PDA

View Full Version : Beginnen met zelfbouw + vraagje



Javaca
24 juni 2005, 09:16
Hallo allemaal,

Ik loop al een hele tijd rond met het idee om eens een stompbox te bouwen.
Nu kwam ik de site van Smallbox-effects tegen. De onderstaande effecten leken me wel leuk om te maken.

Een LPB1.
http://smallbox.zeonhost.com/projects/lpb1/LPB1.gif

Een germaniumfuzzface.
http://smallbox.zeonhost.com/projects/fface/fface.gif

Gisteren heb ik de onderdelen gehaald. (Behuizing en switches zijn het duurst van de hele boel).
Nu is mijn vraag: Hoe kan ik hier een LED bij inbouwen die aangaat wanneer ik het effect aanzet?

nicoverduin
24 juni 2005, 09:49
Mooie duidelijke tekeningen. Maar op jou vraag:
- Dan heb je de verkeerde voetschakelaar. Je hebt ze met 3 interne schakelaars nodig. Nu zitten er 2 in. De aan uit wordt geschakeld via een an de jacks. Je hebt dan die derde schakelaar nodig om de led te schakelen. Je kan dan tevens de schakeling uitzetten. Nu staat hij aan zodra je de plug erin doet. Dus ookal gebruik je hem niet, hij blijft stroom trekken.
Nico

Javaca
24 juni 2005, 11:28
Ok da's dan pech.
Maar zonder gaat het ook.

gertgert
27 juli 2005, 12:14
waar moet je die led dan aansluiten?

nicoverduin
27 juli 2005, 12:24
waar moet je die led dan aansluiten?Je bedoeld als je een 3e schakelaar in die footswitch hebt?
Zo ja:
- dan de plus naar het midden
- aan de kant waar hij aan is, een weestand (460 ohm)
- andere kant weerstand naar led
- andere kand led naar massa
Nico

outside
3 augustus 2005, 21:12
wat heeft die fuzz je gekost?

gertgert
3 augustus 2005, 21:33
wist ik dat maar. ik heb nog steeds de onderdelen niet binnen gekregen :x
het zal wel niet veel zijn, tientje of zo. (zonder behuizing, die had ik nog)

ruezzz
3 augustus 2005, 21:41
Waar halen jullie de onderdelen en behuizing?

gertgert
3 augustus 2005, 21:47
ik heb mijn onderdelen besteld bij TT electronic in Harderwijk.

outside
3 augustus 2005, 21:50
Hier is een pc-muziek-electronica zaak op een km van bij mijn thuis, altijd handig :wink:

almarvk
4 augustus 2005, 14:31
We willen natuurlijk weten als je 'm klaar hebt hoe die dan klinkt! Want alles voor 10 euro is natuurlijk nix! Zou gaaf zijn als het dan ook tof klinkt!

De pics zijn erg duidelijk, misschien daardoor wel drempel verlagend om ermee te beginnen!

outside
4 augustus 2005, 14:34
We willen natuurlijk weten als je 'm klaar hebt hoe die dan klinkt! Want alles voor 10 euro is natuurlijk nix! Zou gaaf zijn als het dan ook tof klinkt!

De pics zijn erg duidelijk, misschien daardoor wel drempel verlagend om ermee te beginnen!

Ik wil em ook is horen want ik wil er ook eentje maken. En als je het doosje moet kopen komt het wel al snel op 20 euro als je een goed doosje wilt :)

almarvk
4 augustus 2005, 14:46
dan nog is het een stuk goedkoper! ;)

Of maak je zelf een behuizing, of is dat te lastig om te maken uit een stuk metaal/aluminium?

Squier4ever
5 augustus 2005, 11:52
ff n00b-vraagje:
hoe maak je de omcirkelde solderingen, gewoon waar het moet een soldering maken of op een speciale manier?

http://img138.imageshack.us/img138/1707/ffacebewerkt1rf.gif (http://imageshack.us)

Squier4ever
6 augustus 2005, 10:50
iemand?

nicoverduin
6 augustus 2005, 10:53
iemand?Goedemorgen..... :-D :-D :-D

Je kan die draad die er loodrecht op staat gewoon bij die andere jack verbinden hoor.

Nico

mathe
6 augustus 2005, 13:11
Javaca, welke transistoren gebruik je voor Q1 en Q2 van de Fuzz Face?

Marc

V!N
6 augustus 2005, 13:52
Wat, een fuzz met een uit-knop ?
Beetje overbodig .. :wink:

Squier4ever
7 augustus 2005, 17:27
GVD daar had k helemaal nog niet aan gedacht :-D :-D

maja ik zei ook ff n00bvraagje :razz:

gertgert
7 augustus 2005, 19:05
gisteravond die booster in elkaar gesoldeert. De bypass ging prima, met effect aan 0,0 :-?
Nagelopen, bleek dat de electroboer een verkeerde condensator heeft meegegeven. Had ik natuurlijk moeten controleren vooraf..
Kosten komen trouwens ongeveer op 20 euro, de schakelaar kost alleen al een tientje. Het 2n5088 torretje uit het schema was niet meer leverbaar, ook niet bij leverancier. Heb er 1 kunnen vinden in een oud DOD effectpedaal.

outside
7 augustus 2005, 23:47
Mooie duidelijke tekeningen. Maar op jou vraag:
- Dan heb je de verkeerde voetschakelaar. Je hebt ze met 3 interne schakelaars nodig. Nu zitten er 2 in. De aan uit wordt geschakeld via een an de jacks. Je hebt dan die derde schakelaar nodig om de led te schakelen. Je kan dan tevens de schakeling uitzetten. Nu staat hij aan zodra je de plug erin doet. Dus ookal gebruik je hem niet, hij blijft stroom trekken.
Nico

Kan je dan niet gewoon een led tussen de switch en de jack zetten? En blijft die veel stroom trekken?

nicoverduin
8 augustus 2005, 00:43
Tussen wat dan? De switch schakelt nu tussen true bypass en het circuit. Hij moet branden als hij in het circuit is geschakeld. jou voorstel om hem in het aarde circuit te zetten tussen de switch en de rest van de schakeling zou betekenen dat hij altijd zal branden. immers zodra er een plug in de jack zit, wordt switch geactiveert. Het maakt dan niet meer uit of je nu nog via true-bypass werkt of via de schakeling.
De schakeling staat altijd aan.

De stroom door de led is de stroom die de schakeling vraagt. Zou je moetn meten. Verder krijg je wat spanningsval over de schakeling. Tenslotte wordt de massa van de schakeling zelf door de led omhoog getilt.

Dus dit is geen oplossing. Je hebt echt een 3e schakelaar nodig.

Nico

Bluesbreaker
8 augustus 2005, 00:53
de schakelaar kost alleen al een tientje.

:o Dat is niet normaal.