PDA

View Full Version : Koch KC-50 Deluxe footswitch



fhensen
29 juni 2005, 19:57
Heeft er iemand al eens een keer een footswitch voor deze versterker gebouwd. Koch zelf maakt ze niet meer en bij mijn versterker is er geen.

Bedankt

Frank

joski
13 september 2005, 23:48
Wordt deze gebruikt voor de multitone?

nicoverduin
14 september 2005, 07:47
Heeft er iemand al eens een keer een footswitch voor deze versterker gebouwd. Koch zelf maakt ze niet meer en bij mijn versterker is er geen.

Bedankt

Frank
Als je een schema hebt, kan je hem toch zelf maken?
Nico

Speeddemon
14 september 2005, 10:58
een wat algemenere vraag;
werken de meeste footswitches zo dat wanneer Tip (van jack) aan niks hangt (dus open circuit), hij z'n functie 'niet doet', en wanneer Tip aan Ground hangt (gesloten) de functie werkt (bijv. schakelen naar het distortion kanaal)?

nicoverduin
14 september 2005, 11:08
een wat algemenere vraag;
werken de meeste footswitches zo dat wanneer Tip (van jack) aan niks hangt (dus open circuit), hij z'n functie 'niet doet', en wanneer Tip aan Ground hangt (gesloten) de functie werkt (bijv. schakelen naar het distortion kanaal)?Zou ik niet zondermeer van uitgaan. Sommige werken met een stereo plug en dan krijg je weer een andere schakeling. Bij de Fenders ligt het eraan of er een BIAS tremolo of gewone tremolo zit. De schakeling werkt dan net andersom. Sommige sturen LEDS aan waardoor er speciale schakelingen zijn.

Nee ik zou daar niet vanuit gaan.

NIco

Speeddemon
14 september 2005, 22:32
Maar ervanuit gaand dat het bijv. een Fender versterker (of een gemiddelde Marshall betreft), die alleen channelswitching en een reverb on/off nodig heeft, dan werkt 't toch vaak zo dat tip + sleeve=overdrive aan, ring+sleeve=reverb aan ? (stereokabels uiteraard).

Mijn eigen Engl Z4 footswitch's LEDjes worden inderdaad gevoed vanuit de versterker, maar als je een footswitch zonder LEDs zou gebruiken, kan dat toch geen kwaad?

chennie
15 september 2005, 01:46
ik heb net ontiegelijk wat bier op en heb het schema even niet meer helder voor ogen, maar wat ik wel weet is dat mijn Fender een footswitch heeft met of clean/overdrive en reverb on/off, maar met een mono plug, dus je verhaal gaat niet op

GJVH
15 september 2005, 10:26
@ chennie: Proost

Voor een handleiding voor het zelf bouwen van een fender type footswitch zoals gebruikt voor diverse fender versterkers kun je eens kijken op: http://www.geocities.com/princerev2/footswitch.html

Het betreft hier een nabouw van fender part 017007. Dat is de voetschakelaar die twee schakelaars heeft en ledaanduiding.

Op http://www.geocities.com/princerev2/footphot.html kun je meteen zien waar het om gaat.

Groeten,

Gert-Jan

nicoverduin
15 september 2005, 10:55
@ chennie: Proost

Voor een handleiding voor het zelf bouwen van een fender type footswitch zoals gebruikt voor diverse fender versterkers kun je eens kijken op: http://www.geocities.com/princerev2/footswitch.html


Groeten,

Gert-Jan
Net nog een Fender dubbele footswitch omgebouwd voor de Fender 75. Zelfde probleem. Maar is te doen hoor.
Nico

Speeddemon
15 september 2005, 12:50
Hey Nico, bedoel je dat een dubbele footswitch (2x DPDT, stereo jack) niet werkt op een Fender 75?

nicoverduin
15 september 2005, 13:19
Hey Nico, bedoel je dat een dubbele footswitch (2x DPDT, stereo jack) niet werkt op een Fender 75?Juist wel. Maar moest er een maken. DUs het schema werkt in ieder geval op een Fender 75.
Nico

Speeddemon
15 september 2005, 13:31
maar laat je de LEDs dan aansturen door een losse adapter of batterij, of wel vanuit de versterker?

En heb je zelf een kabel uit je footswitch laten lopen, of zit er 1 stereo jack op je footswitch, waar je dan een stereo kabel op aansluit? (dus niet die 4-aderige die Fender gebruikte)

nicoverduin
15 september 2005, 13:35
maar laat je de LEDs dan aansturen door een losse adapter of batterij, of wel vanuit de versterker?

En heb je zelf een kabel uit je footswitch laten lopen, of zit er 1 stereo jack op je footswitch, waar je dan een stereo kabel op aansluit? (dus niet die 4-aderige die Fender gebruikte)
Nieuw 6 aderig afgeschermd snoer. Leds worden uit de versterker gevoed. 2 stereo pluggen erop volgens specs.
Nico

Speeddemon
15 september 2005, 13:54
is het ook mogelijk om 3 LEDs aan te sturen?
(2 voor channel, 1 voor reverb).

En zit die 6-aderige kabel vast aan jouw behuizing, of zitten er 2 stereojacks op?

nicoverduin
15 september 2005, 14:10
is het ook mogelijk om 3 LEDs aan te sturen?
(2 voor channel, 1 voor reverb).

En zit die 6-aderige kabel vast aan jouw behuizing, of zitten er 2 stereojacks op?Ik denk niet dat een extra ledje kwaad kan. Maar waarom. Er zitten 2 stereo jacks op.

Nico

Speeddemon
15 september 2005, 14:38
heb je een bedradingsschema van de jouwe?

Dit had ik gebrouwen:
http://img.photobucket.com/albums/v700/hotwireaudio/tinobox03.jpg

Met dus maar 1 stereo output jack, en de 3 LEDs worden aangestuurd door een externe adapter (+9vDC center - ).

Zou ie zo ook nog werken op een Fender 75 of heb je echt die constructie nodig die GJVH had gepost?

nicoverduin
15 september 2005, 14:49
heb je een bedradingsschema van de jouwe?

Dit had ik gebrouwen:
http://img.photobucket.com/albums/v700/hotwireaudio/tinobox03.jpg

Met dus maar 1 stereo output jack, en de 3 LEDs worden aangestuurd door een externe adapter (+9vDC center - ).

Zou ie zo ook nog werken op een Fender 75 of heb je echt die constructie nodig die GJVH had gepost?Of dit werkt op een 75 zou ik niet weten. Klant kwam met schema zoals het hoort en zo ie gebouwd.

Overigens mooi kastje.
Nico

Speeddemon
15 september 2005, 14:52
thanks. :)

Zou je dat schema kunnen sturen?

nicoverduin
15 september 2005, 15:04
thanks. :)

Zou je dat schema kunnen sturen?


Hier heb je 'm:

http://www.braught.com/Schematics/FS017007.jpg

Nico

Speeddemon
15 september 2005, 15:05
Is dit hetzelfde (met 3 LEDs)?

http://homepage3.nifty.com/hamsan/diy/footswitch/img/footswitch_schematic.gif

nicoverduin
15 september 2005, 15:08
Je vind het toch niet erg dat deze vergelijking zelf mag maken heh? :-D :-D :-D :-D :-D Die2 leds zo parallel had ook gekund met 1 weerstand. Gewoon de halve waarde nemen.

Nico

Speeddemon
15 september 2005, 15:17
ja sorry, maar 't is heel iets nieuws, aangezien ik footswitches anders maakte.

Zeg maar ook dat er een hoop meer naar aarde moet, en is dat dan dezelfde aarde als waar de Sleeves aan hangen? (klinkt misschien als een domme vraag, maar wanneer ik met 9V gevoede LEDs werk in een footswitch, zijn dat 2 gesloten circuits, qua aardes. De ene is puur voor de LEDs, die z'n aarde (of minpool) haalt vanuit de 9V jack, en de andere gaan naar de Sleeve van de jack.

Maar dat schema wat ik poste zou dus moeten werken voor een Fender 75? En hoe zit 't met 't gros van de overige Fenders? Is er ook 1 of andere site die een stel links naar footswitch-schema's heeft van verschillende merken amps? Nu is 't mij nog iets te veel trial-&-error.

nicoverduin
15 september 2005, 15:48
Helaas is wou dat ik die site ook kende... Trial and error hoeft niet hoor. Gewoon de schema's lezen waarvoor die is.

Bij de Fender 75 switch is alle massa het metalen huis van de voetschakelaar.
Nico

Speeddemon
15 september 2005, 17:02
Helaas is wou dat ik die site ook kende... Trial and error hoeft niet hoor. Gewoon de schema's lezen waarvoor die is.

Bij de Fender 75 switch is alle massa het metalen huis van de voetschakelaar.
Nico
Ja maar waar vind je die schema's dan? Afgezien van die Fender footswitch ken ik geen enkele andere versterker-footswitch als schema.

Mijn Engl Z-4 ken ik qua schakeling, maar niet hoe die LEDs nou precies gepowered worden.

"metalen huis van de voetschakelaar"? Bedoel je echt de metalen delen op de DPDT switch zelf, of de behuizing van het geheel? (het Hammond kastje zeg maar)

nicoverduin
15 september 2005, 18:35
Bij de Fenders is het huis van metaal (wordt geperst). daar wordt de ground op gesoldeerd. Dat moest vroeger wel omdat het reverb geschakeld werd met ground en dat was een signaal lijn. Als het huis niet van metaal was dan liep je de kans dat je brom oppakte.

Tegenwoordig wordt er vaak met relais of optische schakelaars gewerkt. Die werken dus door het aan/uitschakelen van een voedingspanning. Afschermen is dus eigenlijk voor dat type schakelaar niet meer nodig.

Mbt. jou vraag over de schema's vrees ik dat je je eigen database moet opbouwen net zoals de meeste mensen hier die wat langer in deze handel zitten. De meesten hebben tenslotte ook forse tijd ge-investeerd in het opbouwen van deze kennis. Je kan niet verwachten dat je nu zomaar voor een dubbeltje op de eerste rang kan zitten.

Er is heeeel veeeeel beschikbaar op het internet. Maar ook ik heb een klein A6 formaat boekje met allerlei aantekingen van dingen die ik tegen het lijf aan ben gelopen. Tekeningen/schema'tje wat mogelijk later weer eens van pas kan komen. En tenslotte ongeveer 10Gb aan data van van alles. Naast de vele boeken en andere documenten.

Nico

Speeddemon
15 september 2005, 19:26
ik vraag je toch niet om iets gratis te geven, waar je zelf voor betaald hebt? :???:

Ik was in de veronderstelling dat het hele doel van dit soort fora is dat mensen met ervaring de mensen met minder/weinig/geen ervaring op weg helpen of vragen beantwoorden.

Ik snap ook wel dat ik niet binnen nu en een maand of een jaar de info leer, waar mensen 30 jaar over hebben gedaan, maar 't is nu eenmaal zo dat ik NU tegen wat problemen omtrent footswitches aanloop, en daar graag wat hulp bij heb.

Net zogoed als dat ik veel ervaring heb met sounds en effecten, en mensen die daar zoekende zijn ook altijd help, zelfs al moet je voor de 100ste keer uitleggen dat een Boss MT-2 Metalzone live niet lekker uit de verf komt.

JoostBaksteen
15 september 2005, 19:36
http://www.superchamp.dk/tech_talk.htm

Daar komt het schema van Nico vandaan. Er staat bij: "mailed to me from fender".... niet geschoten is altijd mis.... (zelf heb ik ook geen schema's)

nicoverduin
15 september 2005, 19:54
ik vraag je toch niet om iets gratis te geven, waar je zelf voor betaald hebt? :???:


Ik zeg niet dat ik er voor betaald hebt, maar zo af en toe neigt het naar een situatie van alleen meer consumeren. Er wordt weinig gebracht als je begrijpt wat ik bedoel.
Nico

Speeddemon
15 september 2005, 20:38
ik snap wat je bedoelt, maar misschien moet je wat van mijn posts in Effecten en Electrische Gitaren lezen. Daar ben ik de 'brenger'. :wink:

'tgeen wat je nog niet hebt, kun je ook niet aan anderen geven, ja toch?