PDA

View Full Version : blues sound



Letsgo21
2 juli 2005, 15:43
Ik ben helemaal weg van blues en wil deze stijl nu ook aanleren, welk gerief schaf ik me aan???

direct een buddy guy rep. uit de artist serie of een lite ash/standard strat kopen en beginnen knutselen?

of zijn er betere alternatieven???

enige raad over versterkers is ook aangewezen :lol:

thx 8-)

john.3001
2 juli 2005, 15:50
In feite ligt het puur aan wat je maar wil. Je hebt niet per se een strat nodig om te bluesen, het kan ook op een semi-hollow (denk ES335) of zelfs een les paul (the sky is the limit zeg maar). Datzelfde geldt voor een versterker, hoewel je beter niet kan gaan voor een triple rectifier of ander high gain spul natuurlijk (ik zou voor een fender gaan).

Wat vind jij een lekkere sound? Noem es wat artiesten, dan kun je aan de hand daarvan misschien een gear-keuze maken (hoewel het altijd beter is om je eigen sound te creeren natuurlijk). En wat is je budget?

Die lite-ash strat heb ik laatst zien hangen, en die ziet er erg goed uit (heb er niet op gespeeld). Vraag me alleen af of ik die Seymour Duncans niet zou verwisselen voor texas specials of i.d. Laatst heeft iemand hier een lite ash tele gekocht, en dat was een goed gitaar (alleen die elementen weer...)

pimmetje
2 juli 2005, 16:20
Qua versterker zou ik voor blues sowieso buizen pakken en dan liefst niet al te hoog vermogen.

Gitaar is idd wat je zelf lekker vindt klinken (en spelen). Zelf ben ik dol op p90 pu's voor blues. Voor één band heb ik die ook in een semi-hollow.
Maar ik speel ook in een band die meer rock dan blues ervan maakt... en daar heb ik een LP-model met SDuncan JB/Jazz erin. Doet 't ook prima.

Letsgo21
2 juli 2005, 18:44
het creëren van een eigen sound komt wel vanzelf denk ik...volgens mij komt die periode er nadat je de rest helemaal onder de knie hebt?

het beste album is voor mij "from the cradle" de bluesklassiekers door Clapton :strat:

als je de solo stukjes in "five long years" enzo hoort: WOW 8-) dat is wel echt de vetste sound :amp:

weet er iemand trouwens welke gitaar hij voor dieje solo gebruikt?? kheb er geen clip van ofzo :oops:

Buddy Guy en in mindere mate Robert Cray klinken ook altijd fantastisch.

ik had eerst gedacht aan een lite ash (kben geen fender freak-strat.model ligt me gewoon super)

de pickups te vervangen door: dimarzio dp402's

als versterker: geen idee

ik wou gewoon eens de mening van wat meer ervaren bluesaddicts horen :wink:

pimmetje
2 juli 2005, 19:01
Als ik je smaak zo hoor, zou ik idd gewoon voor de strat gaan als gitaar Als je dat gewoon nu ook een fijne gitaar vindt, komt dat mooi uit :D.

Vervangen van de pu's kan je misschien beter ff mee wachten tot je weet wat voor geluid je mist in die die er al in zitten. Geluid op papier is altijd verraderlijk...

Als versterker zou je kunnen kijken naar die Fender re-issues (nieuwerwetse blackface modellen). Da's om eerlijk te zijn geen schim van de originele bf modellen, maar ok... wel gemakkelijker te testen in een winkel :D

Die hebben een paar verschillende vermogens en speaker-configuraties die wel de moeite waard zijn om te testen. Een Kochje (twintone, studiotone) kan je ook wel proberen.

john.3001
3 juli 2005, 13:23
het creëren van een eigen sound komt wel vanzelf denk ik...volgens mij komt die periode er nadat je de rest helemaal onder de knie hebt?

het beste album is voor mij "from the cradle" de bluesklassiekers door Clapton :strat:

als je de solo stukjes in "five long years" enzo hoort: WOW 8-) dat is wel echt de vetste sound :amp:

weet er iemand trouwens welke gitaar hij voor dieje solo gebruikt?? kheb er geen clip van ofzo :oops:

Buddy Guy en in mindere mate Robert Cray klinken ook altijd fantastisch.

ik had eerst gedacht aan een lite ash (kben geen fender freak-strat.model ligt me gewoon super)

de pickups te vervangen door: dimarzio dp402's

als versterker: geen idee

ik wou gewoon eens de mening van wat meer ervaren bluesaddicts horen :wink:

Als ik dit zo lees kun je idd het beste voor een strat gaan. Maar ik zou niet meteen een signature-model kopen. Je hebt tegenwoordig zoveel voordelige keus (mexico, de highway-serie), maar kijk eerst es 2e-hands.

frekie
3 juli 2005, 14:15
4 "hoofd-stromingen":

SRV, Texas blues, Strat met 3 single coils, Fender amps, tubescreamertje ervoor.

Bluesrock a la ZZ Top, Les Paul met vette humbuckers, Marshall amp.

Chicago blues a la BB King, Gibson ES335 met humbuckers, vrij cleane sound met Fender Twin of Lab l5.

Roots Americana a la Paladins, Gibson/Epiphone Es295 of Guild archtop met P90s. Fender of Vox amps.

In alle gevallen buizenbakken voor de lekkere crunch. Blues zit hem in kleine details dus het belangrijkste is je techniek, vribrato, aanslag, bending, timing etc. het lijkt simpel maar ik ben er al mijn halve leven mee bezig "trying to get it right" :-D

bat
3 juli 2005, 16:52
Bij blues is de techniek belangrijker dan de middelen. Met een beetje overdrive en een juiste instelling van de equalizer kom je een heel end.

Of je dat nu uit een Squier met een goedkoop 10-watt versterkertje haalt of uit een setup van 10.000 euro.

pietvanbuiten
3 juli 2005, 23:11
juist, en hoe belangrijk is de gear nou eigenlijk dan?
er wordt naar mijn mening een hype van gemaakt,
ik heb blues gespeeld op een ibanez, kasuga, fender tele, fender strat,
gibson sg, gibson les paul,eko via marshal, orange, sound city, pignose,
mesa en koch, en het klonk/klinkt allemaal.
als de vingers doen wat ze moeten doen, is de basis er, de rest komt dan
ook wel goed!! :-D

Mischa den Haring
3 juli 2005, 23:56
4 "hoofd-stromingen":

SRV, Texas blues, Strat met 3 single coils, Fender amps, tubescreamertje ervoor.

Bluesrock a la ZZ Top, Les Paul met vette humbuckers, Marshall amp.

Chicago blues a la BB King, Gibson ES335 met humbuckers, vrij cleane sound met Fender Twin of Lab l5.

Roots Americana a la Paladins, Gibson/Epiphone Es295 of Guild archtop met P90s. Fender of Vox amps.

In alle gevallen buizenbakken voor de lekkere crunch. Blues zit hem in kleine details dus het belangrijkste is je techniek, vribrato, aanslag, bending, timing etc. het lijkt simpel maar ik ben er al mijn halve leven mee bezig "trying to get it right" :-D

Sorry hoor Frekie, maar hoe jij blues indeelt in categorieen is wel heel erg kort door de bocht! Waar is Muddy Waters met z'n Tele? T-Bone Walker met een ES-5? Hubert Sumlin met een Les Paul? Of heb je die allemaal al in een van je categorieen ingedeeld? Ik snap dat je deze jongen op weg wilt helpen maar zo zijn alle zijwegen wel heel snel dicht. Er zijn zo ontzettend veel gitaristen die allemaal een eigen stijl hebben. Die zijn allemaal vaak weer beinvloed door anderen. Zelfs de termen Chicago-Blues, Texas-Blues, Mississippi-Blues etc. maakt vaak dat de gitarist in kwestie in een hokje wordt geduwd. Veel lui zijn in de jaren 30 en 40 vanuit de Mississippi naar Chicago getrokken om op zoek te gaan naar het grote geluk. Eigenlijk zou de muziek van die generatie dan Missiscago-blues moeten heten :-D Anyway, ik wil hier niet de leermeester uit gaan hangen, maar ik vind de adviezen van Bat en Piet veel waardevoller. Voordat je een gitaar gaat uitzoeken kan het zin hebben om eerst eens langs de bieb te gaan om een hele stapel bluesplaten te halen. Zo weet je wat je mooi vind en dan kun je daar een type gitaar bij zoeken.

pimmetje
4 juli 2005, 00:06
De vingers zijn idd bij blues (net als bij de meeste andere muziek) enorm belangrijk. Maar bij het uitzoeken van een gitaar en amp heb je weinig aan die opmerking. Hij zoekt een bepaald bluesgeluid... en dat zal hij idd zelf uit de vingers moeten halen, maar niet zonder spullen :D.

Sommige spullen zijn nu eenmaal beter/gemakkelijker voor een bepaalde sound. Er is nogal een verschil tussen bijvoorbeeld ZZ-top geluid en Robert Cray geluid. Bij aanschaf van spullen een beetje rekening houden met het basisgeluid dat je zoekt, is dan niet onhandig.

nopster
4 juli 2005, 10:48
Bekijk gewoon eens je favorieten, meestal kom je erop uit dat ze ongeveer met dezelfde gear spelen. Bij mij is dat een strat, met meestal een fender-amp.

Pieuw
4 juli 2005, 11:17
Mischa & Nopster zeggen het: als je eruit bent welke sound of blues hero je het meest aanspreekt, kun je wat gerichter rondvragen en boodschappen doen.

Dat er zo op buizen wordt aangestuurd, is omdat een buizenversterker beter (dan een transistorversterker) reageert op je aanslag en je gitaarvolume. Niet onbelangrijk voor blues. Voor de overige verschillen tussen buizen- en transistorversterkers zal wel een topic of tig te vinden zijn.

Kom er nog maar eens op terug als je je stijl hebt uitgezocht.

jpb
4 juli 2005, 11:24
4 "hoofd-stromingen":

SRV, Texas blues, Strat met 3 single coils, Fender amps, tubescreamertje ervoor.

Bluesrock a la ZZ Top, Les Paul met vette humbuckers, Marshall amp.

Chicago blues a la BB King, Gibson ES335 met humbuckers, vrij cleane sound met Fender Twin of Lab l5.

Roots Americana a la Paladins, Gibson/Epiphone Es295 of Guild archtop met P90s. Fender of Vox amps.

In alle gevallen buizenbakken voor de lekkere crunch. Blues zit hem in kleine details dus het belangrijkste is je techniek, vribrato, aanslag, bending, timing etc. het lijkt simpel maar ik ben er al mijn halve leven mee bezig "trying to get it right" :-D
Goed overzicht en duidelijk/leerzaam!!!
Voor de volledig(?)heid:
-De ABB zitten dan in the tweede categorie als "subje" Southern Rock?
-Britse blues mischien nog? Clapton; John Mayall; Alexis Corner...0
-Sommige jazzgitaristen zou je ook wel onder de blues kunnen vatten (Kenny Burrell; Larry Carlton; Scofield).

1959SLP
4 juli 2005, 11:55
Ahum, blues zit niet in je vingers maar in je hart. Als je vingers doen wat je in je hart voelt, dan heb je goed geoefend. Wat dit betreft maakt het dus helemaal geen reet uit met welke gear dat je speelt.
Wat de bluessound betreft: die zijn er zoveel. Zoals Mischa al zei, veel platen luisteren en kijken welke sound jou het meeste ligt. Ik ga je dus ook geen axe en amp aanraden totdat je weet welke sound je wilt hebben.

groovyB3
4 juli 2005, 12:16
4 "hoofd-stromingen":

SRV, Texas blues, Strat met 3 single coils, Fender amps, tubescreamertje ervoor.

Bluesrock a la ZZ Top, Les Paul met vette humbuckers, Marshall amp.

Chicago blues a la BB King, Gibson ES335 met humbuckers, vrij cleane sound met Fender Twin of Lab l5.

Roots Americana a la Paladins, Gibson/Epiphone Es295 of Guild archtop met P90s. Fender of Vox amps.



Vergeet niet dat SRV een van de weinigen was die Texas blues zo speelde. Dat is vaak de misvatting. Echte Texas blues is meer a la Fab T-birds of Ronnie Earl. Helaas hebben alle SRV wannabees het fenomeen Texas blues verbasterd naar het spelen van blues op een Strat met zo veel mogelijk gain, wat bij Stevie totaal niet het geval was.

Kamiess
4 juli 2005, 12:23
Clapton> marshall bluesbreaker en Les Paul>dat was vroeger zijn materiaal teminste

pimmetje
4 juli 2005, 13:21
Ik ga je dus ook geen axe en amp aanraden totdat je weet welke sound je wilt hebben.


het beste album is voor mij "from the cradle" de bluesklassiekers door Clapton :strat:

als je de solo stukjes in "five long years" enzo hoort: WOW 8-) dat is wel echt de vetste sound :amp:

weet er iemand trouwens welke gitaar hij voor dieje solo gebruikt?? kheb er geen clip van ofzo :oops:

Buddy Guy en in mindere mate Robert Cray klinken ook altijd fantastisch.

nopster
4 juli 2005, 13:24
Begin je vanaf 0 met gitaarspelen? Dan zou ik enkel voor een goeie gitaar kijken en een goedkope amp. (bijv. Vox Pathfinder 10)
Als je dan wat blues kunt spelen, dan kun je in de winkel nog altijd gaan testen welke amp het best bij je gewenste geluid past.

1959SLP
4 juli 2005, 13:33
Ik ga je dus ook geen axe en amp aanraden totdat je weet welke sound je wilt hebben.


het beste album is voor mij "from the cradle" de bluesklassiekers door Clapton :strat:

als je de solo stukjes in "five long years" enzo hoort: WOW 8-) dat is wel echt de vetste sound :amp:

weet er iemand trouwens welke gitaar hij voor dieje solo gebruikt?? kheb er geen clip van ofzo :oops:

Buddy Guy en in mindere mate Robert Cray klinken ook altijd fantastisch.

OKE OKE, valt ook niet mee, lezen na n weekendje zuipuh :D (vannacht sinds lange tijd weer eens gekotst dus dan weet je genoeg :D )

Maar dan is t heel simpel, een Strat en een Bluesbreaker of Plexi.