PDA

View Full Version : neck



marekoo
30 juni 2005, 15:24
hoi,hier marco
mn body van mijn eerste archtop is af ,he he
nu het volgende,wil met de hals beginnen,heb hier voor een flink
stuk mahogany,nu is mijn vraag
wat is beter ,een hals uit een stuk
of het stuk mahogany in drie plakken zagen
de middelste keren ,en alles weer verlijmen.
Dit is toch veel stabieler,ik lees op t net veel trotse verhalen over
gitaar halzen uit EEN stuk,ikke niet begrijp!

hellup marco

O,ja ,nog iets
wil iets artestieks fineren achter in de hals ,over lopend in de achterkant van kop
iemand ervaring met fineren op ronde /gewelfde stukken hout

groetjes marco

BassAgent
2 juli 2005, 10:47
Dit kun je beter in Zelfbouw plaatsen.

heeres gitaarbouw
6 juli 2005, 08:38
Een hals uit één stuk wordt als 'chique' gezien (en is minder werk). Uit 3 delen is inderdaad stabieler, mits je het middelste deel draait, zodat de nerf (aan de kopse kant) de andere kant op staat. Bij kwartiers gezaagd hout kun je uit één stuk werken. Kwartiers heeft de voorkeur omdat het stijver is en stabieler dan dosse gezaagd hout.

Met het oog op de sterkte is het ook met een hals uit 3 delen geen slecht idee om de kop te verlijmen i.p.v. deze uit hetzelfde stuk te maken.

Iokitek
1 augustus 2005, 15:07
Ik vind het altijd erg vervelend als ik gitaren zie op het internet dat ik de richting van de nerven niet kan zien op de hals. Dus weet ik nooit goed of het dosse of kwartier gezaagd is. Ik heb namelijk een voorkeur voor kwartier gezaagde halzen uit 1 stuk.

Dan vertrouw ik ook de meeste goedkopere gitaren niet wat betrefd houtkwaliteit. De meeste van die Koreaanse pruldingen zijn verspilling van hout als je het mij vraagt. Volgens mij hakken ze daar bomen om. Gooien het dan op de waterbaan. En laten het vervolgens zo de fabriek in glijden zodat er maar een uur tussen het omhakken van de boom en het daadwerkelijk vervaardigen van een hals hoeft te zitten. Het zal me niets verbazen dat als je er hard genoeg in knijpt dat de boomsappen er nog uit komen lopen zodra hij al in de muziekwinkel staat.

En sommige mensen maar klagen over dat hun nek maar blijft verbuigen. dat komt gewoon omdat het hout ten eerste niet kwartier gezaagd is en ten tweede omdat het niet goed gedroogd is. En dan gaat het opeens drogen en verbuigen. Het heeft geen zin om een kaarsrechte nek te maken uit een stuk hout dat nog z'n 'draai' moet vinden.

Sorry hoor :razz: Ik moest even m'n gal spuwen. Want hoeveel geld ik al niet verspilt heb aan slechte instrumenten. En vaker bezig geweest (tervergeefs) dit soort mankementen te verhelpen dan dat ik daadwerkelijk een beetje fatsoenlijk gitaarspelen kon oefenen.

starfield
17 januari 2006, 11:41
van de andere kant, ik heb jaren geleden een zion gekocht met een birdseye maple nek.
dure gitaar, mooi hout, goeie electronica, joe barden's erop (als iemand nog een tip heeft waar ik die nog kan kopen behalve via inet?????)
En na een maandje ging me de hals torderen, dus een garantie is het niet hoor. En in de winkel was het euvel nog niet te zien.
Hij is nu wel uitgewerkt overigens, ik speel er met veel plezier op maar moet hem eigenlijk eens een goede afstelbeurt laten geven..
Zelfs een gitaar van 5200 gulden's kan mankementen hebben, waarvan akte