PDA

View Full Version : Batterij of adapter?



MaBeCo
25 juni 2005, 10:53
Ik word helemaal gek van mijn adapters..., ik heb zo'n 10 pedaaltjes staan die dus allemaal gevoed worden via een adapter. Nou hoorde ik pas dat sommige pedaaltjes heel weinig stroom gebruiken en dus relatief lang op gewoon een batterij kunnen functioneren. Volgens de man in de winkel is mijn T-rex Replica bijv. een heavy gebruiker en kan die dus beter op een adapter, maar mijn T-rex Alberta verbruikt zo weinig dat deze weer eenvoudig op een batterij kan werken, scheelt mij dus weer een adapter.
Dezelfede ervaring heb ik met mijn Barber Tone Press, deze werkt inmiddels al enkele weken op een batterij. Nu mijn vragen.
1. is het verstandig ( mogelijk ) om mijn Morley Wah met een batterij te voeden of blijf ik dan batterijen plaatsen?
2. is er een algemene regel welke apparaten op een adapter "moeten" en welke apparaten ook net zo goed op een batterij kunnen?
Bedankt alvast voor jullie hulp!

DREAMMACHINE
25 juni 2005, 10:55
...wat dacht je van een daisy-chain of gewoon een multi-voeding?...( aan je collectie pedalen te horen zou een pedalpower2 bvb niet misstaan!)..

Mike McCready
25 juni 2005, 11:10
Een wah-wah vreet heel weinig, die kun je dus makkelijk met een batterij voeden.

Hier vind je een overzichtje: http://www.cioks.com/assets/CURRENT%20CONSUMPTION%20TABLE.pdf

Zoals dreammachine al aangaf, een voeding lijkt me een goede oplossing als je 10 pedalen hebt. De uitgangen kun je ook weer een daisy chain aan hangen dus je hebt mogelijkheden genoeg...

MaBeCo
25 juni 2005, 11:27
bedankt alvast, wat is eigenlijk een daisy chain?

DREAMMACHINE
25 juni 2005, 11:31
...verloopje tussen je adapter en je pedalen, ipv 1 adapterplugje heb je er nu bvb. 3 of 5 of ...etc....afhankelijk hoeveel je er aan doet! Standaard te koop van oa ibanez bij iedere huis tuin en keuken muziekzaak op de hoek.
Beter is natuurlijk zelf te maken en kleinere adapterpluggen te solderen ( aangezien die van ibanez echt mega zijn!)...dus gewoon bij electroboer shoppen.

iig nadeel is dat je wel de power van je adapter moet delen over al je pedalen, en ze moeten wel hetzelfde voltage vragen.
( center negative of positive maakt niet uit, dat soldeer je zelf gewoon ff zoals nodig is voor het betreffende pedaal)..

nadeel is wel dat je wah vaak wel geluid gaat produceren wat je niet wil in combinatie met daisy-chain voeding, dus die gewoon met batterij is handigst aangezien die meestal bijna niks vragen.

...suc6 er mee! ..

MaBeCo
25 juni 2005, 11:34
Ik heb zojuist ff gekeken op Voodoo Pedalpower2 ( gisteren al gekeken op http://www.burkey.nl ), een probllem ( vlogens mij! ) met deze multi-voedingen is het feit dat mijn T-rex replica gevoed moet worden met 12 AC ( volgens mij zijn deze dingen alleen DC ) en het feit dat mijn Tonebone gevoed moet worden met 15 V ( volgens mij zijn die multi-voedingen alleen van 9 volt tot 12 Volt ) of zit ik er nou onzin uit te gooien.

DREAMMACHINE
25 juni 2005, 11:53
mmh, dat is idd een groot nadeel van je pedalencollectie dan!
wat wel mogelijk is, is burkey te bellen/mailen voor een custommade pedalpower, aangezien dit kunnen maken moet iets met een 12v AC en een 15V uitgan ook wel mogelijk zijn!

harrie-beton
25 juni 2005, 11:54
Ik heb ook 10 effecten gehad, die dingen nemen veel ruimte in en er is altijd plaats voor een extra voeding, past vaak boven de pedalen.

Ik werkte altijd met een 2 gestabiliseerde adapters - werkt prima.

In jouw geval gewoon 3 voedingen. Check wel even op de onderkant van de pedalen of het goede pedaaltje de goede stroom krijgt :-D

Adapter en pedalen vast maken op een pedalboard. Dat werkt het beste.

Lucluc
25 juni 2005, 21:29
een probllem ( vlogens mij! ) met deze multi-voedingen is het feit dat mijn T-rex replica gevoed moet worden met 12 AC ( volgens mij zijn deze dingen alleen DC )


mijn T-rex Replica bijv. een heavy gebruiker en kan die dus beter op een adapter

Heb je de Replica nou op een batterij??? Waarom niet gewoon een stekkerdoosje met de originele voeding van de Replica, 1 speciale voeding voor de Tonebone en 1 of 2 9v adapters met daisy chain voor de rest?

Het nadeel bij jou is dat je twee pedalen hebt met afwijkende voedingswensen. Pech dus.

Maar ik heb het idee dat je dus nu voor elk pedaal een adapter gebruikt, terwijl je je scheurpedalen best aan 1 9v adapter kan hangen. Heb je ook een bord waar alles op vast zit en zo ja welke?

MaBeCo
26 juni 2005, 00:16
Je hebt gelijk, ik heb voor mijn 10 pedalen 10 voedingen.
Ik heb veel geleerd van jullie reacties van vandaag.
Alles, dus ook die Replica, hangt aan een adapter.
Ik ga een paar lage verbruikers ( Wah, Tone Press en overdrive ) met batterijen proberen, de twee speciale afwijkende voedingswensen ( Replica en Tonebone ) op de adapter en de rest met de besproken daisy chain.

DREAMMACHINE
26 juni 2005, 07:47
....prima, is de meest goedkope en logische oplossing!...
....zorg wel dat je adapters niet te dicht bij je wah in de buurt staan ivm ruis en dergelijke, en probeer alles bvb. wel ff netjes op een pedalboard te krijgen, zet echt 100x sneller op en is zo veel makkelijker ! .. suc6

Mike McCready
26 juni 2005, 12:13
Voor die afwijkende voeding: gewoon nog even geduld hebben. Cioks komt hiet zeer binnenkort met een mooie oplossing voor (had er eigenlijk al moeten zijn). Alle uitgangen geïsoleerd en stukken goedkoper dan PP2 of Flatliner.

MaBeCo
26 juni 2005, 13:50
Ik heb net ff gekeken op Cioks, heb je enig idee of ze ook met een AC voeding en 15 V komen, de 2 "probleemgevallen" blijven voor mij: T-rex replica ( 12 V AC ) en de Tonebone ( 15 V DC ).

harrie-beton
26 juni 2005, 17:43
dat moet toch geen probleem zijn, je hebt 10 pedalen en om dan met 3 adapters te werken dat kan toch?

Als ik jou was zou ik ook eens kijken naar Multi effect kasten. Die zijn er ook schijnt het en dan kun je een keer op de fiets naar de oefenruimte in plaats van met een mini van :-D

DREAMMACHINE
26 juni 2005, 17:46
...multi-fx...pff, dat kan toch niet tippen aan beetje decent pedalen man! :razz:

harrie-beton
26 juni 2005, 17:48
klopt meestal maar voor de boss gt8 ?

En misschien heeft hij veel el cheapo pedalen

Mike McCready
27 juni 2005, 17:40
MaBeCo: je hebt een PM

DREAMMACHINE
27 juni 2005, 18:33
klopt meestal maar voor de boss gt8 ?

En misschien heeft hij veel el cheapo pedalen

...tonebone, t-rex replica, barber LTD ...etc... ik ben zelf nog nooit een betaalbaar multi-fx pedaal tegengekomen wat daar tegenopkan!...

maarja, t blijft een keuze, losse pedalen is gewoon altijd net wat minder handig, totdat je alles strak in een stevige case hebt zitten met een decent voeding!....

dus mabeco, zorg dat je zo snel mogelijk je voeding in orde hebt en gooi het zootje in een mooi pedalboard!.....en spelen maar!!...

Antal
27 juni 2005, 19:12
Voor die afwijkende voeding: gewoon nog even geduld hebben. Cioks komt hiet zeer binnenkort met een mooie oplossing voor (had er eigenlijk al moeten zijn). Alle uitgangen geïsoleerd en stukken goedkoper dan PP2 of Flatliner.

Iemand die hier al meer over weet?

Mike McCready
27 juni 2005, 20:22
Voor die afwijkende voeding: gewoon nog even geduld hebben. Cioks komt hiet zeer binnenkort met een mooie oplossing voor (had er eigenlijk al moeten zijn). Alle uitgangen geïsoleerd en stukken goedkoper dan PP2 of Flatliner.

Iemand die hier al meer over weet?
Ze zijn nog met de behuizing voor het prototype bezig. Eén van de prototypes kan ik kopen voor een mooie prijs! :D

Ik weet nog niet wanneer de produkten geheel klaar zijn of wanneer ik bericht krijg. Op de website staat in de zomer, maar eerder was het al juli 2005.

MaBeCo
28 juni 2005, 17:55
Na al jullie info is het me inderdaad wel duidelijk geworden dat een pedalboard wel handig zou zijn... dat wordt een mooi project voor de komende weken. Ik snap inmiddels bijna alles, alleen 1 vraag blijft bestaan. Sommige pedalen staan in de loop en sommige pedalen staan tussen de gitaar en mijn Koch. Ik neem aan dat alle pedalen in 1 pedalboard komen te staan en dat het dan 2 aparte circuits worden met de patchkabeltjes. 1 circuit met verbindingen tussen de pedalen die in de loop staan en 1 circuit met verbindingen tussen de pedalen die tussen de gitaar en de versterker staan. Klopt dit of hebben jullie betere oplossingen?