PDA

View Full Version : Progressie



Don Capo
23 juni 2005, 17:50
Kan iemand mij in duidelijk Nederlands, zonder niet al te technisch te worden, uitleggen wat Progressie in bijv. G inhoud. Is er een goede site die ik kan bekijken?

Daevren
23 juni 2005, 18:07
Een stel akkoorden achter elkaar, of een progressie van akkoorden, die alle thuis horen in de toonsoort G (majeur).

Dus allemaal akkooorden gemaakt met de noten uit de G majeur toonladder.

De noten van G majeur zijn: G A B C D E F#.

Dus alle akkoorden met enkel deze noten zijn akkoorden die (onder andere) toebehoren aan G majeur. Een progressie in G wil dus zeggen dat je meerdere akkoorden hebt die alleen in G staan.


Een veel voorkomende progressie, en een schoolovoorbeeld, is de progressie ii-V-I.

Deze romeinse cijfers willen zeggen, eerst een akkoord op de tweede grap van G, dan eentje op de vijfde trap van G en dan eentje op de eerste trap van G. Verder betekent een kleine letter ipv een hoofdletter een mineur akkoord.

G A B C D E F#
1 2 3 4 5 6 7

Dus een akkoord op A is de dat ii akkoord. We nemen het simpleste akkoord, een drieklank: A C E

Akkoorden maken we door tertsen op elkaar te stapelen, grote en/of kleine tertsen.

Dit is een Am akkoord. A C# E is een A (majeur) akkoord.

De vijfde trap is een D. De drieklank op de D in de G majeur toonladder is: D F# B

Het I akkoord is natuurlijk een G majeur akkoord. G B D

Dus ii-V-I in G is Am-D-G en dit is een progressie in G



Als je dit niet snapt is het onmogelijk om het in 'duidelijk Nederlands, zonder niet al te technisch te worden, uit te leggen'. In dat geval moet je bij het begin beginnen. Wat is een toon, wat is een interval, wat is een akkoord, wat is een toonladder, wat is een toonsoort enz.

Don Capo
24 juni 2005, 08:08
Perfect! Mooie uitleg. Ladders en tersten en kwarten en opbouw van akkoorden zijn mij wel bekend, ik blijf alleen steken bij het progressie gedeelte, print dit dingetje lekker uit en zal het eens in de praktijk gaan brengen vanmiddag. Bedankt!