Inloggen

View Full Version : Esquire finish + hardware vragen



Bluesbreaker
25 juni 2005, 20:16
Hey,

Ik ben een enorme zelfbouw-n00b, sorry.


Ik ben druk met mn esquire bezig en ga binnenkort met de finish bezig, hij moet vintage blonde worden.

De vraag is simpel:
Hoe krijg ik de body vintage blonde, met wat voor verf/iets wat er op lijkt.

Er moet in ieder geval geen dikke laag verf op komen, ik wil de nerven er graag door heen kunnen blijven zien.

Iets zoals dit: (evt iets doorzichtiger, maar niet veel)

http://www.fender.com/products/prod_images/guitars/0153202806_xl.jpg

Jeanken
25 juni 2005, 20:19
ik zou zeggen, probeer eens met vintage blonde kleur.. Zoek gewoon de kleur die je wil en zet hem erop tot hij zo doorzichtig nog is als je wil en de rest met kleurloze lak verder afwerken..

Bluesbreaker
25 juni 2005, 20:54
ik zou zeggen, probeer eens met vintage blonde kleur.. Zoek gewoon de kleur die je wil en zet hem erop tot hij zo doorzichtig nog is als je wil en de rest met kleurloze lak verder afwerken..

Het gaat me er om waar ik deze kleur en niet iets wat er vaag een beetje op lijkt kan krijgen, ik ben niet zo thuis in de zelfbouw wereld dus ik heb geen idee waar ik het kan vinden. Ik kon het op de site van Vox Humana niet vinden.

Daniël_san
25 juni 2005, 21:35
Zoe lak in de goeie kleur, dan moet je die verdunnen en dan kan je de lak heel dun op de body verven. Dan heel fijn opschuren en aflakken.

Bluesbreaker
25 juni 2005, 21:39
Zoe lak in de goeie kleur, dan moet je die verdunnen en dan kan je de lak heel dun op de body verven. Dan heel fijn opschuren en aflakken.

Ik ben niet de grootste stumper, ik kan faq's lezen en ik begrijp zelfs zonder dat ook wel dat ik er eerst kleur op aanbreng, dan lak enzo.

Maar waar koop ik die lak in de goede kleur....

sickpunk
25 juni 2005, 21:49
ach lezen lukt ze hier niet zo goed, maar ga anders langs de doe het zelf zaak, daar hebben ze ook verf mengers(en van die kaarten met nummertjes en soorten verf/lak) maybe dat je het daar tussen kan vinden? en vintage blonde is geen lak volgens mij..... dat "vintage" zal slaan op de beschadigingen en de verschillen in kleur(hij is ook niet egaal) maybe dta je het daarom niet vind?

Bluesbreaker
25 juni 2005, 21:53
Bedankt, dat zou ik inderdaad ook nog kunnen doen, maar ik nam aan dat er ook gewoon verf in de Fender kleuren verkrijgbaar was..

Vintage blonde is trouwens wel echt de kleur, de foto die ik poste was toevallig van de relic versie, maar Vintage Blonde is net als Olympic White gewoon de naam van de kleur.

sickpunk
25 juni 2005, 21:58
ah ok... nouja leer ik ook nog wat ;)

maar check de doe het zelf zaken even... die mengen ook dus wie weet

Daniël_san
25 juni 2005, 22:25
Zoe lak in de goeie kleur, dan moet je die verdunnen en dan kan je de lak heel dun op de body verven. Dan heel fijn opschuren en aflakken.

Ik ben niet de grootste stumper, ik kan faq's lezen en ik begrijp zelfs zonder dat ook wel dat ik er eerst kleur op aanbreng, dan lak enzo.

Maar waar koop ik die lak in de goede kleur....

gamma, praxis, karwei en verfwinkeltjes. Je kan ook laten mengen in precies de goeie kleur...... En dat is wel het handigt want als je zegt ik wil Vintage Blonde kijken ze je ook aan van wat is jouw probleem.

Bluesbreaker
25 juni 2005, 22:49
gamma, praxis, karwei en verfwinkeltjes. Je kan ook laten mengen in precies de goeie kleur...... En dat is wel het handigt want als je zegt ik wil Vintage Blonde kijken ze je ook aan van wat is jouw probleem.

WTF Daniel, denk je dat ik hier op zit te wachten?
Jaenken geeft een antwoord, jij zegt meteen daarna precies hetzelfde, sickpunk geeft me een goed bruikbaar antwoord, en meteen erna zeg jij weer precies hetzelfde.


Jeanken en Sickpunk bedankt tho

Jeanken
26 juni 2005, 11:48
Sorry als ik je verkeerd begreep, maar je zei dat je 'iets zoals dit (eventueel wat doorzichtiger)' zocht, het Vintage wijst gewoon op het schijnbaar verouderde van het Blonde, het is dus geen gewoon Blonde maar iets 'vergeelder' is mss het goede woord?
Als je echt Fenderkleuren wil zou ik toch de gitaarwinkels af gaan zoeken, Stew Mac, http://www.stewmac.com/ en dergelijke, het probleem is dat veel laksoorten niet verzonden mogen worden, brandbaarheid en zo.
Misschien kan je bij doe het zelf zaken al eens kijken hoe die kleur in de niet-gitaarwereld heet en dan zal je misschien al makkelijker iets vinden.
Welke laksoort had je in gedachten?

RopStop
26 juni 2005, 15:39
Volgens mij zoek je de kleur butterscotch blond.

Jeanken
26 juni 2005, 16:04
Vrij zeker van niet, ik heb een Tele '52 gehad, die zijn Butterscotch Blonde en die was veel geeler, donkerder.
En ik denk dat dat ook weer een gitaarkleur is die ze niet zullen kennen bij gewone verfhandels.

RopStop
26 juni 2005, 17:03
Oh...

Ik heb een keer bij wico (http://www.wicoverf.nl/) verf op maat laten mengen. Voorbeeld van een kleurtje meegenomen en zij hebben dat exact gemegd.

Daniël_san
26 juni 2005, 20:27
Vrij zeker van niet, ik heb een Tele '52 gehad, die zijn Butterscotch Blonde en die was veel geeler, donkerder.


Dat is idd zo volgens mij.

Fumi SG
26 juni 2005, 20:28
Vrij zeker van niet, ik heb een Tele '52 gehad, die zijn Butterscotch Blonde en die was veel geeler, donkerder.


Dat is idd zo volgens mij.

haha.. heb je Bluesbreaker alweer te pakken! :roll: :)

Daniël_san
26 juni 2005, 20:38
Nee, het echte pakken moet nog komen :razz:
@ RopStop: Weet je misschien wat het kost? En is dat dan ''gewone'' verf die ze mengen?

sickpunk
26 juni 2005, 20:48
Vrij zeker van niet, ik heb een Tele '52 gehad, die zijn Butterscotch Blonde en die was veel geeler, donkerder.


Dat is idd zo volgens mij.

dude wat ben jij vervelend zeg..... :o

Daniël_san
26 juni 2005, 21:03
Sorry hoor, maar die laatste opmerking was echt niet zo bedoeld! Maar het is wel zo dat die kleur dionkerder is.

RopStop
26 juni 2005, 21:36
Nee, het echte pakken moet nog komen :razz:
@ RopStop: Weet je misschien wat het kost? En is dat dan ''gewone'' verf die ze mengen?

De prijs weet ik niet meer. Goedkoop was het niet. Goedkoper is een standaardkleur uit een palet kiezen en die volgens standaardprocedure laten mengen.

Ze mengen alle verschillende soorten lakken op alle verschillende soorten basis die je maar wilt.

Daniël_san
26 juni 2005, 21:39
ok tnx, ik mail hun wel even voor de prijs. :wink:

fred dons
27 juni 2005, 11:03
die kleur is redelijk makkelijk zelf te mengen, ik heb er pas 1 gedaan in butterscoth maar de techniek is het zelfde.
Het vervelende van bedrijven als praxis is dat zij het meestal mengen in verfsoorten die niet compatible zijn met de typisch gitaarlakken
er was een verfmenger in amsterdam die kleuren in celluso in een spuitbus mengde maar helaas bestaat tie niet meer

http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=440038&i_pos=114&ktw=681dc33a36d34b0502f2404fa7bb185d

voor vintage white zou ik magic colour wit nemen, dit is een acryl verf voor airbrush en deze is op water basis (gaat dan ook niet reageren met welke lak je er later over heen wilt spuiten) deze verf is te koop bij winkels met airbrush benodigheden
om van wit, vintage white te maken doe je er een druppel Golden Sand verf van magic colour bij (hoe meer je er bij doet hoe meer het naar butterscotch gaat
als je de nerf wilt bijven zien (zoals bijvboorbeeld bij Mary Kay blonde) smeer je de verf met een katoenen doek in het hout, de verf is van nature niet helemaal dekkend en pas na vele lagen wordt hij dekkend dus als je het beperkt tot 2 tot 3 lagen (mag ook met een kwast) blijft hij translucent.
nadat de lak droog is moet je nog wel aflakken (bijvoorbeeld met celullose lak)
dit gaat er wel van uit dat je op blank ongelakt hout werkt, is dit niet het geval dan zul je het wit met een spuitpistool of airbrush moeten spuiten omdat je anders lelijke vegen in de lak krijgt wanneer je het met een kwast of doek opbrengt

succes

Bluesbreaker
5 juli 2005, 16:10
Hardstikke bedankt Fred, daar heb ik wat aan!

Bluesbreaker
6 juli 2005, 19:24
Morgen ga ik de hardware/electronica ophalen bij Vox Humana, is het verstandig daar ook mijn cellulose ook daar te kopen. (en wat moet ik hebben, alleen aflak toch? , spuitbus of lekker kwasten, hoeveel?)

Verder: Waar is in de buurt van V H een arbrushzaak waar ik de kleur kan halen en wederom hoeveel?


Als laatst nog even een opiniepeiling: Moet ik mijn esquire string through maken of niet?

Daniël_san
6 juli 2005, 21:19
Morgen ga ik de hardware/electronica ophalen bij Vox Humana, is het verstandig daar ook mijn cellulose ook daar te kopen. (en wat moet ik hebben, alleen aflak toch? , spuitbus of lekker kwasten, hoeveel?)

Alleen aflak cellulose moet je hebben. Maar een heleboel mensen vinden voxhumana behoorlijk duur...... (die kunnen cellulose in een verfzaak in een spuitbus laten doen ofzo, ik weet niet hoe duur dat dan is) Ik zou zelf een spuitbus nemen. In de FAQ staat dat je 2-6 lagen kan doen.


Als laatst nog even een opiniepeiling: Moet ik mijn esquire string through maken of niet?

Ik zou het niet doen als je je van je gitaar een 'echte' esquire wilt maken. Dat hebben de oude ook niet toch?

Bluesbreaker
6 juli 2005, 21:35
Morgen ga ik de hardware/electronica ophalen bij Vox Humana, is het verstandig daar ook mijn cellulose ook daar te kopen. (en wat moet ik hebben, alleen aflak toch? , spuitbus of lekker kwasten, hoeveel?)

Alleen aflak cellulose moet je hebben. Maar een heleboel mensen vinden voxhumana behoorlijk duur...... (die kunnen cellulose in een verfzaak in een spuitbus laten doen ofzo, ik weet niet hoe duur dat dan is) Ik zou zelf een spuitbus nemen. In de FAQ staat dat je 2-6 lagen kan doen.



Okay, thanks, ik zie wel wat ik doe, als ik weer naar de andere kant van het land moet zal het prijsverschil toch echt behoorlijk moeten zijn.'





Als laatst nog even een opiniepeiling: Moet ik mijn esquire string through maken of niet?

Ik zou het niet doen als je je van je gitaar een 'echte' esquire wilt maken. Dat hebben de oude ook niet toch?

Ja, dat was mijn eerste gedachte ook, maar aangezien in alle bruggen die ik kan vinden de gaten voor string through al geboord zijn zal dat ook niet helemaal authentiek lijken ( zou ik natuurlijk dicht kunnen solderen oid, maar je blijft het zien)

Ik denk dat ik hem eerst maar non string through maak, kan ik altijd nog doen....

Maar nog iemand een suggestie voor een zaak om die colour magic airbrushkleuren? En hoeveel ben ik daar van nodig?

fred dons
7 juli 2005, 07:36
niet vlak bij vox, je zult er even rotterdam voor in moeten maar Harolds (vlak bij station Blaak) verkoopt airbrush benodigheden

met 1 flesje wit (het zijn flesjes zo groot als die voor inkt) en 1 golden sand kun je wel een gitaar of 4 doen
Ik weet niet helemaal zeker of Harolds Magic Color verkoopt, ik dacht dat ze in ieder geval Winsor verkopen dan moet je Veder Wit hebben en nog een lichte geel kleur (sorry ik weet het type niet uit mijn hoofd)
De witte verf van Winsor is minder dekkend dan die van magic color daarom moet je (mocht je die verf gebruiken) opletten met mengen omdat je minder geel nodig hebt

als je toch bij vox bent neem dan ook een grain filler mee om de porieen van de body eerst mee te vullen (neem een donkere filler) dit scheelt je enorm bij het aflakken en omdat de porien dan donkerder worden komen ze mooier door de vintage white kleur heen