PDA

View Full Version : Ja Alweer een 2x12.. met vragen..



Chroxy
23 juni 2005, 13:22
Jaha

ik loop al sinds maart ook met het idee een 2x12 te maken voor bij mijn Marshall DSL combo..

Wij hebben thuis nog een giga speakerkast staan met een of ander speicaal ding erop, soort toeter als het waren in de speakerkast ingebouwd. Deze is gemaakt door Philips en van goeie kwaliteit neem ik aan..

Het enige wat ik dus wil zijn de 2 12 inch speakers vervangen. Ik vervang ze zolang voor Celestion 75 watters.. lijkt me al een giga vooruitgang ten op zichte van de speaker die ik nu in mijn Combo heb zitten..

maar ik heb dus ene aantal vragen..!
Wat is het verschil tussen in serie en parallel schakelen..?
En tussne stereo en mono?

Mijn amp kan ik op 8 ohm zetten en o p16 ohm...
hoeveel ohm moeten dan de beide speakers zijn die in het cabinet komen te zitten?

Alvast bedankt!

JoostBaksteen
23 juni 2005, 18:04
Hier staan iig een aantal schema's met impedancies: http://professional.celestion.com/guitar/features/drdecibel/secret_swd.html

AART
23 juni 2005, 22:48
die toeter zooi is onzin, klinkt allemaal ruk, gewoon normaal ding bouwen is veel leuker.

Chroxy
24 juni 2005, 19:25
die toeter gaat er ook uit.. en ik bouw hem om tot een normale 2x12..

deedee
25 juni 2005, 00:15
als je er een cab bij aansluit gaat die parallel op de speaker van de combo.
dus dan moet je de volgende formule gebruiken: 1/Rspeaker+1/Rcab=1/Rtotaal.
dus: 1/16+1/16=1/8
oftewel...
zet je amp op 8 ohm, en sluit er een extra 16 ohm cab op aan. Dan kan je ze allebei gebruiken (speaker van amp+cab). Als je hem dan op 16 ohm zet kan je er de cab of de speaker uit de combo uithalen.

deedee
25 juni 2005, 00:18
oja, effe verder.....
de cab moet dus 16 ohm zijn.
als je de cab serieel maakt moet je dus 8 ohm speakers hebben (2*8=16).
als je de cab parallel maakt moet je 32 ohm speakers hebben (zou ik dus niet doen)(1/32+1/32=1/16)

Chroxy
26 juni 2005, 15:52
de speaker in mijn versterker is 16Ohm... en ik heb 2 uitgangen..

Dus als het cabinet 16Ohm is..? kan ik de speaker van mijn combo gebruken samen met het cabinet als ik de hem op 8ohm zet..?

*even checken of ik het snap he *

deedee
26 juni 2005, 15:56
ja dat kan.

(ik heb dezelfde versterker. Was ook hetzelfde van plan, totdat ik de prijs ging berekenen :o )

dus je moet gewoon een 16 ohm cab bouwen.

LET OP: dus niet 16 ohm speakers!

Chroxy
4 juli 2005, 15:03
zow..

de hele toeter etc (of wat het ook mag zijn) is eraf gezaagd en we hebben alles er mooi terug kunnen zetten waardoor het op een echte kast lijkt..

ik post wel een foto om het te laten zien..

maar nieuwe vraagjes :)
wat voor een kabel kan ik het best gebruiken om de speakers met elkaar te verbinden.. ??

En wat voor een plug moet er in de kast komen om de plug in te duwen..?

Ook heb ik het oude speakerdoek.. maar dat is grijs.. kan ik dit gewoon zwart spuiten??

nicoverduin
4 juli 2005, 15:22
wat voor een kabel kan ik het best gebruiken om de speakers met elkaar te verbinden.. ??


Van dat dikke rood/zwarte speakerdraad bij de praxis of autohandel.



En wat voor een plug moet er in de kast komen om de plug in te duwen..?

Standaard mono jack 6.3mm. Met shunt is niet nodig wordt toch niet gebruikt.



Ook heb ik het oude speakerdoek.. maar dat is grijs.. kan ik dit gewoon zwart spuiten??

Kan wel, maar geen flauw idee wat het resultaat wordt :-D

Nico

Chroxy
4 juli 2005, 17:16
ik was net in het topic van roadkill aan het kijken voor de tekeningetjes die daar staan..

staat net datgene wat ik wil doen er niet bij :(

ik wil de speakers (2x 12) in serie schakelen.. zodat ik 16 ohm samen krijg en dan kunnen kiezen tussen mono en stereo.. hoe moet ik dan alles schakelen?

nicoverduin
4 juli 2005, 17:25
ik was net in het topic van roadkill aan het kijken voor de tekeningetjes die daar staan..

staat net datgene wat ik wil doen er niet bij :(

ik wil de speakers (2x 12) in serie schakelen.. zodat ik 16 ohm samen krijg en dan kunnen kiezen tussen mono en stereo.. hoe moet ik dan alles schakelen?
Zo:
http://www.verelec.com/images/stereo%20en%20mono.jpg

Nico

Chroxy
4 juli 2005, 17:59
dus als ik dan de 2 blauwe die samenkomen bij de plug waar parallel onderstaat aan elkaar hang.. ipv aan die plug hangen.. is het in serie en kan je kiezen tussen mono/serie?

nicoverduin
4 juli 2005, 18:19
dus als ik dan de 2 blauwe die samenkomen bij de plug waar parallel onderstaat aan elkaar hang.. ipv aan die plug hangen.. is het in serie en kan je kiezen tussen mono/serie?
Als ze in serie staan is het al mono. Ik zou gewoon voor die schakeling gaan heb je parallel kado.
Je hebt dan dus:
- mono serie
- mono parallel
- stereo

Nico

Chroxy
25 juli 2005, 13:44
ben net terug van vakantie.. en meteen weer vragen.. :)

zow zag de philips speakerkast er eerst uit

http://members.lycos.nl/mouthful/speaker1.jpg

nu heb ik de bovenkant er perfect kunnen afzagen (war dat toeter geval in zat..)

en het sloot allemaal perfect aan, dus het lijkt alsof de kast ervoor gemaakt is om gitaarcabinet te zijn..

zo ziet hij nu uit:
http://members.lycos.nl/mouthful/speaker2.jpg

nu wilde ik de schakeling die nico hierboven had neergezet maken, maar mn pa heeft ondertussen onderdelen gekocht en er zo'n plaatje waar je de pluggen in kunt wegwerken, hier is helaas maar plaats voor 2 pluggen en nie voor 3..

ik zou hem dus graag kunnen kiezen tussen mono en stereo.. en dat hij in serie geschakeld staat.. hoe moet ik dan alles aan elkaar maken??

nicoverduin
25 juli 2005, 14:02
En je kan geen derde gat boren?
Nico

nicoverduin
25 juli 2005, 14:08
En je kan geen derde gat boren?
NicoLaat maar komt eraan.....
Nico

nicoverduin
25 juli 2005, 14:46
Zo dus:
http://www.verelec.com/images/speakers%20stereo%20en%20serieel.bmp

Chroxy
28 juli 2005, 13:12
bedankt!

Ik heb gisteren alles bedraad maar hij deed het niet... bleek ik verkeerde pluggen te hebben.. dus terug gegaan en overnieuw bedraad en hij werkt :)

Maar in welke input moet ik hem nu duwen? Ik dacht de linker en ik heb beiden geprobeerd maar de rechter klinkt veel beter..

links: beide speakers even hard.. maar erg erg modderig, dun geluid
rechts: linkerspeaker iets harder dan rechter speaker maar vol, niet modderig geluid..

en even om te checken:
ik heb een combo met een 16 ohm speaker
Als ik de speaker kast met 2x 8 ohm in serie eraan hang (samen 16 ohm)
moet ik de combo op 8 ohm zetten.. ?

nicoverduin
28 juli 2005, 13:52
bedankt!

Ik heb gisteren alles bedraad maar hij deed het niet... bleek ik verkeerde pluggen te hebben.. dus terug gegaan en overnieuw bedraad en hij werkt :)

Maar in welke input moet ik hem nu duwen? Ik dacht de linker en ik heb beiden geprobeerd maar de rechter klinkt veel beter..

links: beide speakers even hard.. maar erg erg modderig, dun geluid
rechts: linkerspeaker iets harder dan rechter speaker maar vol, niet modderig geluid..

en even om te checken:
ik heb een combo met een 16 ohm speaker
Als ik de speaker kast met 2x 8 ohm in serie eraan hang (samen 16 ohm)
moet ik de combo op 8 ohm zetten.. ?Zie het al schema is fout. Zal even kijken.....
Nico

nicoverduin
28 juli 2005, 14:24
Ik denk dat dit toch niet gaat werken 8) Je zult dan toch dat schema met die 3 jacks moeten gebruiken.

Mbt. de combo : zie de documentatie
Nico

Chroxy
28 juli 2005, 14:57
dat is zwaar balen zeg..
ik dacht dat het wel mogelijk zou zijn om serie, stereo of mono te schakelen..

helaas heb ik geen 3e plug of plaats ervoor, dus ik kijk even wat ik doe dan..

Chroxy
28 juli 2005, 16:21
ik ga hem dan waarschijnlijk alleen in serie maken zonder stereo optie..

maar voor de zekerheid heb ik toch even celestion gemaild.. vragen of zij misschien weten hoe ik hem moet vastmaken.. weten zij het ook nie.. dan wordt ie gewoon in serie..

Chroxy
28 juli 2005, 16:34
ik keek net naar dat schema met 3 pluggen.. (k kan dus maar 2 pluggen, dus die valt altijd af).. maar als ik dus die 2 blauwen samenpak die bij de paralelle samenkomen aan elkaar verbind.. is hij dan niet goed?

dit had ik al eens gezegd.. maar een beetje slecht geformuleerd ..

nicoverduin
28 juli 2005, 16:53
ik keek net naar dat schema met 3 pluggen.. (k kan dus maar 2 pluggen, dus die valt altijd af).. maar als ik dus die 2 blauwen samenpak die bij de paralelle samenkomen aan elkaar verbind.. is hij dan niet goed?

dit had ik al eens gezegd.. maar een beetje slecht geformuleerd ..
Nope dan heb je geen rechts meer.
Nico

Chroxy
29 juli 2005, 16:46
nouw.. ik pak dan nu toch maar het schema met 3 pluggen.. stom dat ik zow eigenwijs ben geweest... :oops:

paralell worden de 2 8 ohm speakers dus 4 ohm?
serie worden ze 16 ohm?
en in stereo..? hoeveel ohm wordt dat?

nicoverduin
29 juli 2005, 16:59
nouw.. ik pak dan nu toch maar het schema met 3 pluggen.. stom dat ik zow eigenwijs ben geweest... :oops:

paralell worden de 2 8 ohm speakers dus 4 ohm?
serie worden ze 16 ohm?
en in stereo..? hoeveel ohm wordt dat?Wat dacht je zelf......2 speakers elk 8 ohm....1 links.....1 rechts....zijn niet met elkaar verbonden....DUS?
Nico :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D

Chroxy
30 juli 2005, 10:40
:oops:


:-D

nicoverduin
30 juli 2005, 12:36
:oops:
Rustig maar rustig maar.....alles komt goed :-D :-D :-D :-D :-D

Chroxy
31 juli 2005, 20:08
:-D

en alles is gelukkig ook goed gekomen! Bedankt voor alle hulp en informatie!

Ik heb dus samen met mijn vader een aantal dagen lang aan de cab liggen werken. Maar solderen wilde niet echt lukken, we hebben een prul van een soldeerbout (zo'n soldeergeweer) die zow warm werd dat het plastic van het geweer smolt... we hebben dus maar een fatsoenlijke bout gehaald en alles geod gesoldeerd, meteen ingeplugd en hij werkt :)

Alleen mijn pa was zo slim om de 3 ingangen door elkaar te halen en ze in de kast te verwerken, ik nam aan dat de middelste net als op het schema mono/serie was.. ook een half uur ermee gespeeld, bleek dit de parallel ingang te zijn... k heb geluk gehad...

Morgen post ik een aantal foto's om het eindresultaat te laten zien:
Een omgebouwde Philips kast met 2 Celestion 75watters..

De kast klinkt goed, ik had niet verwacht dat het geluid zoveel voller zou worden door de kast.. !

AART
14 augustus 2005, 16:43
morgen duurt lang....