PDA

View Full Version : Soleren waar begin je???



Theije
29 augustus 2002, 00:13
Ik ben sinds kort voorzichtig aan het proberen solo's te spelen, ik kan er nu twee spelen :smile: maar als ik eens een wat langere wil proberen en ik zie zo'n A-4 (tab) vol met losse cijfertjes en hammer-on's en pull-off's en bend's dan zie ik door de bomen het bos niet meer, ik weet wat het allemaal is en individueel kan ik ze ook wel uitvoeren maar bij een langere solo weet ik nooit hoe en wat. tips?? suggesties?? waar begin je?
En misschien tips voor amp settings of pedalen die een wat mooier solo geluid leveren??

FragDaddy
29 augustus 2002, 00:20
begin met heel vaak te luisteren naar de solo die je wilt naspelen. dan weet je hoe hij hoort te klinken.

knip vervolgens de solo in kleine stukjes, en oefen stukje voor stukje. als er een stukje niet lukt, sla hem dan over en probeer later nog eens.

begin langzaam met een stukje, en blijf dat stukje herhalen tot je hem op volle snelheid kunt spelen en begin dan pas met het volgende stukje.

zo kun je in principe elke solo leren, onafhankelijk van de lengte. als de solo maar niet heel ver boven je niveau ligt. (qua snelheid)

qua versterker instellingen/pedalen kan ik je niet helpen, omdat ik niet weet wat voor solo je wilt spelen.. een solo van Metallica zal vaak veel meer gain nodig hebben dan een solo van ehm... Red Hot Chilly Peppers ofzo.

o ja, nog een belangrijke tip.. begin niet te moeilijk. begin niet meteen met de solo van Battery van Metallica ofzo. dan WEET je dat je dat het eerst volgende jaar niet gaat lukken.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: FragDaddy op 2002-08-28 23:21 ]</font>

Theije
29 augustus 2002, 01:25
Neej, ik zoek ook een beetje langzame solo's op, ik kan tot nu toe de solo uit "Psycho" van System of a down spelen, die was niet zo moeilijk en de solo uit "Duck and run" van 3 Doors down die's heel kort, maar als ik bijvoorbeeld de solo uit "Cold" van Lacuna Coil probeer die valt nog mee maar dat gaat me veel te snel :sad:

FragDaddy
29 augustus 2002, 02:12
je hoeft hem ook niet meteen op volle snelheid mee te spelen. probeer eerst het beginstukje eens heel langzaam, en ga dat steeds sneller spelen. zo werk je de hele solo door, wedden dat het je lukt.

Anders Destium
1 september 2002, 11:32
Maar gaat het je meer om de brei of om de technieken, dit is vaak nogal nauw verweven, de technieken die bij de meeste punk- en sommige metalbands komen kijken stellen meestal niet al te veel voor, en dan kan je vaak ook binnen dezelfde toonladder blijven...

Als het om de techniek gaat
Wat je ook kunt leren, moest ik altijd bij gitaarles doen, mineur toonladders over de hele hals, en vanuit vrijwel elke positie, als je die beheerst spring je veel makkelijker van de ene naar de andere snaar...
Ik merk dit nu nog steeds omdat ik mineurladders op de auto-pilot kan, is makkelijk en leuk als je ergens een makkelijke fill wil maken als je aan het pielen bent :smile:
Ik moest ook soms (als oefening thuis)
alle mogelijke combinaties van vier opeenvolgende fretten oefenen
dus van beneden naar boven 1234, dan bv 1324, dan bv 1423, en dat over de hele hals (dat kan wel even duren ja :wink: , maar het loont enorm op de langere termijn)

Anders Destium
1 september 2002, 11:55
En een truc om je solo's door te laten klinken, veel treble (totdat het te schel wordt....), en het ene element leent zich er wat meer voor dan de ander

Diamond Head
8 september 2002, 14:07
Oefeningen helpen inderdaad heel erg. Ik sta zelf ook nog behoorlijk aan het begin, 1 vd solos die ik speel is de "she-wolf" solo van Megadeth.

Weet je nog andere goede oefeningen om je techniek te verbeteren, en je snelheid natuurlijk?

ESPGuitarFreak
8 september 2002, 14:58
she-wolf..heel goeie aanrader :smile: zo zijn er wel meer "solos", meer gewoon leads. Oefen gewoon de pentatonische ladder en gebruik daarbij guitar pro om snelheid op te bouwen...gewoon veel tabs bekijken moet echt genoeg helpen..ik heb t zelf geleerd door veel metallica/megadeth te spelen iig, khoop dat je er iets aan hebt

Cloud Strife
16 september 2002, 20:55
steve vai - attitude song is een aanrader als je pas begint met soleren

ben ik ook mee begonnen :smile:




(:P)

savecracker85
16 september 2002, 21:38
ik ben voor de zomer vakantie begonnen met soleren....en toen was de eerste hey joe van jimi hendrix.....mn gitaar leraar zij dat t n goede basis solo was...waar veel solo's op lijken(en ik vond m zelf wel kewl natuurlijk...en nu ben ik met voodoo child bezig :grin:

adri_maiden
4 oktober 2002, 19:54
De solo uit "turbo lover" van Judas Priest is anders ook een hele goeie om mee te beginnen.

Kris Haex
15 oktober 2002, 12:24
Gewoon de pentatonische toonladder, en nog andere, zo snel mogeliujk leren af gaan, zowel met up en down strokes als met hammer ons. En veel tabs bekijken, er komen vaak dezelfde loopjes voor bij verschillende groepen. Ik speel vooral Metallica solos. Daar komt het er op aan gewoon de snelheid te volgen, feeling zit er niet echt in. Er zijn ook solos waar er ook gevoel in zit. Dan is het een kwestie van heel goed luisteren en die gitarist goed aan te voelen.

calimero
15 oktober 2002, 20:24
Het klopt dat de meeste metallica solo's snel zijn, maar dit wil nog niet zeggen dat er geen gevoel in zit.

Kris Haex
22 oktober 2002, 12:12
Als ik nu een Kirk-solo met een Slash-solo vergelijk, dan ligt er in een Slash-solo veel meer feeling! En op snelheid wordt zeker niet ondergedaan voor Kirk. Let wel, ik speel eerder Metallica solo's dan Slash-solo's.

SantiX
30 oktober 2002, 18:22
hey allemaal

weten jullie nog mischien een paar leuke beginners solo's voor iemand die weer net een tikkeltje hoger op wil op het solo gebied. ik speel nu de begin solo van fade to black van metallica. de begin solo van One ook van metallica. De solo van californication van rhcp. alvast bedank mzzls

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: SantiX op 2002-10-30 17:23 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: SantiX op 2002-10-30 17:25 ]</font>

Pee
30 oktober 2002, 18:50
die van californication is wel simpel

sweet
5 november 2002, 14:24
Nog wat extreeeem simpele:

Smells like teen spirit en 'Drive' van Incubus. Verder is alles van de RHCP vrij makkelijk.

moretel
6 november 2002, 02:26
weten jullie nog mischien een paar leuke beginners solo's voor iemand die weer net een tikkeltje hoger op wil op het solo gebied.


Solo's van David Gilmour van The Wall,
van zijn techniek, toon en frasering kun je heel wat leren op solo gebied. Zijn solo's zijn niet snel maar de bends en vibrato reuze moeilijk. Solo's van comfortably numb en another brick in the wall moeten technisch te doen zijn, de bends kun je veranderen in slides, alleen die sfeer, als ik dat af en toe heb is dat hemels.

Neals
7 november 2002, 11:40
drive is simpel...
of plug in baby van muse....

Droffie
8 november 2002, 14:50
Ik mis volledig de Blues. Advies: ga Hendrix en Stevie Ray...Kan je dat, dan wil je niet eens die solo's van al die anderen meer spelen. Dan maak je zelf je solo's.

Succes
D.

savecracker85
8 november 2002, 18:23
ik ben ook nou pas n paar maanden aan het soleren....en doe veel hendrix (hey joe was mn eerste) :smile:

Ibanerd
8 november 2002, 19:08
de eerste solo van sanitarium van metallica is ook goed te spelen alsje net begint ...of de solo van the unforgiven van metallica. ook niet heel erg moeilijk

Phoenix Rising
10 november 2002, 23:07
Probeer is wat solos van Eric Clapton (ook al heb je misschien een hekel aan die gast, dunno :smile: ) Veel feeling en vaak niet te snel. Hideaway is een goed begin, er van uitgaande dat je al redelijk gitaar kan spelen.

Behalve alle vinger oefeningen voor de snelheid, moet je niet vergeten om ook je bends en vibratos te oefenen! Dit kan je echt niet vaak genoeg oefenen IMHO. Je hebt er nix aan als je snel kan sweepen maar geen goede vibrato kan doen (dit zal waarschijnlijk vrijwel nooit voorkomen, maar ik denk dat je me punt wel begrijpt).

Succes ermee! laat ons je vorderingen weten zou ik zo zeggen, ik ben benieuwd.

moretel
11 november 2002, 01:55
Goeie methode om je vibrato te oefenen is met de metronoom.
Begin op 60 en bend een halve toon en weer terug. Doe dit in kwarten en triolen zo'n 2 minuten per snaar op verschillende posities elke dag. Na een paar maanden zit dat er goed in.
Metronoom elke dag een stukje omhoog.

Ondertussen gewoon toepassen in je normale spel, snelheid terug en concentreren op je vibrato.

SantiX
12 november 2002, 21:58
Ik ben nou bezig met hey joe van Hendrix en ga ook is wat nummers van Clapton. Zijn idd goede oefeningen. Bedankt:)

PunkGuitarist
17 november 2002, 13:07
Hey allemaal, Hartstikke bedankt voor die beginnersnummers van Vai en Hendrix ik ga ze nu ook oefenen! wat een fijn forum is dit toch!!!!!

Phoenix Rising
18 november 2002, 20:51
bijna vergeten te zeggen:

Oefen, oefen en oefen je pinch harmonics.

Vooral bij metal solos word dat gewoon super veel gebruikt. Ikzelf gooi ze echt OVERAL tussen maakt niet uit wat ik speel (heel irritant ja ik weet het). Maarja juist zulk soort dingen maken de gitaar zon mooi en expressief instrument IMO.

SantiX
22 november 2002, 19:22
eh.. effe een vraagje

wat zijn pinch harmonics? sorry dat ik het niet weet.. zal wel weer iets heel gewoons zijn ofzo maar ik ken de termen niet echt zo goed :grin:

Phoenix Rising
24 november 2002, 23:35
pinch harmonics, ja hoe leg ik dat het beste uit. Euh, daarmee geef je gewone noten een hogere toon. Beetje een "squeal". Klinkt vooral gaaf met een vette vibrato en veel distortion :smile:

Je kan ze op heel veel verschillende manieren maken, maar het is de bedoeling dat je de snaar licht moet aanraken als je em aanslaat (met dezelfde hand waar je je plectrum in vast hebt dus). Ikzelf doe ze met mijn duim (downstroke) of middelvinger (upstroke).

In het begin is het ff irritant om te leren, maar als je eenmaal doorhebt hoe het werkt, wil je niet meer zonder :smile:

pimmetje
25 november 2002, 00:26
Pinch harmonics zijn meermalen uitgebreid behandeld. Als je de zoekfunctie gebruikt, zul je zeker wel wat vinden.

gertdm
26 november 2002, 13:23
om te beginnen met soleren is het beginnen
om over 1 snaar te spelen een advies wat ik
ooit eens las van Steve Vai.
Ik denk dat t waar is.Simpel beginnen.
Je ontekt vanzelf waar je gaat uitbreiden.
Wat ikzelf wel eens deed was een schema van 2 akkoorden opnemen en daar zelf bij soleren.
En dat ook weer uitbreiden natuurlijk.
En pas als je wat snelheid hebt ontwikkeld
eens gaan kijken bij de licks van anderen.
Het is een manier tussen veel andere manieren om te leren soleren.

geertenno
27 november 2002, 18:13
Op 2002-09-16 19:55, schreef Cloud Strife:
steve vai - attitude song is een aanrader als je pas begint met soleren

ben ik ook mee begonnen &lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_smile.gif">
(:P)


Of Californication van RHCP is ook een aanrader als je net begint.