PDA

View Full Version : kleine tengels



Artio
23 juni 2005, 13:16
Zoals jullie weten speel ik nog geen gitaar, maar knutsel ik er wel aan. Ik ga nu toch maar (weer) een poging doen om het te leren, maar ik weet ook alweer waarom ik er destijds mee gestopt ben. MIJN VINGERS ZIJN TE KORT!!! ik heb volgens mij veel te kleine handen, want mijn handen kunnen niet fatsoenelijk en ontspannen een accoord pakken.... als ik een accoord wil pakken, moet ik bijna mijn pols van de hals halen om alle snaren te raken...conclusie het gaat gewoon moeilijk zonder me in allelei pijnlijke bochten te wringen.....iemand TIPS???
Groetjes
ps mijn vingers doen nog erg veel pijn na het oefenen, hoe lang duurt het ongeveer voordat dit minder word...ik zie mezelf voorlopig nog geen uur spelen ofzo...

Fumi SG
23 juni 2005, 13:26
daar heeft iedere beginner last van hoor... natuurlijk zijn er uitzonderingen. Je houd je hand dan te krampachtig vast, had ik in het begin ook hoor! :wink:

Dat van je vingertopjes die pijn doen, dat is zo weg. Ligt er ook een beetje aan hoeveel je speelt, maar dat eelt heb je zo gekweekt! :)

Jerre
23 juni 2005, 13:26
Hi

Hoe lang speel je al ?
Het is nomaal dat je in het begin dat gevoel hebt.
Maar je vingers zullen wel niet te kort zijn zene.
Je moet gewoon nog even wennen aan de 'rare' grepen.

Die pijn vermindert elke keer als je speelt.
Gewoon negeren, is misschien moeilijk in het begin, maar er zit niets anders op.
Gewoon even door de zure appel bijten.

Ik speel nu al ongeveer 3 jaar en mijn vingers beginnen pas zeer te doen na ongeveer 2u intensief spelen.

VooDoo
23 juni 2005, 13:36
he
in het begin als je speelt is dit altijd, ik dacht ook altijd.
huh barre dat kan ik toch niet, maar nu lukt het wel aardig
je moet gewoon een beetje doorzetten MAAR vooral niet door de pijn heen spelen, ken je grenzen;)
Wat ook helpt is dat als je speelt, en je voelt het een beetje, een beetje met je hand te gaan wapperen.
en als je vind dat je ECHT kleine vingers hebt? dan zou je mischien een kindergitaar kunnen kopen:P

maar ik denk dat je gewoon last hebt van het Beginners gedoe;)
succes

Fumi SG
23 juni 2005, 14:07
nou... die pijn in je vingertopjes moet je toch echt wel ff doorheen bijten. Zodra je last krijgt van je pols ofzo moet je wel uitkijken!!

Artio
23 juni 2005, 14:10
ja het punt is dat ik gewoon geen 4 vingers tegelijk op de hals krijg....ik speel trouwens pas net dus ik moet nog erg veel oefenen, maar ja met een verkrampte pols gaat dat erg moeilijk....
groetjes

Quink
23 juni 2005, 14:18
MIJN VINGERS ZIJN TE KORT!!! ik heb volgens mij veel te kleine handen, ..

Wat is kort? Is het niet meer een kwestie van nog niet voldoende soepele vingers? Ontspannen een akkoord pakken kon niemand toen ze net begonnen.

bert k
23 juni 2005, 14:31
Gaat naar speeltechniek

VooDoo
23 juni 2005, 15:06
ja het punt is dat ik gewoon geen 4 vingers tegelijk op de hals krijg....ik speel trouwens pas net dus ik moet nog erg veel oefenen, maar ja met een verkrampte pols gaat dat erg moeilijk....
groetjes

euhm ik weet het niet zeker, maar houd jij je duim achter de hals(erboven langs)
mischien zou je die duim dan es weg moeten halen zodat je beneden een beetje ruimte creerd, dan zou het makkelijker moeten gaan
tenminste als je dat doet met je duim :roll:

Nickname
23 juni 2005, 16:18
ja het punt is dat ik gewoon geen 4 vingers tegelijk op de hals krijg....ik speel trouwens pas net dus ik moet nog erg veel oefenen, maar ja met een verkrampte pols gaat dat erg moeilijk....
groetjes

probeer in ieder geval zoveel mogelijk te ontspannen.. verkrampen is NOOIT goed, en je hebt echt geen grote handen nodig, mn leraar heeft net van die kleine 12-jarige meisjes handjes en die ragt er flink op los hoor :-D die speelt mij er met mn kolenschoppen en worstenvingers er wel uit... :razz:

Daevren
23 juni 2005, 18:12
Mijn vingers zijn te lang en m'n handen te groot.


Het is een kwestie van soepele handen en mentale aanstuuring. Ik kan met links ook niet schrijven. Maar dat heeft ook niets met de vorm of grote van de hand te maken. Als ik met links probeer te schrijven lijkt het net of mijn vingers krom zijn, maar dat is natuurlijk niet waar.


Twaalfjarige kinderen met kleine handen kunnen de meest virtuoze stukken op de piano spelen. En kleine handen is hier een veel groter nadeel dan op gitaar. Trouwens geven grote handen en dikke vingers weer zo zijn eigen problemen op de piano. Idem voor gitaar.

deedee
25 juni 2005, 20:12
te klein is het zeker niet....
Als ik mijn linkerhand helemaal uitstrek is die een paar centimeter groter dan me rechter. Dit komt gewoon omdat die leniger is geworden.

Negative K3 fan
26 juni 2005, 11:20
vingers zijn nooit te kort, te kort is soms zelfs beter omdat je dan sneller kunt bewegen.

verder is het een kwestie van soepelheid en routine, heeft niks met de grootte van je handen te maken, tuurlijk wordt het voor jou wel iets moeilijker om een 5 frets strekking te maken, maar nog steeds zeker niet onmogelijk.

Maiden Michiel
26 juni 2005, 11:43
vingers zijn nooit te kort, te kort is soms zelfs beter omdat je dan sneller kunt bewegen.

verder is het een kwestie van soepelheid en routine, heeft niks met de grootte van je handen te maken, tuurlijk wordt het voor jou wel iets moeilijker om een 5 frets strekking te maken, maar nog steeds zeker niet onmogelijk.

Idd. Check Marcel Coenen :)

outside
26 juni 2005, 15:50
ik d8 ook eerst dat mijn vingers te kort waren, maar ik moest gewoon mijn duim wat lager houden en dan kon ik mijn andere vingers veel verder spreiden.

sneez0r
26 juni 2005, 21:09
Mijn vingers zijn te lang en m'n handen te groot.Wel eens het afgietsel van Paganini's handen gezien? Monsterlijk.

butters
28 juni 2005, 15:08
er bestaat een theorie dat paganini het marfan syndroom zou hebben gehad.
een symptoom daarvan zijn "spinnevingers". heel beweeglijke, soepele gewrichten van de vingers. en dus ook een hele grote reikwijdte.

http://www.bbc.co.uk/dna/h2g2/A3065140

taylor
29 juni 2005, 11:05
op viool heb je denk niet echt voordeel met grote handen,bij gitaar spelen mischien als je echt hele technische dingen met grote intervallen wil doen,maar dat kan net zo goed met kleine(re) handen alleen zul je dan iets meer moeten oefenen.

patty
12 juli 2005, 22:37
Ik heb laats een Marcel Coenen clinic gezien waar ook hij klaagde over zijn te kleine vingers,maar geloof mij nou maar dat hij dat probleem goed verholpen heeft,luister maar eens naar suncaged.Ik was zeer onder de indruk van zijn gitaarspel.

richie sambora
12 juli 2005, 22:41
dieje pijn is bij mij na een maand weg.