

--> De amp mist een choke maar heeft een weerstand. Een goede choke geeft warme toon.

--> De amp komt met slechte buisvoeten met. Heel wat buizen zijn daarin door slechte contacten aan hun eind gekomen. Soms vallen ze er gewoon uit...

--> Door de jaren heen is Fender steeds slordiger gaan bouwen en met name de laat 70er jaren amps kunnen er absurd slordig uitzien vergeleken met de eerdere modellen die met veel meer zorg werden gebouwd.

--> De kwaliteit van de parts is gedurende de jaren 70 steeds verder achteruit gegaan.

--> Evenzo de kwaliteit van de kasten. Regelmatig breuken en scheuren tegengekomen, bovenaan bij het chassis. Vaak zie je ze niet em zitten ze onder het tolex. Je kan het dan checken door te letten of er speling/beweging in de kast zit.

Over het algemeen werd alles dus geleidelijk minder van kwalititeit.

Kan je een 135'er qua sound opleuken? Ja, uitgaande dat je dezelfde trafo's gebruikt tot op zekere hoogte. Of het resultaat bevredigend zal zijn? Voor mij niet. De amp krijgt NOOIT de tonale kwaliteit van zijn directe voorganger en voelt anders aan.

Zo'n amp als platform te gebruiken om een goede amp te krijgen is mits je niet zelf een ervaren ampsleutelaar bent een af te raden project. Het door iemand laten doen is gezien wat er aan gedaan zou moeten worden veel te duur en waarschijnlijk weggegooid geld.

Zo'n amp goedkoop op de kop tikken, klein beetje laten opleuken en er genoegen mee nemen? --> Prima! Als je het niet nauw neemt kan veel goed genoeg en acceptabel zijn.

Zelf ben ik gecharmeerd van de 100 watt twins. Die hebben zich al meerdere malen bewezen. Gezond en goed getuned zijn het prima bakken en laten ze de 135'er mijlenver achter zich.

Al

Jorn-
3 juli 2005, 18:27
Ik heb zojuist een een Twin Reverb gekocht. Er staat achterop 100 Watt R.M.S. en total load 4 Ohm. Ik mag aannemen dat het hier om een 100 Watter gaat, of betekent deze 100 wat anders? Ik heb er overigens 650 euro voor betaalt.

Al
3 juli 2005, 18:49
Ik heb zojuist een een Twin Reverb gekocht. Er staat achterop 100 Watt R.M.S. en total load 4 Ohm. Ik mag aannemen dat het hier om een 100 Watter gaat, of betekent deze 100 wat anders? Ik heb er overigens 650 euro voor betaalt.

Prima prijs als alles er nog is en werkt.

Al

Jorn-
3 juli 2005, 19:34
Ja, de originele fender speakers zitten er nog in en de footswitch zit er ook bij. De versterker is dus eigenlijk nog in perfecte staat.

Robbert
4 juli 2005, 01:31
Waarom je verhaal weg PeeVee, het was interessant!

Mr.Jay
4 juli 2005, 08:49
Ja, de originele fender speakers zitten er nog in en de footswitch zit er ook bij. De versterker is dus eigenlijk nog in perfecte staat.

Dit heeft natuurlijk "dus" niks met perfecte staat te maken.
JaY

Mr.Jay
4 juli 2005, 08:53
--> Evenzo de kwaliteit van de kasten. Regelmatig breuken en scheuren tegengekomen, bovenaan bij het chassis. Vaak zie je ze niet em zitten ze onder het tolex. Je kan het dan checken door te letten of er speling/beweging in de kast zit.
Al

O yes !! ben er heel wat tegengekomen die alleen nog aan de nieten hingen, altijd bj de PT-zijde.
maar ook Blackfacesmet dit euvel hoor, net zo goed. De grotere "road-amps" hebben natuurlijk vele te lijden gehad door jaren gebruik heen. En als ie 'n keer dondert of uit iemands handen schiet is het vrijwel altijd aan de PTzijde dat ie op de grond komt vanwege het grootste gewicht daar.
Je kunt het goed repareren.

De Late 70-s cabs waren helaas alleen met wat lijm, recht afgezaagde platen multiplex ( of hout sommigen ), dus geen fngerjointverbinding e.d. en NIETEN in elkaar gezet, vrij zwakke constructie.

JaY

Jorn-
4 juli 2005, 12:35
De aanwezigheid van de footswitch heeft idd niks met de 'staat' te maken. Ik ben geen techneut, maar wat ik van de vorige eigenaar begreep is dat de amp vorig jaar helemaal is gecheckt en op enkele plaatsen opnieuw is gesoldeerd. Voorzover ik zie en voel is de constructie nog prima. En als de buizen het op korte termijn begeven, dat hoop ik niet, maar dat kan altijd gebeuren. Klopt het dat een 100 watter kan worden omgebouwd zodat deze klinkt als een jaren 60 vintage versterker?

Kim Wilson
4 juli 2005, 12:52
De aanwezigheid van de footswitch heeft idd niks met de 'staat' te maken. Ik ben geen techneut, maar wat ik van de vorige eigenaar begreep is dat de amp vorig jaar helemaal is gecheckt en op enkele plaatsen opnieuw is gesoldeerd. Voorzover ik zie en voel is de constructie nog prima. En als de buizen het op korte termijn begeven, dat hoop ik niet, maar dat kan altijd gebeuren. Klopt het dat een 100 watter kan worden omgebouwd zodat deze klinkt als een jaren 60 vintage versterker?

Dat heet "blackfacen". De eerste Twin Reverbs (tot 1968, dacht ik) hadden een zwarte control panel (het paneel waar de knoppen op zitten, blackface genaamd) en toen Fender overgenomen werd door CBS hebben ze een zilver front gekregen (silverface), en dat is wat jij dus hebt. Bij blackfacen worden bepaalde modificaties uitgevoerd, waardoor hij min of meer dezelfde specs krijgt als de blackface versterkers, de zgn. pre-CBS amps (niet te verwarren met de Reissues uiteraard). Probeer de zoekfunctie voor meer info over dit onderwerp, want precies weet ik het ook niet. :roll:

Jorn-
4 juli 2005, 14:19
Ik meen dat PeeVee in zijn bericht over de 135 Watt (helaas verwijdert)iets schreef over deze aanpassing. Misschien dat hij mij kan vertellen wat er precies aangepast moet worden.

Lucluc
4 juli 2005, 16:23
De eerste Twin Reverbs (tot 1968, dacht ik)


Bij blackfacen worden bepaalde modificaties uitgevoerd, waardoor hij min of meer dezelfde specs krijgt als de blackface versterkers, de zgn. pre-CBS amps

Als er 'Fender Electric Instrument Corporation' opstaat is een blackface amp nog voor 1965 gemaakt. Na de overname door CBS werd de naam veranderd in Fender Musical Instrument Corporation. Als je een blackface amp hebt uit 1968 is het dus een CBS amp en verschilt hij niet van een pre-CBS amp.

PeeVee
4 juli 2005, 18:01
Ik meen dat PeeVee in zijn bericht over de 135 Watt (helaas verwijdert)iets schreef over deze aanpassing. Misschien dat hij mij kan vertellen wat er precies aangepast moet worden.
Hallo Jorn,

Het "blackfacen" van een 100W Twin Reverb is niet zo heel erg moeilijk, feitenlijk gewoon even je versterker van binnen bekijken en dan zou wijzigen dat ie eruit ziet als het circuit (schema en layout zijn gewoon beschikbaar) van het AB763 blackface circuit. Je vind dat op de Fender amp Field Guide van Ampwares.com (www.ampwares.com/ffg). Hier een directe link naar het circuit:

http://www.ampwares.com/ffg/schem/twin_reverb_ab763_schem.gif
Een een directe link naar de layout:
http://www.ampwares.com/ffg/schem/twin_reverb_ab763_layout.gif

Er zijn feitenlijk maar een paar subtiele wijzigingen nodig (beetje afhankelijk van welk silverface model je hebt), doorgaans een aanpasssing van de spanningsrail, de fasedraaier en het bias circuit (van balans naar level). Het zijn kleine nuances maar het resultaat is geen optelling van verbeteringen maar vermenigvuldiging. Het is niet zo'n hele moeilijke ingreep en zoals Al al suggereerde is het zondermeer de moeite waard om dat te (laten) doen b.v. samen met een service / checkup beurtje. Er zijn verschillende goede adressen (bedrijven en freelancers) in Nederland (waar woon je?) die je daarmee kunnen helpen. I.v.m. eerdere akkefietjes hier ga ik niets noemen maar je kunt me gerust PM'en. Speakerkwaliteit is ook altijd beetje een loterij in die silverface amps, misschien (beetje afhankelijk van wat er in zit) andere speakers overwegen en dan heb je een fantastische amp voor het leven. Overigens is er ook een prachtige blackface faceplate te krijgen, ik heb toevallig recentelijk voor een maat van me een 100 Watter omgebouwd (incl. faceplate).

Het verhaal over de 135W Twin dat hierboven stond is niet zo relevant meer (je hebt immers een 100 Watter) en dat heb ik daarom weggehaald. Ik vond het contrast met Al's bericht ook wat te groot. Ik had juist geprobeerd beetje te relativeren terwijl Al redelijke absolute statements neerzet. Ondanks dat ik wel begrijp wat Al bedoelt en vice versa vond ik het verschil wat te groot, vandaar. Maargoed... op veler verzoek en voor de liefhebbers in een kleiner fontje (dan lijkt het minder lang) een korte novelle van mijn hand... Jullie hebben er zelf om gevraagd hahahaha!

Ik vind in ieder dat er van een 135W Twin wél een goed klinkende versterker te maken is. Een versterker die zeker wel een nuance anders is dan een blackface Twin Reverb maar niet per definitie slecht en nog steeds aanzienlijk beter dan menige versterker (ook van andere grote merken) die ik tot nu toe heb gehoord. Heeft natuurlijk ook met smaak te maken. Ik ken mensen die een goede silverface, ja zelfs een goeie MusicMan 135, preferen boven blackface amps (die vinden ze niet mooi clean); zoals ik al zei is dat in the eye of the beholder. Ik heb hier zo'n 135 Watter staan die buitengewoon goed klinkt (ik was er ook verbaasd over moet ik zeggen), helemaal niet zo wild of pinnig, heeft ook andere speakers (bewust gedaan vermoed ik) en op 240VAC netspanningstand ligt B+ (spanning op de platen) rond de 460V wat een prima spanning is voor 6L6'en maar b.v. ook voor het AB763 Super Reverb circuit (465VDC, mijn beide SR's doen dat ook met GZ34 gelijkrichter).

Het primaire doel van de choke is onderdrukken van brom en niet zozeer het verbeteren van tone. Overigens ook weer vrij eenvoudig om een choke in zo'n 135 Watter te zetten (universele replacement voor $8 te koop bij WeberVST). Dat heb ik dan ook geprobeerd maar vond het verschil niet noemenswaardig (wat overigens niet wil zeggen dat een slechte choke de toon niet nadelig kan beinvloeden!). De amp die ik hier heb heeft zelfs uitzonderlijk weinig brom, minder dan meeste van mijn amps (erg he? hihi)

De 70W en 135W Fender amps hebben zgn. ultralineaire taps op ong. 30% van het midden waar de schermroosters (weerstanden) aan hangen. Dit houdt de karakteristiek van uitgangstrafo kunstmatig wat "rechter" en voorkomt verzadiging op hogere volumes. Het is feitenlijk een beetje terugkoppeling die zelfs wat vermogen kost, maar stelt de versterker in staat flink te pieken op hoge volumes, vandaar dat men 135W claimt. Het afsluiten van die ultralineaire taps is een koud kunstje maar in de regel werk aanpassing van de negative feedback (NFB) loop (feitenlijk ook een soort tegenkoppelings kunstje) prima terg als compensatie. De UL taps hoef je helemaal niet te gebruiken (moet je eerder zien als een feature) en wanneer je ze niet gebruikt houd je gewoon een "gewone" (minder lineaire) uitgangstrafo over. Het geforceerd recht houden van die uitgangscurve wordt door door sommigen waargenomen als "pinnig", feitenlijk is het inderdaad beetje dwangmatig dynamisch houden en "vastlopen" voorkomen, in Hifi land is dit overigens must-have voor goede neutrale geluidsweergave en ik ken mensen die het ook zo willen horen; amp moet wakker zijn, wat je erin stopt moet er ook uitkomen. Ik vind het zelf ook niet prettig maar anderen blijkbaar wel. Ik vind Bogner maar ook early Mesa Boogie beetje zo'n zelfde karakter hebben, sommigen doen er een moord voor en sommigen vinden het niks... Zoveel mensen zoveel wensen...

Buisvoeten van late 70's modellen zijn inderdaad klote maar zijn vaak nog een keertje op te spannen maar een mooie ceramische nieuwe voet heb je al voor rond de $5 en in minder dan een uurtje heb je er vier omgezet. Er zijn leukere werkjes te bedenken maar het is geen onoverkomelijk probleem, dat bedoel ik te zeggen. Ik heb zelf een 100W Twin Reverb gehad uit 1975 die ik juist niet goed kreeg, bleef onaangenaam in het midden, half jaar mee aan het tobben geweest en toen maar weggedaan. Het is ook voor mij moeilijk te geloven dat de 135 Watter die ik thuis heb gewoon beter en aangenamer klinkt (speakers?) en wellicht zegt het meer over die 100 Watter dan over deze 135 Watter maargoed, je kunt imo een 100 Watter niet het predikaat "goed" meegeven en een 135 Watter het predicaat "sucks", het ligt wat genuanceerder denk ik. Zeker voor de gemiddelde gitarist (in luidruchtige band, laat staan het publiek). Mijn idee is overigens ook nog eens dat juist de latere blauwe Paktron caps beter klinken dan de eerdere versies. Heb in eerder genoemde omgebouwde 100 Watter één kanaal omgebouwd met oude '66 Mallory blue molded coupling caps, kun je leuk "het verschil" horen. Nou dat was schrikken want OF dat valt best mee OF het is gewoon niet aan mij besteed (beiden hypotheses even onthutsend vond ik). Het gaat overigens niet alleen om de caps natuurlijk, maar toch vond ik het zelf wel schokkend te moeten concluderen. Vroege silverfaces hebben overigens neuzige CTS chocolate drops (turds), nou ik ben benieuwd wat beter klinkt; een '71 100 Watter of een '79 135 Watter (op zelfde speaker cab).

Ik speel zowieso liever op deze 135W Twin Reverb dan b.v. op een Hotrod of Blues Deville, RI Super Reverb of RI Twin Reverb... DAT is eigenlijk het punt wat ik wilde maken, het kan natuurlijk altijd beter. Zelfs van 10 originele blackface Twin Reverbs zal er eentje het mooiste klinken... kortom... "goed" is maar relatief

nicoverduin
4 juli 2005, 18:25
Je rapporteert zeker altijd op een A4'tje :-D :-D Koste wat kost. moet op een A4'tje :-D :-D Geef je er ook een bril bij :o :o :o Ben geen twintig meer hoor :-D :-D :-D
Nico

Kim Wilson
4 juli 2005, 19:52
De eerste Twin Reverbs (tot 1968, dacht ik)


Bij blackfacen worden bepaalde modificaties uitgevoerd, waardoor hij min of meer dezelfde specs krijgt als de blackface versterkers, de zgn. pre-CBS amps

Als er 'Fender Electric Instrument Corporation' opstaat is een blackface amp nog voor 1965 gemaakt. Na de overname door CBS werd de naam veranderd in Fender Musical Instrument Corporation. Als je een blackface amp hebt uit 1968 is het dus een CBS amp en verschilt hij niet van een pre-CBS amp.

Ik wist het idd niet zeker, 1965 mag van mij ook... :wink:

Lucluc
4 juli 2005, 22:39
Ik wist het idd niet zeker, 1965 mag van mij ook... :wink:

Wat je zei klopte ook, alleen blackface is niet per definitie pre CBS. 1963-1965 is pre CBS, 1965-1968 is CBS.

Jorn-
5 juli 2005, 00:02
Bedankt voor de info PeeVee. Ik heb zojuist trouwens voor het eerst gerepeteerd met die versterker, en wat een lekker geluid zit daar in. Ik speel zelf op een 'the Strat' uit 1980 en heb ook een De Armond M 75T.
Zodra ik tijd heb zal ik eens precies kijken wat voor model het is en welke speakers er momenteel in zitten. Ik begrijp dat het geluid na een dergelijke aanpassing nog wat rauwer kan klinken dan dat het nu het geval is (overstuur). Ik ga ook even de houten berschermplaatjes aan de achterkant vervangen omdat er één een breuk vertoont. Heb jij of iemand anders een idee waar ik hetzelfde zwarteplastic kan vinden om de nieuwe plankjes mee af te plakken?

Al
5 juli 2005, 14:16
Als er 'Fender Electric Instrument Corporation' opstaat is een blackface amp nog voor 1965 gemaakt. Na de overname door CBS werd de naam veranderd in Fender Musical Instrument Corporation. Als je een blackface amp hebt uit 1968 is het dus een CBS amp en verschilt hij niet van een pre-CBS amp.

Fender werd in 1964 verkocht aan CBS. De overdracht was 1 jan 1965 (of een/twee dagen later als dat op een zondag viel) De eerste silverfaces kwamen in 1967. Blackfaces uit 1968 zijn niet bekend. Als je een 68er heb is er een redelijke kans dat de parts en bedrading nog dezelfde is als wat bij blackfaces werd gebruikt. Technisch is er dan geen verschil en dat is een groot voordeel. Fender ging in die tijd steeds meer over op het gebruik van goedkopere parts wat de kwaliteit deed inzakken. Zo gingen ze voor de amps uitluitend chocolate drops gebruiken, niet wat je zegt een mooi klinkende condensator. Dat zullen ze ook zelf wel gemerkt hebben want een paar jaar later was die weer verdwenen.

Al

Al
5 juli 2005, 15:49
Het "blackfacen" van een 100W Twin Reverb is niet zo heel erg moeilijk

Over het algemeen gaat bf'en hierover:

--> Fender plaatste 1200-2000pF caps tussen de rooster en cathode van de eindbuizen. Dit haalt helderheid en definitie uit de amp. Fender deed dit om mogelijke oscillatie te voorkomen. De kans hierop werd veroorzaakt omdat de amps steeds slordiger gebouwd werden. In een sf zitten vaak meters meer draad dan in een bf. Met het verwijderen van die caps ben ik overigens nog nooit problemen tegengekomen.

--> De ingangscap van de PI werd vergroot van .001 naar .01. Dit laat meer laag toe aan de eindtrap. Op laag volume is dat prima. Op hoger volume gaat de bas naar mijn mening overheersen, is minder strak en mist transparantie.

--> Aan de roosters vd PI plaatste Fender 330K weerstanden in de plaats van de 1M's. Hierdoor vloeit er wat signaal weg. Dit verlies zorgt voor wat vlakheid in de toon.

--> Fender plaatste een master volume en voorzag dat van een bright-bypasscapje. Dat capje heeft bij gebruik van de MV een redelijke tot zeer aanzienlijke invloed op je sound. Vaak geeft dit een blikkerig karakter aan de amp. Ik zou die er vanaf halen. De MV laten zitten. Als je die op 10 zet is die vrijwel uit het circuit. Er hangt dan wel 1M aan aarde maar daar heb je weinig last van. De MV stelt daar meer schakeringen in sound tegenover.

--> De plaatweerstanden van de PI werden verlaagd van 82-100K naar 2*47K. Er zit een daar een AT. Ik vind die daar in de regel goed op reageren. Geeft iets meer vlees aan de toon.

--> De cathodeweerstand vd reverbdriver werd van 2,2 verlaagd naar iets van 820ohm of zelfs 470hm. Hierdoor staat de buis een stuk harder te werken (staat vaak meer dan 400V op) op en slijt hij sneller. Een 2,2K weerstand met 25uf/25V bypasscap hier is prima.

--< Het biascircuit is omgebouwd van "level" naar "balance". Dat kan teruggebouwd worden, biassen is dan wat makkelijker. Met balance kan het overigens ook goed maar moet er meestal even gesoldeerd worden.


Ik vond het contrast met Al's bericht ook wat te groot. Ik had juist geprobeerd beetje te relativeren terwijl Al redelijke absolute statements neerzet. Ondanks dat ik wel begrijp wat Al bedoelt en vice versa vond ik het verschil wat te groot, vandaar.

Pleunnnnn, laat die meningen maar lekker ketsen hoor. Laat die berichten dus aub maar lekker staan. Daar is het forum tenslotte voor. Geeft discussie en dan geeft het ergens dieper op ingaan vaak al de nodige nuancering.

Nuancering en meningsvorming zijn dingen die niet alleen bij de schrijver maar ook bij de lezer zelf liggen --> Een mening is geen abslute waarheid en het is niet goed (maar niet verboden..) om dat wel als zodanig te lezen. Lezers bepalen zelf hoeveel waarde ze aan een uitspraak hechten. Bepalend daarbij is een stukje gezond verstand en hoe de schrijver zich manifesteert.

Daarnaast zijn er altijd mensen die blij te maken zijn met een cheapo pinnige klotenspeaker. Prima, werkt goed voor hen. Ik ga dat niet elke keer benoemen merk ik, mij te vermoeiend. Hoe meer meningen (voer voor discussie) en meldingen van observaties hoe beter, zolang het maar onderbouwd is.

Al

PeeVee
5 juli 2005, 16:13
Hoi Jorn,

Dat zwarte nepleer noemt men ook wel "tolex" en je kunt het kopen b.v. in Duitsland bij www.tube-town.de of www.tubeampdoctor.com. Volgens mij maakt Erik v.d. Haar (haarguitars.nl) ook cabinets en kun je daar ook van dat soort dingen kopen. In USA trouwens ook b.v. bij tubesandmore.com en zo zijn er nog wel wat anderen. Houd er rekening mee dat je bij bestelling in USA nog BTW verschuldigd bent over de waarde van de goederen + verzendkosten. Spulletjes importeren vanuit een andere Europees land is vrij (Europa is zgn. "free trade block").

Blackfacen maakt de amp inderdaad nog wat warmer en wat wat rauwer (minder steriel) en geeft een wat fijnere response op je spel. Wat voor muziek speel je? Een Twin Reverb met een Stratje is een perfect combinatie! Tubescreamertje d'rvoor (eigenlijk werkt alles wel) en jij kunt lekker bluezen en rocken ! ;-)

Jorn-
5 juli 2005, 22:31
Zowel Al als PeeVee, bedankt voor al jullie informatie.
Ik speel 90% blues. Een geluid zoal bijvoorbeeld Ronnie Earl of Kid Ramos vind ik verschrikkelijk mooi. Zij gebruiken ook de Fender versterkers van het eerste uur (maar dan in combinatie met Fender gitaren uit het begin).
Als dat BF-en een wat vettere blues sound geeft is het wel het overwegen waard. Alleen in het verhaal van Al staan enkele punten die hij wel adviseert en enkele die een nadeel zouden kunnen vormen voor het geluid. Hoe kom ik erachter welke veranderingen wel nodig zijn en welke niet. De volgende gegevens staan op mijn versterker:

Serienummer: A630122
Total Load 4 Ohms, 100 Watt R.M.S.
Buizen (groot): JAN CHS 6L6GA SYLVANA
Speakers: Fender, nr. 005379

Ik woon zelf in Breda. Weten jullie iemand deze regio die mij zou kunnen helpen. Hoeveel kost dit gemiddeld? De naam kunnen jullie mailen naar jornvh@gmx.net.

Mr.Jay
5 juli 2005, 22:37
Ik speel 90% blues. Een geluid zoal bijvoorbeeld Ronnie Earl of Kid Ramos vind ik verschrikkelijk mooi. Zij gebruiken ook de Fender versterkers van het eerste uur (maar dan in combinatie met Fender gitaren uit het begin).
Als dat BF-en een wat vettere blues sound geeft is het wel het overwegen waard.

ik zit ookin de blues, snap jouw sound wel ( ken de artiesten die je noemt uiteraard ) en kan zeggen dat het Blackfacen van jouw Twin zéker een vooruitgang zal zijn voor die beoogde sound.
Heb zelf een tijd een '72TwinRev. gebruikt die ik helemaal '65 omgebouwd had, circuit veranderd, ouwe condensatoren en andere ( dunnere en geschroefde ) baffle e.d.
Had er 2 EMI 122Legends ( 150W dacht ik, 2" VC ) ingezet en zéker het Ronnie Earlsoundje zat er in !! Te gekke amp, ik speelde op slechts 2 eindbuizen.

JaY

Jorn-
5 juli 2005, 22:59
Of ik moet zelf gaan knutselen, alleen bestaat dan de kans dat ik 'm vernaggel. Tenzij jullie zeggen dat een leek stap voor stap deze aanpassingen zou moeten kunnen verrichten. Eigenlijk is het gewoon zonde om, als het kan bij mijn versterker, dit niet te doen!

Jorn-
5 juli 2005, 23:00
Of ik moet zelf gaan knutselen, alleen bestaat dan de kans dat ik 'm vernaggel. Tenzij jullie zeggen dat een leek stap voor stap deze aanpassingen zou moeten kunnen verrichten. Eigenlijk is het gewoon zonde om, als het kan bij mijn versterker, dit niet te doen!

Jorn-
5 juli 2005, 23:00
Of ik moet zelf gaan knutselen, alleen bestaat dan de kans dat ik 'm vernaggel. Tenzij jullie zeggen dat een leek stap voor stap deze aanpassingen zou moeten kunnen verrichten. Eigenlijk is het gewoon zonde om, als het kan bij mijn versterker, dit niet te doen!

nicoverduin
6 juli 2005, 06:07
Hoi Jorn,

Dat zwarte nepleer noemt men ook wel "tolex" en je kunt het kopen b.v. in Duitsland bij www.tube-town.de of www.tubeampdoctor.com. Volgens mij maakt Erik v.d. Haar (haarguitars.nl) ook cabinets en kun je daar ook van dat soort dingen kopen. In USA trouwens ook b.v. bij tubesandmore.com en zo zijn er nog wel wat anderen. Houd er rekening mee dat je bij bestelling in USA nog BTW verschuldigd bent over de waarde van de goederen + verzendkosten. Spulletjes importeren vanuit een andere Europees land is vrij (Europa is zgn. "free trade block").

Blackfacen maakt de amp inderdaad nog wat warmer en wat wat rauwer (minder steriel) en geeft een wat fijnere response op je spel. Wat voor muziek speel je? Een Twin Reverb met een Stratje is een perfect combinatie! Tubescreamertje d'rvoor (eigenlijk werkt alles wel) en jij kunt lekker bluezen en rocken ! ;-)
Even voor de duidelijkheid: Importeren uit een ander EU land is niet BTW vrij. Alleen voor bedrijven onderling. Particulieren betalen BTW in het land van herkomst.
Nico

Lucluc
6 juli 2005, 13:31
Even voor de duidelijkheid: Importeren uit een ander EU land is niet BTW vrij. Alleen voor bedrijven onderling. Particulieren betalen BTW in het land van herkomst.
Nico

Ik denk dat PeeVee bedoelt: vrij verkeer van goederen. Als je vanuit de VS bestelt, dan komt daar nog extra Nederlandse BTW over EN invoer. Als je in een land van de Europese unie iets besteld, dan betaal je alleen de BTW van dat land, voor Duitsland 16% als ik het goed heb.



Heb jij of iemand anders een idee waar ik hetzelfde zwarteplastic kan vinden om de nieuwe plankjes mee af te plakken?

Tolex kan je ook in Nederland krijgen, bijvoorbeeld bij Haarguitars of FNS (marble-Amps) etc.


De eerste silverfaces kwamen in 1967. Blackfaces uit 1968 zijn niet bekend.

Ok, weer wat geleerd :D


Zo gingen ze voor de amps uitluitend chocolate drops gebruiken, niet wat je zegt een mooi klinkende condensator. Dat zullen ze ook zelf wel gemerkt hebben want een paar jaar later was die weer verdwenen.

Over het algemeen lees je dat de eerste silverfaces nog het beste waren en dat ze naar verloop van tijd steeds slechter werden. Dit gaat volgens jou dus niet op.


Of ik moet zelf gaan knutselen

Lijkt mij ZEER onverstandig ivm de hoge spanningen. Als je niet weet wat je doet, kan het je dood betekenen. Informeer eens bij die zaken die ik al noemde voor de tolex. Je hebt ook nog iemand in Apeldoorn zitten waarvan ik de naam kwijt ben en 'The Ampman' in Leiden.

Mr.Jay
6 juli 2005, 14:44
Over het algemeen lees je dat de eerste silverfaces nog het beste waren en dat ze naar verloop van tijd steeds slechter werden. Dit gaat volgens jou dus niet op.

Ik heb zelf ook de beste ervaringen met Sf's tussen '72-'75, goeie trafoos, goeie bluedrop-caps en niet meer die dunne draadjes.
enige uitzondering zijn de allereerste Sf's die gewoon eogenlijk blackface amps waren.

JaY

PeeVee
6 juli 2005, 16:30
Even voor de duidelijkheid: Importeren uit een ander EU land is niet BTW vrij
Het importeren op zich is wel degelijk vrij maar je hebt gelijk, je betaald gewoon VAT / Mehrwertsteuer in het land waar je koopt. Wat ik bedoelde is dat je gewoon de Duitse "winkelprijs" betaald en verder geen gedoe hebt met import / douane.

Mr.Jay
6 juli 2005, 16:40
Even voor de duidelijkheid: Importeren uit een ander EU land is niet BTW vrij
Het importeren op zich is wel degelijk vrij maar je hebt gelijk, je betaald gewoon VAT / Mehrwertsteuer in het land waar je koopt. Wat ik bedoelde is dat je gewoon de Duitse "winkelprijs" betaald en verder geen gedoe hebt met import / douane.

Als je bij Music Store wat gaat afhalen en een kopie van een bevriend bedrijfje's inschrijving meeneemt, trekken ze ter plekke de BTW eraf.


JaY

PeeVee
6 juli 2005, 17:07
Hihi... om de verwarring compleet te maken toch nog weer even een inhoudelijke correctie...



Ik denk dat PeeVee bedoelt: vrij verkeer van goederen.
Juist!



Zo gingen ze voor de amps uitluitend chocolate drops gebruiken, niet wat je zegt een mooi klinkende condensator. Dat zullen ze ook zelf wel gemerkt hebben want een paar jaar later was die weer verdwenen.
Over het algemeen lees je dat de eerste silverfaces nog het beste waren en dat ze naar verloop van tijd steeds slechter werden. Dit gaat volgens jou dus niet op.
De allereerste silverfaces van '67 en vroeg '68 worden ook wel "blackline silverfaces" genoemd omdat ze een zwart vertikaal streepje tussen de groepen met knoppen hadden. Op onderstaande plaatjes zie je een aantal silverface faceplates die dat hebben. Deze silverfaces zijn gewoon van binnen gelijk aan de blackface voorgangers qua circuit, parts, bedrading etc. maar dan met een "hipper" (vond men toen) smoeltje.

http://www.allenamps.com/usedgear/faceplates.jpg

De generatie silverfaces die daarna kwam hadden geen zwarte streepjes meer maar nog wel de alu trim c.q. drip edge. De modellen uit (vroeg tot over het midden van) '68 gebruiken nog wel de zelfde nette bedrading en zijn qua parts ook nog (nagenoeg) gelijk aan de blackfaces en/maar de eerste circuit wijzigingen steken de kop op maar dus nog wel met mooie parts en netjes bedraad; heel gemakkelijk om een echte blackface van te maken dus. Ik heb zelf silverface Bassman topje waarvan de trafo's dateren van vroeg tot midden '68 die op die nog mooi en netjes bedraad is met cloth wire en vrijwel alleen maar Mallory moldeds gebruikt en/maar een idioot circuit met terugkoppeling op de eindpitten (die dus ook uitgefikt was). Ook dit is een prachtampie en in een poep en een scheet om te bouwen. Pas vanaf de amps met trafo's van eind '68 en wat van (begin) '69 is men overgegaan op dunnere wit/grijzige draadjes. Dat ziet er zowieso slordiger uit, maar is ook gewoon heel slordig gemaakt. Ben op het moment bezig met een Bandmaster Reverb uit deze periode en is ronduit broddelwerk hoe dat component board in elkaar geflanst is, componentjes schots en scheeft, pootjes / draadjes niet mooi in de eyelets maar gewoon met een grote klodder tin aan elkaar gebakken etc. De "targets" (aantal boardjes/uur dat je moest maken) onder het CBS regime lagen blijkbaar aanzienlijk hoger maargoed... de afdeling QC kreeg het drukker en drukker en bovendien moest het circuit worden aangepast om vermeende oscilatie (waar ik overigens ook nog nooit problemen mee heb gehad bij deze amps) tegen te gaan. In deze amps kom je soms nog wel eens een verdwaalde Mallory molded tegen maar grotendeels gebouwd met CTS "turds" (ookwel chocolate drops genoemd). (tip: die caps zijn wel PRIMA te gebruiken in een signaalwegwerpcircuit want je gooit dan veel klotesignaal weg naar aarde). Ook typisch; de mid cap in mijn BMSTR zijn twee ceramische .01's naast elkaar... Hadden ze nog een scheepsvoorraadje liggen, eigenlijk voor de tremolo ofzo... Ik heb overigens zelf het idee / gevoel dat de TRAFO's (die niet door Fender gemaakt werden maar gewoon ingekocht bij de firma Schumacher) uit die periode nog wel lekker klinken maar kan ook puur toeval zijn, Al en Jay hebben er nl. andere ervaringen mee. Ook is het fijn dat b.v. goedkopie polyester of b.v. Spraque 715 OD's zo'n amp al gewoon een stuk beter maken. Mijn '69 Super Reverb is ooit door Al onder handen genomen en voorzien van 715 orange drops. Ondanks dat deze ook de naam hebben beetje pinnig te zijn doen ze het goed in deze amp en ondanks de slordige bedrading geen last van oscilatie of andere narigheden. Mijn voorkeur gaat dus uit naar hele vroege '67 (blackline) of '68 silverfaces, maar vind het opleuken van een late '68 / '69 (ondanks de klote bedrading) toch ook vaak de moeite waard. Ik meen dat vanaf '70 of '71 de silverfaces werden uitgerust met Paktron "blue drops", aanzienlijk beter klinkend dan de CTS turds maar toch heb ik het idee dat er in de 70's nog iets is veranderd en ik verdenk dat trafo's. Ik heb dat erger vanaf '72/'73 maar neig te zeggen dat er vanaf '75 iets wezenlijk anders is? Kan misschien ook aan de "blue drops" liggen hoor, want daar heb ik ook tig verschillende soorten van in het bakje liggen en daar kom je gewoon niet achter... Heb helaas nooit opgeschreven welke nou uit welke amp (jaar) kwamen maar let er tegenwoordig wel op en maak ook fotootjes.


Of ik moet zelf gaan knutselen
Ik zou dat maar niet doen, als je geen ervaring hebt met buizenversterkers dan zou ik er NIET aan beginnen. Het is niet heel moeilijk of ingewikkeld, maar je moet er wel iets meer van weten om veilig te werken en problemen te doorgronden (en op te lossen).

PeeVee
6 juli 2005, 17:14
Als je bij Music Store wat gaat afhalen en een kopie van een bevriend bedrijfje's inschrijving meeneemt, trekken ze ter plekke de BTW eraf.
Klopt, maar dat wordt wel geregistreerd (moeten zij doen anders moeten ze gewoon MWS afdragen). Dat bevriende bedrijfje is is dan eigenaar van de goederen en wil jij de eigenaar worden dan zal hij het spul aan jou moeten verkopen en daar 19% BTW over moeten berekenen... Betaal je dus zelfs nog 3% meer...

Ik weet wel dat het in de praktijk nog steeds wel kan maar binnen Europe worden tegenwoordig VAT nummers steeds beter uitgewisseld en ook gecontroleerd... Bij TAD bijvoorbeeld willen ze VAT nummer hebben en bij aangifte omzetbelasting moet je ook van hun het MWS nummer opgeven enzo... Ik denk niet dat het zo'n vaart zal lopen en dat je er ooit last mee zal krijgen, maar het wordt in ieder geval wel geregistreerd bij de blauwe enveloppen instelling... Leuker kunnen ze het niet maken :-?

nicoverduin
6 juli 2005, 17:53
Als je bij Music Store wat gaat afhalen en een kopie van een bevriend bedrijfje's inschrijving meeneemt, trekken ze ter plekke de BTW eraf.
Klopt, maar dat wordt wel geregistreerd (moeten zij doen anders moeten ze gewoon MWS afdragen). Dat bevriende bedrijfje is is dan eigenaar van de goederen en wil jij de eigenaar worden dan zal hij het spul aan jou moeten verkopen en daar 19% BTW over moeten berekenen... Betaal je dus zelfs nog 3% meer...

Ik weet wel dat het in de praktijk nog steeds wel kan maar binnen Europe worden tegenwoordig VAT nummers steeds beter uitgewisseld en ook gecontroleerd... Bij TAD bijvoorbeeld willen ze VAT nummer hebben en bij aangifte omzetbelasting moet je ook van hun het MWS nummer opgeven enzo... Ik denk niet dat het zo'n vaart zal lopen en dat je er ooit last mee zal krijgen, maar het wordt in ieder geval wel geregistreerd bij de blauwe enveloppen instelling... Leuker kunnen ze het niet maken :-?
Met ingang van 2005 is de BTW electronisch (in ieder geval in NL) geregeld. Ook de BTW nummers dienen bij export electronisch aangegeven te worden. Vul het zelf maar in.......
Om nu een stroom van de BTW te volgen wordt kinderspel voor de belastingdiensten. Zolang een bedrijf niet "opvalt" bij de diensten is er niets aan de hand. Maar gaan ze controleren dan zijn ze het "zaatje".
Zij draaien dan op voor de 'fraude' en ik denk niet dat ze daar op zitten te wachten.

Nico

Mr.Jay
6 juli 2005, 17:58
Met ingang van 2005 is de BTW electronisch (in ieder geval in NL) geregeld. Ook de BTW nummers dienen bij export electronisch aangegeven te worden. Vul het zelf maar in.......
Om nu een stroom van de BTW te volgen wordt kinderspel voor de belastingdiensten. Zolang een bedrijf niet "opvalt" bij de diensten is er niets aan de hand. Maar gaan ze controleren dan zijn ze het "zaatje".
Zij draaien dan op voor de 'fraude' en ik denk niet dat ze daar op zitten te wachten.Nico

welke fraude ?
Ik spreek hier over een PAbedrijfje of 'n studio die dus apparatuur aanschaft.
IK ga het halen voor mezelf, hun hebben de rekening en dus ook de belastingaftrek, officieel ook bezitter > fijn voor hun toch !? ...En ik heb BTW voordeel, heel simpel.

JaY

nicoverduin
6 juli 2005, 18:14
Met ingang van 2005 is de BTW electronisch (in ieder geval in NL) geregeld. Ook de BTW nummers dienen bij export electronisch aangegeven te worden. Vul het zelf maar in.......
Om nu een stroom van de BTW te volgen wordt kinderspel voor de belastingdiensten. Zolang een bedrijf niet "opvalt" bij de diensten is er niets aan de hand. Maar gaan ze controleren dan zijn ze het "zaatje".
Zij draaien dan op voor de 'fraude' en ik denk niet dat ze daar op zitten te wachten.Nico

welke fraude ?
Ik spreek hier over een PAbedrijfje of 'n studio die dus apparatuur aanschaft.
IK ga het halen voor mezelf, hun hebben de rekening en dus ook de belastingaftrek, officieel ook bezitter > fijn voor hun toch !? ...En ik heb BTW voordeel, heel simpel.

JaY
Nou niet helemaal. Het bedrijfje is inderdaad de eigenaar. Echter dat betekent dat de spullen in de boeken staan als voorraad oid. Daar wordt ook nog eens op afgeschreven. Zolang er geen sprake is van controle is er niets aan de hand. Op het moment dat er een controle plaatsvind, zal worden gevraagd waar deze voorraad zich bevind.

Als jij de spullen vervolgens nog eens doorverkoopt, dan wordt hetnog ingewikkelder.

Daarnaast is het zo dat als jij de apparatuur hebt betaald, maar hij staat in de boeken van bedrijfje x, dan is er dus iets binnengekomen zonder betaling (zwart geld?).

Punt is dat er altijd een tegenrekening moet zijn bij het zogenaamde waardeproces. Bijv. een toename van de voorraad, komt ergens vandaan. Een afname, van de een betekent een toename van de ander (bij een verkoop dus afbouw van de voorraad en toename van de bankrekening). Is deze toename groter dan de oorspronkelijkevoorraad toename, dan is er dus sprake van winst.

De BTW is een soort parallel administratie op de gewone adminstratie. M.a.w. het is eenvoudig te controleren (a.d.h.v. de aangifte) om te zien of er meer wordt ingekocht dan dat er in de boeken staat. Aanleiding voor een controle dus. Idem voor de verkoop trouwens.

Sorry voor dit droge gelul :-D :-D :-D :-D :-D

Nico

Mr.Jay
6 juli 2005, 18:21
Sorry voor dit droge gelul :-D :-D :-D :-D :-D
Nico

tjesus , inderdaad zeg :D
Ik heb i.i.g. tijdlang o.a. studiospullen op deze manier wat goedkoper kunnen krijgen. Je koopt op iemand anders naam natuurlijk, je haalt het in hun naam af, geen punt, breng dan ook meestal boodschappen voor hunzelf mee. En inderdaad zou bij een controle het spul de kant van de "eigenaar" op moeten, maar dat hoeft geen probleem te zijn. Knappe pief die sowieso wijs wordt uit de hele shit wat daar altijd staat.

JaY

nicoverduin
6 juli 2005, 18:37
Sorry voor dit droge gelul :-D :-D :-D :-D :-D
Nico

tjesus , inderdaad zeg :D
Ik heb i.i.g. tijdlang o.a. studiospullen op deze manier wat goedkoper kunnen krijgen. Je koopt op iemand anders naam natuurlijk, je haalt het in hun naam af, geen punt, breng dan ook meestal boodschappen voor hunzelf mee. En inderdaad zou bij een controle het spul de kant van de "eigenaar" op moeten, maar dat hoeft geen probleem te zijn. Knappe pief die sowieso wijs wordt uit de hele shit wat daar altijd staat.

JaY
Nou ik heb dus een zogenaamd starters bezoek (regio Zaandam) gekregen van de fiscus toen ik begon. De dame in kwestie werd in het geheel niet gehinderd door inhoudelijke kennis op ons gebied. Maar ze wist wel gelijk de goeie vragen te stellen.
Een week later krijg je dan een rapport thuis gestuurd (kantje of 20) waaruit blijkt dat zij de zaken toch duidelijk wat handiger aanpakken dan jij en ik verwachten.
Overigens ze had ook zeeeeer goede adviezen bij het duidelijk opzetten van de admin. En voor de duidelijkheid, de ondernemer mag aan de fiscus bewijzen dat hij zijn zaken op orde heeft niet andersom.

Nico

Lucluc
6 juli 2005, 19:42
De generatie silverfaces die daarna kwam hadden geen zwarte streepjes meer maar nog wel de alu trim c.q. drip edge. De modellen uit (vroeg tot over het midden van) '68 gebruiken nog wel de zelfde nette bedrading en zijn qua parts ook nog (nagenoeg) gelijk aan de blackfaces en/maar de eerste circuit wijzigingen steken de kop op maar dus nog wel met mooie parts en netjes bedraad; heel gemakkelijk om een echte blackface van te maken dus. Ik heb zelf silverface Bassman topje waarvan de trafo's dateren van vroeg tot midden '68 die op die nog mooi en netjes bedraad is met cloth wire en vrijwel alleen maar Mallory moldeds gebruikt en/maar een idioot circuit met terugkoppeling op de eindpitten (die dus ook uitgefikt was). Ook dit is een prachtampie en in een poep en een scheet om te bouwen. Pas vanaf de amps met trafo's van eind '68 en wat van (begin) '69 is men overgegaan op dunnere wit/grijzige draadjes. Dat ziet er zowieso slordiger uit, maar is ook gewoon heel slordig gemaakt. Ben op het moment bezig met een Bandmaster Reverb uit deze periode en is ronduit broddelwerk hoe dat component board in elkaar geflanst is, componentjes schots en scheeft, pootjes / draadjes niet mooi in de eyelets maar gewoon met een grote klodder tin aan elkaar gebakken etc. De "targets" (aantal boardjes/uur dat je moest maken) onder het CBS regime lagen blijkbaar aanzienlijk hoger maargoed... de afdeling QC kreeg het drukker en drukker en bovendien moest het circuit worden aangepast om vermeende oscilatie (waar ik overigens ook nog nooit problemen mee heb gehad bij deze amps) tegen te gaan. In deze amps kom je soms nog wel eens een verdwaalde Mallory molded tegen maar grotendeels gebouwd met CTS "turds" (ookwel chocolate drops genoemd). (tip: die caps zijn wel PRIMA te gebruiken in een signaalwegwerpcircuit want je gooit dan veel klotesignaal weg naar aarde). Ook typisch; de mid cap in mijn BMSTR zijn twee ceramische .01's naast elkaar... Hadden ze nog een scheepsvoorraadje liggen, eigenlijk voor de tremolo ofzo... Ik heb overigens zelf het idee / gevoel dat de TRAFO's (die niet door Fender gemaakt werden maar gewoon ingekocht bij de firma Schumacher) uit die periode nog wel lekker klinken maar kan ook puur toeval zijn, Al en Jay hebben er nl. andere ervaringen mee. Ook is het fijn dat b.v. goedkopie polyester of b.v. Spraque 715 OD's zo'n amp al gewoon een stuk beter maken. Mijn '69 Super Reverb is ooit door Al onder handen genomen en voorzien van 715 orange drops. Ondanks dat deze ook de naam hebben beetje pinnig te zijn doen ze het goed in deze amp en ondanks de slordige bedrading geen last van oscilatie of andere narigheden. Mijn voorkeur gaat dus uit naar hele vroege '67 (blackline) of '68 silverfaces, maar vind het opleuken van een late '68 / '69 (ondanks de klote bedrading) toch ook vaak de moeite waard. Ik meen dat vanaf '70 of '71 de silverfaces werden uitgerust met Paktron "blue drops", aanzienlijk beter klinkend dan de CTS turds maar toch heb ik het idee dat er in de 70's nog iets is veranderd en ik verdenk dat trafo's. Ik heb dat erger vanaf '72/'73 maar neig te zeggen dat er vanaf '75 iets wezenlijk anders is? Kan misschien ook aan de "blue drops" liggen hoor, want daar heb ik ook tig verschillende soorten van in het bakje liggen en daar kom je gewoon niet achter... Heb helaas nooit opgeschreven welke nou uit welke amp (jaar) kwamen maar let er tegenwoordig wel op en maak ook fotootjes.


Ik stel voor dat je UIT JE HOOFD een encyclopedie gaat opstellen. Geen probleem, lijkt me.

matto
6 juli 2005, 21:18
Nou, encyclopedie.... wat dacht je van een serie artikelen in de gitarist of zo.
Dat ze in de bladen niet meer en diepgaand aandacht aan de oudjes (instrumenten bedoel ik dus) vind ik toch altijd wel wat raar, de meeste gitaristen willen eigenlijk wel een oude versterker en/ of een gitaar al was het maar voor erbij.
Volgens mij zijn er hordes gitaristen zijn die meer van de techniek van hun instrument willen weten (een versterker is toch ook een instrument?)
Er moet toch wel een regelmatig terugkerend item van te maken zijn.
Heeft er iemand misschien een idee om een dergelijke artikelen reeks op een leuke en informatieve manier vorm te geven?
Wellicht leest ook de redactie van een van de bladen mee op dit forum.

Lucluc
6 juli 2005, 21:25
Wellicht leest ook de redactie van een van de bladen mee op dit forum.

Lijkt me niet, want dan hadden ze van die bladen wel wat interessanters gemaakt dan alleen een reclamezuil.

Misschien moet PeeVee maar eens een goede website bouwen met al zijn kennis. Kunnen Mr.Jay en Al nog een handje helpen.

nicoverduin
6 juli 2005, 21:59
Wellicht leest ook de redactie van een van de bladen mee op dit forum.

Lijkt me niet, want dan hadden ze van die bladen wel wat interessanters gemaakt dan alleen een reclamezuil.



Volledig mee eens. Tegenwoordig vind ik de eerste 2 bladzijdes (agenda ed) nog wel interessant. Daarna weinig boeiends.

Mr.Jay
6 juli 2005, 22:32
Lijkt me niet, want dan hadden ze van die bladen wel wat interessanters gemaakt dan alleen een reclamezuil.

hetheeft wel helemaal niks meer methet onderwerp te maken, maar kijk es in Gitarre&Bass, dáár staat tenminste wél elke maand vintage en interessante techtalk in.
Gitarist heb ik ook afgechaft, zinloos blad.

JaY

SteavisSmokin
6 juli 2005, 22:47
Gitarist heb ik ook opgezegd. Vond het sonde van mijn geld...

Al
7 juli 2005, 02:43
Over het algemeen lees je dat de eerste silverfaces nog het beste waren en dat ze naar verloop van tijd steeds slechter werden. Dit gaat volgens jou dus niet op.

Klopt, dat gaat niet op. Bij de allereerste sf's, de blacklines, heb je goede kans dat ze nog bf parts/circuit hadden. Dat is dus prima. Kort daarna (eind 67 en 68) werd het behoorlijk slecht qua parts en minder geslaagde circuits. Dit dus ook bij de blackline sf's. Hierna werd het weer beter. Ik heb gemerkt dat parts in 71-74 sf's behoorlijk goed kunnen zijn en de OT's zelfs erg goed. Naar mijn oren beter dan de 68-69ers die ik beluisterd heb.

Al

Al
7 juli 2005, 03:10
Hihi... om de verwarring compleet te maken toch nog weer even een inhoudelijke correctie... De allereerste silverfaces van '67 en vroeg '68 worden ook wel "blackline silverfaces" genoemd omdat ze een zwart vertikaal streepje tussen de groepen met knoppen hadden. (...) Deze silverfaces zijn gewoon van binnen gelijk aan de blackface voorgangers qua circuit, parts, bedrading etc. maar dan met een "hipper" (vond men toen) smoeltje.

Dat klopt niet. Er zijn blacklines die vol zitten met choc drops. Mocht je zo'n amp tegenkomen dan moet je dat echt even checken. Ook het cloth draad is anders en de grotere amps kunnen zelfs al een ander circuit hebben.


Ik heb zelf silverface Bassman topje waarvan de trafo's dateren van vroeg tot midden '68 die op die nog mooi en netjes bedraad is met cloth wire en vrijwel alleen maar Mallory moldeds gebruikt en/maar een idioot circuit met terugkoppeling op de eindpitten (die dus ook uitgefikt was).

Ik denk dat je daar de terugkoppeling bedoelt van de AB165. Dat zijn features uit de bf tijd, vroeg 65 ... had Leo ze al op de plank liggen??


mijn BMSTR zijn twee ceramische .01's naast elkaar...

Ja, dan was het bakje leeg. Ben dat ook tegengekomen.

Al

Al
7 juli 2005, 03:32
Of ik moet zelf gaan knutselen, alleen bestaat dan de kans dat ik 'm vernaggel. Tenzij jullie zeggen dat een leek stap voor stap deze aanpassingen zou moeten kunnen verrichten. Eigenlijk is het gewoon zonde om, als het kan bij mijn versterker, dit niet te doen!

Ik raad IEDEREEN aan te gaan knutselen. Het is de enige manier om te leren je amp de respons te laten geven die jij wilt en bij je past. Lees je wel GOED in. hier info. Veel is op het net te vinden waaronder hier. Ben er van bewust dat je met mogelijk dodelijke spanningen werkt en waar zich die bevinden! Daar moet je je goed van op de hoogte stellen. Je zal merken dat het werken aan amps nogal ambachtelijk is en dat als je de basics onder de knie hebt materiaalkennis uiteindelijk het belangrijkst is. Om hier een beeld van te krijgen en richting te kunnen bepalen zal je veel moeten uitproberen en vergelijken. Sound zit in de parts, een balans weten te vinden met de speakers die op dat moment voorhanden zijn en daarbij weten wat je wilt horen.

Al

Mr.Jay
7 juli 2005, 08:37
Ik heb gemerkt dat parts in 71-74 sf's behoorlijk goed kunnen zijn en de OT's zelfs erg goed. Naar mijn oren beter dan de 68-69ers die ik beluisterd heb.Al

+1
Vraag maar aan degenen die Bouke's 74SR gehoord hebben.

JaY

PeeVee
7 juli 2005, 10:09
-1 meerdere flut amps gehad uit die periode mid 70's. Ik moet toegeven dat de CTS turds wel klote zijn maar het voordeel is weer dat het niet zo moeilijk is iets te vinden dat verbetering geeft ;-)

PeeVee
7 juli 2005, 10:39
Dat klopt niet. Er zijn blacklines die vol zitten met choc drops. Mocht je zo'n amp tegenkomen dan moet je dat echt even checken. Ook het cloth draad is anders en de grotere amps kunnen zelfs al een ander circuit hebben.
Tja je hebt wel gelijk, bij Fender kan eigenlijk alles en lijkt het gebruik van bepaalde parts afhankelijk de stand van de zon op dat moment, misschien speelde ying en yang of kwik, kwek en kwak ook nog wel een rol :razz:

Alle 68'ers (zonder blackline) die ik tot nu toe van binnen heb gezien zaten grotendeels vol met Mallory blue moldeds dus ik neem aan dat dat bij blackline silverfaces meer uitzondering dan regel is, misschien beter om het zo te stellen. Het zijn in ieder geval potentiële blackface candidaten. Mijn '68 Bassman toppie heeft overigens zelfde draad als mijn '65 SR volgens mij maar ik zal nog eens kritisch kijken.


Ik heb zelf silverface Bassman topje waarvan de trafo's dateren van vroeg tot midden '68 die op die nog mooi en netjes bedraad is met cloth wire en vrijwel alleen maar Mallory moldeds gebruikt en/maar een idioot circuit met terugkoppeling op de eindpitten (die dus ook uitgefikt was).

Ik denk dat je daar de terugkoppeling bedoelt van de AB165.
Ja da's waar, dat is helemaal geen zilverfees... ahum... :roll:
(even zo goed desastreus want die 220K's die van de platen van de 6L6'en weer teruggaan naar de platen van de PI waren letterlijk zwart geblakerd)

Ik ben wel iets raars tegengekomen in die '69 Bandmaster; daar zit dus het AB568 SR circuit in. Ik geloof dat dat bij mijn '69 SR die jij (Al) onder handen hebt genomen ook zo was he Al? Ik dacht ooit dat dat één van die desastreuze CBS modes was maar zoals ik het nu bekijk is het gewoon een combi van kathode & fixed bias, op zich wel interessant misschien, zou eigenlijk wel eens willen horen hoe dat klinkt maar ach... wil er gewoon een "player amp" van maken dus ander keertje maar.

Ik heb (eindelijk) ook Dave Funk's Tube Amp Workbook aangeschaft en ben het met Jay eens dat dat toch ook een erg mooi en duidelijk boek vindt. Die man is duidelijk "didacticus" weet de zaken erg goed uit te leggen aan de hand van beeldspraken enzo... Een cap is een soort parkeergarage waar je electronen kunt parkeren etc. Wat ik dank weer beetje raar vindt is dat hij een coversie van fixed naar cathode biassed (bij een Twin, dus push-pull) toch weer "class A" noemt wat volgens mij niet helemaal klopt (maar ik waag me niet meer op dat gladde ijs hihi). Anyway, daar beschrijft hij heel kort een silverface naar blackface conversie waar hij ook die 1K5 powerweerstanden beschrijft, de non polaire 5/25 cap. Dat stukje dateert blijkbaar uit '68 / '69 hihi...

Mr.Jay
7 juli 2005, 10:54
Ik heb (eindelijk) ook Dave Funk's Tube Amp Workbook aangeschaft

heeft ie nog steeds maar ÉÉN deel ( Fender) ??? :P
En wie heeft in godsnaam ( nog ) een Thunderfunk amp ?

JaY

Negative K3 fan
7 juli 2005, 13:01
Ik heb gemerkt dat parts in 71-74 sf's behoorlijk goed kunnen zijn en de OT's zelfs erg goed. Naar mijn oren beter dan de 68-69ers die ik beluisterd heb.Al

+1
Vraag maar aan degenen die Bouke's 74SR gehoord hebben.

JaY

ja die super reverb was echt de master, ik heb me er savonds nog over afgetrokken :)

Mr.Jay
7 juli 2005, 17:24
ja die super reverb was echt de master, ik heb me er savonds nog over afgetrokken :)

Bedankt dat je dit met ons wilt delen

JaY

Negative K3 fan
7 juli 2005, 22:52
geen dank :D

PeeVee
7 juli 2005, 23:45
Nou maar goed dat er geen echt blackfaces waren want dan was het daar een vunzige vertoning geweest :roll:

Tuurlijk, een silverface SR in spanderplatte kast is leuk maarre... Notin' beats the real thing! 8-)

Waarom had jij die zilversnuit eigenlijk verkocht Jay? Staat me iets van bij dat dat was om iets anders te financieren toch?! :-D

Mr.Jay
8 juli 2005, 07:31
Tuurlijk, een silverface SR in spanderplatte kast is leuk maarre... Notin' beats the real thing! 8-)

Een 74SR KAST is gewoon van hout hoor.
De baffle is spaanplaat inderdaad --> maar dat is een 1965 ook meestal ( er zijn multiplex uitzonderingen ). Verschil is de bevestiging, de'65 is geschroefd en hangt floating. De 74 isverlijmd aan alle zijden IN het Cab.

JaY

Mr.Jay
8 juli 2005, 07:36
Waarom had jij die zilversnuit eigenlijk verkocht Jay? Staat me iets van bij dat dat was om iets anders te financieren toch?! :-D

Klopt > mijn '65 SR.
Ik heb die 74-er 2 jaar gehad, alles aan verbeterd wat ik kon in die tijd, ( jammer Bouke, later ben ik ook de baffles gaan vervangen ) veel op gespeeld, vééééél met speakers geëxperimenteerd ook. Dik tevreden op gegeven moment > echter toen ik een goeie '65er aangeboden kreeg en ik die in ABtest kon horen naast de mijne was de keuze simpel.
Heb nog es een vér doorgevoerde early Sf-DLXREV gehoord naast een '65er > géén match gewoon.
Heb al vaak genoeg koppijn opgelopen om erachter te komen WAAROM nu een blackface bijna altijd beter klinkt dan een geblackface Sf. Maar het IS wél zo ! Inmiddels ben ik weer div. ervaringen rijker gelukkig.

( nieuwe topic ? >nee, hoeft eigenlijk niet. Geen discussies, gewoon ergens gaan luisteren ,punt )

JaY

PeeVee
8 juli 2005, 10:45
Waarom had jij die zilversnuit eigenlijk verkocht Jay? Staat me iets van bij dat dat was om iets anders te financieren toch?! :-D
Klopt > mijn '65 SR
Your honour...


toen ik een goeie '65er aangeboden kreeg en ik die in ABtest kon horen naast de mijne was de keuze simpel.
The defense rests...

:-D


Heb al vaak genoeg koppijn opgelopen om erachter te komen WAAROM nu een blackface bijna altijd beter klinkt
Same here maar dan andersom... heb m'n vingers er nog niet achter kunnen krijgen waarom een silverface het net iets mist t.o.v. blackface... Ik ga d'r nooit achterkomen vrees ik... zal wel gewoon voodoo zijn of iets wat we op dit moment nog helemaal niet kunnen meten (amp aura?).


Geen discussies, gewoon ergens gaan luisteren, punt
+1

En zelfs dat hoeft van mij trouwens niet, maakt mij geen bal uit, ik weet wat ik weet en ik hoor wat ik hoor, da's voor mij voldoende. Een amp klinkt zo goed als je 'm zelf vindt...

Dirtypool
8 juli 2005, 13:38
FF heel erg off topic: ..een aantal van jullie hebben vast wel wat mp3 van Little Charlie and the Nightcats op de pc staan.
Ze komen hier naar de Noot in Hoogland en ik ben eigenlijk heel erg benieuwd.
Iemand mss genegen dit naar mijn E-adres te sturen?
r.dirtypool@planet.nl

back on topic: yeah.. fender :cool:

Mr.Jay
8 juli 2005, 13:54
back on topic: yeah.. fender :cool:

Fender???? v.Weelden was 't toch !? :wink:

JaY

Dirtypool
8 juli 2005, 14:03
Ja, ook :-D

Dirtypool
8 juli 2005, 14:09
double post :-?

Al
8 juli 2005, 21:01
Nou maar goed dat er geen echt blackfaces waren want dan was het daar een vunzige vertoning geweest :roll:

Tuurlijk, een silverface SR in spanderplatte kast is leuk maarre... Notin' beats the real thing! 8-)



Hahaaa
Ja hoor Pleun, je meent het!

Al

Al
8 juli 2005, 21:20
Same here maar dan andersom... heb m'n vingers er nog niet achter kunnen krijgen waarom een silverface het net iets mist t.o.v. blackface... Ik ga d'r nooit achterkomen vrees ik... zal wel gewoon voodoo zijn of iets wat we op dit moment nog helemaal niet kunnen meten (amp aura?).

Heb veel OT's geAB't om zicht te krijgen op wat de kwaliteit van de diverse periodes waren. Er zijn voldoende goede OT's uit de 70er jaren om het verschil daar niet aan toe te schrijven.

Heb zelf momenteel een Mercury OT in mijn bfSR hangen en als test bij een maatje een Mercury OT in zijn 65SR gezet. --> Een Mercury OT heeft zeg maar iets meer PK's dan een oude en snijden iets meer. De amps blijven het bf karakter hebben en lijden er niet onder.

Het blijkt dat je met correcte bf parts er in een sf vaak niet helemaal komt. Blijft één ding over: de bedrading en het overdadig en slordig gebruik hiervan bij het bouwen.

Er zit vaak meters teveel draad in. Daardat het signaal een langer traject aflegt is de kans is groter dat het invloeden van de omgeving oppikt. Daarbij is het geen draad meer met massieve kern zoals dat bij bf werd gebruikt. Dat zal invloed hebben, zich qua capaciteit anders gedragen. Ook zijn in sf-amps de draden aan de inputs en vol.pot in de regel shielded wire.... Zijn procenten die op het eind bij elkaar opgeteld merkbaar worden.

Al

Mr.Jay
9 juli 2005, 09:58
Heb veel OT's geAB't om zicht te krijgen op wat de kwaliteit van de diverse periodes waren. Er zijn voldoende goede OT's uit de 70er jaren om het verschil daar niet aan toe te schrijven.
Heb zelf momenteel een Mercury OT in mijn bfSR hangen en als test bij een maatje een Mercury OT in zijn 65SR gezet. --> Een Mercury OT heeft zeg maar iets meer PK's dan een oude en snijden iets meer. De amps blijven het bf karakter hebben en lijden er niet onder.

Helemaal mee eens, heb in een 1 TweedBassman ook een '73SR-OT zitten die voortreffelijk klinkt, maar in een andere Bassman een nw. MM-OT en ook die klinkt prima, is inderdaad tikkie sprankelender, wat prima is bij deze meer donkere amp. Het snijdt iets meer.


Er zit vaak meters teveel draad in. Daardat het signaal een langer traject aflegt is de kans is groter dat het invloeden van de omgeving oppikt. Daarbij is het geen draad meer met massieve kern zoals dat bij bf werd gebruikt. Dat zal invloed hebben, zich qua capaciteit anders gedragen. Ook zijn in sf-amps de draden aan de inputs en vol.pot in de regel shielded wire.... Zijn procenten die op het eind bij elkaar opgeteld merkbaar worden.

De bedrading zal zéker de laatste faktor zijn, maar ook heb ik getest met potmeters. In de Bf's zaten op een enkele CTS na ( ook die typen waren anders dan de latere 70's CTSpots ) meestal STACKPOLES > dat zijn toppers.
Groot verschil zijn natuurlijk de blue molded caps, maar ik denk dat Al of Pleun die al bedoeld hadden die als eerste te erin te zetten als je een Sf écht 100% wilt gaan blackfacen.

Ach, en zolang je er geen 2 naast elkaar hebt staan, ben je dolblij met jouw enigzins geblackfacede Silverface, welke dan ook.
Altijd beter dan de huidige Fendertroep.

JaY