PDA

View Full Version : Telecaster Thinline II?



Antoon
26 juni 2005, 22:44
Heeft iemand hier toevallig een reissue of originele Telecaster Thinline met twee humbuckers en zo'n Strat type brug? Ik overweeg er eentje te kopen maar heb nog niet echt de kans gehad om er een te proberen. Ben benieuwd naar ervaringen bij podium gebruik.

Traai
26 juni 2005, 23:08
ik heb er een .... heb ze nog niet op het podium gebruikt, maar ik ken wel iemand die dezelfde heeft en die heeft al op grote festivals enzo ermee gestaan. Ik heb hem nog niet horen klagen

Antoon
27 juni 2005, 00:19
Ik ben eigenlijk vooral benieuwd naar hoe de gitaar zich gedraagt als je met wat oversturing van je versterker speelt. Het zijn geen PAF achtige PU's dus een ander geluid dan de gemiddelde SG of LP. Ik hoorde pas een gitarist er een ballad op begeleiden en het beviel me wel. Te meer omdat ik zelf bijna nooit veel oversturing gebruik maar soms net een wat vetter geluid ter afwisseling wil gaan gebruiken. De SG die ik heb doet dat goed maar het kan misschien met deze gitaar nog iets beter (wat meer helderheid en attack door de PUs en de constructie van de gitaar). Wat voor stijl muziek speel je erop?

Destijds (>30 jaar geleden) werden de Fender 'wide-range' humbuckers nogal makkelijk afgeserveerd omdat ze niet erg scheurden. Tegenwoordig zie je ze weer behoorlijk veel en lijkt het geluid van die elementen nogal op prijs gesteld (met name in de Indie scene). Ik houd zelf wel van het subtiel afwijkende geluid van de Thinline body (t.o.v. de massieve). Percussiever en wat 'popperigs' maar toch een behoorlijke sustain. Merk je dat zelf ook?

Ik hoorde dat de reissue elementen wat helderder klonken dan de oorspronklijke 70ties exemplaren. Ik zou ook niet meteen weten of ik een oud ('72 - '76) of een recent exemplaar zou willen. De oude zijn tegenwoordig duur (behoorlijk boven de 2000) en hebben dezelde nadelen als de andere Fenders uit die tijd (lompe U-vormige hals, behoorlijk dikke polyester laklaag, soms onnauwkeurige neckpocket en zwaar etc.) hoewel dat begin 70er jaren nog wel meeviel trouwens.

Hoe is de hals van de reissue's? Zelfde als de andere MIM Fenders? Wat wegen ze t.o.v. van de huidige massieve tele's? Hoe is de hardware verder, nog steeds met gegoten zadeltjes op de brug?

Zodra ik een keertje tijd heb zal ik eens bij een winkel eentje proberen.

Tupelo
27 juni 2005, 18:27
Zelf zit ik te overwegen een 72 tele deluxe reissue te kopen.

http://www.guitarstop.com/Fender/Electric/72deluxesb.jpg

Vind het echt een onwijs stijlvolle gitaar. Lekker om te funken & te jazzen en je kan er nog lekker vage muziek mee maken ook. Zingt gelukkig wel wat minder rond dan een thinline.

Btw. op gitaarmarkt is een Blade tele thinline te koop. Misschien best de moeite waard!

Cubensis
27 juni 2005, 18:28
had die zanger van franz ferdinand die niet?

Tupelo
27 juni 2005, 18:32
Klopt die speelt er ook één. De gitaarist van Maroon 5 ook. Keith Richards geloof ik ook -al is dat nu niet bepaald mijn voorbeeld....-.

Mooiste zou zijn roomwit met zwarte slagplaat. Ben benieuwd of ik die eentje tegenkom.

Random_hero
27 juni 2005, 19:13
Ik heb er een (squier, dat wel) in het zwart+zwarte slagplaat met witte rand. Ziet er helemaal vet uit onder een blacklight.
Gitarist van U2 gebruikt m ook in de vertigo clip

Squier4ever
27 juni 2005, 19:44
aleen heeft die squier niet de eerder genoemde humbuckers tog?