PDA

View Full Version : Verschillende muziekstijlen



Jax
28 juni 2005, 07:53
Hallo,

Ik zit al een tijdje ergens mee, en vroeg me af of jullie dat ook hadden. Het gaat om het volgende: Toen ik iets van 11-12 was luisterde ik vooral naar de radio, toen een jaar later begon ik me meer toe te spitsen op pop-rock, dus het meer rockige van wat er op de radio was. Toen ik 14 was dacht ik dat ik alleen een true rock-liefhebber was als ik alleen naar rock luisterde. Pas sinds mijn 15de ofzo luister ik veel verschillende stijlen van rock tot r&b, van trance tot punk. Toch vind ik het erg moeilijk om het luisteren naar al deze muziekstijlen te combineren. Op de een of andere manier heb ik het gevoel dat als ik veel van een stijl luister, ik me juist daarin wil verdiepen, en meer artiesten van dezelfde stijl wil vinden. Maar als ik dan weer een andere stijl luister wil ik me juist daarin verdiepen. Het lijkt alsof er een te grote kloof is tussen verschillende muziekstijlen om me echt in al de stijlen in te verdiepen. Zeg maar, rock en r&b vergelijken is imo net als het vergelijken van tennis en voetbal. Ook in dat geval kan je ze natuurlijk beiden waarderen, maar je echt verdiepen (en goed worden)in beide is lastig.

Begrijp me dus niet verkeerd, ik kan verschillende muziekstijlen dus wel waarderen, maar ik raak gefrustreerd van het feit dat ik me niet in alle muziekstijlen kan verdiepen.

Ik denk dat deel van het probleem is dat ik erg makkelijk af te leiden ben. Waarschijnlijk hebben de meeste mensen een voorkeur voor een bepaalde muziekstijl, waarin ze zich verdiepen. Daarnaast kunnen ze ook nog andere muziekstijlen waarderen, maar daar hebben ze minder mee. Het probleem met mij is dat als ik een paar nummers van een bepaalde stijl hoor, ik me gelijk daarin wil verdiepen, maar artiesten van dezelfde stijl wil luisteren, nummers in die stijl wil schrijven, etc. Ook hierdoor vind ik het heel moeilijk het luisteren naar verschillende stijlen te combineren, want ben ik eindelijk bezig wat rocknummers te schrijven, en hoor ik vervolgens wat oude hip-hop nummers, dan ga ik gelijk aan de slag met het maken van hip-hop beats, en laat ik mijn gitaar weer even liggen.

Om het even zweverig uit te drukken: Ik heb het gevoel dat de verschillende stijlen die luister om me heen zweven, maar dat sommigen zo ver weg zijn dat ik ze niet allemaal bijeen kan houden, resulterend in frustratie.

Hebben anderen ook dit probleem, of hebben jullie dit juist helemaal niet. Laat aub gewoon even iets weten, ik hoor het graag.

Mithrandir
28 juni 2005, 10:16
Uh...om eerlijk te zijn vind ik dit een typisch non-probleem, zeker als het enkel op luisteren aan komt. Ik ben wel heel gericht bezig met het luisteren naar 1 bepaalde stroming (die onder te verdelen is in tientallen substromingen waardoor de muziek nog steeds zeer divers is), maar luister ook af en toe even ergens naar gewoon omdat ik dat leuk vind. En zo moet het ook zijn, je luistert ergens naar omdat je het op dat moment lekker vindt om naar te luisteren ongeacht welke stijl het is.

Als het op spelen neer komt en je wilt je echt richten op 1 stijl dan zul je daar gewoon wat meer discipline voor op moeten brengen omdat dan te doen en niet na een tijdje weer heel wat anders te gaan doen. Je kunt ook het maken van hip-hop beats combineren met het schrijven van rock-riffs. Ik zie wederom het probleem niet.

Jou probleem is vooral een gebrek aan discipline en concentratie, dus daar zul je ook wel op andere vlakken last van hebben en dat kun je alleen zelf oplossen.

Maar...het blijft een non-probleem.

sickpunk
28 juni 2005, 12:02
kwa luisteren: ik heb intotaal 500 platen/CD's denk dat 80% gewoon punk is(en substromingen) dat luister ik gewoon erg veel en om te zorgen dat het niet volledig me strot uit komt(sommige platen draai ik gewoon niet meer:p) draai ik ook gewoon andere muziek die ik lekker vind... denk dat je hier niet zo'n probleem van moet maken(ik snap je probleem trouwens ook niet maar ok)

GuitarMaster
28 juni 2005, 17:39
Ik heb een beetje hetzelfde "probleem". Omdat ik naar heel veel verschillende stijlen luister wil ik ze allemaal kunnen spelen (de ene week is het Rockabilly, de volgende week Iron Maiden). Een paar jaar geleden ben ik omdat ik toen erg into blues was veel blues gaan spelen. Dat is een stijltje wat ik nu wel redelijk onder de knie heb, en vanuit daar ben ik verder gaan kijken. Blues is sterk een alle soorten Rock en Jazz verwant, dus daar ben ik nu mee bezig.
Op deze manier kan ik nog een beetje structuur in mijn spel houden.

Thom TK
28 juni 2005, 22:09
Mith, jij luisterd toch naar gothic...was jij dat?

Anyway, mijn stijlen die ik EVENVEEL luister:

Cybergothic
"gothic" a la Nightwish
gothic a la Theatre of tragedy
Meshuggah
metal a la Iron maiden
black a la Behemoth
gotenburg a la at the gates
Nu metal a la Drowning pool en Static X
........................
die stijlen zijn verschillend, maar ik zie het zo dat elke stijl een deel van me vertegenwoordigd...ik voel me in harmonie en dat is mijn muzieksmaak dan ook.

Jax
29 juni 2005, 07:08
Volgens mij begrijpen jullie me dan verkeerd. Het is niet dat ik het echt als een probleem ervaar, dat is een foute verwoording. Het is alleen dat ik het vervelend vind dat er in mijn ogen zo'n grote (bijna onoverbrugbaar) verschil bestaat tussen bepaalde stijlen die ik luister. Stel dat ik bijvoorbeeld naar de Beatles en naar AC/DC luister. Hoewel er natuurlijk een wereld van verschil is tussen beide, is er nog enigszins een link te leggen. Ik kan nog in bepaalde mate gelijkenissen trekken tussen de twee. Misschien heeft het er ook wel mee te maken dat ze beide van gitaar, bas, drums en zang gebruik maken, en dat ik met name de gitaarpartijen wel kan volgen. Toch is het een heel ander verhaal als ik bijvoorbeeld luister naar Rage Against the Machine en een of ander trance nummer. Ik vind deze stijlen zo ver uit elkaar liggen, dat ik echt geen gelijkenissen kan trekken tussen de twee. Dit vind ik dus wel vervelend ijdens het luisteren. Ik wil kunnen gelijkenissen kunnen horen tussen alles wat ik luister, om van hieruit juist de verschillen in bepaalde stijlen te kunnen ontdekken. Als ik bijvoorbeeld eerst naar RATM luister, en vervolgens naar RHCP dan hoor ik bijvoorbeeld dat ze beide gebruik maken van dezelfde soort instrumenten, dat beide gitaristen erg veel en leuk gebruik maken van redelijk simpele maar funky loopjes, etc. Ik kan de onderlinge verschillen waarderen, omdat de twee stijlen niet al te ver van elkaar verwijderd zijn. In het geval van RATM en trance kan ik dit niet. Zoals ik al in mijn eerste post zei, dit als het vergelijken van voetbal en tennis. Natuurlijk zijn het allebei sporten, maar ze zijn totaal anders aan elkaar. In het geval van RATM en RHCP is het als een vergelijking tussen tennis en badminton. Natuurlijk zijn beide anders van elkaar, maar omdat ze enigszins op elkaar lijken, kan je beginnen beide te vergelijken. Ik hoop dat het nu een beetje duidelijker is wat ik bedoel, en ja, waarschijnlijk ben ik nog de enige met dit "probleem". :)

Mithrandir
29 juni 2005, 11:07
Ik snap het probleem nog steeds niet helemaal, sorry :( Maar, probeer het hele begrijpen en vergelijken en los te laten en ga luisteren naar de muziek.

@Thom : Nee, ik luister niet naar gothic, maar naar prog wat ruwweg onder te verdelen is in :

Symphonic rock : Yes, Genesis, King Crimson, Gentle Giant, Van Der Graaf Generator
Art-rock : Supertramp, Peter Gabriel, Rush
Canterbury : Caravan, Soft Machine, Gong
Zeuhl : Magma, Shub Niggurath, Dun
Krautrock : Amon Duul II, Faust, Can
Progmetal : Dream Theater, Pain Of Salvation, Treshold, Opeth, Tool
Electro : Tangerine Dream, Vangelis, Kraftwerk
Post-rock : Radiohead, The Mars Volta, Godspeed You Black Emperor
Fusion : Frank Zappa, Mahavishnu Orchestra, Brand X, Planet X
Neo prog: Marillion, Pendragon, IQ
Psychedelic Space Rock : Pink Floyd, Ozric Tentacles, Porcupine Tree, Hawkwind, Eloy
Italian Prog : Banco Del Mutuo Soccorso, Le orme, Premiata Forneria Marconi


Waarbij Canterbury, Fusion, Symphonic toch mijn favorieten zijn.

bloodboiler
29 juni 2005, 12:56
Gelukkig heb ik niet zo'n last van hokjes geest, voor mij bestaan er maar twee muziek stijlen. Namelijk muziek die ik goed vind en muziek die ik niet goed vind

sambora
29 juni 2005, 19:47
Hey Jax, ik herken me wel in je verhaal. Vaak als ik een bepaalde stijl hoor, dan besluit ik om me toe te gaan leggen op die stijl :) . Een tijdje terug was ik heel erg 'into' jazz, en dus besloot ik om een paar liedjes van Pat Metheny na te gaan spelen en me in zijn stijl te gaan verdiepen. Een paar weken later zag ik in het theater een show waarin veel flamenco gitaar zat. De dagen/ weken erna heb ik me daar op gestort.
Eerst zag ik het als een probleem idd. maar nu is het gewoon een reflectie van de muziek die je leuk vindt, toch? Je investeert niet in de diepte, maar in de breedte :-D . Het maakt je een veelzijdigere gitarist.

Daarbij, een vriend van me heeft zich wel helemaal toegelegd op één stijl (blues), dat doet hij dan ook goed & ik vind het geweldig om hem dat te horen spelen, maar veel anders kan hij ook niet spelen. En of dat nou is wat ik wil?

Lacrimosa
29 juni 2005, 21:07
Uh...om eerlijk te zijn vind ik dit een typisch non-probleem, zeker als het enkel op luisteren aan komt. Ik ben wel heel gericht bezig met het luisteren naar 1 bepaalde stroming (die onder te verdelen is in tientallen substromingen waardoor de muziek nog steeds zeer divers is), maar luister ook af en toe even ergens naar gewoon omdat ik dat leuk vind. En zo moet het ook zijn, je luistert ergens naar omdat je het op dat moment lekker vindt om naar te luisteren ongeacht welke stijl het is.

Als het op spelen neer komt en je wilt je echt richten op 1 stijl dan zul je daar gewoon wat meer discipline voor op moeten brengen omdat dan te doen en niet na een tijdje weer heel wat anders te gaan doen. Je kunt ook het maken van hip-hop beats combineren met het schrijven van rock-riffs. Ik zie wederom het probleem niet.

Jou probleem is vooral een gebrek aan discipline en concentratie, dus daar zul je ook wel op andere vlakken last van hebben en dat kun je alleen zelf oplossen.

Maar...het blijft een non-probleem.

hier ben ik het helemaal mee eens!
Ik bedoel, ik luister van brute death metal tot klassiek tot pop etc...
En ik let er niet veel op, ik luister gewoon naar wat ik op dat moment voel dat ik mooi vind...

Neals
9 juli 2005, 18:14
Ik ken het probleem.

Zelf hou ik meer van hardere stijlen en ben de laatste tijd weer erg into metalcore, en dan luister ik weer skatepunk, dan weer metal, dan es wat mainstream.

Is ook nodig, anders wordt het ook zo saai.

nopster
12 juli 2005, 17:45
Gelukkig heb ik niet zo'n last van hokjes geest, voor mij bestaan er maar twee muziek stijlen. Namelijk muziek die ik goed vind en muziek die ik niet goed vind

Daar kan ik mij volledig in vinden.

"De gustibus non est disputandum." :wink:

Mithrandir
12 juli 2005, 21:46
pardon?

Mensen denken nou eenmaal in hokjes, of je het nou wil of niet.

Neals
12 juli 2005, 22:18
Dat hokjesdenken is strontirritant idd, ook omdat ik mezelf ook wel snel in een hokje donder.

Maar ik luister gewoon naar wat ik tof vind, en welk genre het is maakt mij AARSCH uit.

...rock...
12 juli 2005, 22:20
heb ook het probleem, zou zoveel genres willen spelen maarja als je dan een band begint moet je het geluk hebben dat je band leden er ook zo over denken, anders heb je veeeeel bands.Dat probeer ik nu ook nog uit te zoeken maarja tijd zat...

D3vLiN
26 juli 2005, 08:32
Mith, jij luisterd toch naar gothic...was jij dat?

Anyway, mijn stijlen die ik EVENVEEL luister:

Cybergothic
"gothic" a la Nightwish
gothic a la Theatre of tragedy
Meshuggah
metal a la Iron maiden
black a la Behemoth
gotenburg a la at the gates
Nu metal a la Drowning pool en Static X
........................
die stijlen zijn verschillend, maar ik zie het zo dat elke stijl een deel van me vertegenwoordigd...ik voel me in harmonie en dat is mijn muzieksmaak dan ook.


"gothic" a la Nightwish
gothic a la Theatre of tragedy

gothic???? Eerder poppy metal. Gothic is voor mij toch meer Bauhaus, Siouxsie & the Banshees, Cocteau Twins enzo

taylor
28 juli 2005, 10:13
tussen luisteren een spelen zit een groot verschil(denk ik) je kunt bv niet van funky of bluesy muziek houden/luisteren maar het wel te gek vinden om in die stijl te spelen met een band of gewoon thuis op je gitaartje.

LPplayer
29 september 2005, 10:15
Jij hebt helemaal gelijk!
Dit probleem zie ik ook bij mezelf ik kan van alle stijlen wat, maar ga me nu echt toespitsen op echt alle ROckachtige en popachtige dingen.
Alle stijlen toch vanuit een rockachtige aanpak benaderen zodat ik ook meer me eigen stijl krijg.
Want idd je kan muziekstijlen goed mixen. Kijk bijvoorbeeld naar Destiny's child live. Hoe die sessiegitaristen daar nummers benaderen is cool. OF bijvoorbeeld bij de LiveDVD van USher.
Dat is echt stoer.
Nou wil ik later sessiegitarist worden (ben ik eigenlijk al beetje) dus vind ik het cool :D


Uh...om eerlijk te zijn vind ik dit een typisch non-probleem, zeker als het enkel op luisteren aan komt. Ik ben wel heel gericht bezig met het luisteren naar 1 bepaalde stroming (die onder te verdelen is in tientallen substromingen waardoor de muziek nog steeds zeer divers is), maar luister ook af en toe even ergens naar gewoon omdat ik dat leuk vind. En zo moet het ook zijn, je luistert ergens naar omdat je het op dat moment lekker vindt om naar te luisteren ongeacht welke stijl het is.

Als het op spelen neer komt en je wilt je echt richten op 1 stijl dan zul je daar gewoon wat meer discipline voor op moeten brengen omdat dan te doen en niet na een tijdje weer heel wat anders te gaan doen. Je kunt ook het maken van hip-hop beats combineren met het schrijven van rock-riffs. Ik zie wederom het probleem niet.

Jou probleem is vooral een gebrek aan discipline en concentratie, dus daar zul je ook wel op andere vlakken last van hebben en dat kun je alleen zelf oplossen.

Maar...het blijft een non-probleem.

Kitaarhiero
30 september 2005, 19:40
Maar valt het je niet op dat als je de meeste Trance Nummers met Gitaar, Bas, normale drums en schreeuwzang speelt, dat het dan skatepunk wordt? ;)
er is altijd een brug te slaan tussen stijlen... hier en daar een wat ingewikkelder akkoordje, ander soort ritme en je hebt een andere stijl. pff. moeilijkdoenerij.