PDA

View Full Version : 4 óf 5 op de hals?



GSumner
26 juni 2005, 18:31
.
.
.
De meeste van jullie hebben wel op beide soorten gespeeld.

Maar wat zijn de grote verschillen tussen een 4-snarige en 5-snarige bas?
(zaken als: 1 snaar, drie tonen en een kleinere onderlinge snaarafstand zijn al bekent)

Ben momenteel op zoek naar een nieuwe bas. Heb nu een 4-snarige, en een 5-snarige is voor mij uit praktisch oogpunt beter (al dat terugstemmen naar D), maar er zijn vast meer redenen?

Graag jullie ervaring, reactie en mening...
.
.
.

BassAgent
26 juni 2005, 18:44
Je terugstemmen naar D is denk ik niet zo van toepassing als je niet al te veel geld hebt. De B-snaren van de goedkopere 5-strings zijn vaak niet al te strak.

Ja, verschillen tussen 4 en 5 zijn verder niet zo heel groot. Je hebt uiteraard een iets bredere hals en stemmen is iets anders maar daar houdt t verder op.

AntY
26 juni 2005, 18:54
Zoals iemand al zei: het heeft weinig zin om een 5-snarige te kopen als je niet bereid bent de pieken op tafel te leggen. tweedehands kan je voor 500 euro al wel wat redelijks krijgen als je wat geduld hebt. Wat is je budget?

Eigenlijk moet je de breedte op de hals zien als een soort compromis: OF de hals wordt breder OF de snaarafstand kleiner.

De meeste mensen vinden slappen lastiger naarmate de snaren dichter op elkaar staan. Zelf slap ik niet, en vind ik de kleienre snaarafstand wel lekker eigenlijk. Ik had zelf ook nauwelijks problemen met wennen tijdens het overstappen, en ook nu speel ik net zo makkelijk 4- als 5-snarig.

Bepaalde dempingstechnieken kun je alleen op een 4-snarige bas doen. Komt het duimpje over de hals je bekend voor?

Niet alle nummers die bijvoorbeeld DFCG of Drop D gestemd zijn kun je makkelijk overnemen op een normaal gestemde 5naar. Soms heb je de open snaren gewoon nodig. Is het die enkele lage D die je nodig hebt gaat het wel prima natuurlijk.

Bedenk verder dat een klein rotcombootje niks kan met zo'n lage toon. Je zal toch wel een redelijke versterker nodig hebben om het goed te laten klinken.

RopStop
26 juni 2005, 21:40
Ik prefereer 4 snarig. Ik heb een tijdje 5 snarig gespeeld op mijn warwick. 4 snarig vind ik fijner omdat je dan meer ruimte hebt tussen de snaren en omdat het toch altijd maar aanmodderen blijft met de b-snaar (slappe hap vaak).

Marcel2
27 juni 2005, 08:17
Je terugstemmen naar D is denk ik niet zo van toepassing als je niet al te veel geld hebt. De B-snaren van de goedkopere 5-strings zijn vaak niet al te strak.

Dit begrijp ik niet zo goed.
Hoe strak een snaar zit heeft toch alleen met de kwaliteit van de snaar te maken en niets met de gitaar?
Of begrijp ik je verkeerd?

Wilbert
27 juni 2005, 12:18
.Maar wat zijn de grote verschillen tussen een 4-snarige en 5-snarige bas?
(zaken als: 1 snaar, drie tonen en een kleinere onderlinge snaarafstand zijn al bekent).
3 tonen?

Lazy B.
27 juni 2005, 12:22
tja, het grote verschil is natuurlijk toch het tonenbereik (+5 :wink: )

wat wou je nog meer horen dan?

ik speel op 5-snarige bassen (zij het met een extra hoge C i.p.v. een lage B) en daar ben je zo aan gewend hoor

BassAgent
27 juni 2005, 15:34
Je terugstemmen naar D is denk ik niet zo van toepassing als je niet al te veel geld hebt. De B-snaren van de goedkopere 5-strings zijn vaak niet al te strak.

Dit begrijp ik niet zo goed.
Hoe strak een snaar zit heeft toch alleen met de kwaliteit van de snaar te maken en niets met de gitaar?
Of begrijp ik je verkeerd?
Het heeft ook te maken met de brug, de hals, de lengte van de hals, afstelling en kwaliteit en de elementen. Ik bedoel het niet als het strak staan maar het strak klinken van een B-snaar. Je ziet nogal eens dat een B-snaar klettert of dat het volume een beetje schommelt, daar moet je bedacht op zijn.

olaf reijnders
27 juni 2005, 18:06
Mooiste vind ik van vijfsnarigen dat je in een positie meer noten binnen bereik zijn. En dan de lage tonen natuurlijk. Gelijk heeft men als men zegt dat (de meeste) goedkope vijfsnarigen een slechte b heeft.

Marcel2
27 juni 2005, 21:22
Je terugstemmen naar D is denk ik niet zo van toepassing als je niet al te veel geld hebt. De B-snaren van de goedkopere 5-strings zijn vaak niet al te strak.

Dit begrijp ik niet zo goed.
Hoe strak een snaar zit heeft toch alleen met de kwaliteit van de snaar te maken en niets met de gitaar?
Of begrijp ik je verkeerd?
Het heeft ook te maken met de brug, de hals, de lengte van de hals, afstelling en kwaliteit en de elementen. Ik bedoel het niet als het strak staan maar het strak klinken van een B-snaar. Je ziet nogal eens dat een B-snaar klettert of dat het volume een beetje schommelt, daar moet je bedacht op zijn.

OK, dan snap ik het.

ToolRulez
29 juni 2005, 10:04
Ik ben het helemaal eens met Olaf. Ik speel sinds een paar maanden 5-snarig en het grootste voordeel voor mij is de mogelijkheid om een aantal noten in andere posities te kunnen pakken.
Daarnaast is die B gewoon lekker :).

BassAgent
29 juni 2005, 11:37
Ik ben het helemaal eens met Olaf. Ik speel sinds een paar maanden 5-snarig en het grootste voordeel voor mij is de mogelijkheid om een aantal noten in andere posities te kunnen pakken.

Is ook zo, ik kraak het ook niet af (ik speel zelf ook met veel plezier 5-string) maar ik zeg dat je moet uitkijken wat je koopt.

GSumner
29 juni 2005, 13:29
.
.
Van het weekend bij Feedback Rotterdam geweest, en een aantal Spector en Musicmans uitgeprobeerd waaronder een 5-snarige rebop en 5-snarige Musicman SUB. Met name de Musicman SUB vond ik erg goed klinken!

Na jullie opmerkingen ben ik in ieder geval wijzer geworden over de verschillen.

Ow ja met 3 tonen bedoel ik noten (B-C-D)
.
.

buuck
1 juli 2005, 10:49
ik vind een b snaar van een stingray echt niet mooi klinken hoor. mja ieder zijn smaak

Them Heavy
2 juli 2005, 20:01
Je kan uiteraard ook gewoon een D-tuner van bv Hipshot op je bass zetten.

Da Ronnie
6 juli 2005, 10:48
ik vind een b snaar van een stingray echt niet mooi klinken hoor. mja ieder zijn smaak

Absoluut waar! Super strak!! :-D

Lize
21 juli 2005, 15:46
ik speel op 5-snarige bassen (zij het met een extra hoge C i.p.v. een lage B) en daar ben je zo aan gewend hoor

Kijk, dat is nog eens een nuttig idee! Kun je dat gewoon op elke 5-snarig gebouwde bas doen? Lijkt me super voor op mijn budget 5-snaar-fretloosje, aangezien ik de b-snaar om verscheidene hier al beschreven redenen niet gebruik, maar het principe van meer bereik in 1 positie wel erg prettig vind.

Da Ronnie
21 juli 2005, 15:50
ik vind een b snaar van een stingray echt niet mooi klinken hoor. mja ieder zijn smaak

Absoluut waar! Super strak!! :-D

Oh.. NIET mooi zeg je.. hm, ben ik niet met je eens! Maar zoals je al zei± `ieder z´n smaak`

vester86
21 augustus 2006, 18:23
ja, KICK

verschillen zijn nu wel zo'n beetje aan bod gekomen, maar als je zou kiezen tussen een 5 snaar en een 4snaar gestemd in B-E-A-D (dus de laagst klinkende snaren van de de 5snaar), welke zou je dan kiezen en waarom?

musicmaestro
21 augustus 2006, 22:24
ook ik heb n tijdje 5-snarig gespeeld
eigenlijk zou ik dat nog steeds wel willen, maar bij gebrek aan aanbod van goede betaalbare 5-snaren ben ik eigenlijk afgehaakt! (budget ca. 1500 euro)

missen doe ik het niet eens.

meer bereik per handpositie vond ik wel een pluspunt
maar ik denk dat ik de lage E eigenlijk wel laag genoeg vind en je kan altijd nog terugstemmen naar D

ook heb ik geprobeerd met BEAD stemming, maar dat was het ook niet voor mij. Geef mij maar EADG, 4-snaar is voor mij genoeg.

maar ja, hier gaat het ook weer over smaken

dejohan
25 augustus 2006, 08:59
Het verschil is dat 5-snarige bassen een van de hoofdzonden zijn volgens Het Grote Rock'n'Roll Coolness Handboek: "Gij zult ten allen tijde een 6 snarige gitaar of een 4 snarige basgitaar gebruiken".

:-)

Kim Wilson
25 augustus 2006, 09:07
Ik vind een 4-snarige bas wel het mooist. Lekker traditioneel. Daar hou ik wel van. :)

Wabbie
25 augustus 2006, 12:17
Ik speel zelf ook viersnarig. 5 snarig is natuurlijk erg cool en leuk, maar ik heb op maar weinig 5 snarige basgitaren gespeelt waarbij ik de lage B echt overtuigend vond. Zelfs op de Sandberg van een van mijn kameraden vind ik die lage B nog een beetje flubberen. Dan prefereer ik toch echt de strakheid en punch van mijn 4 snarige jackson. Wat ik dan wel weer cool vind is een 8 snaar. 4 snarig met octaafsnaren, dat klinkt dat wel meteen heel erg funky ;).

Maar voorlopig hou ik het toch bij mijn 4-snaar, helemaal omdat ik op dit moment geen bandje heb om in te bassen ( helaas :( )

sinneD
25 augustus 2006, 12:44
hoe de lage B klinkt hangt natuurlijk ook van je setup af eh
mijn yamaha over 2x 15" en 1x 18" klinkt ie echt rete strak op die B snaar

Basbigje
25 augustus 2006, 13:03
Heb ze ook allebei, maar speel eigenlijk alleen nog maar 5-snarig.
De B-snaar gebruik ik zeker wel. Ook nummers in een lagere toonsoort spelen is geen probleem.
De B-snaar klinkt wel iets minder helder dan de andere snaren trouwens.

groetjes ;)

sbakker
30 augustus 2006, 15:37
Ik vind een 4-snarige bas wel het mooist. Lekker traditioneel. Daar hou ik wel van. :)

Ik hou van gitaristen die Hans heten!

Kim Wilson
30 augustus 2006, 16:47
En ik hou van bassisten die Sander heten. :hippie:

musicmaestro
30 augustus 2006, 22:54
hoe de lage B klinkt hangt natuurlijk ook van je setup af eh
mijn yamaha over 2x 15" en 1x 18" klinkt ie echt rete strak op die B snaar
2x15 + 1x18.... klinkt wel heftig, erg heftig

sinneD
31 augustus 2006, 11:46
trust me, it is :blast:

sickpunk
31 augustus 2006, 12:10
heel heftig, behalve achter in de zaal...
ach ik heb alleen maar 4 snarige bassjes, kom er makkelijk mee uit de voeten

sinneD
31 augustus 2006, 12:22
die 18" die blaast juist meer achter in de zaal, die voel je :p

sickpunk
31 augustus 2006, 12:23
ja dat bedoel ik dus ;)

zo prettig is het niet als je achter in de zaal staat en jij staat op hoog volume, waarom niet? omdat de rest van de band wegvalt in jou gebulder... de spreiding van zo'n ding is heel anders en hij draagt veeeeeel verder dan de gitaar...

sinneD
31 augustus 2006, 12:38
maar toch perfect omdat ik vrijwel nooit in kroegen over een PA hoef daardoor :)

sickpunk
31 augustus 2006, 12:50
haha ja en dus word jou geluid niet afgestemd met het geluid van de rest van de band... maar goed ieder z'n eigen ding right? ;)

sinneD
31 augustus 2006, 12:53
daarom stem ik zelf me volume af op de band omdat ik die 18" een losse top erop heeft en die 2x 15" ook een losse top erop, ideaal
(2x 50W buizen is hard zat met deze speakersetup)

musicmaestro
2 september 2006, 15:43
he sinneD, ben overigens wel benieuwd naar jouw sound met deze opstelling

zet je de marshall op de 15 en de bassman op de 18 of andersom?

sinneD
2 september 2006, 16:12
he sinneD, ben overigens wel benieuwd naar jouw sound met deze opstelling

zet je de marshall op de 15 en de bassman op de 18 of andersom?

De plexi is net opgehaald gisteravond. Is eigenlijk een handgebouwde versterker door iemand die ik ken hier op het dorp, maar klinkt als en is gebouwd naar een mooie oude plexi. (Kan nu beide tops voor bas of gitaar gebruiken maar wil alleen nog ff mooie 2x 12" cab voor gitaar scoren (en dan het liefst eigenlijk nog zo'n mooie 4x 12" oude Bassman cab :D)).

Ik ga morgen even expirimenteren maar de plexi geeft over me 15" al bakken laag dus ik zou hem ook wel is op die 18" willen proberen.

De bedoeling met deze setup is overigens om de Fender met ze originele kast te houden en de Plexi voor de 18" of de Plexi op een gitaarcab waarbij met het doorlussen van de versterkers me pedalboard tussen de Fender en de Plexi komt te liggen.

(God wat bezorg ik mezelf toch weer een kabeltroep en getil hier maar voor het geluid is het me allemaal waard :D)

sinneD
3 september 2006, 15:48
Nou, die Plexi geeft echt bakken laag. Ik kreeg zo zo'n sound van QOTSA waar de bas echt TE bassig (rond, vol, romig) klinkt als je op de B en E snaar alles zou spelen. Klinkt wel vet maar zal ik niet altijd gebruiken omdat ik dat een beetje te overdreven vindt. Maar er zijn ook hele strakke geluiden uit te halen.

De Plexi klinkt zowel over de 2x 15" als over de 18" zeer lekker maar denk dat ik de Bassman op de 2x 15" houdt omdat die zo lekker strak klinkt dan en de Plexi op de 18" om dat laag lekker aan te vullen met het donkere kanaal van de Plexi wat verder open gedraaid.

musicmaestro
4 september 2006, 23:05
klinkt steeds heftiger!

vind het wel interesant allemaal, heb je pics?

is wel veel gesjouw allemaal

ik hou het zelf wel wat simpeler; geef niet dermate veel om net dat extra beetje geluid

speel als het echt hard moet gaan op Ampeg 4x10 met svt4, maar helaas staat deze kast momenteel een beetje te verintresten.

sinneD
5 september 2006, 09:06
zal wel ff fototjes maken van de set (ben alleen nog steeds aan het wachten op foto's van optreden waar die 18 en 15 mooi gestacked staan met de bassman er bovenop (2m+ hoog 8-))

het getil valt overigens best mee als je maar dingen met ze 2en doet, de speakerkasten met iemand samen tillen en de tops neem ik ALTIJD zelf voor me rekening

musicmaestro
6 september 2006, 22:38
wel stoer man, 2 meter hoog
das ook wel een reden dat ik nog een cabje erbij wil

maar ja voor die paar optredens die ik momenteel nog doe en dan ook nog vaak niet al te grote zalen....

ben benieuwd naar je pics

sep
18 september 2006, 18:33
joh, gwn lekker 5snaren!
Die B-snaar heb je echt wel nodig.
Ik heb zelf een 6snaar en een 4snaar.
4snaren lekker om te funke, 6snaar
voor de rest:D
zorg idd wel voor strakke B

SBloke
6 oktober 2006, 12:09
Even een bericht van de vriendin van SBloke (die te lui is om voor die enkele keer dat ze hier is een nieuwe account aan te maken)

Zelf heb ik lang gespeeld op een 4-string in A, wat geweldig is voor metal. Men neme een viersnarige basgitaar (in mijn geval een imitatie-Rich in cherryburst), en vervolgens stop je er een B-snaar bij. Daarop ook nog eens in A stemmen, en ziedaar, voor metal, punk en extra impact heb je de perfecte bas. Werkt alleen niet als je een basvirtuoos bent met een identiteitscrisis (ik speel wel bas maar ik doe of ik gitarist ben) want je bereik in de hoogte is natuurlijk weg.

sinneD
14 oktober 2006, 17:36
sinds ik dit topic toch al beetje gekaapt had (shame on me :()
hier dan eindelijk wat foto's van me setup:

De stack
http://gaav.no-ip.org/sinned/versterker/Versterker%20002.jpg

De stack + (bas)gitaartjes (zijn zoals gebruikelijk mooier dan op de foto te zien is)
http://gaav.no-ip.org/sinned/versterker/Versterker%20003.jpg

rockon :blast:

sinneD
14 oktober 2006, 17:37
en de laatste

De tops met aan de muur op de achtergrond me goedkope semi-akoustische Motion
http://gaav.no-ip.org/sinned/versterker/Versterker%20007.jpg

rockon :blast:

musicmaestro
15 oktober 2006, 17:14
he SinneD, eindelijk pics!

mooi man, vooral de Fender combinatie.
Bij ons in de buurt speelt een bassist op een Fender stack, lekker retro.
De bassist zelf ook trouwens.....:-)

sinneD
15 oktober 2006, 17:36
en ik ben er superblij mee, vooral dat fendersetje, heb 2ehands in 1 koop dat spul gekocht (voor echt niks :satisfie:) , - de Plexi top, set was ruim 30 jaar oud en het is nog in een goeie staat, dat wil je niet weten :D

(en dan goeie staat alsin, klinkt als een tiet met hier en daar niet noemenswaardige beschadiging, man waar ik de set van kocht had er mee opgetreden in buitenland enz enz, echt vet :D)