PDA

View Full Version : solo's aandikken...



john.3001
27 juni 2005, 11:50
Ik ben op zoek naar een pedaal (of meerdere pedalen), waarmee ik m'n solo wat kan aandikken. Met name de single-coils op m'n strat klinken wat ielig (surprise!), en ik heb meerdere manieren bedacht waarop ik het signaal wat kan boosten. Wat is de beste methode volgens jullie?

=> een compressor/sustainer (MXR dynacomp)
=> een delay (heb ik al, werkt redelijk)
=> een eq ervoor (wat is een goeie, Boss?)
=> een clean boost (vind t eigenlijk een beetje zonde om daar een apart pedaaltje voor te kopen...)

Wat zijn jullie ervaringen (m.a.w. hoe tillen jullie je solo-geluid boven de mix uit)?

tillens
27 juni 2005, 12:27
Gaan we weer. om de week is hier wel een onderwerp over maar goed... Carl Martin hydra boost, is een clean boost krikt je geluid op met max 20 db, kom je dwars door alles heen.
andere optie, is een overdrive met goede boost, denk aan de visual sound, carl martin, banzai fireball.

my two cents. 8-)

fullorder
27 juni 2005, 12:35
hahaaa, daar gaan we inderdaad weer. mag ik ook weer een duit in het zakje doen?
ZVEX Super Hard On! Het leven is gewoon beter met een super hard on! eeeeeeeeh....beetje een ranzige opmerking :oops: maar het is wel de super harde waarheid :D

Mitch
27 juni 2005, 13:39
Blader vooral even door de pagina's met topics heen, er zijn plenty verhalen over dit onderwerp geweest.
Om specifiek jouw vraag te beantwoorden: om een strat 'dikker' te laten klinken tijdens een solo kom je er niet met een clean boost, hoe goed -ie ook klinkt door de custom paint job :razz:

Hangt een beetje van je versterker af, maar als je een dikkere lead sound wil hebben is een germanium fuzzface-kloon 'the way to go'.
Meer ballen, meer sustain.

robzilla
27 juni 2005, 13:50
hahaaa, daar gaan we inderdaad weer. mag ik ook weer een duit in het zakje doen?
ZVEX Super Hard On! Het leven is gewoon beter met een super hard on! eeeeeeeeh....beetje een ranzige opmerking :oops: maar het is wel de super harde waarheid :D

je hebt pm..

fullorder
27 juni 2005, 13:53
als het om solo's aandikken gaat zou ik in ieder geval zeker gaan voor:
een clean boost.
of:
een scheurpedaal.

een clean boost is zeker geen geldverspilling. de goede clean boosters zijn vaak juist de geheime wapens van een gitarist. ze maken je geluid groter en vetter. ik speel zelf ook met single coils (tele) over een '63 bassman en als ik mijn SHO inschakel heeft m'n geluid net zoveel ballen als een humbucker over een grote marshall stack.

een scheurpedaal is ook een goede optie en als het om solo's gaat kun je zeker kijken naar een fuzz. Een goede fuzz levert van zichzelf al genoeg volume en sustain om je solo's tot hun recht te laten komen. je moet zo'n fuzz dus eigenlijk ook los zien van al je andere pedalen.

wat betreft de ander opties die je noemde:

compressor. mijn ervaring is dat dat geen oplossing is voor de heftige solo's, meer voor het subtiel werk (ik heb een mxr dynacomp).

delay. helemaal te gek natuurlijk, maar dat maakt je solo niet harder of vetter. wel ruimtelijker, mooier, indrukwekkender of bizarder ;)

eq. heb alleen ooit over een boss eq gespeeld. ik vond 'm helemaal ruk!

DREAMMACHINE
27 juni 2005, 13:53
hahaaa, daar gaan we inderdaad weer. mag ik ook weer een duit in het zakje doen?
ZVEX Super Hard On! Het leven is gewoon beter met een super hard on! eeeeeeeeh....beetje een ranzige opmerking :oops: maar het is wel de super harde waarheid :D

je hebt pm..

twice! 8-)

robzilla
27 juni 2005, 13:55
hahaaa, daar gaan we inderdaad weer. mag ik ook weer een duit in het zakje doen?
ZVEX Super Hard On! Het leven is gewoon beter met een super hard on! eeeeeeeeh....beetje een ranzige opmerking :oops: maar het is wel de super harde waarheid :D

je hebt pm..

twice! 8-)

bitchje :lol:

Thom TK
27 juni 2005, 14:52
eq. heb alleen ooit over een boss eq gespeeld. ik vond 'm helemaal ruk!

:o Ik niet, ik gebruik altijd een Boss ge-7 en al mijn medemuzikanten reageerden onder de indruk van de boost en geluid die dat ding gaf.
Ligt ook aan instellen he :wink: :D



compressor. mijn ervaring is dat dat geen oplossing is voor de heftige solo's, meer voor het subtiel werk (ik heb een mxr dynacomp).

Aphex Punch factory is goed hoor....

MjS
27 juni 2005, 15:59
Een hele korte delay (+- 40 ms) wil nog wel eens helpen om een solo 'aan te dikken'.

Nicci
27 juni 2005, 17:33
als je vraag is "hoe tillen jullie de solo boven de mix uit" is een beetje extra volume en de juiste EQ het antwoord. vooral single coils moet je niet te weinig midden geven.

Mike McCready
27 juni 2005, 17:39
Ik heb de Hydra Boost van Carl Martin voor 50 euro 2ehands gekocht. Was 1 jaar oud. Dit pedaaltje is echt perfect als clean boost! Plus hij heeft een blauwe led :-D

1959SLP
27 juni 2005, 20:45
Als je de solo alleen wilt aandikken zou je ook een octaver kunnen gebruiken en deze spaarzaam inmixen.

Thom TK
27 juni 2005, 22:53
Ik snap niet waarom mensen zo moeilijk doen over solo's aandikken :-? .
Koop gewoon een Equalizer en daar is het...die dingen zijn nog hartstikke veelzijdig ook nog, als je een goede hebt (zoals de ge-7, ja!).

pietvanbuiten
27 juni 2005, 23:50
IBANEZ TUBESCREAMER DAN?
ts 8 of ts 9
prik je ook wel lekker mee door de mix heen hoor. :-D

DREAMMACHINE
28 juni 2005, 07:29
idd, ik vind zelf een goede overdrive ook altijd het lekkerst. Maar dit is erg afhankelijk voor wat voor stijl je speelt. Om originele geluid beter te houden is een clean boost of eq beter

john.3001
28 juni 2005, 08:44
Bedankt. Ik zie dat de meningen toch nogal verschillen, maar ik was sowieso van plan een eq te gaan kopen. Die zvex super hard on heb ik ook al veel goeds over gehoord, maar die dingen zijn wel fucking duur!
Ik heb al een overdrive, dus daar ligt het niet aan denk ik, een fuzz heb ik ook (wel een Big Muff reissue, en da's dus geen germanium).

DaveItUp
28 juni 2005, 10:17
Ik gebruik een Fulltone ocd voor de scheur op m'n Sound City. Volume van de gitaar staat op 6 a 7 en als ik moet soleren draai ik die wat hoger en presto. Werkt met wel meer overdrive pedalen denk ik. Dat + genoeg mids.

Mike McCready
28 juni 2005, 17:14
Ik snap niet waarom mensen zo moeilijk doen over solo's aandikken :-? .
Koop gewoon een Equalizer en daar is het...die dingen zijn nog hartstikke veelzijdig ook nog, als je een goede hebt (zoals de ge-7, ja!).
Die had ik dus eerst en ik was er niet tevreden over. De Hydra Boost voldeed een stuk beter.

GuitarMaster
28 juni 2005, 17:32
Probeer ook eens een compressor, ik gebruik zelf een oude Ross compressor om mn geluid te boosten+sustain toe te voegen en dat werkt perfect!

fullorder
28 juni 2005, 20:01
Probeer ook eens een compressor, ik gebruik zelf een oude Ross compressor om mn geluid te boosten+sustain toe te voegen en dat werkt perfect!

Een oude Ross compressor? Dat klinkt wel heel erg exotisch :razz:

Mooi bij dit soort topics dat het altijd uitdraait op een soort verbaal gevecht tussen aanhangers van de hydraboost, super hard on, fat-boost, route66, ge7, dynacomp, cs2, of...

misschien moeten we de strijd om het grote gelijk eens en voor altijd beslissen dmv een keiharde boostpedalen-battle!
twee gitaristen tegenover elkaar. allebei hun favoriete boostpedaaltje. en dan kijken wie van de twee de ander omver kan blazen :D

robzilla
28 juni 2005, 20:03
Probeer ook eens een compressor, ik gebruik zelf een oude Ross compressor om mn geluid te boosten+sustain toe te voegen en dat werkt perfect!

Een oude Ross compressor? Dat klinkt wel heel erg exotisch :razz:

Mooi bij dit soort topics dat het altijd uitdraait op een soort verbaal gevecht tussen aanhangers van de hydraboost, super hard on, fat-boost, route66, ge7, dynacomp, cs2, of...

misschien moeten we de strijd om het grote gelijk eens en voor altijd beslissen dmv een keiharde boostpedalen-battle!
twee gitaristen tegenover elkaar. allebei hun favoriete boostpedaaltje. en dan kijken wie van de twee de ander omver kan blazen :D

ik moet met de FuzzFactory wel een eindje komen :D :razz:

tot morgen!

fullorder
28 juni 2005, 20:19
Probeer ook eens een compressor, ik gebruik zelf een oude Ross compressor om mn geluid te boosten+sustain toe te voegen en dat werkt perfect!

Een oude Ross compressor? Dat klinkt wel heel erg exotisch :razz:



Oops, ik zie nu opeens dat er wel degelijk een Ross compressor bestaat hehe :oops: :oops: :oops:
Sorry voor de misplaatste wijsneuzerigheid.

Nicci
28 juni 2005, 22:42
misschien moeten we de strijd om het grote gelijk eens en voor altijd beslissen dmv een keiharde boostpedalen-battle!


het gelijk zit 'em uiteneindelijk in de juiste EQ en een weloverwogen volumetoename.

vulvasonic
29 juni 2005, 00:15
Ik ben op zoek naar een pedaal (of meerdere pedalen), waarmee ik m'n solo wat kan aandikken. Met name de single-coils op m'n strat klinken wat ielig (surprise!), en ik heb meerdere manieren bedacht waarop ik het signaal wat kan boosten. Wat is de beste methode volgens jullie?

Ik moet eerlijk zeggen dat ik 'm nooit heb kunnen testen, maar ik heb veel positieve verhalen gehoord over de Seymour Ducan Pick-up Booster. Je single coils gaan er humbuckervet van klinken terwijl de humbuckers zelf op een fraaie en muzikale manier worden geboost. Ik kan me vergissen, maar ik dacht dat ie rond de 140 euri ligt.

Pieuw
6 juli 2005, 20:27
Grappig dat niemand je vraagt waar je nu mee werkt.

Ik weet dat je een Strat gebruikt en ik ken het probleem. Ik speel zelf op een Fender American Strat. Van nature niet heel dik. Dat is natuurlijk ook de aard van het beestje.

Eerder is opgemerkt dat je niet te zuinig moet zijn met midden. Ik sluit me daarbij volledig aan en wil daar graag aan toevoegen: wees spaarzaam met het hoog en presence (goed gespeld?) maar ook weer niet dichtdraaien anders komt de bite niet tot zijn recht.

Verder nog:

1. Een goede hi-gain buizenversterker, het is nu eenmaal zo.
2. Andere elementen (met iets hogere output), een DiMarzio Fat Strat klinkt al zoveel vetter dan een standaard single coil van Fender. Je zult in de tone charts op de site van DiMarzio zien, dat die elementen meer mid afgeven. Ja, ja lieve eindbuiskindertjes!
3. Dikkere snaren (ik ben van 009-042 naar 011-049 overgestapt). Zeker als je alles een halve noot lager hebt staan een aanrader.

Ik zou allerlei ruisgenererende pedaaltjes zo ver mogelijk voor me uitschuiven, anders ligt er weer zo'n dinky toy voor je voeten. OK, Carl Martin is wel kwaliteit. Ik heb zelf ook een tijd gewerkt met een Boss GE-7. Probeer het vooral overzichtelijk te houden.

Kijk wel uit dat het niet puur een kwestie van volume is, want dan heb je met hele andere dingen te maken. Om dan een goed oordeel te geven, zul je iets meer info moeten geven. Rock on john.3001!!