PDA

View Full Version : Ampeg SVT-II PRO functie... ook op andere amps?



Phyrexian
29 augustus 2002, 12:41
Hallo,
ik heb een interessant vraagje voor jullie.

De Ampeg SVT-II Pro is volgens mij een prachtige buizenversterker.
Hij heeft een knop 'Drive' waarmee je je geluid kan oversturen (zie geplakte tekst uit de handleiding van de SVT-2).

Nu vraag ik me af of deze functie ook beschikbaar is op andere versterkers (bijvoorbeeld Hartke) van andere merken (goedkopere, ...)?
Ook, is deze knop er omdat deze amp volledig buizen is, of kan zoiets ook zonder buizen?

Ik denk dat deze oversturing niet hetzelfde is als een apart overdrive kanaal zoals bij de Ampeg B5R en de Ampeg SVT-5 Pro? Of vergis ik me?
Kan iemand me het verschil wat uitleggen qua techniek en geluid?

"DRIVE: This control is used to overdrive the preamp in order to get various distortion sounds. In the fully counterclockwise position the preamp is in the cleanest, traditional SVT condition. As the control is rotated clockwise, signal level is increased to drive the preamp harder (into distortion). The tone of the signal is also changed to provide a smoother overdrive. "

Ron C
29 augustus 2002, 17:04
Op 2002-08-29 12:41, schreef Phyrexian:
Hallo,
ik heb een interessant vraagje voor jullie.

De Ampeg SVT-II Pro is volgens mij een prachtige buizenversterker.
Hij heeft een knop 'Drive' waarmee je je geluid kan oversturen (zie geplakte tekst uit de handleiding van de SVT-2).

Nu vraag ik me af of deze functie ook beschikbaar is op andere versterkers (bijvoorbeeld Hartke) van andere merken (goedkopere, ...)?
Ook, is deze knop er omdat deze amp volledig buizen is, of kan zoiets ook zonder buizen?

Ik denk dat deze oversturing niet hetzelfde is als een apart overdrive kanaal zoals bij de Ampeg B5R en de Ampeg SVT-5 Pro? Of vergis ik me?
Kan iemand me het verschil wat uitleggen qua techniek en geluid?

"DRIVE: This control is used to overdrive the preamp in order to get various distortion sounds. In the fully counterclockwise position the preamp is in the cleanest, traditional SVT condition. As the control is rotated clockwise, signal level is increased to drive the preamp harder (into distortion). The tone of the signal is also changed to provide a smoother overdrive. "


Een Driveknop zit alleen op versterkers waar een buizenvoorversterker in zit, met deze knop kun je dus de voorversterkerbuis(meestal een 12AX7) wat meer gain geven zodat deze overstuurd, hierdoor krijg je dat rauwe randje aan je sound. Ikzelf heb een EBS Fafner, deze is ook voorzien van een 12AX7 buis welke je met een driveknop kunt oversturen.
Wat betreft techniek: Vroeger toen er nog geen transistoren bestonden gebruikte met buizen. Een buis geeft een vervorming (2e harmonische) toevallig is deze erg prettig voor ons gehoor, het klinkt warmer.

Phyrexian
30 augustus 2002, 09:50
Thanks Ron C,

zeg Allodox,
jouw Hartke3500 heeft ook een buis in de preamp, niet?

Kan je die dan ook oversturen?

Ron C
30 augustus 2002, 09:59
Hier heb je een hele interessante link met veel info over diverse versterkers:
http://www.talkbass.com/ampfaq/

flearulez
30 augustus 2002, 10:36
Ik heb ook een Hartke 3500, nee geen overdrive, tenminste niet opzettelijk, misschien al je het allemaal wat te hard zet wel.