PDA

View Full Version : Advies aankoop acoustische gitaar (Maton/Taylor/Martin)



Hendrik S
27 juni 2005, 00:03
Hallo mede-gitaristen,

Momenteel bespeel ik acoustisch een Seagull S6 en elektrisch een Gibson SG. Ik ben nu in een oriëntatie fase voor een nieuwe acoustische gitaar in de prijsklasse die tussen de €1000 en €1400 ligt. Mijn interesse gaat op het moment uit naar een Maton gitaar. Een gitaarwinkel in Nederland heeft er enkele op voorraad en zou binnenkort ze bezichtigen en bespelen. Alhoewel dit merk onbekend is in Nederland - dus waar weinig informatie over te verkrijgen is - ben ik toch dermate geďnterreseerd in een Maton. Ik heb al enkele dingen gelezen over het merk op dit forum (o.a. de posts en opnamens van Picker) wat mijn interesse wekte. En natuurlijk Tommy Emmanuel die een steentje bijdraagt. Los daarvan heb ik ook nog Martin en Taylor in mijn achterhoofd. Allebei topmerken. Welke type's zou ik zo 1-2-3 niet weten, daarom vraag ik bij deze ook om jullie advies. Mijn gitaarstijl verschilt nogal qua genre. Tommy Emmanuel, Chet Atkins, Bach, Acda & de Munnik, Eric Clapton etc.

Ik hoop jullie voldoende geďnformeerd te hebben, en wacht met smart op reacties!

M.vr.gr.

Hendrik

Marcel2
27 juni 2005, 08:23
Hallo mede-gitaristen,

Momenteel bespeel ik acoustisch een Seagull S6 en elektrisch een Gibson SG. Ik ben nu in een oriëntatie fase voor een nieuwe acoustische gitaar in de prijsklasse die tussen de €1000 en €1400 ligt. Mijn interesse gaat op het moment uit naar een Maton gitaar. Een gitaarwinkel in Nederland heeft er enkele op voorraad en zou binnenkort ze bezichtigen en bespelen. Alhoewel dit merk onbekend is in Nederland - dus waar weinig informatie over te verkrijgen is - ben ik toch dermate geďnterreseerd in een Maton. Ik heb al enkele dingen gelezen over het merk op dit forum (o.a. de posts en opnamens van Picker) wat mijn interesse wekte. En natuurlijk Tommy Emmanuel die een steentje bijdraagt. Los daarvan heb ik ook nog Martin en Taylor in mijn achterhoofd. Allebei topmerken. Welke type's zou ik zo 1-2-3 niet weten, daarom vraag ik bij deze ook om jullie advies. Mijn gitaarstijl verschilt nogal qua genre. Tommy Emmanuel, Chet Atkins, Bach, Acda & de Munnik, Eric Clapton etc.

Ik hoop jullie voldoende geďnformeerd te hebben, en wacht met smart op reacties!

M.vr.gr.

Hendrik

Ik heb zelf in 1998 een Taylor gekocht.
Heb toen Martin, Lowden en nog wat merken in dezelfde prijsklasse uitgeprobeerd.
Taylor stak er met kop en schouders bovenuit.
Maar dat is mijn subjectieve mening.

ReinoutV
27 juni 2005, 09:58
In deze prijsklasse kun je ook eens een ColeClark uitproberen, zie mijn andere topic voor info en geluidsfragmenten: http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=59371 . De Fat Lady 2 heeft een adviesprijs van 1395 en er hangt er nu een in Guitar Center in Wierden.

Picker
27 juni 2005, 20:37
Hoi Hendrik,

Ik heb je op dit forum een privé mailtje hierover gestuurd.

Picker.

...rock...
27 juni 2005, 20:40
In deze prijsklasse kun je ook eens een ColeClark uitproberen, zie mijn andere topic voor info en geluidsfragmenten: http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=59371 . De Fat Lady 2 heeft een adviesprijs van 1395 en er hangt er nu een in Guitar Center in Wierden.
heb je daar een mp3'tje van? zoek nu ook namelijk mijn doel om te sparen voor akoestisch en die ligt in het kamp van taylo/martin/lowden maar mss kan deze me wel bekoren? Ik ga er warschijnlijk men gretsch 6120 voor verkopen :oops:

ReinoutV
28 juni 2005, 10:35
Twee mp3-tjes zijn te vinden in het sounds-forum: http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=59498 . Veel succes met je keuze!

Picker
29 juni 2005, 21:24
Zeg ga jij nou ook al zo goed spelen? Wat moet er nu van mijn ego terechtkomen??? http://www.eltjohaselhoff.com/HTMLobj-2093/aniGif.gif

De gitaar klinkt ook prachtig overigens. Klasse!

Picker.

ReinoutV
30 juni 2005, 11:05
Thx, ik ben er zelf ook heel blij mee :). Klasgenoten en docenten jaloers maken met die gitaar :).

Bambufan
1 juli 2005, 12:58
Ik heb de laatste tijd een aantal Landola's gehoord, en moet zeggen dat ik zwaar onder de indruk van het geluid en het vakmanschap ben. http://www.landola.fi/

Hendrik S
5 juli 2005, 12:08
Iemand misschien nog tips, ideeën o.i.d. !?

stratokai
5 juli 2005, 17:42
Iemand misschien nog tips, ideeën o.i.d. !?

Ik heb begrepen dat Paul van de Vlasakker bezig is met het importeren en verkopen van Maton gitaren. Volgens mij werkt hij bij het blad "de Gitarist" Misschien heb je er wat aan. Volgens mij zal Maton steeds populairder worden want Ben Harper en Jack Johnson spelen er ook op.

chris c
6 juli 2005, 11:03
In die prijsklasse maakt Larrivée ook heel goede gitaren. De OM-03 of L-03 bv. (met massief mahonie of palissander klankkast) zijn uitstekende fingerpicking gitaren, vanaf ong. 1000 euro. Er zijn ook nog de goedkopere 01 en 02 modellen, die even goed zijn. Ik vind die Larrivées persoonlijk mooier klinken dan de Taylors in die prijsklasse (de 100 en 200 reeks).
Een nieuwe Lowden zul je voor die prijs niet vinden, maar net erboven wel een Avalon (Avalon heeft de Lowden-fabriek overgenomen). Een Avalon uit de Gold Series heb je vanaf zo'n 1600 euro, en ze zijn echt heel goed. Gebalanceerd, diep, vol en luid. Wat mij betreft de beste Europese gitaren.

chris c
6 juli 2005, 11:17
Ik heb begrepen dat Paul van de Vlasakker bezig is met het importeren en verkopen van Maton gitaren. Volgens mij werkt hij bij het blad "de Gitarist"

Objectieve kritiek moet je van hem dus niet verwachten...