PDA

View Full Version : E-snaar breekt



FruscianteFan
2 juli 2005, 20:39
Nu wist ik al langer dat de hoge E-snaar van mijn Jackson wel eens breekt als ik de snaren vervang, maar nu brak hij tijdens het omstemmen. En dan is het is dus wél vervelend.
De Floyd heb ik vastgezet (beide richtingen) zodat ik met stemmingen kan expirimenteren (E, drop-D, C#, D, Eb). Voor het omstemmen draai ik de toplock soms los, en dan breekt de snaar bij het stemmechaniek.

Iemand enig idee hoe dit komt en hoe ik dit (simpel) kan oplossen? alvast bedankt.

X-Rated
2 juli 2005, 21:41
Misschien komt het door de wrijving die hij maakt tijdens het omstemmen in het stemmings mechaniek. Het gat waar de snaar doorheen gaat heeft misschien een té scherp randje. Je zou dit zelf met een eenvoudige methode kunnen oplossen. Ik kan zo snel niets conventioneels verzinnen :)

erratum
3 juli 2005, 20:17
Het gat waar de snaar doorheen gaat heeft misschien een té scherp randje

+1 , mischien helpt het als je de toplock verwisselt met die van je lage e en a, die zullen minder snel breken als er idd een scherp randje zit.

Pegasus
3 juli 2005, 20:32
Misschien is het ook afhankelijk van het merk snaren dat je gebruikt. Ik heb er namelijk last van gehad dat mijn hoge E-snaar vaak brak. Maar toen ik in plaats van d'Addario overstapte naar Ernie Ball was het probleem verholpen.

Toffe gozer
3 juli 2005, 20:56
[ constantijnster-mode on] dat komt omdat je Frusciante- licks speelt , als je nou Vai solo's gaat spelen gebeurd zoiets niet [constantijnster-mode off]

:-D

FruscianteFan
4 juli 2005, 13:13
Bedankt :)

@ Erratum: de snaar breekt juist als de toplock open is, en dan breekt hij bij de stemmechaniek dus het lijkt me sterk als het aan de toplock ligt :???:
Maar ik zal inderdaad de mechaniek eens controleren op scherpe randjes.

@ Pegasus: met pijn en moeite zal ik het eens proberen (voorlopig even niet, want nu zit er een gloednieuwe D'addario op :razz:

@ Toffe gozer: lol :-D (alleen verbaast het je heel erg als ik geen Frusciante licks speel op een Jackson als ik daar een strat voor heb? :wink: )

edit: volgens mij valt dat van dat scherpe randje wel mee, want na het breken zaten alle windingen nog om het mechaniek ;)

Pegasus
4 juli 2005, 22:11
Op m'n 7-snarige heb ik nog D'addario's zitten. En vandaag was het weer zover, de hoge E-snaar is weer eens gebroken.

FruscianteFan
14 juli 2005, 11:53
Ok, een andere vraag over ongeveer hetzelfde probleem:
Ik heb er nu dus .011 op liggen, en ik denk dat als ik in E gestemd zou blijven spelen, ik wel .012 wil.

Maar nu heb ik besloten om in C# gestemd te blijven. Heb ik dan .013 of .014 nodig om dezelfde spanning te houden?

WICKED
14 juli 2005, 12:04
[ constantijnster-mode on] dat komt omdat je Frusciante- licks speelt , als je nou Vai solo's gaat spelen gebeurd zoiets niet [constantijnster-mode off]

:-D

ha-ha!..:dance: