PDA

View Full Version : Peavey TNT100 defect (en.... schema gezocht)



Lintpete
28 juni 2005, 16:36
Mijn Peavey TNT100 (bascombo) heeft de geest gegeven :-( . Ik wil proberen hem te repareren maar het mag niet te veel kosten. Ik heb 2 jaar geleden zelf maar 100 euri voor het apparaat betaald. Zelf kan ik heel goed electronica solderen, alleen ik heb geen apparatuur (variac, scope) om de fout te zoeken.

Bij het aanzetten van de versterker wordt de speaker helemaal terug getrokken (in de uiterste stand) en blijft zo staan. Heeft iemand een idee wat het probleem is? Is 1 van de twee torren defect?

Kent iemand een (amateur) reparateur van versterkers (liefst in de omgeving van utrecht) die voor een redelijk bedrag zoiets kan doen?

birt
28 juni 2005, 19:21
gelijkspanning over de speaker??

Geronimo
28 juni 2005, 19:56
Idd gelijkspanning op de speaker. Ik repareerde allemaal apparaten alleen met een multimeter, je hebt daar geen scope voor nodig. Er zit altijd een volgorde in welke onderdelen er als eerste naar de haaien gaan en idd halfgeleiders gaan het eerst.
Als een transistor kapot is kan je dat vaak meten met een doorpiepert omdat als ze doorslaan vaak inwendig sluiting maken. Check gewoon alle torren en kijk hoever terug ze allemaal kapot zijn, en vervang als ze er in zitten ook de opamps. Waarschijnlijk doet ie het dan alweer stukken beter.

Lintpete
29 juni 2005, 08:03
Bedankt mannen, goeie suggesties. Als de speaker naar 1 kant wordt getrokken, moet er idd DC op staan. Ik denk dat ik gewoon maar eerst eens de torren en opamps vervang, zoveel kost dat niet (hoop ik).

Hopelijk binnenkort weer :metal::amp:
Ik laat weten hoe het afloopt.

bert k
29 juni 2005, 10:08
Het zegt wel wat over de kwaliteit van de speaker. Normaal gaat een speaker acuut naar de klote als er gelijkspanning op komt.

Geronimo
29 juni 2005, 14:34
Eventjes trekt de speaker het wel. Je moet m idd niet een half uur zo laten staan, dan heb je alleen nog een hoopje smeulend papier onderin je combootje.

Maar 't kost idd geen drol. Een paar tientjes en je bent wel klaar. Het enige nadeel van het zelf fixen is dat het een pleuriswerk om alles te checken. En als je niet goed oplet en stopt de verkeerde tor in het verkeerde gaatje of je maakt per ongeluk sluiting, dan kan je weer naar de winkel om nieuwe te halen want transistors gaan heel snel stuk. Veel sneller dan buizen.

Trouwens check ook de koppelcondensatoren tussen de trappen. Dat zou het ook kunnen zijn. Die zitten daar namelijk om de gelijkspanning die de transistors voedt tegen te houden.

Lintpete
29 juni 2005, 20:57
OK, hoe weet ik wat de koppelcondensatoren zijn en hoe check ik die? Of gewoon vervangen? Ik weet wel hoe een versterkertrap werkt maar hoe ik ze op het printplaatje moet herkennen? Het is een helluvajob om de zaak te gaan zitten uittekenen..... :-?

Wie o wie heeft een schema van een Peavey TNT??

Ik heb trouwens de eindtorren al uitgesoldeerd maar die geven geen sluiting met m'n multimeter.

Geronimo
2 juli 2005, 20:50
OK, hoe weet ik wat de koppelcondensatoren zijn en hoe check ik die? Of gewoon vervangen? Ik weet wel hoe een versterkertrap werkt maar hoe ik ze op het printplaatje moet herkennen? Het is een helluvajob om de zaak te gaan zitten uittekenen..... :-?

Wie o wie heeft een schema van een Peavey TNT??

Ik heb trouwens de eindtorren al uitgesoldeerd maar die geven geen sluiting met m'n multimeter.

Dan zijn die niet iig niet kapot, dat is dan mooi. Ze doen het ook nog denk ik, maar er staat dus een gelijkstroompje op de basis, waardoor ze constant openstaan.
De koppelcondensatoren moeten ergens aan de collectors of emitters van de (voorgaande) transistors zitten. Het kunnen elektrolytische maar ook filmtypen zijn. Je kan ze met een ohmmeter doormeten, de weerstand moet van heel laag naar heel hoog gaan, dan zijn ze nog heel. Wat je dan eigenlijk ziet is de condensator die volloopt. Als ie vol zit loopt er geen stroom meer en is de weerstand dus hoog. Hoe kleiner de condensator, hoe sneller ie volloopt.
Als ze kortsluiting hebben moet je bijna geen weerstand meten.

Lintpete
3 juli 2005, 11:38
Ik denk dat ik het gevonden heb. Om te beginnen heb ik alle halfgeleiders vervangen (12 euro), maar daarmee was het probleem niet verholpen.

Dus met m'n multimetertje nog wat verder zitten meten, o.a. op zoek naar de koppel-C's. Maar over een keramische weerstand van 1k (5W) mat ik een oneindige weerstand. Even uitgepuzzeld wat dat ding doet. Er zitten twee van die weerstanden op het bord en ze gaan vanuit de gelijkrichting o.a naar de Vcc+ en de Vcc- van de opamp IC's. De weerstand naar de Vcc- is dus kapot. Bingo!

Nu volgende week even twee nieuwe kopen, ik vervang de andere ook maar.
Allemaal bedankt, ik laat weten hoe het afloopt.

matto
3 juli 2005, 17:40
Ik ben benieuwd, ik zit met een zelfde soort probleem in een peavey bas top.

nicoverduin
3 juli 2005, 19:43
Ik denk dat ik het gevonden heb. Om te beginnen heb ik alle halfgeleiders vervangen (12 euro), maar daarmee was het probleem niet verholpen.

Dus met m'n multimetertje nog wat verder zitten meten, o.a. op zoek naar de koppel-C's. Maar over een keramische weerstand van 1k (5W) mat ik een oneindige weerstand. Even uitgepuzzeld wat dat ding doet. Er zitten twee van die weerstanden op het bord en ze gaan vanuit de gelijkrichting o.a naar de Vcc+ en de Vcc- van de opamp IC's. De weerstand naar de Vcc- is dus kapot. Bingo!

Nu volgende week even twee nieuwe kopen, ik vervang de andere ook maar.
Allemaal bedankt, ik laat weten hoe het afloopt.
Blijft tuurlijk de grote vraag, waarom zijn ze stuk gegaan? 5 watt is niet niks!!

Geronimo
3 juli 2005, 21:22
Ja dat is bizar. Maar je hebt 't wel gevonden, chapeau! Ik hoop dat ie het dan weer doet.

Lintpete
7 juli 2005, 07:44
Yep, hij doet het weer :-D .... TADAA!!!!

Geronimo
9 juli 2005, 23:00
Mooooi! :) Jammer alleen dat mijn aanwijzingen je de verkeerde richting op hebben gestuurd. Waarschijnlijk heb je de torren voor de kat z'n viool vervangen. Maar ja meten is weten!

Frits van Mourik
10 juli 2005, 01:45
Mooi dattie 't weer doet!
Toch nog even dit:
Vrijwel alle transistorversterkers zijn gelijkstroomgekoppeld.
Dat houdt ongeveer in, dat de bias van iedere transistor wordt bepaald door de instelling van de transistor daarvoor.
Een delicate balans.
Als nu één torretje stukgaat, heeft dat gevolgen voor allemaal.
Je krijgt dan een lawine van verkeerde spanningen & stromen in je amp, waardoor alle torren kunnen sterven.
Als een tor doorslaat, dan kan hij kortsluiten, maar hij kan evenzogoed onderbreken.
Met alle respect: Geronimo's testmethode kàn je dus op het verkeerde been zetten...

Geronimo
11 juli 2005, 16:11
Ja dat is waar, maar ook dat is met een multimeter te meten. Als ie op die manier kapot is meet je een oneindige weerstand over de aansluitingen. Ik gebruik de diodetest voor de PN of NP overgangen in de transistor, omdat dat feitelijk dioden zijn. Dan kan je makkelijk zien of ze kapot zijn of niet. Dus als je dat gebruikt samen met de doorpieper, kan je heel gemakkelijk met een simpele meter kapotte torren lokaliseren.