PDA

View Full Version : Fender Hot Rod Deluxe



sonic_youth
27 juni 2005, 14:48
Heeft iemand ervaringen met deze versterker? Ik zou er graag een aanschaffen, maar mijn grootste zorg is eigenlijk het volume. Ik kan nu op mijn ibanez 25 watt versterker het cleane kanaal maximaal op driekwart zetten zonder dat de buren al te veel last te bezorgen, maar aangezien buizenversterkers veel luider zijn vroeg ik mij af of de fender versterker (40 watt) niet te hard is. Voor de duidelijkheid, ik heb m dus niet nodig om op te treden, maar gewoon om op te oefenen. bvb dank

Kim Wilson
27 juni 2005, 15:25
Hey Sonic,

Ik heb zelf de HR Dlx, en ik gebruik hem thuis én met optredens. Hele fijne versterker en, mits voorzichtig met de volumeknop, ook prima voor het oefenen thuis.

Gr. Hans

Negative K3 fan
27 juni 2005, 16:21
je haalt de ideale buizentoon er niet uit en 40 watt is zeker meer dan genoeg, maar ik denk dat het thuis wel lukt met die versterker. W

Wat ik dan wel kan aanraden is het vervangen van de volume knop door een logaritmische, want ik geloof dat er normaal in die fenders lineaire potmeters zitten, die kun je niet goed afstellen op lage volumes.

sonic_youth
27 juni 2005, 20:44
"meer dan genoeg", dat is het probleem, ik ben bang dat het juist te veel is. Het gaat me trouwens vooral om het cleane kanaal, voor oversturing heb ik pedalen

deedee
27 juni 2005, 21:01
total fake speelt op een hrd, heb hem daar wel eens gehoord. Gaat prima. Ik speel zelf ook op 40 watt buizen (marshall dsl401) en ik heb er ook geen problemen mee

BlackSun
27 juni 2005, 21:06
DIe tip van Negk3 zou i kidd eens verder naa rkijken. Mij ngitaarleraar heeft een fender combo staan, en die is idd wat moeilijk af te stellen op lage volumes, voor je het weet staat ie ineens erg hard. Het is goed mogelijk, maar niet per ongeluk aan de volumeknop draaien :D

Orpheo
27 juni 2005, 21:07
ik heb ook even op total fake's HRD gespeeld, hij heeft er een Toadworks Deathrattle voor hangen, voor de OD. MAN wat een geluid komt er uit die bak!!! superding.

de HRD is al heel fijn, en die deathrattle is al helemaal flex.

maar idd, die volumeknop is klote om mee te werken.

deedee
27 juni 2005, 21:18
DIe tip van Negk3 zou i kidd eens verder naa rkijken. Mij ngitaarleraar heeft een fender combo staan, en die is idd wat moeilijk af te stellen op lage volumes, voor je het weet staat ie ineens erg hard. Het is goed mogelijk, maar niet per ongeluk aan de volumeknop draaien :D
hadden wij niet dezelfde gitaarleraar?(matthieu brandt) :razz:
ja, daarmee kan je dus niet mee op een kamertje spelen. Maar die is dan ook weer 100 watt.

BlackSun
27 juni 2005, 21:32
eh.....ik denk niet dat wij dezelfde gitaarleraar hebben :P ....ik zou niet eens weten waar zwaanshoek ligt :D

ToTaL FaKe
27 juni 2005, 22:12
ik kan hem je alleen maar aanraden :)

ik gebruik hem veel voor blues dingen en funky dingen, en daarvoor is hij perfect. Voor rock dingen gebruik ik een Toadworks DeathRattle erbij en dan weetje niet wat je hoord(vind ik :) ) 8-)


maarja dan zijn er altijd weer mannetjes die verhalen hebben gehoord op internet enzo, niet naar luisteren is mijn mening. Ga hem is testen, testen, testen en testen..

enig nadeel is idd de volume knop, die is erg gevoelig. Maar die tip van Neg. k3 fan ga ik eens iets over opzoeken, misshien wel handig :)

Kim Wilson
27 juni 2005, 22:54
Maar ondanks de normale volumeknop is er echt wel heel goed clean mee te spelen op huiskamerniveau hoor.

sonic_youth
27 juni 2005, 23:33
Wat moet ik me precies voorstellen bij het vervangen van zon volumeknop, is dat slechts een kwestie van een andere knop erop draaien, of moet er van alles worden veranderd?

vulvasonic
28 juni 2005, 00:43
Volgens mij kan het eenvoudiger. Ik weet het niet zeker, maar als ik het me goed herinner zit er een effectlus achterop de versterker en een effectvolume knop?
Zo ja, dan hoef je alleen maar een plugje in de effect send te stoppen en dan kun je de versterker lekker hard zetten, terwijl je het volume laat bepalen door de effectvolumeknop laag te zetten.

Maar goed, ik weet dus niet zeker of die er op zit..... :-?

Kim Wilson
28 juni 2005, 07:50
Er zit wel een Preamp Out en Poweramp In, maar dit is de enige fx-loop die erop zit. Hier zit geen volumeknop op.

Albert
28 juni 2005, 09:31
Ik heb zelf een Blues de Luxe. Klinkt als een nachtegaal. Eventueel kan het volumeprobleem verminderd worden door een patchkabeltje tussen preamp out en power amp in te plaatsen. Scheelt je behoorlijk wat volume. (meen ergens gelezen te hebben 20 dB) Weet alleen niet of dat ook voor een Hot Rod de Luxe geld. Het is wel een amp die erg luid kan, eventueel zou ik overwegen als het uitsluitend voor thuis is een amp met een lager wattage te nemen.

dejohan
28 juni 2005, 11:23
Heeft iemand ervaringen met deze versterker? Ik zou er graag een aanschaffen, maar mijn grootste zorg is eigenlijk het volume. Ik kan nu op mijn ibanez 25 watt versterker het cleane kanaal maximaal op driekwart zetten zonder dat de buren al te veel last te bezorgen, maar aangezien buizenversterkers veel luider zijn vroeg ik mij af of de fender versterker (40 watt) niet te hard is. Voor de duidelijkheid, ik heb m dus niet nodig om op te treden, maar gewoon om op te oefenen. bvb dank

Als een 25 transistor versterker voor jou al te luid is, is een 40 watt buizen versterker voor jou ab-so-luut veel te luid.
Hoewel een het goeie amp is, zou ik je een andere aanraden, tenzij je verwacht binnen onbeperkte tijd in een band te gaan spelen.

Er zijn een paar mods die je kan aanpassen, in volgorde van 'beste geluid'.
-een powersoak kopen (een Attenuator). Is iets dat je tussen de speaker out en de speaker plaatst. Werkt echt het beste, omdat je je amp ver kan openzetten (en je dus die mooie buizenoversturing krijgt) terwijl je toch niet te luid speelt. Bovendien moet je niks technisch kunnen. Nadeel: is duur.
-Logaritmische volumeknop in steken.
Hier staat uitgelegd hoe je dit moet doen:
http://studentweb.eku.edu/justin_holton/jvmods.html#master
Aangezien dit artikeltje enkel over de master volume gaat, en niet over de volumeknop van het cleane kanaal, weet ik niet of er op het cleane kanaal niet al een logaritmische zit. Als dat zo is gaat deze mod niet veel uithalen, aangezien dit cleane kanaal al redelijk luid gaat.
-Een volumebox (een potmetertje) installeren in de effects loop.

hier nog een overzichtje.
http://studentweb.eku.edu/justin_holton/tooloud.html



Maar, ik zou je aanraden een kleiner ampje te kopen.

cosmos
28 juni 2005, 11:35
Misschien is dit iets?

http://media.zzounds.com/media/fit,325by400/quality,85/brand,zzounds/MS2-95c359bd5cab9b1a16a1751c5cbf0205.jpg



:D

marc_o
28 juni 2005, 11:51
Mensen, alle tips die ik hier lees, hoewel goed bedoeld zijn natuurlijk van geen belang voor iemand die van een 25 watt transistor gaat overstappen naar een 40 watt buizenbakkie. Komaan zeg, je kunt er thuis prima op spelen, maar let gewoon op die volumeknop, het is nu ook weer niet zo dat jullie allemaal powersoaks en dergelijke tussen je eigen spullen hebt hangen. Ik speel nu dik 20 jaar op versterkers die erg hard kunnen, maar niet hoeven.
Koop gewoon die Fender versterker, draai eens aan de knoppen en kijk wat acceptabel is, je zult zien dat dat prima gaat. Dat ie ook hard kan is alleen maar mooi meegenomen.
Veel antwoorden op simpele vragen schieten zo hun doel voorbij.

cosmos
28 juni 2005, 11:55
Zou een Fender Blues Junior niet iets voor je zijn? (15 Watt buizen is echt hard in je woonkamer!)

up-guitarman
28 juni 2005, 12:18
Zou een Fender Blues Junior niet iets voor je zijn? (15 Watt buizen is echt hard in je woonkamer!)

Uhu, ja was me voor, was ik ook aan het denken !!! Of mss zelfs een pro Junior, moet in principe genoeg zijn voor thuis !!!

Kim Wilson
28 juni 2005, 12:51
Mensen, alle tips die ik hier lees, hoewel goed bedoeld zijn natuurlijk van geen belang voor iemand die van een 25 watt transistor gaat overstappen naar een 40 watt buizenbakkie. Komaan zeg, je kunt er thuis prima op spelen, maar let gewoon op die volumeknop, het is nu ook weer niet zo dat jullie allemaal powersoaks en dergelijke tussen je eigen spullen hebt hangen. Ik speel nu dik 20 jaar op versterkers die erg hard kunnen, maar niet hoeven.
Koop gewoon die Fender versterker, draai eens aan de knoppen en kijk wat acceptabel is, je zult zien dat dat prima gaat. Dat ie ook hard kan is alleen maar mooi meegenomen.
Veel antwoorden op simpele vragen schieten zo hun doel voorbij.
+1

Ik zeg het nog maar eens: je kunt met deze versterker prima op huiskamer niveau spelen, mits je met verstand de volumeknop gebruikt. Ik heb ook thuis geoefend met een Twin Reverb, dus 100W buizen en 2 maal 12" speakers. Het hoeft niet hard...
Het voordeel van een "zwaardere" versterker is dat deze op een lager niveau ook nog een goede spreiding van het geluid weergeven. De HRDlx heeft een 12" speaker, net als de Blues Jr., maar kan door zijn grotere vermogen de speaker beter in bedwang houden. Is dus wat strakker in het laag op hogere volumes. De Pro Jr. heeft een 10" speaker en zal dus minder 'breed' klinken.

Samenvattend:
De kracht zit in de versterker, het volume in je hand.

marc_o
28 juni 2005, 14:33
Zou een Fender Blues Junior niet iets voor je zijn? (15 Watt buizen is echt hard in je woonkamer!)

Persoonlijk vind ik die heel erg onder doen voor de Deluxe, waarbij het gemak van de extra boost van de deluxe hotrod ook nog eens aanwezig is...

vulvasonic
28 juni 2005, 15:13
Mensen, alle tips die ik hier lees, hoewel goed bedoeld zijn natuurlijk van geen belang voor iemand die van een 25 watt transistor gaat overstappen naar een 40 watt buizenbakkie. Komaan zeg, je kunt er thuis prima op spelen, maar let gewoon op die volumeknop, het is nu ook weer niet zo dat jullie allemaal powersoaks en dergelijke tussen je eigen spullen hebt hangen. Ik speel nu dik 20 jaar op versterkers die erg hard kunnen, maar niet hoeven.
Koop gewoon die Fender versterker, draai eens aan de knoppen en kijk wat acceptabel is, je zult zien dat dat prima gaat. Dat ie ook hard kan is alleen maar mooi meegenomen.
Veel antwoorden op simpele vragen schieten zo hun doel voorbij.

Je bedoelt...., een volumeknop op 1 zetten, terwijl ie ook op 10 kan?
:o

NO WAY!!!!!



:D

marc_o
28 juni 2005, 15:59
Ach, maak je er toch 1,0 van? is ook 10 van een afstandje....

tillens
28 juni 2005, 16:09
uhm wat is dat voor gezeur allemaal. een amp kan ook gewoon zacht goed klinken, en als ie hard staat moet ie ook goed klinken, lijkt me duidelijk. enfin, koop gewoon wat goed klinkt, en als dat een buizenbak is nou prima, als het een transistor is, naja dat kan eigenlijk nie.

Antal
28 juni 2005, 16:51
Hij wil er clean op spelen. Dus wat boeit dat volume dan? Als je clean wilt kun je hem juist beter niet te hard zetten. Ik zou gewoon die versterker kopen. Prima bak. En als je wilt optreden heb je er ook nog wat aan.

Kim Wilson
28 juni 2005, 19:29
Hij wil er clean op spelen. Dus wat boeit dat volume dan? Als je clean wilt kun je hem juist beter niet te hard zetten. Ik zou gewoon die versterker kopen. Prima bak. En als je wilt optreden heb je er ook nog wat aan.

+1



Antal for president :-D .