PDA

View Full Version : Fingerpicking leren



Bartuls
27 juni 2005, 10:54
Ik speel al een aantal jaren met veel plezier gitaar.
Op dit moment speel ik voornamelijk slaggitaar, maar ik wil ook wat meer aan fingerpicking gaan doen.

Wat is een goed boek of een goede website om die techniek een beetje goed te leren?

Harald
27 juni 2005, 11:16
Kijk eens op de site van Picker (eltjo Haselhoff) In akoestisch vind je wel wat posts van hem.

sneez0r
27 juni 2005, 13:12
Als je echt op de 'klassieke' manier wil leren spelen, raad ik je echt aan een leraar te vinden. Zonder iemand die er echt verstand van heeft is het praktisch onmogelijk te leren.
Een bekende methode is bijvoorbeeld die van Pujol (Escuela Razonada de la Guitara), daarin wordt het gitaarspel echt van de basis opgebouwd. Nadeel is wel dat je vrij goed Spaans of Frans moet kunnen lezen - ik weet niet of er een goede Engelse vertaling beschikbaar is.

De pop/jazz-methode laat iets meer vrijheden toe, daaraan zou je zelf kunnen beginnen.

Harald
27 juni 2005, 13:56
Echt klassiek is inderdaad een ander verhaal, maar ook die techniek is gebaseerd op de mening van een (in ieder geval) grotendeels autodidact, Andres Segovia. (die bijvoorbeeld met nagels ging spelen, wat absoluut not done was toen hij begon)

Fingerpicking is toch wel wat anders. Als ik de post zo lees denk ik eerder aan wat begeleidingspatronen. Voor de linkerhand is de basis er blijkbaar al. Luister eens naar oude Simon and Garfunkel, James Taylor, of een nummer als Dust In The Wind van Kansas voor goede voorbeelden van op zich niet al te moeilijke, maar wel leuke tokkelpartijen.

Goed klassiek kunnen spelen betekent nog niet dat je kunt fingerpicken, de overstap de andere kant op is nog moeilijker. (Voor een fingerpicker om authentiek klassiek te spelen) Een beetje vergelijkbaar met een fanfare die een nummer als Birdland van Weather Report speelt. Het kunnen best goede muzikanten zijn, maar vaak zie je dan dat ze zo'n groove niet kunnen neerzetten, en alles superrecht timen. Dat risico loop je ook met de overstap van klassiek naar fingerpicking en fingerstyle gitaarwerk. Met name demptechnieken zijn lastig, aangezien je dan ineens met een handhouding moet spelen waarvan je, als het tegenzit, jarenlang verteld is dat die fout is. Groove en timing zijn ook lang niet vanzelfsprekend, ook als je echt goed klassiek speelt.

Groot verschil tussen klassiek en zo;n beetje alle andere benaderingen van gitaarspelen, is dat klassiek gitaarspel inmiddels over een standaardtechniek beschikt. Bij de meeste andere stijlen zie je veel meer verschillen tussen verschillende muzikanten, zelfs binnen vergelijkbare genres en kwaliteit van de gitaristen.

Bartuls
27 juni 2005, 17:43
Harald heeft gelijk.
Het gaat mij om middels fingerpicking begeleidings patronen te spelen, niet om klassieke stukken te leren spelen.

Het is mij ook al bekend dat de zuivere klassieke gitaristen andere technieken gebruiken. Die spelen vaak heel technisch exact wat het notenschrift voorschrijft, op de technisch juiste manier
De niet klassieke stroming maakt veel meer gebruik van gevoel en improvisatie.

Waar het mij om gaat dat ik op een beetje gestructureerde manier de basistechnieken van het fingerpicken leer, appregios met behulp van een plectrum gaan me prima af, fingerpicking kan daar een hele leuke extra dimensie aan toevoegen.

Een steuntje in de rug via een boek of een goede website is daarbij van harte welkom.

De site van eltjo Haselhoff is een leuke, maar volgens mij moet er nog veel meer zijn.

Wie kan zijn of haar ervaringen met mij delen?

Soulflyhigh
27 juni 2005, 18:07
Ik wilde ook leren fingerpicken en eigenlijk ook klassiek leren spelen (zonder noten lezen als het even kan :wink: ) Ik heb toen een boekje gekocht : 10 easy lessons for fingerpicking en dat is best leuk. Je leert een hoop standaard patronen en hoe ze te gebruiken. Ik ben er nog mee bezig maar je leert er zeker van. Als je wil kan ik het isbn nummer wel voor je opzoeken :)

Harald
28 juni 2005, 08:59
Mocht je vrienden of kennissen hebben die in die stijl kunnen spelen, en inderdaad al over een enigzins ontwikkelde linkerhandtechniek beschikken (en genoeg akkoorden kennen, erg belangrijk voor die stijl), dan zou ik hun eens vragen je wat te laten zien, incl. handhouding (hoe te dempen, tokkelpatronen). Dat is dan misschien sneller dan een boek. Daarna is het toch eerst simpele en later steeds complexere patronen oefenen.

Bartuls
28 juni 2005, 18:54
Bedankt voor alle reacties.

De akkoorden kennis zit wel goed, de linkerhand weet de akkoorden ook wel te vinden.
Het gaat mij voornamelijk om de rechterhand.
Met de zomer voor de deur, een gitaar permanent in de caravan en de wil om het te leren was het idee om met een boek dat mij de theorie van het fingerpicken een beetje uitlegt eens lekker te gaan oefenen.
Vandaar mijn vraag.

Droffie
15 juli 2005, 16:28
Bedankt voor alle reacties.

De akkoorden kennis zit wel goed, de linkerhand weet de akkoorden ook wel te vinden.
Het gaat mij voornamelijk om de rechterhand.
Met de zomer voor de deur, een gitaar permanent in de caravan en de wil om het te leren was het idee om met een boek dat mij de theorie van het fingerpicken een beetje uitlegt eens lekker te gaan oefenen.
Vandaar mijn vraag.

hey Bartuls,
Ik ben ook sinds een paar dagen met fingerpicken begonnen terwijl ik al zo'n 20 jaar speel. Ik raad je echt aan "Fingerstyle Guitar by Mark Hanson" en "The Art of Contemporary Travis Picking" ook van Mark Hanson te kopen.
www.accentonmusic.com

Zijn echt waanzinnige fingerpick leerboeken. Je leert gelijk hele gave liedjes en alles wordt heel duidelijk uitgelegd. Zit ook CD bij.
Als je en gevorderde gitarist bent ga je zo door het boek heen. Heel leuk...