PDA

View Full Version : Alle SG's kopzwaar?



Jax
28 juni 2005, 20:18
Hee,

Even een vraagje. Ik vind het redelijk vervelend dat mijn Epiphone SG (G-400) zo kopzwaar is. Met name staand spelen is hierdoor vervelend. Is dit ook het geval bij alle andere SG modellen, zowel van epiphone (sg special, G-310, etc) als bij SG's van andere merken?

Nickname
28 juni 2005, 20:22
Moet je es aan nocki vragen, die heeft er laatst een van gibson gekocht... :wink:

vulvasonic
28 juni 2005, 20:42
Volgens mij valt het mee.
Hou er rekening mee dat de Epi's een kop hebben van een halve meter lengte.

EpiCenturiesAWAy
28 juni 2005, 20:44
Men vriend z'n epi g-400 valt ook altijd. ik had vroeger een junior van epi en die viel ook altijd. Normaal voor LP dus :)

Nocki
28 juni 2005, 21:48
kheb er geen last van.
was ik wel bang voor. mar het is een super gitaartje hoor. hij stond te koop maar doe m niet meer weg. ben bezig om er een 2e setup voor te maken. 2e draadloos set en preamp.

ik heb een bijzondere straplock (belgisch???) die zorgt dat de gitaar band ongeveer 2 cm vanaf de body vast zit. als je dit begrijpt ben ik blij!!!
dus daarmee zou die nog meer kunne gaan hangen. maar dat doet ie gelukkig niet.

ik kan zelfde gitaar elke kant goed op manouvreren die ik wil. speelt heerlijk en zorgt echt voor het rocky uiterlijk...

Nocki

Ash ketchum
29 juni 2005, 09:44
Voordat ik mijn Gibson SG classic kocht nog geeneens zorgen om gemaakt, tis waarschijnlijk een kwaaltje als je de gitaar op kniehoogte hebt hangen dat 'ie voorover gaat hangen want ik heb er nog nooit last van gehad. Voor de rest hangt 'ie eigenlijk net als me strat en me tele maar dan met de hals iets meer van me af wat een betere bereikbaarheid geeft voor de frets bij de hals pickup.

Nocki schreef
speelt heerlijk en zorgt echt voor het rocky uiterlijk...
+1 Nocki

THW
29 juni 2005, 10:09
Het valt bij mijn Gibson SG Special wel mee, hoewel het wel zo is als ik em loslaat hij wel een klein beetje naar beneden valt.
De makkelijkste oplossing is een goede strap nemen, dat scheelt al een hele hoop.
Dat ie kopzwaar is, is gewoon een schoonheids foutje wat ze eens een keertje moeten oplossen bij Gibson.
Dit is eigenlijk het enige nadeel wat ik bij mijn SG heb want:
-Hij ziet er enorm mooi uit
-klinkt fantastisch
-speelt heerlijk, niet te dunne en niet te dikke nek

Aad-d-h-d
29 juni 2005, 10:11
Een SG is idd topzwaar maar ik stoor me daar niet aan! Een lespaul model van de eerste generatie (SG = second generation) wegen 2 tot 3 keer zo zwaar dan een SG waardoor je naar mijn mening en ervaring met een SG weer veel wendbaarder bent op het podium e.d.

SG's zijn allemaal kopzwaar maar ik kan me er niet aan storen ik vind het eerder lekker!! :)

Dreamer_Ur
29 juni 2005, 10:12
ik vind de balans van een SG juist beter dan welke gitaar dan ook! ik heb bij bijna elke andere gitaar snel last van mijn pols omdat ik de hals omhoog moet tillen als het ware. mijn SG blijft gewoon heerlijk hangen in de positie zoals ik hem wil 8-)
maar het is volgens mij ook een 'love it or hate it' kwestie :)

Orpheo
29 juni 2005, 10:24
maar het is volgens mij ook een 'love it or hate it' kwestie :)

juist! helemaal mee eens..and i hate it :wink:

maar volgens mij is t wel vaker zo bij die sg's, dat ze kopzwaar zijn....(alleen de doublenek sg niet.....of nee...die ook :-? )

Dreamer_Ur
29 juni 2005, 10:26
het zal er ook wel mee te maken hebben wat je gewend bent he :) ik ben ooit begonnen op een oude Yamaha SG (lijkt een beetje op een gibson sg), dus ik ben die balans nu helemaal gewend. en omdat ik van lichte gitaren hou kwam ik al snel uit bij een SG (of een parker fly, maar die zien er niet uit :P )

Blokkie
29 juni 2005, 10:33
Ik heb met mijn Gibson SG standard uit '96 nergens last van. Ik gebruik een goede strap met straplocks. Nooit problemen mee gehad en als ik een gitaar nooit meer wegdoe is het deze.

Nocki
29 juni 2005, 10:36
Heel stom. ik kocht deze ook et het idee m te verkopen. maar nu speel ik er heel de dag op. echt heel lekker ding.
mn andere gibbie zit al de hele tijd in de koffer.

Nocki

Speeddemon
29 juni 2005, 10:37
Een SG is idd topzwaar maar ik stoor me daar niet aan! Een lespaul model van de eerste generatie (SG = second generation) wegen 2 tot 3 keer zo zwaar dan een SG waardoor je naar mijn mening en ervaring met een SG weer veel wendbaarder bent op het podium e.d.

SG's zijn allemaal kopzwaar maar ik kan me er niet aan storen ik vind het eerder lekker!! :)
SG staat ZEKER NIET voor 'Second Generation', maar voor 'Solid Guitar', maat.

Nocki
29 juni 2005, 10:41
Scheur Gitaar toch?

Ash ketchum
29 juni 2005, 10:47
nee, super guitar :roll:

Aad-d-h-d
29 juni 2005, 11:01
Een SG is idd topzwaar maar ik stoor me daar niet aan! Een lespaul model van de eerste generatie (SG = second generation) wegen 2 tot 3 keer zo zwaar dan een SG waardoor je naar mijn mening en ervaring met een SG weer veel wendbaarder bent op het podium e.d.

SG's zijn allemaal kopzwaar maar ik kan me er niet aan storen ik vind het eerder lekker!! :)
SG staat ZEKER NIET voor 'Second Generation', maar voor 'Solid Guitar', maat.

Hmmm idd ik lees het net ook! Raar want ik had ooit een keer een artikel gelezen dat de SG de second generation les pauls moesten worden...

Maja maakt verder ook niet uit.. :razz:

ArpeggioKing
29 juni 2005, 11:32
dat de SG de second generation guitars zijn dat kan best, maar dan betekend het toch niet gelijk dat Sg voor second generation staat?

Jeanken
29 juni 2005, 15:36
De Les Pauls zijn uit de handel genomen wegens te weinig succes en de SG werd in de plaats op de markt gebracht geloof ik. Het is een uitvloeisel van de LP, maar al niet eens de 'second generation' want eerst was er de DC Double Cutaway en later pas de puntige SG, droeg trouwens even de naam Les Paul in de beginjaren. Hoe de LP dan weer in de handel kwam weet ik niet juist. Maar het is wel degelijk Solid Guitar SG..

Wormaap
29 juni 2005, 16:27
SG staat inderdaad voor Solid Guitar. Hoe de LP terug is gekomen, geen flauw idee, maar ik weet wel dat LP's naam van de SG af is gehaald omdat Les Paul zelf niks aan't ding vond :-D

Fumi SG
29 juni 2005, 20:35
mijn J&B SG is ook neck-heavy. Ik heb er tijdens het spelen geen last van, alleen als ik de neck loslaat zakt ie een behoorlijk eind (net boven de grond) naar beneden.

Orpheo
29 juni 2005, 21:13
eind jaren 60 was de vraag naar les pauls opeens gegroeid. vandaar dat ze ze weer zijn gaan maken....

nou ja, opeens?

page, clapton, en ik ben VAST nog een andere dude (oh ja.....Beck ook) gingen LP's spelen....en die dingen werden immens populair.....ipv dat er leuke lieve bluestoontjes op werken gepingeld werden die hums gebruikt om amps te laten oversturen. en het hout hielp mee aan die dikke vette tone.




maar dit is wat ik denk....

Fumi SG
29 juni 2005, 21:31
... en daardoor is de SG neck-heavy! :wink:



















:razz:

THW
30 juni 2005, 07:44
De SG is neck heavy omdat de body zelf te licht is in verhouding to de neck :)

Bins
30 juni 2005, 08:35
Nooit last van gehad met mn epi g310.

guhlenn
30 juni 2005, 09:52
De SG was toch de budget versie van de LP? Mijn SG is nietecht topheavy trouwens. al een seen bc rich in handen gehad? da's kracht training!

Jeanken
30 juni 2005, 11:04
Ik dacht dat de hals van een LP en een SG gelijk waren, maar als je zo'n zware LP body tegen een SG zet is het ook wel logisch dat die laatste niet kan compenseren. Ik heb maar eventjes een SG gehad maar ik kan me niet herinneren daar problemen mee gehad te hebben eigenlijk, het is ook een kwastie van gemak, als je op veel verschillende gitaren speelt leer je al gauw aanpassen en zie je zo'n dingen niet meer, tenzij het echt schandalig is natuurlijk.

Flatcat
30 juni 2005, 14:59
Als je een lederen (of ruwere) onderkant hebt aan je riem is het probleem opgelost.

Vandaar dat sommigen waarschijnlijk al dan niet problemen hebben ermee.

Jax
30 juni 2005, 15:05
Als je een lederen (of ruwere) onderkant hebt aan je riem is het probleem opgelost.

Vandaar dat sommigen waarschijnlijk al dan niet problemen hebben ermee.

Hoe zou een lederen onderkant van je riem invloed hebben op de kopzwaarheid van de gitaar? Niet dat ik je niet geloof ofzo, maar ik begrijp het alleen niet helemaal, dus als je het nog even zou kunnen uitleggen, dan zou mijn probleem ook gelijk verholpen zijn :)

pol
30 juni 2005, 15:12
mijn gibson sg is helemaal niet neck heavy, maar ik speel er wel niet meer graag op, de brug staat te fel naar het midden van de gitaar toe naar mijn smaak

bram123
30 juni 2005, 15:45
jax:
een suede, leren onderkant van je riem geeft meer grip op je lichaam daarom krijgt de gitaar minder kans om naar beneden te kieperen. Je kan ook je tshirt uit doen dat werkt doorgaans ook prima :)

Neals
30 juni 2005, 15:54
Een SG is ontworpen als de opvolger van de LP,maar meneer zag liever niet dat zijn naam op het beestje stond en voila....

Maar ontopic, body van een SG is te licht, maar het hoort bij de gitaar naar mijn mening.
Als je een tijdje op een SG speelt merk je dat wel. Overigens vind ik naar mijn mening de SG de lekkerste player.

Jax
30 juni 2005, 16:27
jax:
een suede, leren onderkant van je riem geeft meer grip op je lichaam daarom krijgt de gitaar minder kans om naar beneden te kieperen. Je kan ook je tshirt uit doen dat werkt doorgaans ook prima :)

Hehe, ok bedankt voor de uitleg!

Flatcat
30 juni 2005, 18:07
Jip dat is het.. Dag en nacht verschil hoor.

Nocki
30 juni 2005, 18:09
leuk om te zien dat de mensen die een gibson sg hebben (gehad) geen last van kopzwaarte hebben en de mensen met bv een epi daar wel last van hebben. ik heb al aan meer dingen gemerkt dat zo;n gibson echt zn geld wel waar is ten opzichte van de epi's. ook met andere soorten. ik speel zeg op 2 redelijke goedkope gibsons en ben er erg blij mee.

Nocki

Dreamer_Ur
30 juni 2005, 19:18
Nocki, die smartwood van jou is echt gaaf! ooit wil ik ook nog een smartwood, lekker lichte gitaartjes met een heerlijke sound.

istari
30 juni 2005, 19:21
Ik heb met mijn SG's nooit last gehad van zware 'kop', niet met de specials noch met de standard.

Nocki, ik ben blij te zien dat de gitaar je uiteindelijk toch bevalt! Ik heb ondertussen mijn LP goldtop gekocht

De straplocks zijn echter zo exotisch niet, het zijn gewoon straplocks van Jim Dunlop.

BC Rich, die hebben pas een zware kop, die zijn bijna totaal uit balans als je die gewoon omgordelt, daar zou ik het nog geen 10 minuten mee uithouden op het podium...

imlikeajungle
1 juli 2005, 04:21
ik heb een SG-X gehad, budget Gibbie, en die was niet kopzwaar...
z'n grote broertje, de SG-Z daarentegen weer wel.

Ash ketchum
1 juli 2005, 08:59
Volgens mij is dat verhaal met een goeie draagband idd een oplossing. Toen ik me Gibbie SG kocht wou ik er meteen een goeie leren band er bij. Misschien dat ik er daarom nooit last van heb.

Han S
4 juli 2005, 17:05
Geen problemen mee, ik heb een van de aller eerste SG's uit 1961, super gitaartje.

vulvasonic
4 juli 2005, 18:28
Geen problemen mee, ik heb een van de aller eerste SG's uit 1961, super gitaartje.



Gelukkig ben ik geen jaloers type. Met je gitaartje.










En je studiootje.........










En je autootjes.......












:o









:wink:

Han S
5 juli 2005, 00:37
Het zal je waarschijnlijk verbazen, maar ik heb hem gekregen, voor niets dus en die gitaar is een vermogen waard.

Mijn zoon heeft ook nog een oude firebird, ook niks mis mee.

Dan heb ik nog een oude Marauder, ook een fijn gitaartje en we hebben een hele zeldzame Chris Larkin bas met zes snaren.

Geld hebben we niet maar we barsten wel van de spullen. :-D

bram123
5 juli 2005, 01:15
over de balans van die gitaar nogmaals: mijn rechter elleboog steunt de gitaar tijdens het spelen en voorkomt daardoor dat ie naar beneden kiept.
tjonge je zal maar es '61 gibson krijgen :)

guhlenn
5 juli 2005, 11:26
Ik blijf het vreemd vinden maar ook ik merk het verschil tussen verschillende merken als de spec's vrijwel gelijk zijn... M'n Gibson's klinken nog altijd het meest 'compleet'. Ach wellicht is dat reverse buyer's psychology.. hoewel... Han had hem voor niks...

Han S
5 juli 2005, 15:32
tjonge je zal maar es '61 gibson krijgen :)

Leuk he? Een zwager zegt op een gegeven moment: ik heb nog een oude gitaar, als je interesse hebt mag je hem hebben.

Ik dacht, dat zal wel een of ander oud wrak zijn, komt ie op een feestje bij me en heeft ie die SG mee. En dat ding klinkt een partij goed en speelt superlicht.

theworst
5 juli 2005, 22:54
Ik vond mijn SG heel erg licht tov epiphone en fender/squire ect...

Daniel Ten-13
6 juli 2005, 17:10
Zoals eerder vermeld:

Een Epi SG is kopzwaar en een Gibson SG std. niet. Waarom? Omdat de body van een Gibson SG zwaarder is. (ik heb ze beide

:D )

Het enigste nadeel van de Epi vind ik als je gaat "tappen", dan moet je nl je linkerhand gebruiken om je gitaar recht te houden wat je snelheid beinvloed.

Verder zijn SG's gewoon " Super Gitaren" :dance: