PDA

View Full Version : zijn er hier mini-humbucker liefhebbers?



john.3001
2 juli 2005, 14:11
Was net ff aan t cruisen op de seymour-duncan site, en moet zeggen dat ik die vintage mini-humbucker enorm geil vind klinken in de brugpositie (afgaande op de samples).
De mini-humbucker wordt toch vaak over het hoofd gezien (mede omdat de twee voornaamste gitaarontwerpen (strat / lp) gebruik maken van single-coils dan wel full-sized humbuckers), en je zet er niet zo 1,2,3 eentje in een gitaar met humbucker of single-coil uitsparingen natuurlijk. Het lijkt mij de ideale middenweg tussen het bijtende geluid van een strat en de zompige sound van een lp (ik denk hier even in uitersten)...

Fumi SG
2 juli 2005, 15:10
heb je het nou over mini-hummers of hummers in single-coil formaat?

de enige ervaring die ik heb met singlesized hummers is dat ik ze kut vond klinken. Veel te schel en helemaal geen body. Het waren dan ook wel Duncan Designed dingen, volgens mij ook wel crap toch?? DiMarzio's of echte Seymour Duncan singlesized hummers heb ik nog nooit gehoord.

Mitch
2 juli 2005, 15:29
Mini humbuckers zijn zeker tof, absoluut ondergewaardeerd. Sowieso low output humbuckers of hb-achtigen zoals Filtertrons of de modernere TV Jones elementen: erg goed klinkend. Opener, meer attack en erg muzikaal.

john.3001
2 juli 2005, 15:41
heb je het nou over mini-hummers of hummers in single-coil formaat?

Ik heb het over mini-hummers (zoals in een firebird), dat terzijde, volgens mij zijn echte SD single-sized humbuckers echt wel okee...

Mitch
2 juli 2005, 16:00
HB in SC formaat hebben wel wat weinig body door de iele magneet, dat bepaalt best veel van de sound. Dat maakt een full sized P90 ook zo lekker bijvoorbeeld.

vulvasonic
3 juli 2005, 01:45
De SD little 59 heb ik zowel in een strat als in een tele zittenen ik ben er zeeeer tevreden over. Wat de P90 is voor single coils (dikker, warmer geluid, maar overduidelijk single coil) is de little 59 voor humbuckers (bijtender, agressiever, maar overduidelijk humbucker). LOVE THEM.


Maar je vraag gaat over iets anders begrijp ik.
De minihumbuckers die jij bedoelt klinken geweldig. Maar ze zijn wat scherper van geluid en hebben wat minder output. Jammer dat Gibson ze niet meer zo vaak gebruikt.

Orpheo
3 juli 2005, 07:01
minihumbuckers kunnen mij niet bekoren.....vind ik iets te schel...kweenie waarom.

maar p90's bv vind ik super!! van de week op een lp special met p90's gespeeld..heerlijke sound...echt grandioos :)

jpb
3 juli 2005, 09:26
Ik heb sinds kort een 1961 Epi Sorrento met een MiniHb in de neck positie. Dit is gewoon een gibson MH die vooral op Epiphones werd gebruikt voordat die met P90s werden uitgerust in de loop van de 60s. Dit moet peries dezelfde zijn als de Johnny Smith maar weet het niet zeker. De Firebird MHs hadden geen adjust. polepieces en mischien ook iets andere specs.
Mijn eerste indruk is dat het voor een HB behoorlijk fel is, en uiteraard minder output dan de normale HBs (vanwege de grootte/minder windingen). Ze schijnen wat cleaner te blijven itt de meer "throaty" P90's. Balans viel een beetje tegen maar ik heb er nog niet uitgebreid mee geexperimenteerd (Sorrento is nu bij Rikkers voor reparatie).