PDA

View Full Version : Audio-equalizer gerbuiken voor gitaar



outside
29 juni 2005, 08:34
Ik heb nog een stereo equalizer van mijn pa, die die al jaren niet meer gebruikt. Er zitten achteraan 8 cinch aanslutingen op. Stereo in, stereo out, stereo tape main en stereo tape out. Kzou deze wel willen gebruiken voor mijn gitaar (of voor 2 gitaren aangezien het toch stereo is en er niets stereo is bij mijn git). Mag ik dat dan gewoon doen met een tussenstuk of klinkt dit niet?

(als de bypass knop is ingeduwd en de equalizer staat af gaat het signaal toch door, is dit dan true bypass?)

nicoverduin
29 juni 2005, 09:05
Ik zou het gewoon proberen. Als hij afstaat en er gaat nog steeds signaal door, dan KAN het evt. true bypass zijn. Echter intern kunnen er nog steeds onderdelen zijn die het signaal be-invloeden. Je zou een schema moeten zien om dat te beoordelen of binnen in kijken.

Nico

bert k
29 juni 2005, 10:10
Stereo betekent in feite dat er twee eq's in zitten; 1 voor links en 1 voor rechts. Je gebruikt alleen rechts (rood) en alles werkt prima. Links zit er dan voor spek en bonen bij, maar dat boeit niet.

outside
29 juni 2005, 20:41
Stereo betekent in feite dat er twee eq's in zitten; 1 voor links en 1 voor rechts. Je gebruikt alleen rechts (rood) en alles werkt prima. Links zit er dan voor spek en bonen bij, maar dat boeit niet.

Kan ik ze dan niet gewoon appart gebruiken? bv. mijn gitaar in de rode en de rode uuitgang naar mijn versterker en de bas van onze bassist in de witte en witte uitgang naar zijn versterker?

bert k
29 juni 2005, 21:06
Als ze aparte regelaars hebben (meestal wel) dan kan dat inderdaad. Er zit geen enkele verbinding tussen het linker en het rechter kanaal.
Behalve in de voeding, dus er is een kansje op brom, maar dat moet je gewoon maar uitproberen.

H.Manback
29 juni 2005, 23:44
Enige nadeel is dat je aan de helft van je frequentie bereiken niks hebt, maar anders dan dat zou het ok moeten zijn.

bert k
30 juni 2005, 14:36
???? Dat klopt niet wat je nou zegt. Je hebt links en rechts dezelfde frequentiebereiken.

outside
30 juni 2005, 15:43
er is een aparte EQ voor rechts en links

H.Manback
30 juni 2005, 16:47
???? Dat klopt niet wat je nou zegt. Je hebt links en rechts dezelfde frequentiebereiken.

:-? ik bedoelde de frequenties in kHz, niks links/rechts :wink:. Gitaar gebruikt toch maar een klein deel van het frequentie bereik?

Dat bedoelde ik er mee, je hebt een aantal schuifjes waar je waarschijnlijk niks aan hebt.

Wormaap
30 juni 2005, 17:18
Alles onder de (is de lage E van'n gitaar nou 82.5 of 165Hz :? ) en boven de 5kHz zul je weinig aan hebben, maar voor de rest zie ik niet in waarom het niet zou kunnen :)

Antoon
30 juni 2005, 21:04
Ik vraag me ook af of je geen impedantie mismatch krijgt. Passieve gitaarelementen 'zuig' je heel makkelijk leeg met conventionele stereo apparatuur. Gitaar spelen op je stereo set geeft meestal een dof klote geluid om die reden. Verder vraag ik me af of het dynamische bereik groot genoeg is om niet te gaan clippen.

outside
1 juli 2005, 00:06
Heb het geprobeerd, de eq veranderde niet zo veel aan het gitaar geluid (in de stereo instalatie deed(doet) die wel veel) en bracht ook veel ruis mee(niet het geval in stereo installatie) + de eq van mijn vox is toch super goed :) maar ik wou gewoon eens weten wat dat zou geven.

butters
1 juli 2005, 12:34
Ik vraag me ook af of je geen impedantie mismatch krijgt. Passieve gitaarelementen 'zuig' je heel makkelijk leeg met conventionele stereo apparatuur. Gitaar spelen op je stereo set geeft meestal een dof klote geluid om die reden. Verder vraag ik me af of het dynamische bereik groot genoeg is om niet te gaan clippen.

wat kan je daar aan doen? ik heb nog een oude lampen stereo versterker die ik thuis als oefen amp wil gebruiken, maar die klinkt met gitaar idd nogal dof.

Kim Wilson
1 juli 2005, 12:47
Ik denk dat een pickup-voorversterker wel een oplossing kan zijn. Nee, ik bedoel voor een draaitafel, zo'n ding voor vinyl platen ("Herinnert u zich deze nog-nog-nog-nog"). Die dingen zijn wel zelf te bouwen, dacht ik. Maak er dan direct ook een pot-meter op, dan kun je hem nog instellen ook.

bert k
1 juli 2005, 14:05
Ja, dat kan wel werken, maar in die dingen zit altijd RIAA-correctie, dat is vaste toonregeling voor Platen. Je gitaar gaat dan veel te schel klinken.

Antoon
2 juli 2005, 03:00
wat kan je daar aan doen? ik heb nog een oude lampen stereo versterker die ik thuis als oefen amp wil gebruiken, maar die klinkt met gitaar idd nogal dof.


Input weerstand verhogen tot bv 100k en misschien de versterkingsfactor hoger maken (zonder de ingangimpedantie weer omlaag te halen natuurlijk)