PDA

View Full Version : Condensator in strat



Robbert
23 juni 2005, 14:29
Ok.. wie heeft er wel eens geëxperimenteerd met verschillende condensatoren?

Ik heb nu twee strats open liggen, waarbij ik de electronica aan het vernieuwen ben en waarbij in mijn meest gebruikte strat ook nieuwe elementen komen.
Het meeste heb ik al in huis, maar nu ben ik nog wat aan het twijfelen over de waarde en type condensator. In één van die gitaren zat een kleine blauwe 0,047uF con.

Iemand al eens Sprague Orange drops erin gezet, of die Bumble bees.. Black beauties..?

harrie-beton
23 juni 2005, 15:51
in 2 van mijn gitaren heb ik de toonregeling eruit geknipt.
Klinkt frisser

SteavisSmokin
23 juni 2005, 16:01
Ik heb weleens een aantal verschillende condensator types geprobeerd waarbij van degene die ik geprobeerd had de Sprague OD er het beste uit kwam (type 715P dacht ik). Heb zelf alleen nog maar met .022 gespeeld..nog nooit met verschillende waardes geexperimenteerd.

Robbert
23 juni 2005, 16:07
Dan zal ik daar eens mee gaan spelen, thanks!

guvnor
23 juni 2005, 16:26
@harrie-beton:

Ik ga zondag een gitaar ophalen waar ook de toonregeling eruit geknipt is. Had eigenlijk het plan om deze weer te installeren, maar in hoeverre beinvloedt dat de klank? Ik gebruik de toonregeling zelden (alleen met Les Pauls, maar nooit met een Strat) maar heb gitaren het liefst zo origineel mogelijk.

SteavisSmokin
23 juni 2005, 16:39
Robbert...als je toch bezig bent kan ik je ook aanraden eens te experimenteren met de potmeters. Meet ze maar es door en kijk maar eens of ze ook *echt* 250K meten, of iets in de buurt daarvan, dat is namelijk zelden het geval. Schommelt vaak tussen de 230K en de 270K, soms zelfs nog erger. Niet iedereen hoort het verschil maar als je een stel goede oren hebt hoor je het verschil wel. Stel dat je een beetje muf/doods klinkende gitaar hebt..moet je voor de gein eens meten of de volume en/of toonpots niet ver onder de 250K meten. Omgekeerde telt ook natuurlijk.

Robbert
23 juni 2005, 16:50
Robbert...als je toch bezig bent kan ik je ook aanraden eens te experimenteren met de potmeters. Meet ze maar es door en kijk maar eens of ze ook *echt* 250K meten, of iets in de buurt daarvan, dat is namelijk zelden het geval. Schommelt vaak tussen de 230K en de 270K, soms zelfs nog erger. Niet iedereen hoort het verschil maar als je een stel goede oren hebt hoor je het verschil wel. Stel dat je een beetje muf/doods klinkende gitaar hebt..moet je voor de gein eens meten of de volume en/of toonpots niet ver onder de 250K meten. Omgekeerde telt ook natuurlijk.

Yeah.. dat had ik al eens gelezen (en gemeten). Ik heb CTS pots gekocht en die schijnen toch nog een tolerantie van 10-20% te hebben en dat klopt ook wel bij nameten :D

bert k
23 juni 2005, 19:40
Ik zet hem in de werkbank, wegens meer deskundologen aldaar.

Robbert
23 juni 2005, 20:01
Ik zet hem in de werkbank, wegens meer deskundologen aldaar.

Dat mag van mij :D

harrie-beton
24 juni 2005, 10:49
@harrie-beton:
Ik ga zondag een gitaar ophalen waar ook de toonregeling eruit geknipt is. Had eigenlijk het plan om deze weer te installeren, maar in hoeverre beinvloedt dat de klank? Ik gebruik de toonregeling zelden (alleen met Les Pauls, maar nooit met een Strat) maar heb gitaren het liefst zo origineel mogelijk.

Standaard in goedkopere fabrieksgitaren zitten meestal niet de allerbeste toonregelingen en volume potmeters. Ook omdat ik ze niet gebruik haal ik ze eruit voor een beter geluid.
Als je het terug wilt zetten zou ik aanraden om bij een gitaarboer goede kwaliteit te kopen en niet de fabrieksdingen terugzetten..

De onderdelen die ik uit gitaren haalde bewaar ik meestal maar ik verkoop weinig gitaren. En meestal kan ik dan de onderdelen niet meer vinden tussen de 486 moederborden..

Robbert
24 juni 2005, 11:56
De onderdelen die ik uit gitaren haalde bewaar ik meestal maar ik verkoop weinig gitaren. En meestal kan ik dan de onderdelen niet meer vinden tussen de 486 moederborden..

Ben jij er ook zo eentje :D

Ik heb hier nog een oude ISA HD controller liggen, een Targa ISA videokaart, een tapestreamer (250 MB!) een zwart-wit zonder controller handheld scanner... :P

JoostBaksteen
24 juni 2005, 12:20
http://www.rsguitarworks.net/catalog/product_info.php?cPath=31&products_id=140



Quote van 18watt.com

One thing I wholeheartedly recommend is the RS Guitarworks premium upgrade kit. You get CTS audio taper pots, Hovland capacitors, a treble bleed resistor/cap assembly, cloth wire, and a wiring diagram. I cannot say enough how this improves the tone of ANY Les Paul. It makes the volume and tone controls totally useable, and gets rid of that muddy, muffled crap sound with the stock electronics. I think the kit is $45 and it is totally worth it.


Dat soort kitjes schijnen wel te helpen als je goedkope electronica hebt. Dat zijn dus gewoon Mallory of Hovland condensatoren met CTS pots. Hovlands zijn iets duurder dan de Mallories

Dus kwaliteits condensatoren en potmeters zullen wel degelijk een betere sound geven.

[off-topic]


Ik heb hier nog een oude ISA HD controller liggen, een Targa ISA videokaart, een tapestreamer (250 MB!) een zwart-wit zonder controller handheld scanner..


Dat heb ik ook nog liggen, is die tapestreamer van jou ook SCSI 8-)
[/off-topic]

Robbert
24 juni 2005, 13:46
[off-topic]
Dat heb ik ook nog liggen, is die tapestreamer van jou ook SCSI 8-)
[/off-topic]


Nee, gaat op een floppy kabel (kun je nagaan hoe snel dat werkt!) :D