PDA

View Full Version : échte slijtageplekken



Raytheman
24 juni 2005, 23:04
Wie kent ze niet? De relics en faded modellen.
Wat ik me nu afvraag is wie heeft er een gitaar die écht door gebruik versleten is? En dan bedoel ik natuurlijk niet alleen de butsen van het omvallen en stoten maar echte slijtage van herhaaldelijke beweging van onderarm en dergelijke. Géén kunstmatige slijtage dus.

Met de huidige afwerking met bv polyesther lijkt me het namelijk zo goed als onmogelijk....
Cellulose is een ander verhaal natuurlijk maar toch vraag ik me af hoe bv Rory Gallagher het voor elkaar krijgt om bijna alle lak van de gitaar af te krijgen, dan moét je er toch haast wel flink aan pulken :D
Wie weet het?!

Richwoodje
24 juni 2005, 23:10
Stevie Ray Vaughan die sprong op zn gitaar en gooide ermee enzo 8-)

The Mule
24 juni 2005, 23:35
Cellulose is een ander verhaal natuurlijk maar toch vraag ik me af hoe bv Rory Gallagher het voor elkaar krijgt om bijna alle lak van de gitaar af te krijgen, dan moét je er toch haast wel flink aan pulken :D
Wie weet het?!

De nieuwe Guitarist (UK) heeft een heel verhaal met prachtige foto's (o.a. cover) over de gitaren van Rory Gallagher, hij zweette nogal op het podium en zijn zweet had kennelijk een zeer lage pH. Dan lukt het wel...

vulvasonic
24 juni 2005, 23:36
Stevie Ray Vaughan die sprong op zn gitaar en gooide ermee enzo 8-)

Heb ik veelvuldig gedaan met mijn strats, maar zoals Raytheman al aangeeft; het lukt gewoon niet meer met de moderne lakken van tegenwoordig.

Negative K3 fan
24 juni 2005, 23:43
Cellulose is een ander verhaal natuurlijk maar toch vraag ik me af hoe bv Rory Gallagher het voor elkaar krijgt om bijna alle lak van de gitaar af te krijgen, dan moét je er toch haast wel flink aan pulken :D
Wie weet het?!

De nieuwe Guitarist (UK) heeft een heel verhaal met prachtige foto's (o.a. cover) over de gitaren van Rory Gallagher, hij zweette nogal op het podium en zijn zweet had kennelijk een zeer lage pH. Dan lukt het wel...

lage pH betekent gewoon zuur, dus om te relicen je gitaar in wat citroenzuur smijten :)

Anders Destium
24 juni 2005, 23:45
De lak waarbij je het meest kans schijnt te hebben zijn de highway series van Fender, daar is op de lak bezuinigd en schijn je er relatief snel doorheen te zitten. Ik heb persoonlijk gemerkt dat de Gothic lak van Gibson dramatisch was, matte finish maar hij ging glimmen op alle plekken waar je weleens zweette of kwam :-?

Hardware rub daarentegen lukt wel, al valt dat bij chrome enzo een stuk minder op dan bij gouden hardware. Zo zie je wél dat een gitaar echt goed is gebruikt, van mij hoeven gitaren echt niet kapot maar dit geeft toch wel karakter. Copy-paste als hij niet werkt (het is mijn Richwood trouwens, beter dan de meeste Gibson Les Pauls 8-) ).

http://www.freewebs.com/anders_d/Singlecut%20Carpet%202.jpg

Javaca
25 juni 2005, 00:01
De hardware en toets van m'n gitaar relicen wel degelijk.
De brug is aangetast door m'n zweet (ik rust tijdens het spelen nog weleens met de onderkant van m'n hand op de brug).
De toets neemt gewoon vuil en zweet in zich op.

Anders Destium
25 juni 2005, 00:07
misschien moet je hem eens schoonmaken dan, je hebt niets aan een gore toets.

Javaca
25 juni 2005, 00:10
Ik maak hem ook schoon. Maar je krijgt nooit alles er af. Ook zijn er plaatsen waar m'n nagels licht ingesleten zijn. (Em akkoord bijv.)

dano
25 juni 2005, 00:35
ik heb zo'n fijne zweetplek op mn gibson, de verf is eraf gesleten door het herhaaldelijk met mijn arm langsschrapen, zweet en ska spelen (veel upstrokes;) zit een mooi afgesleten radje, verder kraasen van mn plectrum (had de slagplaat eraf gehaald) en op de achterkant buckle rash en zweet ;) over een paar jaar heb ik een blanke gitaar denk.

oh les paul studio gem is et, sapphire blue

Wabbie
25 juni 2005, 02:02
Mijn strat zit idd ook al onder de butsen en deuken en her en der begin ik al bijna door de lak te raken. En dat na 15 jaar podiummisbruik. Mijn druk is al wel behoorlijk aangetast, dito al de schroefjes en de tuners. Ik zweet namelijk ook altijd me de pleuris op het podium dus dan wil dat wel.

vulvasonic
25 juni 2005, 02:13
Cellulose is een ander verhaal natuurlijk maar toch vraag ik me af hoe bv Rory Gallagher het voor elkaar krijgt om bijna alle lak van de gitaar af te krijgen, dan moét je er toch haast wel flink aan pulken :D
Wie weet het?!

De nieuwe Guitarist (UK) heeft een heel verhaal met prachtige foto's (o.a. cover) over de gitaren van Rory Gallagher, hij zweette nogal op het podium en zijn zweet had kennelijk een zeer lage pH. Dan lukt het wel...

Dit verhaal klopt ten dele. Dat zweetverhaal van Rory klopt, maar dat is niet de reden dat die plank zo enorm was afgeragd. Het ding is ooit van 'm gestolen en later is die gitaar teruggevonden in een tuin waar de vermoedelijke daders de gitaar over een hek hadden gesmeten. Toen de gitaar gevonden werd zag ie er zo gehavend uit.
Rory's zweetcapaciteiten hebben de rest gedaan.

Aca Ilic
25 juni 2005, 07:36
Echte slijtage plekken heb ik tot nu toe alleen op strat van Walter Throut
( Moulin blues) gezien, en die strat van Popa Chubby ( '65-er strat) en dat zijn meest voorkomende plekken op de plaats waar arm op body rust.

DREAMMACHINE
25 juni 2005, 08:07
...en de 57 en 61 strat van Frusciante zijn ook wel aardig natuurlijk versleten!...

chennie
25 juni 2005, 11:55
ik heb van die kuiltjes waar je vingers zet in mn toets =)
En dan een paar plekken waar de lak was gebarsten en eraf geknapt.

FruscianteFan
25 juni 2005, 12:05
...en de 57 en 61 strat van Frusciante zijn ook wel aardig natuurlijk versleten!...ok, tis mierenneukerij, maar zijn strats zijn van '55 en '62 ;)

http://img.photobucket.com/albums/v646/chrisphillips/Fruscianteguitars.jpg

De jongste van deze gitaren is van 1965, allemaal geheel natuurlijk oud geworden ;)

Floris1984
25 juni 2005, 12:14
ik heb zo'n fijne zweetplek op mn gibson, de verf is eraf gesleten door het herhaaldelijk met mijn arm langsschrapen, zweet en ska spelen (veel upstrokes;) zit een mooi afgesleten radje, verder kraasen van mn plectrum (had de slagplaat eraf gehaald) en op de achterkant buckle rash en zweet ;) over een paar jaar heb ik een blanke gitaar denk.

oh les paul studio gem is et, sapphire blue

Zoals bij mij dus ook ongeveer, een kale rand van waar je arm langsgaat.

Bij mij is ook het goud van de hardware aan het wegslijten.

http://www.florissmit.nl/gibson1.jpg

Ik zal vanmiddag betere foto's maken, ook van de enorme bucklerash.

Tis trouwens niet echt mijn werk geweest, voornamelijk dat van de vorige eigenaar.

up-guitarman
25 juni 2005, 12:33
Mijn gitaartje begint ook wel te slijten; Plectrumkrassen (veel :) ), onderaan krassen van het neerzetten, putten in de lak van het tegen versterkers, microstatieven e.d. aan te lopen, ... Ik vrees dat ik op een nieuwe gitaar ook niet zuiniger zou zijn :wink: