PDA

View Full Version : Bas tone



Wormaap
2 juli 2005, 00:31
Heyo, de gitaristen op dit forum kennen me ondertussen wel, maar op bas ben ik een redelijke n00b :P Nu wil het lot dat ik 7 juli twee nummers moet gaan bassen, en ik zou geen goede snarenrammer zijn als ik 1 ding in ieder geval goed wil hebben: TONE!
Nu hou ik ongelofelijk van zo'n heerlijk knorrend/grommend basgeluid zoals Marco van Nightwish of het basgeluid bij Steve Vai's Bad Horsie, en met zo'n soort geluid zou ik dan ook graag dat optredentje 7 juli spelen. Probleem: Ik kan kiezen uit de Ibanez Gio Soundgear van m'n broer, of een ouden bolt-on Westone bas met 1 humbucker, en ik moet gaan spelen door een H&K bascombo, 1x12 of 1x15, weet ik niet 100% zeker maar hijs is oranje/rood met een schuine voorkant als dat helpt :P De combo heeft alleen een gain-, low-, mid-, high- en volumeknop en daar zal ik't mee moeten doen. Gaat het mij enigszins lukken om hier een beetje grom uit te krijgen en zo ja, hoe?

Overigens zijn dingen als 'zorg eerst maar dat je de nummers goed speelt voordat je zeurt over tone' ofzo niet echt nodig. Ik speel namelijk langer bas dan ik gitaar speel, alleen niet half zo aktief (hooguit 'n uurtje per week ofzo) maar ik kan dus wel enigszins bassen, dus het daadwerkelijke spelen komt wel goed :cool:

MazeMouse
2 juli 2005, 10:24
Ik denk niet dat je die ranzige ronk kunt krijgen uit een combo en die 2 bassen :o

silent g
2 juli 2005, 11:15
ik denk dat je gewoon zelf moet expirimenteren, heb nu een maand of 2 een nieuwe bas en die is actief in tegenstelling tot mn vorige die was passief, gewoon 2 knoppen, maar nu heb ik er 5 en ik ben nog steeds iedere keer aan het aanpassen om het geluid te krijgen wat ik wil

Wormaap
2 juli 2005, 12:27
Hehe, da's ook nog een probleem. Met een beetje mazzel ga ik nog 1 keer kunnen uitproberen voordat ik 't podium opmoet :P Zelf ben ik geen bassist en de amp en de Westone staan dus op de muziekschool. Alleen die Gio Soundgear staat hier thuis, maar zonder amp ga ik daar nog redelijk weinig mee kunnen uittesten vrees ik.