PDA

View Full Version : neck



marekoo
30 juni 2005, 15:31
hoi,hier marco
mn body van mijn eerste archtop is af , he he
ga nu beginnen met de hals,vraggje
heb een stuk mahogany,groot genoeg om de hals er in een keer uit te halen ,maar is het niet veel stabieler om het stuk in drie plakken te zagen,de middelste te keren,en alles weer verlijmen,lees op t net
veel trotse verhalen over halzen uit EEN stuk,ikke niet begrijp

hellup marco

o ja, wil de achtezijde van de hals fineren overlopend in de a.z
van de kop.
heeft iemand ervaring met het fineren van ronde/gewelfde stukken hout

cheers marco

fred dons
30 juni 2005, 16:15
ja het is veel stabieler maar niet perse nodig, als het hout goed gedroogd is kun he goed een neck uit 1 stuk maken (met losse toets natuurlijk)
waar je wel voor moet uitkijken is de overgang nek - kop dit is met name op Les Pauls een zwakkere plek omdat de kop in een hoek naar achteren gaat en niet meer de nerf volgt. Een sterkere verbinding zou zijn de kop er schuin op te lijmen (of in ieder geval een volute te maken op de overgang)

ik heb wel eens een hals gefineerd (was om hem dikker te maken) maar echt leuk werk is het niet :-D

wat ik deed is het fineer met Titebond (witte houtlijm) lijmen op de hals , daarna ging ik met ongeveer een meter of twintig dun nylon touw (zo dik als een bassnaar) strak om de hals heen zodat het fineer strak op de nek wordt getrokken.
dit laat je 24 drogen, ik zou zelf daarna pas de toets op de hals verlijmen zodat je geen gekke overgang hals/toets krijgt

sterkte

RUIS
30 juni 2005, 21:24
Je kunt ronde vormen ook fineren in een soort van sandwichconstructie: 2 stukken dik multiplex met dik (5-10 cm) piepschuim erop en daartussen je hals (of wat dan ook). Dat dan tussen alle lijmklemmen die je er op kwijt kunt. Het piepschuim wordt dan helemaal geplet en drukt je fineer overal aan. De druk zit dan overal en wordt beter verdeeld dan met touw er omheen.

marekoo
30 juni 2005, 22:30
bedankt voor de tips mannen,
zal er zeker nog wat nachtjes over slapen
en wat het fineer betreft ben ik zelf niet duidelijk geweest@#$%%
het gaat mij niet om de volledige hals,maar om iets decoratiefs
meer zoals het inlay werk met pearl.
heb n mooi stukkie gemoest esdoorn fineer ,en wil van af
t staartblok a.z tot aan de az kop n soort slang/roos/weet ik veel
maken.
ach, mischien draaf ik wel door en moet ik eerst maar gewoon
da ding in elkaar zien te krijgen

cheers marco