PDA

View Full Version : gitaar stemmen met lose brug



Bram159
27 juni 2005, 12:05
Vraagje,

ik heb een jackson dinky met lose brug. Ik ga er nu voor de derde keer nieuwe snaren opzetten. Elke keer als ik het probeer is wordt het niks. In het begin had ik een akoestische gitaar en daar kon ik de snaren makkelijk stemmen. Dus kan iemand me wat tips geven over het stemmen van een gitaar met lose brug.

Stratman70
27 juni 2005, 13:00
Er zijn al vele topics over geweest, maar goed....

Het beste kun je de snaren één voor één vervangen:
loshalen, nieuwe erop, stemmen en dan pas aan de volgende beginnen. Dus niet eerst allemaal loshalen!!!!
Maar ik begrijp uit jouw verhaal dat alles al zo onstemd is, dat je bang bent dat het niet meer goed komt.
begin met de lage E: stemmen, dan de A etc. elke keer dat je de snaren hebt gestemd, begin je gewoon weer opnieuw, net zo lang totdat ze eindelijk wel in de stemming blijven staan. dat kan even duren.

Vanaf dan zorg je gewoon dat je de bovenste methode gebruikt en dan valt het allemaal best wel mee.

Bram159
27 juni 2005, 13:10
O.k dank je voor de reactie, ik heb dus wel alle snaren losgehaald :oops: , niet bepaald slim dus. Maar ik ga aan de slag

almarvk
26 juli 2005, 09:52
Zolang je FloydRose goed afgesteld staat kan je wel gewoon alle snaren eraf halen. Dat vind ik zelf ook makkelijker om nog even m'n gitaar schoon te maken. Je kan je brug vastzetten met bierviltjes oid. Ik doe dat zelf niet en haal gewoon alles eraf en zet de nieuwe erop. Dan met veel geduld de spanning opbouwen.

Vampire
26 juli 2005, 10:44
Zolang je FloydRose goed afgesteld staat kan je wel gewoon alle snaren eraf halen. Dat vind ik zelf ook makkelijker om nog even m'n gitaar schoon te maken. Je kan je brug vastzetten met bierviltjes oid. Ik doe dat zelf niet en haal gewoon alles eraf en zet de nieuwe erop. Dan met veel geduld de spanning opbouwen.

Maar als je brug los zit, is het niet slim om de snaren er allemaal af te halen, omdat de kans groter is dat je snaar dan knapt (omdat de brug maar door 1 snaar wordt 'vastgehouden' als je de eerste er op legt).

Ik vind de beste manier alles er af halen, je gitaar schoonmaken, dan een blokje (hout bijvoorbeeld, ik heb zelf een speciale metalen) achterin stopppen, zodat je brug vast staat, dan alle snaren erop, blokje eruit en dan gaan stemmen... Minder kans op het breken van snaren op die manier...

[Edit] niet dat het veel uitmaakt, maar ik heb een soortgelijke gitaar, een Jackson DXMG. En dit werkt perfect.

almarvk
26 juli 2005, 13:56
Daar heb je gelijk in! Daarom heb ik de snaren er eerst er gewoon op gezet en daarna er spanning op gezet. Ik heb zelf een FloydRose van Ibanez uit m'n RG320...

Noid
27 juli 2005, 16:45
Ennuh hoe vaker je dit doet ... hoe makkelijker het wordt. Echt waar. De truc is dat je eerst alles globaal moet stemmen zonder je druk te maken of de snaren wel exact zuiver zijn. Dat doe je een paar keer achter elkaar, totdat de snaren de juiste spanning beginnen te krijgen en dan pas ga je je druk maken om de snaren exact te stemmen. Dat scheelt veel tijd.

almarvk
28 juli 2005, 10:02
Jupz, eerste keer was ik bijvoorbeeld 30 minuten bezig met het stemmen. Altijd fijn als je in een oefenruimte staat waar iedereen ongeduldig is! :)

urezna
2 augustus 2005, 15:18
Tip:

plaats iets onder de brug, zodat de brug in ongeveer de normale stand blijft als alle snaren eraf zijn.
zet dan de nieuwe snaren erop, en stem het geheel ongeveer.
verwijder dan hetgeen je onder de brug geplaatst hebt, door de handel volledig naar de body toe te duwen, je zult zien, dat het verder stemen daarna veeeeeel minder werk is.
Doe ik al 15 jaar zo, op allerlei Ibanezjes.... werkt bij mij prima... :-)

doorgaan laat ik em daarna een dag met open toplocks staan, en daarna nauwkeurig stemmen, alles vast draaien wat nog los zat en gaaaaaan! :-)

urezna
2 augustus 2005, 15:19
Tip:

plaats iets onder de brug, zodat de brug in ongeveer de normale stand blijft als alle snaren eraf zijn. ik gebruyik er zelf, omdat ik dat toevallig voor handen had, een plastic pijpje, van 1 - 1,5 cm diameter en ongeveer zo breed als de brug.
zet dan de nieuwe snaren erop, en stem het geheel ongeveer, hoeft nog niet nauwkeurig.
verwijder dan hetgeen je onder de brug geplaatst hebt, door de handel volledig naar de body toe te duwen, je zult zien, dat het verder stemen daarna veeeeeel minder werk is.
Doe ik al 15 jaar zo, op allerlei Ibanezjes.... werkt bij mij prima... :-)

doorgaan laat ik em daarna een dag met open toplocks staan, en daarna nauwkeurig stemmen, alles vast draaien wat nog los zat en gaaaaaan! :-)


en wat de oefenruimte betreft, bij het vervangen van 1 snaar:
ik breek ze doorgaans op de brug, en heb bij de kop de snaar niet afgeknipt. ik kan daardoor de snaar doorschuiven, omdat ik het balletje niet nodig heb, de snaar is al op spanning en mijn ervaring si dat als de gesprongen snaar is doorgeschoven en gestemd, dat de overige snaren bijna niet meer gestemd hoeven te worden...

ik ben daardoor in een paar minuten klaar!