PDA

View Full Version : [Jeroenvanhulsteijn] Take Five - take3



Jeroenvanhulsteijn
30 juni 2005, 10:42
Ben bezig met Take 5 (Brubeck versie). De drums kloppen nog niet. (Kun je in Fruityloops met triolen werken??). Verder speel ik nogal houterig. En dit is alleen nog maar het beginnetje. Die hele solo staat er nog niet op. Heavily work in progress :) . Hoop volgende week meer en beter te kunnen laten horen.

TAKE FIVE (http://home.student.utwente.nl/j.s.vanhulsteijn/MyMusic/TakeFive_Mixdown1.mp3)

TAKE FIVE - take 2 (http://home.student.utwente.nl/j.s.vanhulsteijn/MyMusic/TakeFive_Mixdown2.mp3)

TAKE FIVE - take 3 (http://home.student.utwente.nl/j.s.vanhulsteijn/MyMusic/TakeFive_Mixdown3.mp3)


:)

Equalizer
30 juni 2005, 12:24
Ah je hebt hem nou zelf maar onder handen genomen. Tof! :)
Een beetje houterig ja, maar herkenbaar en klinkt verder lekker! Had iets sneller gemogen wat mij betreft.
Begin ook een beetje into Brubeck te raken, ik heb een paar weken geleden Greatest Hits gekocht om mee te beginnen.

guitarmonk
30 juni 2005, 15:44
Lekker nummer. Een tip: mischien is het leuk om vooral tijdens de aankomende solo ook met de akkoorden wat te varieeren. Daarmee kun je het lekker opbouwen, gewoon met wat kleinere akkoordjes beginnen.
Apart geluidje :-D

Gert-Jan
1 juli 2005, 07:34
Ben bezig met Take 5 (Brubeck versie). De drums kloppen nog niet. (Kun je in Fruityloops met triolen werken??). Verder speel ik nogal houterig. En dit is alleen nog maar het beginnetje. Die hele solo staat er nog niet op. Heavily work in progress :) . Hoop volgende week meer en beter te kunnen laten horen.

TAKE FIVE (http://home.student.utwente.nl/j.s.vanhulsteijn/MyMusic/TakeFive_Mixdown1.mp3)


:)

Natuurlijk kun je in FL met triolen werken. Je moet ook in de piano roll mode werken dat geeft je alle vrijheid. (rechter muisknop optie)

Verder ben je wel heel erg bescheiden. Dit klinkt toch wel heel erg verfrissend.

Jeroenvanhulsteijn
1 juli 2005, 09:30
@Equalizer. Ja, ik vind het echt een lekker nummer. En aangezien het qua bas voor jou niet zo heel interessant is :) , dacht ik het zelf maar te proberen. Het origineel is inderdaad een stukje sneller. Maar ik kan hem nog niet zo snel spelen. Dus eerst maar traag. Veel luisterplezier met de greatest hits :wink:

@Guitarmonk. Versieringen wil ik later aan gaan werken. Ik ken het nog niet goed genoeg om daar iets mee te kunnen. Aan de andere kant. Hoe simpeler de akkoorden. Hoe meer bewegingsvrijheid voor de solist.
Dat aparte geluid komt van mijn klassieke gitaar met de goedkoopste piezo die er 10 jaar geleden was :razz: .

@Gert Jan. Bescheidenheid siert de mens :razz: Die piano roll mode is inderdaad erg handig!! Had ik eerder moeten weten. Ach...voor de volgende keer. Heb nu gewoon 60 van die vakjes genomen. Dan kom je een heel eind :p met 450 bpm. Bedankt voor de tip i.i.g.!!!

Ik heb het nummer nu "helemaal" opgenomen. Wel sterk ingekort. De solo is nog erg lief en simpel. Maar dat gaat me wat meer tijd kosten om daar wat geschikts van te maken. Ik heb geprobeerd de meest herkenbare riedeltjes er in te passen. Alle commentaar is weer welkom!

TAKE FIVE - take two (http://home.student.utwente.nl/j.s.vanhulsteijn/MyMusic/TakeFive_Mixdown2.mp3)


:) [/i]

Dai
4 juli 2005, 13:30
bij de eerste take mis ik nog een beetje de swing in het begin :-? maar take 2 klinkt lekker! toch ben ik bij dit nummer meer een voorstander van de saxofoonversie :D

guitarmonk
4 juli 2005, 19:28
@Guitarmonk. Versieringen wil ik later aan gaan werken. Ik ken het nog niet goed genoeg om daar iets mee te kunnen. Aan de andere kant. Hoe simpeler de akkoorden. Hoe meer bewegingsvrijheid voor de solist.
Dat aparte geluid komt van mijn klassieke gitaar met de goedkoopste piezo die er 10 jaar geleden was :razz: .
:) [/i]
Over de simpelheid van de akkoorden ben ik het met je eens, alleen merk je nu dat het de neiging heeft om wat eentonig te worden. Het is goed om de akkoorden te laten groeien.

Dat geld ook voor je solo. Fijn begin, maar het blijft een beetje braaf, je zou naarmate de solo vordert wat meer gedurfte 'oudside' noten kunnen gebruiken. Het is moeilijk om bij een solo over een simpel schema te zorgen dat het niet saai word, dus moet je het spannend maken.

Niet dat ik hier oneindig veel verstand van heb ofzo...

Ik vind je geluid trouwens geweldig, lekker psychedelic :o

El Bastardo
4 juli 2005, 19:44
Ik vind het wel wat hebben

BassAgent
4 juli 2005, 20:53
Take 2 is wel beter ja.

Jeroenvanhulsteijn
6 juli 2005, 15:16
tnx 4 the comments!

@guitarmonk! I get the point. Ga ik zeker nog mee aan de slag.

Aat
12 juli 2005, 22:17
Jeroen,
Klinkt gaaf man, lekker relaxed en zo. Even iets anders je vraagt of FL ook triolen speelt ? dat weet ik niet, moet ik bekennen, maar wat ik wel weet is dat Take Five niet in triolen gespeeld wordt (het klinkt wel zo) maar in (als ik me niet vergis) 5/8. Het tempo noemen ze een z.g. jazzwaltz en is dus 5 tellen i.p.v. de verwachte drie. Nou ben ik niet zo'n hele sterke theoreticus, maar wellicht dat er grotere ritmegoden op dit forum zijn die het precies uit kunnen leggen...als ie echt af is vidn ik 'm wel in de posts

bluegate
12 juli 2005, 23:19
Ik vind het wel lekker relaxed.
Hou zelf niet van saxofoon, de meesten halen er een gruwelijk geluid uit.

delphiro
13 juli 2005, 11:47
Take Five niet in triolen gespeeld wordt (het klinkt wel zo) maar in (als ik me niet vergis) 5/8

Je vergist je, het is `gewoon' een 5 kwartsmaat oftewel 5/4 en de accenten liggen dan op 1 en 4 dus 1 2 3 4 5. De maatsoort heeft ook niks met triolen te maken. Triolen zijn weer onderverdelingen in de maat. En de triolen waar GJ het over heeft (neem ik aan!) is de bekende `jazz swing feel` je noteert achtsten maar speelt ze als triolen waarbij je de middelste noot overslaat (dus een (ne) te, twee (je) te etc. Zo krijg je de lekkere swing erin.

[/b]

Dude
13 juli 2005, 13:01
wooooooooooow vette shit man !!

klinkt erg leuk, zoiezo is dit nummer helemaal geweldig, erg stoer !

Aat
13 juli 2005, 14:53
Thx voor de uitleg Delphiro.......zie je wel Jeroen, ze zijn van alle markten thuis die forummers

Jeroenvanhulsteijn
14 juli 2005, 10:21
hey, bedankt voor de comments!

Ja, die triolen is idd die swing feel. Zit in dat getik op die ride. Met die piano roll is het wel wat eenvoudiger.

Ik ga eens kijken of ik hem er wat sneller en zonder ruis op krijg. Want hij is nu eigenlijk wat te langzaam.

guitarmonk
14 juli 2005, 12:31
Take 2 is wel beter ja.

Nog 3 updates en we hebben Take 5 :razz:

Jeroenvanhulsteijn
15 juli 2005, 22:15
Hehe, ik denk dat ik het bij 3 takes hou :razz:

Bij Take 3 zijn de drums opnieuw gedaan in de demoversie van Fruityloops. Verder alles opnieuw ingespeeld.

TAKE FIVE - take 3 (http://home.student.utwente.nl/j.s.vanhulsteijn/MyMusic/TakeFive_Mixdown3.mp3)

Op Animal Planet hebben ze trouwens het deuntje met een xylofoon gedaan. Klinkt erg relaxed!!

guitarmonk
16 juli 2005, 13:46
Hehe, ik denk dat ik het bij 3 takes hou :razz:

Bij Take 3 zijn de drums opnieuw gedaan in de demoversie van Fruityloops. Verder alles opnieuw ingespeeld.

TAKE FIVE - take 3 (http://home.student.utwente.nl/j.s.vanhulsteijn/MyMusic/TakeFive_Mixdown3.mp3)

Op Animal Planet hebben ze trouwens het deuntje met een xylofoon gedaan. Klinkt erg relaxed!!

Het is alweer verbeterd (heb je wel vaker met een update), je hebt inderdaad al meer outside noten. Ik vind het ook erg vet hoe je de solo eindigt. Het begin en eind van een solo is erg belangrijk.
Ik wil geen betweter zijn ofzo maar ik vind dit gewoon interessanter dan metal o.i.d. , maar daar heb ik ook niks tegen maar ik moet toch mijn eigen mening kunnen zonder dat ik iemand beledig want dat wil ik niet maar ik vind dit gewoon leuker blablablablablablablabla

Albert houwaart
16 juli 2005, 17:34
klinkt lekker man ik kon dit nog helemaal niet.
lekker met en potje bier op strand en dit muziekje top!!!!!!!!!!
ik ken t niet vegelijken maar ik vind t netjes hoor. :lol:

armageddon
16 juli 2005, 17:42
Waarom heb je de bass-drum helemaal links staan (naja...voor 90% ofzo)? Vrijwel altijd staat deze centraal gemixt, tenzij je een "live" feel wil geven. Die snair mag ook wat meer naar het centrum.
Voor de rest klinkt het puik.

Rw
4 oktober 2005, 14:44
mag ik de akkoorden weten? vind het nogal vet eigenlijk
of staan ze ergens op een site ofzo :oops:

Jeroenvanhulsteijn
4 oktober 2005, 17:43
de precieze akkoorden weet ik niet eigenlijk. Ik heb geprobeerd iets te spelen wat er op lijkt. Ik zal er een tab van maken komend weekend.

Jeroenvanhulsteijn
4 oktober 2005, 18:02
Tempo=150bpm
5/4

Intro/Verse
|-------------------|
|---5----5-----3----|
|---4----4-----2----|
|-2----2------------|
|-----------2-------|
|-------------------|



Couplet
|-----------------|-----------------|-----------------|----------------|
|---5----5--------|---3----3--------|---1----1--------|----------------|
|---5----5--------|---4----4--------|---2----2--------|---4----4-------|
|------2----4--5--|-----------2--4--|-----------0--2--|---5----5-------|
|-3---------------|-2----5----------|-0----3----------|--------------2-|
|-----------------|-----------------|-----------------|-3----3----5----|


|-----------------|-----------------|-----------------|---------------|
|---5----5--------|---3----3--------|---1----1--------|---1----1----0-|
|---5----5--------|---4----4--------|---2----2--------|---2----2----2-|
|------2----4--5--|-----------2--4--|-----------0--2--|---------------|
|-3---------------|-2----5----------|-0----3----------|-----------2---|
|-----------------|-----------------|-----------------|-2----2--------|

sneez0r
4 oktober 2005, 19:10
Ik zou de begeleiding toch op piano (of keyboard) spelen, dat is juist karakteristiek voor deze tune. Drums uit een doosje zijn natuurlijk verre van ideaal, maar zonder drummer kan je daar niet veel aan doen. Die klinken zo trouwens best in orde.
Verder loopt de begeleiding (het 'compen') bij take 3 wat stroef (als je dat niet gewend bent is dat verrekt lastig op dit tempo). Bij take 2 klinkt het veel natuurlijker. Speel je de begeleiding fingerstyle of met plectrum? (Fingerstyle lijkt me hier beter, anders is de timing zo hectisch.)
Je leunt bij je solo erg veel op het origineel, al is dat misschien een bewuste keuze. Je frasering is soms erg leuk.

LuukieRayVaughan
4 oktober 2005, 19:34
Ja heel mooi plezierig om te luisteren !

phantom666
13 oktober 2005, 18:21
Misschien een domme vraag, maar moet je dit nummer met plectrum of vingers spelen (misschien duimplectrum?)

Jeroenvanhulsteijn
13 oktober 2005, 18:51
zelf gebruik ik de vingers. Ik kan niet zo goed overweg met vingerplectrums.

@sneez0r. Idd dat het bij take2 natuurlijker klinkt. Ik vond de drums daar ook beter. Maar ik had de wavjes weggegooid. Dus moest ik de drums weer opnieuw inprogrammeren (fruityloops). En dat is me wat minder goed afgegaan.
De begeleiding is fingerstyle. Bij de solo leun ik idd heel erg op het origineel. Vooral omdat ik niet genoeg kennis en kunde heb op dit moment om er iets anders van te brouwen.

Bedankt allen voor de commentaren.