PDA

View Full Version : Help!!! (Intonatie problemen)



Samder
27 juni 2005, 12:50
Ik ben in bezit van een Fender Mustang gitaar, khep net de snaren verwisseld. Als ik de een open A snaar aanslaa, en daarna op diezelfde snaar de octaaf pak, zijn die 2 A's hetzelfde. Maar als ik op die A snaar een D pak, en daarna het octaaf van die D op de zelfde snaar komen ze niet overeen met elkaar:S:S. Kan iemand me helpen dit probleem te verhelpen.!!? :o

harrie-beton
27 juni 2005, 13:35
welkom op dit forum.

als tip: in sommige forums is het verboden om threads te posten met alleen HELP in de titel :-?

Je hebt intonatie problemen. Das duidelijk..

[1] was je gitaar goed zuiver met de oude snaren?

[2] Heb je dezelfde dikte snaren erop gezet dan de oude?

[3] Het fretbalkje van het octaaf moet precies het midden van de snaar zijn, meet de boel eens op? Klopt dat beetje?

[4] is de hals recht? (officiëel heeft een hals een kromming van 0,5 mm)
Dat kun je test door de snaar in te drukken op de hoogste fret en de laagste fret, de 1. In het midden van de hals moet dan een heeeel klein beetje ruimte zijn.

[5] waar woon je

De meeste problemen zijn op te lossen door de brug te verschuiven, sommige hebben schroefjes
Bij twijfel - laat het doen door iemand die het vaker heeft gedaan

Eerst nadenken dan doen

Dick Wolkendeck
27 juni 2005, 13:37
Om de mensuur af te stellen zou je de toonhoogte van de noot op de 12e fret moeten vergelijken met de flageolet op de 12e fret, die moeten precies dezelfde frequentie hebben. Dat is makkelijker te vergelijken dan een open snaar vergelijken met zijn octaaf op de 12e fret.

Gebruik ook een stemapparaat, naast je eigen oren, om de vergelijking te maken.

Afstellen doe je door het brugzadel te verplaatsen. Als de gefrette toon op de 12e fret hoger is dan de flageolet op de 12e fret, maak dan de snaarlengte langer, verplaats het zadel naar achteren, weg van de hals.

Als dat allemaal, voor iedere snaar, klopt en de overige tonen op de snaar (bijvoorbeeld de D op de 5e fret van de A-snaar of de D op de 17e fret van de A-snaar) zijn vals, is er meer aan de hand. Dan klopt bijvoorbeeld de plaatsing van de frets niet (aiaiaiai)...

Ga er vooralsnog vanuit dat de methode die ik je aanraad goed werkt. Hij was vroeger toch ook niet vals? Toch?

Succes!

Dick Wolkendeck
27 juni 2005, 13:59
Hee ben nooit te oud om te leren, vond hier een mooie site:

http://www.donhofstee.nl/brug.htm (rest van de site is ook mooi)

En daar staat onderaan:



"Intoneren ofwel octaafzuiver maken.

Sluit je gitaar aan op een stemapparaat. Stem de gitaar goed zuiver.
Speel een flageolet op de 12e positie (vinger op de snaar leggen precies boven de 12e fret, niet indrukken en aanslaan met rechts) Vergelijk deze toonhoogte met die van de toon die je gewoon speelt op de 12e fret (wel ingedrukt)
Belangrijk die dit ook op de 17e fret!
Is de gefrette noot lager dan de flageolet, maak de snaarlengte dan korter. Het zadel moet in de richting van de kop geschroefd worden. Check weer zoals hierboven beschreven de 12e en de 17e fret.
Is de gefrette noot hoger dan de flageolet, maak de snaarlengte dan langer. Het zadel moet in de richting van de onderkant van de body geschroefd worden.
Perfect wordt het nooit. Je zult op een gemiddelde uitkomen tussen de twee posities. De 12e fret zal iets hoger zijn dan de flageolet en de 17e fret iets lager.
Doe dit bij alle snaren" .


Mooi toch? Dat van die flageoltet op de 17e fret is een nieuwe voor mij. Ga ik meteen proberen, ik moet toch "even" een floyd rose afstellen deze week.

Laat ff weten of dit je een beetje helpt?

Cheers!

Samder
29 juni 2005, 09:03
Sorry! Het was mijn eerste bericht op t forum, kzal het niet meer doen :oops: Even een paar antwoorden op de vragen van Harry-beton:

[1] Volgens mij wel

[2] Dat weet ik dus niet, ik wist niet welke snaren er al op zaten.

[3]De snaren gemeten vanaf de kam, tot de brug, zijn 60 cm lang. Op 30 cm zit je niet precies in het midden van "het vakje met tweestipjes" maar de 30 cm ligt op de 12e fret

[4] De hals is recht

[5] Zoetermeer (hoezo?)

Aan de informatie van Dick Wolkendeck zal ik heus wel wat gehad hebben, ik durf alleen nog niet te sleutelen aan mn gitaar, ben bang dat ik het nog meer verneuk, in ieder geval bedankt!