PDA

View Full Version : Fingerpicking leren



Bartuls
27 juni 2005, 10:54
Ik speel al een aantal jaren met veel plezier gitaar.
Op dit moment speel ik voornamelijk slaggitaar, maar ik wil ook wat meer aan fingerpicking gaan doen.

Wat is een goed boek of een goede website om die techniek een beetje goed te leren?

Harald
27 juni 2005, 11:16
Kijk eens op de site van Picker (eltjo Haselhoff) In akoestisch vind je wel wat posts van hem.

sneez0r
27 juni 2005, 13:12
Als je echt op de 'klassieke' manier wil leren spelen, raad ik je echt aan een leraar te vinden. Zonder iemand die er echt verstand van heeft is het praktisch onmogelijk te leren.
Een bekende methode is bijvoorbeeld die van Pujol (Escuela Razonada de la Guitara), daarin wordt het gitaarspel echt van de basis opgebouwd. Nadeel is wel dat je vrij goed Spaans of Frans moet kunnen lezen - ik weet niet of er een goede Engelse vertaling beschikbaar is.

De pop/jazz-methode laat iets meer vrijheden toe, daaraan zou je zelf kunnen beginnen.

Harald
27 juni 2005, 13:56
Echt klassiek is inderdaad een ander verhaal, maar ook die techniek is gebaseerd op de mening van een (in ieder geval) grotendeels autodidact, Andres Segovia. (die bijvoorbeeld met nagels ging spelen, wat absoluut not done was toen hij begon)

Fingerpicking is toch wel wat anders. Als ik de post zo lees denk ik eerder aan wat begeleidingspatronen. Voor de linkerhand is de basis er blijkbaar al. Luister eens naar oude Simon and Garfunkel, James Taylor, of een nummer als Dust In The Wind van Kansas voor goede voorbeelden van op zich niet al te moeilijke, maar wel leuke tokkelpartijen.