PDA

View Full Version : Basgitaar stemmen



basvrouw
28 augustus 2002, 10:11
Ik heb eergisteren een basgitaar gekocht, maar die is vanacht door de poes omgegooid. Nu heb ik het idee dat hij ontstemd is.

Ik heb in de goudengids gekeken, maar kan nergens basgitaarstemmers vinden? Moet ik nu terug naar de winkel?

gershwin5150
28 augustus 2002, 10:39
Basgitaarstemmers?? Ik vrees niet dat er net als bij een piano iemand langskomt om je bas te stemmen...
Als je een 4-snarige bas hebt is deze als volgt gestemd:
dikste snaar: E
daaronder een A, D en G.
Je kan bv met een keyboard kijken of ie nog goed gestemd is. Wat ook handig is, is om even een stemapparaatje bij de muziekzaak te halen. Das sowieso wel handig, want je zult wel regelmatig moeten stemmen!
succes!

rePUNKtative
28 augustus 2002, 11:29
Op 2002-08-28 10:39, schreef gershwin5150:
Basgitaarstemmers?? Ik vrees niet dat er net als bij een piano iemand langskomt om je bas te stemmen...
Als je een 4-snarige bas hebt is deze als volgt gestemd:
dikste snaar: E
daaronder een A, D en G.
Je kan bv met een keyboard kijken of ie nog goed gestemd is. Wat ook handig is, is om even een stemapparaatje bij de muziekzaak te halen. Das sowieso wel handig, want je zult wel regelmatig moeten stemmen!
succes!


http://www.feedback.nl/pix/yamaha-yt150.jpg

Bij feedback, goedkoop, werkt goed :smile: Ik stem nu wellis waar op gehoor, maar in het begin was dit ding gewoon super handig :smile:

AllodoX
28 augustus 2002, 12:42
Behalve stemmen moet je bass ook afgesteld worden als je er nieuwe snaren op zet.
Dit in verband met de curvature van de hals, de afstand tussen de hals en de snaren, de afstand tussen de elementen en de snaren, en de intonatie ( octaafzuiver afstellen ).

Dit kun je bij de winkel laten doen, of je geeft mij een mailtje met je adres, en dan kom ik het voor je doen :smile:

flearulez
28 augustus 2002, 14:12
Zou er een markt vvor gitaarstemmers zijn , hahahahahahahahahahaha.

basvrouw
28 augustus 2002, 14:39
Waarom reageren jullie zo flauw. Ik ben nog maar net begonnen en hoop via dit forum veel te leren.

De bas is ondertussen door de winkel weer gestemd en er wordt gekeken of de deuk met de kras eruit gehaald kunnen worden. Dat is echter wel duur. Waarschijnlijk is dat het instrument niet waard. Dat is jammer.

Ik heb nu wel een standaard gekocht.

rePUNKtative
28 augustus 2002, 16:40
Krassen en Deuken geven een bass karakter :smile: Mits het geluid daardoor niet naar de knoppen gaat.

Ik ben dus echt niet zo super voorzichtig meer met mn bassen.... Krassen en deuken genoeg :razz:

frenske
28 augustus 2002, 17:31
Ik stem mijn gitaar door fagioletten! Dat is een stuk nauwkeuriger dan stemmen met een piano.
Techniek is vrij simpel als je hem door hebt! De truuk gaat ongeveer als volgt. Je houdt je vingers van bv E-snaar op de 5de fret en op 7de fret van de A-snaar. Niet indrukken en sla beide snaren aan! Als de snaren goed gestemt zijn hoor je het geluid zachter en harder worden. Hoe langzamer het zachter en harder worden gaat, hoe beter de bas afgestemt is. De vingers op het board hoeven na het aanslaan niet op de plaats gehouden worden en kunnen gebruikt worden op de snaren aan te draaien!
Nadeel is natuurlijk als alle snaren ontstemt zijn, dan werk deze techniek natuurlijk ook niet!

BLOK182
28 augustus 2002, 17:33
Koop gewoon een stemapparaartje, gewoon heel handig en snel gedaan.

Bins
28 augustus 2002, 18:36
I can't beleive this...strat?? Roadkill?? alhambra?? Kom tevoorschijn!

flearulez
28 augustus 2002, 18:41
sorry maar moest ff (f)lauw reageren.

De meest gebruike methode voor stemmen is id het apparaat.
Maar zoals al is verteld kan het door de flageoletten(???).

Als je een toon vast instrument hebt, keyboard piano ect. sl;a je de toon klank aan 440 hz en stem je je bas erop af door het geluis uit de golf te halen.
Het geluid zal wat afwijken en gaan golven stem je bas erop en je krijgt een heel geluid/toon.

gershwin5150
28 augustus 2002, 19:47
Op 2002-08-28 14:39, schreef basvrouw:
Waarom reageren jullie zo flauw. Ik ben nog maar net begonnen en hoop via dit forum veel te leren.

De bas is ondertussen door de winkel weer gestemd en er wordt gekeken of de deuk met de kras eruit gehaald kunnen worden. Dat is echter wel duur. Waarschijnlijk is dat het instrument niet waard. Dat is jammer.

Ik heb nu wel een standaard gekocht.


Flauw?? Kvind het wel meevallen eigenlijk :grin:
Kom op hee!
Deuken moet je lekker laten zitten trouwens. Daar hoort er nou eenmaal bij.

FleaBass
28 augustus 2002, 23:11
sorry maar was dit echt een vraag?.....(sorry als het echt een vraag was:))

SomeDude
28 augustus 2002, 23:49
Triest dat er zo gereageerd wordt op iemand die graag een instrument wil leren spelen. Het is al lastig genoeg als beginner. Hopelijk zijn er ook mensen die je wel serieus beantwoorden en heel veel succes met je bas...

gershwin5150
29 augustus 2002, 02:24
Sjonge, het gevoel voor humor is bij sommigen weer ver te zoeken.......

Maareh wat zeuren jullie nou, er zijn toch tips gegeven om te stemmen? Trouwens een beetje nadenken is ook nooit weg hoor, ik heb me in de begindagen van mijn bascarriere ook wel eens dagenlang afgevraagd wat er zou gebeuren als ik aan die 4 knoppen op de kop zou draaien :grin: Just kiddin' maar het spreekt toch best voor zich een basgitaar (althans technisch gezien)?

AllodoX
29 augustus 2002, 07:38
Je moet altijd van slap naar sterk stemmen..

dus als je bijv de A-snaar stemd moet je van G naar A gaan, en niet van B naar A. dus van laag omhoog stemmen.

dit is nodig, omdat anders je tuning-post niet de gewenste druk krijgt.. dan zal ie eerder gaan ontstemmen.

2e tip : snaren van hoog naar laag stemmen. dus (C)GDAE(B). dit omdat je anders blijft stemmen.. zodra je een andere snaar aangespand hebt, kun je weer opnieuw beginnen.

bathmutz
29 augustus 2002, 10:10
ik heb nog in de gouden gids gekeken voor aardbeienladders en voor mensen die daar goed mee om kunnen gaan, totaal geen resultaat. waar zijn de vakmensen als je ze nodig hebt?

:smile: hehehe!

bathmutz

sash
2 september 2002, 00:45
Als je bas nog eens ontstemd mocht raken ben ik best bereid om langs te komen en de bas opnieuw te stemmen, tegen een kleine vergoeding.

sash
2 september 2002, 00:45
Ik zit er ook serieus aan te denken om basstemmer te worden.

AllodoX
2 september 2002, 10:36
Ik ben het al :smile:

tenminste indien je kleine reparaties, afstellen en ombouwen onder basstemmer mag schuiven.. :smile:

sash
2 september 2002, 16:05
Je staat niet in de Gouden Gids :smile:

AllodoX
2 september 2002, 17:30
omdat ik freelance c.q. beunhaas ben ? :razz: