PDA

View Full Version : Reverb Unit + Verf van tolex afkrijgen...?



SteavisSmokin
30 juni 2005, 20:31
Een tijd geleden had ik het hier nog met jullie over reverb units..zo heb je er geen en ineens in een weekend heb je er twee. :-D Er stond op marktplaats een replica te koop, handgebouwd dingetje van iemand. Wel allemaal NOS kwaliteitsparts op de tank en de FNS trafo's na. Voor 75 euro kon ik hem niet laten liggen. Hij klinkt ook best OK (moet nog wel een beetje getuned worden denk ik). 1 dag later heb ik een oudje gekocht, een Fender Reverb Unit uit 1963. Die klinkt nu na een klein beetje tunen echt MEGA lekker. Enorm blij met dat ding.!!
Anyways....het is een brownface unit maar het tolex is ooit zwart gespoten. nu wil ik dit er proberen af te krijgen want dat lijkt me wel zo tof... 8-) Ik heb het op het FDP al gevraagd maar die hebben het uiteraard alleen maar over amerikaanse producten die wel werken maar waarvan ik niet weet of ik die hier kan krijgen. Dus...heeft er hier iemand ervaring mee? Ik heb al wasbenzine, alcohol, thinner en aceton gebruikt. Waarvan alleen aceton echt werkt....maaaaar het tolex lost er ook door op en misvormt dus helemaal. :dontgeti:

steven

SteavisSmokin
30 juni 2005, 20:39
En waar ik ook wel benieuwd naar ben bij degenen die een reverb unit hebben: wat zijn jullie instellingen? En hebben jullie nog een bepaalde filosofie bij het instellen van een reverb unit?
Tot nu toe heb ik Tone op 4, Mix op 3 en Dwell op 4 gevonden als mijn ideale afstelling. het werkt wel effe anders dan een versterker afstellen...maar als je het eenmaal door hebt dan werkt het wel.
Ik las overigens ergens dat de Reverb Unit een creatie is van Dick Dale & Leo Fender..?! Dick Dale wilde iets om zijn stem wat dieper te laten klinken omdat hij zelf heen vibrato kan en daar is de reverb unit voor uitgevonden. Alleen plugde Dick voor de gein eens zijn gitaar in dit ding en heeft nooit meer anders gedaan... :cool:

Dirtypool
30 juni 2005, 20:40
Niet om t een of ander...maar ik ging retolexen.
Kijk hier toch eens :-) http://tone-tools.com/extcovers.html ...prachtig spul.

Vertel eens wat meer over dat zelfbouwding.

Grtz Richard

Antoon
30 juni 2005, 20:58
Je zou misschien eens kunnen proberen hoe het tolex op natronloog reageert. Natriumhydroxide is verkrijgbaar als korrels gootsteenontstopper. Je moet iets hebben dat krachtig genoeg is om de verf op te lossen maar te zwak om het tolex op de lossen. Door de verdunning goed te kiezen is het mij altijd gelukt om tolex verfvrij te krijgen zonder de boel te verneuken. Aceton is verder water verdunbaar. Misschien dat het dan wel de verf maar niet het tolex oplost.

jacky
1 juli 2005, 00:08
Hoi

Ik heb laatst nagellak remover (zonder aceton)van kruidvat gebruikt

Dat in combinatie met een borsteltje of tanden borstel ging perfect

Tolex was nouwelijks aangetast

Heb daarna het tolex wel een beetje gevet met leder vet om het een beetje rust te geven en weer wat meer glans

Succes 8-) 8-) 8-)

SteavisSmokin
1 juli 2005, 00:22
hey Richard,

heb niet zo'n zin om hem te gaan retolexen...kost weer zoveel tijd en geld en ik wil hem graag zo origineel mogelijk houden.

Het "zelfbouw ding" :D is afgeleid van het 6G15 circuit van Fender, heeft alleen een buizen rectifier ipv diode. Het zit verder nergens in ingebouwd dus ik maak er zelf wel een kastje voor, is nu een los chassis en reverbtank. Chassis is vrij groot maar wel stevig. FNS trafos, oude .1 Wima en .1 Silvermica caps (zie je niet zo vaak..) en een Sprague 160P (ook behoorlijk zeldzaam toch?). Verder een NOS Sylvania 6K6GT, NOS Sylvania 5Y3, Valco goldpin 12AT7 (maar dan in militaire versie..), en een NOS Siemens ECC83, oude militaire potmeters. Kreeg er overigens nog een Sylvania 6K6 buis gratis bij.

Persoonlijk denk ik dat die silvermica caps een beetje te helder zijn voor de reverb, dat hij daarom nog niet optimaal klinkt. En ook te veel filtering (150UF ipv 40UF volgens schema)...maar weet zelf niet of dat met een reverb unit net zo uitmaakt als bij een amp. We'll see..!!
fototje op: http://home.planet.nl/~vdnat/DSC00040.JPG

SteavisSmokin
1 juli 2005, 00:26
Antoon en Jackie..thanks voor de tips. Ik ga es effe verder experimenteren... :-?

Dirtypool
1 juli 2005, 06:01
Waarom hebben jullie er zoveel verstand van en ik niet :cry: :-( :oops:

matto
1 juli 2005, 09:53
Ik heb ooit een Marshall top van zijn verflaag over de tolex ontdaan met gewone verfafbijt.
Er op smeren en wachten tot er bobbeltjes komen en dan direct met een doek afvegen(dit moet je wel meerdere keren doen om te voorkomen dat de tolex los gaat laten) het laatste beetje afbijt wegspoelen met water.
Met een klein krabbertje de details wat bijwerken en als afwerking met een plastic poetsmiddel voor autobumpers of met cockpitspray de zaak afwerken.

PeeVee
1 juli 2005, 12:38
Ah... Bij Antonie wezen sjoppen Steven? Wat was de prijs als ik vragen mag?

SteavisSmokin
1 juli 2005, 12:43
richard...zoveel verstand heb ik er niet van hoor. Ik weet echt geen r**t in vergelijking met Al, MrJay en PeeVee.

PV:...inderdaad bij anthony vandaan geplukt. :)

matto...thanks zal het onthouden..!

Steven

Lucluc
1 juli 2005, 14:04
degenen die een reverb unit hebben: wat zijn jullie instellingen? En hebben jullie nog een bepaalde filosofie bij het instellen van een reverb unit?

Mix zo laag mogelijk houden en het liefst de dwell ook, maar dat is minder belangrijk. Ik houd wel van veel treble in het reverb signaal, dus de tone staat op driekwart. Is dus ook een kwestie van smaak.

Cool dat jij die reverb van 'de broek' hebt!

vulvasonic
3 juli 2005, 23:22
degenen die een reverb unit hebben: wat zijn jullie instellingen? En hebben jullie nog een bepaalde filosofie bij het instellen van een reverb unit?

Mix zo laag mogelijk houden en het liefst de dwell ook, maar dat is minder belangrijk. Ik houd wel van veel treble in het reverb signaal, dus de tone staat op driekwart. Is dus ook een kwestie van smaak.

Cool dat jij die reverb van 'de broek' hebt!

Aha, dus ook jullie kennen Anthony van de Broek?
Wat is de wereld toch klein :D

Ik zou wel es willen weten wat ie met mijn oude twin reverb heeft gedaan....

Lucluc
4 juli 2005, 12:00
Aha, dus ook jullie kennen Anthony van de Broek?
Wat is de wereld toch klein :D

Ik zou wel es willen weten wat ie met mijn oude twin reverb heeft gedaan....

Doorverkocht, dat kan niet anders :razz:

SteavisSmokin
4 juli 2005, 13:18
yes, hij heeft geen twins staan dus het kan niet anders of hij heeft hem weer verkocht.

PeeVee
5 juli 2005, 16:34
Aha, dus ook jullie kennen Anthony van de Broek?
Wie kent hem niet? Ooit nog meeliftend op het succes van onze (nog levende) Nijmeegse blues legende Tedje "Lord I've seen the killing" Gerrits als co-assistent in de Blues Clinic, maar nu absoluut een op zichzelf staand fenomeen (en terecht).

Ik heb Blues Clinic wat te vaak gezien misschien maar ik vind het absoluut eerlijk en echt wat deze band brengt en ook een verfrissende benadering van blues, dat mag best wel eens gezegd worden vind ik. Ze hebben echt een eigen geluid (beetje cliché, ik weet het) en spelen bovendien met overtuiging. Dan heb je bij mij de helft al gewonnen.

Highly recommended!