PDA

View Full Version : Ashdown ABM 410T cab



starscream
2 juli 2005, 09:24
test

starscream
2 juli 2005, 09:24
Iemand ervaringen met deze cab? Heb hem gister in de winkel getest en ik vond hem super! Lekker veel laag maar toch ook het grommerige/knorigge erin.
Ik heb een Trace Elliot top (AH300-12SMX) 300watt dus. Sommige zeggen dat ik de cab daarmee "underpower" en dat dat slecht voor de speakers kan zijn (amp kan gaan clippen) Volgens de verkoper was dit onzin en ik moch mijn amp van hem gewoon op 10 zetten om de cab te testen (heb ik niet gedaan natuurlijk, was wel erg hard) Hij gaf me ook de garantie dat de cab niet kapot kon gaan door mn top en als dit wel het geval zou zijn, ik meteen een nieuwe kreeg.
Wat denken jullie hiervan?

owja tis trouwens deze:
http://www.ashdownmusic.co.uk/bass/products/ABM410Cab.jpg

cab heeft trouwens een rendement van 103DB..heb hier niet zoveel verstand van, maar volgens de verkoper was dit erg goed.

Iron Maiden
2 juli 2005, 18:08
Ik weet niks af van toppen, en cabs, maar als de verkoper zegt dat je een nieuwe krijgt als hij kapot gaat, en je het geluid mooi vind, koop je hem toch gewoon?

GSumner
3 juli 2005, 17:37
Gister hebben we uiteraard allemaal gekeken naar live8. Nou ik geloof dat zeker 80% van de bassisten een ashdown versterker hadden staan.
Dus met dat rendement zal het vast wel goed zitten!

BassAgent
3 juli 2005, 17:39
Gister hebben we uiteraard allemaal gekeken naar live8. Nou ik geloof dat zeker 80% van de bassisten een ashdown versterker hadden staan.
Dus met dat rendement zal het vast wel goed zitten!
Correctie, dat was Ampeg.

Eternal Despair
3 juli 2005, 19:20
bassagent heeft gelijk...

starscream
3 juli 2005, 20:06
er spelen ook veel bekende mensen over Ashdown ABM serie hoor
kijk maar op: http://www.ashdownmusic.co.uk/artists/index.asp?type=bass

Pedulla
3 juli 2005, 22:48
Zou het wel zwart op wit willen hebben dat ze hem gelijk (en zonder gezeur) omruilen. Mag toch geen probleem zijn. Kan toch niet stuk volgens hen.

Lintpete
4 juli 2005, 16:38
Volgens mij speelde Sting op Ashdown bij live8.

Fowakka
5 juli 2005, 12:51
Ik heb een Trace Elliot top (AH300-12SMX) 300watt dus. Sommige zeggen dat ik de cab daarmee "underpower" en dat dat slecht voor de speakers kan zijn (amp kan gaan clippen)

Je cabinet "underpoweren" klinkt wel erg stoer maar kan helemaal geen kwaad. Sterker nog het is zelfs beter. Je hoort inderdaad nu je versterker clippen als deze op zijn grens is, beter dan het "clippen" van je speakers.

Ashdown heeft een erg lekker geluid, al vind ik de versterkers beter dan de cabinetjes.



cab heeft trouwens een rendement van 103DB..heb hier niet zoveel verstand van, maar volgens de verkoper was dit erg goed.

Dat wil zeggen dat als je 1 Watt door de speaker(s) stuurt je op 1 meter afstand een geluidsdruk hebt van 103dBSPL. En ja dat redelijk hard, maar daar is ook alles mee gezegd.

basswasp
5 juli 2005, 15:03
U2 en McCartney hadden spul staan van Ashdown... verder was me niets opgevallen.

B_2_the_a
7 mei 2006, 21:57
Volgens mij speelde Sting op Ashdown bij live8.

sting speelt niet op ashdown

ik had ergens een stuk gelezen over zijn equipment, kwam eropneer dat hij nogsteeds op z'n oude ampeg cabs speelt maar dan omgebouwd

musicmaestro
8 mei 2006, 09:26
let er niet te veel op wat verschillende artiesten op het podium hebben staan.

Vaak is het toch sponsoring, dus....

Wat de originele vraag betreft: het zou wel hard genoeg gaan, denk ik.

Overigens vind ik het altijd wel mooier als top en cab van hetzelfde merk zijn,
alleen al voor het oog.

Succes

Hydra99
18 mei 2006, 17:30
Het is wel degelijk belangrijk dat je versterker meer vermogen heeft dan je cabinet kan verwerken om de maximale geluidsdruk te produceren.
Indien je versterker te zwak is zal deze continu op maximaal vermogen
moeten werken om je cabinet aan te sturen.
Als dat gebeurd heeft je versterker geen reserve meer en gaat er
gelijkspanning lopen naar je cabinet. Gelijkspanning laat niets bewegen !!!!
Dus je speakers worden lekker opgewarmd waardoor de spreekspoelen verbranden of de lijm smelt er van af. Allemaal foute boel.

Heb je een versterker die "moeiteloos" het gevraagde vermogen levert om je
cabinet op volle kracht te laten blazen heb je geen last van deze verschijnselen. Je kan natuurlijk overdrijven en op een cabinet van bijv.
250 Wt een top van 1000Wt loslaten. Dat is niet zo erg; zolang je maar goed blijft luisteren naar je cabinet. Als het gaat vervormen gaan de luidsprekers tever heen en weer, dat is ook weer niet goed.

Voor de kabel tussen je amp en je cabinet geldt:
Altijd een speakerkabel gebruiken, en nooit een linekabel.