PDA

View Full Version : KT66 in Bassman 100



blindmouse
29 juni 2005, 21:27
Loont het om mijn Bassman 100 van een viertal KT66 eindbuizen te voorzien.
Alhoewel ik vrij veel met mijn Bassman optreed zit er een ratjetoe aan eindbuizen in (matchen wel) en ik wil de zaak eens op orde hebben.
Concreet: geven de KT66 buizen een beter basgeluid dan de 6Lzessen? Heb ik meer headroom? Jawel ik speel bas.

Jan :???:

SteavisSmokin
30 juni 2005, 00:37
Als je het amerikaanse karakter van je sound wil behouden zou ik voor 6550's gaan (zitten ook in Ampeg versterkers b.v.). Wil je richting brits..KT88 weet alleen niet of de trafos dat trekken.

PeeVee
2 juli 2005, 10:42
Het stond ook al in een andere topic maar wil de tip toch nog even kopiëren:
www.vacuumtubes.com/6BG6.html

Dat zijn inderdaad Sylvania/Philips buizen met max. plaat dissipatie van 35W... Heb ze al eerder gehad en trekken inderdaad flink door. Zijn feitenlijk 7581's oftewel zeeer robuuste 6L6'en. Misschien een 12AY7 of 5751 in de preamp en een kwartetje van deze jongens en dan zullen de broekspijpen aardig wapperen denk ik ;-)

P.S. Je kunt alleen nog "converter kitjes" krijgen (dus niet kant en klaar), die kosten $5. Ze zou ook kunnen overwegen om gewoon de amp om te (laten) bouwen, dan heb je alleen zo'n tube cap nodig (want dat wil je niet met je klauwen aanraken), die kosten $2. Ik heb een scheepslading besteld (nouja, da's overdreven). Ik vond Philips/Sylvania wel wat sprankel missen t.o.v. b.v. RCA blackplates maar is juist voor sommige "oversprankelende" (pinnige) amps prima en bovendien toch een goeie kwaliteitsbuis. Hehe... Kan ik kan er tot m'n pensioen weer tegen ;-)

nicoverduin
2 juli 2005, 12:51
Dat die sylvania's meer kunnen hebben dan de specs, blijkt ook uit die 6V6én die ik heb. Die kunnen rustig tot een wattje of 15-16 gaan. Bij 18-19 watt beginnen ze het wat TE warm te krijgen.

Op zich klinkt het idee wel leuk. Zal er eens een paar bestellen.
Nico

blindmouse
2 juli 2005, 21:41
Bedankt voor de tips. Ik blijf toch maar even bij de KT66. Is het niet zo dat deze buizen de Britse versie zijn van de Amerikaanse 7027A. De 7027A wordt door Gerald Weber in zijn boek "Tube Amp Talk for the Guitarist and Tech"" genoemd als vervanger voor de 6L6. Je zou er meer headroom door krijgen. Alleen even uitkijken of de eerste positie van de socket niet als terminal wordt gebruikt. Meer headroom betekent volgens mij een strakker geluid bij een hoger volume. Daarbij lijkt het mij dat een Fender ook met KT66 buizen als een Fender blijft klinken. Wat zal ik doen: een quad 6L6en
of een quad KT66 aanschaffen? Gaarne advies.

Jan

Antoon
2 juli 2005, 22:38
Bedoel je met KT66 de 60er jaren exemplaren (Marconi, GEC etc.)? Ik heb er onderhand een hele hoop maar daar heb ik flink voor moeten betalen.
Misschien ben ik te negatief maar er zijn volgens mij zijn de huidige productie KT66 niet veel meer dan ge-relabelde 6l6 met een GEC geinspireerd glaasje erop. Ik zou toch eerder naar een goede 6l6gc zoeken

Voor degene die die 6bg6 wil gebruiken: inclusief adapter en kapje zijn deze FORS hoger dan een 6l6. Let daarop! Je kunt ze eigenlijk alleen in een combo met naar beneden hangende buizen gebruiken (of een dual-showman-maat top)

PeeVee
3 juli 2005, 11:44
inclusief adapter en kapje zijn deze FORS hoger dan een 6l6.
Is natuurlijk vrij eenvoudig om de buisvoet aan te passen, je hebt dan alleen het "hoedje" nog. Ik heb een paar van die converter kitjes bij besteld om uit te proberen, maar als het me goed bevalt soldeer ik gewoon de amp om. Het klopt, het is echt het binnenwerk van de Sylvania / Philips 7581A en die delen rake klappen uit hoor, zou prima zijn voor zo'n basversterker (waar dan ook echt bas op gespeeld wordt). Ze zijn wat warmer dan b.v. RCA blackplates maar ook dat hoeft niet verkeerd te zijn voor bas natuurlijk.

Antoon
3 juli 2005, 19:06
Ik heb de buisvoeten van die Bassman 100 inderdaad omgesoldeerd. Gezeik dan is weer dat je een hoogspanningsdraad door het chassis naar buiten moet leiden. Je moet wel weten wat je doet dan.. Die Bassman gaat inderdaad nu kneiterhard!

blindmouse
4 juli 2005, 16:40
Ik bedoel de KT66 buizen van Sovtek. Ze staan voor 84 euro voor een gematched kwartet bij Dr. Tube in Rotterdam. Zou niks wezen dus??

Jan

PeeVee
4 juli 2005, 18:03
Ik heb de buisvoeten van die Bassman 100 inderdaad omgesoldeerd. Gezeik dan is weer dat je een hoogspanningsdraad door het chassis naar buiten moet leiden.

Hoezo is dat gezeik dan? Mooi teflon draadje, evt. coax en Bob's your uncle (Engelse versie van "klaar is Kees") ;-)

nicoverduin
4 juli 2005, 18:21
Ik heb de buisvoeten van die Bassman 100 inderdaad omgesoldeerd. Gezeik dan is weer dat je een hoogspanningsdraad door het chassis naar buiten moet leiden.

Hoezo is dat gezeik dan? Mooi teflon draadje, evt. coax en Bob's your uncle (Engelse versie van "klaar is Kees") ;-)
Koop je toch gewoon die KT66 :-D :-D Hoef je niks te doen. Ben je gewoon een beetje duurder uit :-D
Nico

PeeVee
4 juli 2005, 19:23
Wie ik? Ik vat 'm niet helemaal geloof ik of reageer jij nou op het verkeerde bericht? Sovtek KT66's zijn inderdaad gewoon 6L6 (WXT?) binnenwerkjes in een andere fles

nicoverduin
4 juli 2005, 19:26
Nee, maar over het "gepiep" dat je nu een extra draadje moet trekken voor die anode caps.
Nico :-D

Antoon
4 juli 2005, 20:00
Ik zat te piepen omdat ik me realiseerde wat er zou gebeuren als de mantel van de hoogspanningsdraden zou scheuren door een scherpe rand aan het gaatje in het chassis. Om doorslijten van de draadisolatie te voorkomen heb ik nette draaddoorvoeren moeten maken. Plus je moet zorgen dat de kapjes er niet afschieten bij het versjouwen van de versterker en de draadjes netjes binnenboord blijven. Maar het zijn heel goede buizen voor een prikkie

nicoverduin
4 juli 2005, 20:23
Tja, misschien is het voor mij de normaalste zaak van de wereld. maar bij trafo's moet je ook aparte doorvoeren maken. Dus gaatje boren en rubber tule erin. En teflondraad gebruiken. Sterkere mantel en betere isolatie. Voor mij is dat vanzelfsprekend, maar mogelijk voor anderen niet. Excuus :-D :-D :-D
Nico

PeeVee
4 juli 2005, 20:29
Dat zeg ik, teflon! Ik heb hier een haspel wit staan met verzilverde geweven kern en een haspel met bruin met massieve verzilverde kern, zit volgens mij nog een km op ofzo dus tot m'n pensioen wel genoeg dankzij m'n radiovrienden (ook nog plenty teflon RG74 coax hiero trouwens)... Dat spul krijg je met een aardappelschilmesje nog niet eens door al zou je het willen

Antoon
4 juli 2005, 20:39
Ik deed die conversie voor onze bassist en ik wilde niet dat hij naar het walhalla gezapt zou worden door mijn gepruts. Het moest ook fool-proof zijn, dus niet dat hij per ongeluk de kapjes zou verwisselen oid. Uiteindelijk trekontlastingen, draad met 2mm dikke hittebestendig rubber isolatie met glaskous eromheen gebruikt. Ook al omdat ik bang was dat de hitte van de buis de isolatie van de draad zou wegsmelten of verbranden. De kapjes worden met een blok rubberschuim vastgedrukt. misschien overdreven

Al
5 juli 2005, 13:34
Ik deed die conversie voor onze bassist en ik wilde niet dat hij naar het walhalla gezapt zou worden door mijn gepruts. Het moest ook fool-proof zijn, dus niet dat hij per ongeluk de kapjes zou verwisselen oid. Uiteindelijk trekontlastingen, draad met 2mm dikke hittebestendig rubber isolatie met glaskous eromheen gebruikt. Ook al omdat ik bang was dat de hitte van de buis de isolatie van de draad zou wegsmelten of verbranden. De kapjes worden met een blok rubberschuim vastgedrukt. misschien overdreven

Het is nogal wat gedoe. Dat die isolatie goed heet wordt en het feit dat de buizen in de "openlucht" zitten geeft me een beetje een ongemakkelijk gevoel. Hoe houdt het zich als een buis warmloopt? Is degene die de amp gebruikt genoeg op de hoogte om gevaar te onderkennen als iets fout gaat? Dat soort dingen. Voor mezelf zou ik het wel aandurven.

Al

PeeVee
5 juli 2005, 16:26
De hete buis is inderdaad een issue. Ik wil niet drammerig en betweterig overkomen maar for the sake of jullie eigen veiligheid roep ik het nog maar een keertje... (Nico... roep je mee?! ) :-D

TEFLON TEFLON TEFLON

Daar kun je een brand mee blussen als het moet... Overigens een geweldig uitvinding voor een slordig soldeerder als ik ;-)

nicoverduin
5 juli 2005, 16:53
De hete buis is inderdaad een issue. Ik wil niet drammerig en betweterig overkomen maar for the sake of jullie eigen veiligheid roep ik het nog maar een keertje... (Nico... roep je mee?! ) :-D

TEFLON TEFLON TEFLON

Daar kun je een brand mee blussen als het moet... Overigens een geweldig uitvinding voor een slordig soldeerder als ik ;-)Ik heb nu begrepen waarom die schepen het nog in oorlogstijd blijven doen. ook al staan ze in de fik :-D :-D :-D :-D Ik heb nog een paar klossen liggen uit de voorraden van onze nationale trots (=marine schijnt het). En dat is:

teflon teflon teflon

Nico :-D