PDA

View Full Version : Akelige ratel in gitaar



X-Rated
29 juni 2005, 21:25
Dag mensen,

Ik ben hier nieuw en ben de (voor mijn doen erg) trotse eigenaar van een mooie Epiphone Les Paul Standard Plus. Ik heb alleen een probleem met het beestje.

Er klinkt een akelige ratel (in overdrive) als ik mijn hoge E-snaar los aansla (lijkt op een tremolo). Ik wordt hier helemaal vervelend van en het vermindert de kwaliteit van onze tracks aanzienlijk als ik met m'n bandje iets opneem.

Ik heb zelf het vermoeden dat dit probleem in mijn gitaar zit, want als ik heel goed luisteren en ik sla hem aan zonder versterker dan hoor ik dit geluid ook. Het komt niet doordat de actie te klein is en de snaar de frets raakt. Weet iemand van jullie een oplossing hiervoor?

Als rookie op het gebied van gitaar hardware heb ik ook lopen prutsen aan de (op de akoestische gitaar noemen ze het de kam) brug (?). Ik ben bang dat ook hierdoor het geluid van mijn gitaar is achteruit gegaan. Hebben jullie tips over hoe ik naar mijn gitaar moet luisteren om een mooi en zuiver geluid eruit te halen?

caelin
29 juni 2005, 23:05
ook al nieuwe snaren geprobeerd ?

X-Rated
29 juni 2005, 23:16
Ik gebruik tegenwoordig Ernie Ball snaren waarvan de hoge E 0.11 mm is. Daarvoor zaten er regular slinky's op waar ik (denk ik) ten tijde van de aanschaf geen last meer van had. ik heb de dikkere snaren genomen omdat de snaren die er eigenlijk op zaten me iets te vaak knapten.

Is dit misschien het probleem?

P.S. Over de brug (tune-o-matic blijkbaar :)) heb ik al mooie informatie gevonden na een lucky treffer met de zoekoptie :) Dat gaan we morgen met een nieuw setje Regular Slinky van Ernie Ball proberen :)

Nickname
30 juni 2005, 00:08
Al opnieuw geintoneerd? dat is wel raadzaam als je andere dikte snaren bent gaan gebruiken.. :razz:

t0n3h^
30 juni 2005, 00:13
Opzich wel he :p

Nickname
30 juni 2005, 00:16
Opzich wel he :p

LOL :-D

X-Rated
30 juni 2005, 00:58
Ja dat zou idd misschien wel handig zijn :P Vooral als je net weet wat dat inhoudt ;)

Maar ik weet niet zeker of dit gaat helpen... Hoop het, zien we morgen bij de nieuwe snaren :P

Jeanken
30 juni 2005, 11:19
Het zou me verbazen dat je door slechte intonatie een tremelo effect krijgt, misschien zijn het de tuners, bij Epiphone zijn die niet van al te goeie kwaliteit en dat kan verklaren waarom het slechts één snaar is, tis maar een gokje.
Edit: Gebeurt het enkel in overdrive of valt het clean gewoon niet zo op, je zegt dat het onversterkt ook zo is dus ik denk niet dat je het in die richting moet gaan zoeken..

X-Rated
30 juni 2005, 11:40
Als ik m'n oor bij de hals leg terwijl ik de snaar aansla, dan hoor ik vrij duidelijk dat er geen zuiver geluid uit de E snaar komt. Ik heb net nieuwe snare gekocht (gisteren was er toch eentje geknapt). We zullen zien of intoneren gaat helpen.

In overdrive hoor je die ratel heel erg. Ik kan ook niet goed plaatsen waar het geluid precies vandaan komt. De tuners zitten ook niet opvallend erg los en heb er volgens mij niet eerder last van gehad.

Jeanken
30 juni 2005, 11:46
Wat me ook nog aan de tuners doet denken is die zwaardere snaar, brengt de spanning omhoog waardoor die tuner extra belast wordt. Het zadeltje in je brug zit goed enzo?
Gezien het enkel die snaar is kan het niet zo erg veel oorzaken hebben, ofwel de brug ofwel de tuner, intonatie zorgt ervoor dat je noten niet zuiver klinken, vooral op de hogere frets, nogmaals krijg je geen tremelo van, maar is natuurlijk wel aan te raden je intonatie te controleren en hoogswaarschijnlijk aan te passen na het overstappen op een andere snaardikte.

X-Rated
30 juni 2005, 11:48
Ik heb idd weer de snaren gekocht die er eerst op zaten (Regular slinkies). Het zadeltje in de brug zit goed stevig en trilt niet (als ik er met mijn vinger tegen duw zit er minimale beweging in). Als ik evt m'n tuners moet vervangen, wat ben ik dan ongeveer kwijt?

Disturbed
30 juni 2005, 12:49
Sja soms doe je der niks anders aan dan gewoon wat minder hard op je gitaar te meppen, laat je versterker het werk doen. De ratel vermindert al als je minder hard op de snaren slaat.
:cool:
De groetjes

timbo
30 juni 2005, 12:51
Maar als ik gwn een epiphone les paul ga kopen bij feedback zal ik dan ook zulke problemen hebben ik hoopt ut nie.

Disturbed
30 juni 2005, 13:14
Wat je sowieso goed moet bekijken is de gitaar zelf, en hem uitgebreid testen, dus bijvoorbeeld op de ratel met je E snaar e.d Als je dit niet hebt (en andere mankementen kun je ook niet vinden) dan kun je er van uit gaan dat je een goeie betrouwbare gitaar hebt. :zz:

Raffel
30 juni 2005, 13:46
ik heb het regelmatig met EB .010 snaren setjes als ze er wat langer opzitten. Gewoon op tijd de snaren vervangen en je probleem doet zich niet voor.

Wormaap
30 juni 2005, 13:52
Op Epiphones zitten tegenwoordig Grover stemmechanieken. Daar is dus echt helemaal niks mis mee :)

rickert
30 juni 2005, 16:22
volgens mij is dit fretbuzz, dat de E snaar tegen de bovenste fret aan trilt wanneer je deze (hard) aanslaat.

X-Rated
30 juni 2005, 16:49
Nee dat is het niet :) Heb de actie meerdere malen verandert, en het hielp niet. Maar goed nieuws, dit draadje kan dicht want ik heb het probleem gefixed. Nieuwe snaren (zelfde maat als de snaren die erop zaten toen ik em kocht), geïntoneerd en tijdens het gebeuren de boel ook nog maar even schoongemaakt :) Heerlijk zuiver geluid weer :)

Ik zal trouwens die tip van ..rock.. om je oude snaren te koken eens proberen als m'n snaren dezelfde ratel gaan geven. Misschien werkt het wel ;)

timbo
30 juni 2005, 16:58
is dit geratel alleen dan op de epiphone les paul lijtk mij niet ik heb het ook wel eens op mij gitaar maar dna sloeg ik um gwn te hard aan dus volgens mij al doe je rustig aanslaan dat het probleem ok nie voorkomt of wel?

X-Rated
30 juni 2005, 17:02
Ik denk dat ik je gerust kan stellen met het feit dat het volgens mij gewoon aan m'n TE oude snaren lag, die waars ook gewoon niet op die gitaar kunnen zonder dat je moet herintoneren :)

Wees gerust, het is echt een erg fijne gitaar met een mooi geluid :)

Disturbed
30 juni 2005, 17:10
Ja fijn dat timbo even herhaald wat ik ook al zei.. :o