PDA

View Full Version : Hoe haal ik meer vermogen uit mijn versterker?



gecko84
29 juni 2005, 09:40
Hallo allemaal.
Ik heb een Marshall 60W bascombo. Met het geluid ben ik meer dan te vreden, alleen voor op het podium is hij niet zo krachtig (ik wil meer richting 200W-350W).
Heeft iemand een suggestie hoe ik meer "power" kan krijgen zonder dat het geluid veranderd?

Ik zat zelf te denken aan een eindversterker oid, maar ik heb geen ervaring met deze dingen en weet ook niet of ik dan nog wel de speaker (Celestion 4 Ohm) uit mijn combo kan gebruiken...

harrie-beton
29 juni 2005, 10:01
"eh je geluid veranderd natuurlijk - iedere versterker is anders, maar in grote lijnen is bas een bas"

Probeer op de combo een extra speaker (wel even op OHM letten).
Het kan wel iets harder klinken dan.

Eigenlijk is 60 watt te weinig voor bas, minstens 100 en het liefst 250.
Het klinkt het mooist als je 4 keer 10 of 4 keer 12 inch speakers gebruikt.
Of 2 van 15 inch.

hb

Lord Abortion
29 juni 2005, 10:08
Als je een Line-Out hebt kan je eventueel een tweede poweramp erop aansluiten.

skabouter
29 juni 2005, 11:12
"eh je geluid veranderd natuurlijk - iedere versterker is anders, maar in grote lijnen is bas een bas"

Probeer op de combo een extra speaker (wel even op OHM letten).
Het kan wel iets harder klinken dan.

Eigenlijk is 60 watt te weinig voor bas, minstens 100 en het liefst 250.
Het klinkt het mooist als je 4 keer 10 of 4 keer 12 inch speakers gebruikt.
Of 2 van 15 inch.

hb

voor podium zou ik richting de 300+ watt denken. extra cabinet helpt idd wel, nie zozeer qua volume, maar vooral qua spreiding, meer druk op je geluid.

4x12 of 4x10 klinkt helemaal niet het mooist. dat is zowieso smaak, en ook afhankelijk van de stijl. voor jazz is 2x15 wel lekker, maar voor funk zou ik eerder 4x10 nemen. maar in mijn ogen is 1x18+2x10 de lekkerste configuratie :) lekker veel lowends door de 18, en ook wat midhoog door de 10`s. en dan vooral op elkaar zetten, zodat de 18 over de grond dreunt, en de 10`s richting je oren !

skabouter
29 juni 2005, 11:14
ow en om terug te komen op je originele vraag..........60 watt blijft weinig, ook met extra cabinet. poweramp erbij kopen is alleen maar dure onzin! ik zou hem altijd doorlussen naar de PA, en een monitor voor je snuffert hebben. mocht je nou vaak op gigs spelen waar ze geen monitoren hebben, koop dan gewoon een nieuwe versterker. een 1x15 of 4x10 combo van minstens 300 watt ofzo ! dan zit je nooit fout, en zo duur hoeft het nou ook weer niet te zijn.......

vinni
29 juni 2005, 15:48
60watt bassversterkers zijn leuk voor thuis, maar daar eindigd het.

Als je iets voor het podium wil.....verkopen dat ding en koop wat leuks 2ehands. Proberen zoveel mogelijk waats uit dat 60watt-gevalletje te halen is een heilloze weg.

Vinni

dejohan
30 juni 2005, 13:18
Poor man's solution.
Als je live met een PA speelt, kan je je basamp toch via de PA laten gaan?

gecko84
30 juni 2005, 14:23
Bedankt voor alle tips...
zou ik een andere top (bv een Hartke 3500) in mijn combo kunnen zetten? Of moet ik ook aan een nieuw kabinet gaan denken, deze versterker heeft een 18" Celestion, 4 Ohm speaker.

wanna1
30 juni 2005, 21:20
eeh,

andere chip
cillinders uithonen
powerfilter aanbrengen
spaghetti uitlaatje
carburateur uitboren (als aanwezig)
kop vlakken
verlagen
andere nokkenassen
super 98 tanken
turbo monteren
compressor monteren
g-lader reviseren
handgesmede zuigers aanbrengen
sachs koppeling monteren

dit moet genoeg zijn flip flip

jacky
1 juli 2005, 08:45
Bedankt voor alle tips...
zou ik een andere top (bv een Hartke 3500) in mijn combo kunnen zetten? Of moet ik ook aan een nieuw kabinet gaan denken, deze versterker heeft een 18" Celestion, 4 Ohm speaker.



Meestal hebben deze combotjes een speaker die er precies bij past dusssss een 60W combo heeft mischien een 75W speaker

Het lijkt me dus niet handig om een 300W top op dit speakertje aan te sluiten.

Om je vraag volledig te beantwoorden het kan dus wel maar de kans dat het heel blijft is niet echt groot.

succes

ps even doorsparen dus voor een top met een cabinetje

dejohan
1 juli 2005, 10:22
eeh,

andere chip
cillinders uithonen
powerfilter aanbrengen
spaghetti uitlaatje
carburateur uitboren (als aanwezig)
kop vlakken
verlagen
andere nokkenassen
super 98 tanken
turbo monteren
compressor monteren
g-lader reviseren
handgesmede zuigers aanbrengen
sachs koppeling monteren

dit moet genoeg zijn flip flip


:D :chicken:

vulvasonic
2 juli 2005, 00:37
Even een waarschijnlijk hele domme vraag, maar is het eenvoudig om van een 50 watter (JCM900 in mijn geval) een 100 watter te maken? En als het mogelijk is, is het de moeite waard?