PDA

View Full Version : Speakers/versterkers en vocht



Wicked Willy
23 juni 2005, 12:09
Op het moment repeteer ik in een redelijk vochtige ruimte. Inmiddels wel een gigantische vochtvreter geinstalleerd......mijn vraag is: is vocht slecht voor je speakers/versterker? Of beter vanaf hoeveel vocht is het slecht voor je spullen (mijn spullen staan al een tijdje in deze oefenruimte)?

bentium
25 juni 2005, 19:47
de speakercone kan minder sterk worden, en als je hem dan bespeelt, kan ie sneller scheuren, ook kan het magneetsysteem te komen roesten, en dan vast zitten, waardoor de speakercone niet meer beweegt
versterker: vocht, ergens door dat vocht een "leiding" bekomen=> kortsluiting, en bij een buizenbak gaat dat zeker mooi vuurwerk voorziening zijn
de cabs en de gitaar zijn meestal wel voorzien om ietwat vochtig te worden (maar ik denk nu niet permanent)

Antoon
26 juni 2005, 22:24
Ik heb hetzelfde probleem in onze oefenruimte maar mijn 40 jaar oude AC-30 doet het al jaren probleemloos. Regelmatig gebruiken scheelt volgens mij ook. Hij zit inmiddels wel helemaal onder de schimmel. De grootste problemen ondervinden wij juist weer met goedkopere transistor spullen zoals mengtafels en PA versterkers, die geven steeds kuren. Verder een hoop corrosie van chromen delen (bv randen van drumstellen). Sommige andere gebruikers van de ruimte laten ook hun gitaren staan zonder al te veel problemen (zou ik niet doen).
Al met al niet zo desastreus maar ze lijden er zeker onder (vooral cosmetisch in mijn geval). Vooral in de winter zou ik overwegen een industriele ontvochtiger neer te zetten samen met een behoorlijke verwarming.

Negative K3 fan
26 juni 2005, 22:26
schimmel op de ac30 :D

lijp

Antoon
26 juni 2005, 22:33
Er staat ook een ouwe Twin Reverb die helemaal grijswit is geworden. Het ding stinkt ook helemaal naar een vochtige ouwe kelder..
Normaal zeggen ze dat je je spullen niet moet stallen op een plek waar je zelf ook niet zou willen slapen maar de meeste muzikanten zijn nou eenmaal veroordeeld tot kelders, garages, loodsen en schuren. Tja..

vulvasonic
26 juni 2005, 23:28
Er staat ook een ouwe Twin Reverb die helemaal grijswit is geworden. Het ding stinkt ook helemaal naar een vochtige ouwe kelder..
Normaal zeggen ze dat je je spullen niet moet stallen op een plek waar je zelf ook niet zou willen slapen maar de meeste muzikanten zijn nou eenmaal veroordeeld tot kelders, garages, loodsen en schuren. Tja..

De met tweed beklede Fender van een vriend van me is inmiddels ook helemaal groen. En het laat los op je huid en het blijft er plakken en het stinkt als de hel.

Misschien is het te roken.....

andy
27 juni 2005, 00:12
Ik had mijn versterkers ook in een te vochtige ruimte staan, die gingen dus om de haverklap kapot. Volgens de reperateur had dat wel met vocht te maken. We hebben nu een droge kast en de spulletjes blijven het nu prima doen.

up-guitarman
27 juni 2005, 00:44
Mijn amp is ook pas raar beginnen doen vanaf we in een vochtige ruimte begonnen repeteren...
(We hadden daar een barometer hangen en die gaf ook wel 95% aan ... :-D )

Nu reppe we ergens anders en is het al wat beter dus ik zou er toch mee opletten !!!

Lenweë Míriel
27 juni 2005, 00:54
als de luchtvochtigheid zo'n 70% is dan zit het wel goed.
en anders vochtvreters plaatsen of verwarmen om het vocht er uti te krijgen.

up-guitarman
27 juni 2005, 01:00
als de luchtvochtigheid zo'n 70% is dan zit het wel goed.
en anders vochtvreters plaatsen of verwarmen om het vocht er uti te krijgen.

Hehe, die 95% was toen er al vochtvreters stonden, daarvoor was het nog erger ... En jah, verwarmen in een kelde is niet echt een goeie optie (in ons geval toch niet...), goed verluchten hielp bij ons beter !!!

harrie-beton
27 juni 2005, 09:28
tijd voor andere oefenruimte!

up-guitarman
28 juni 2005, 00:33
tijd voor andere oefenruimte!

Als je ff terug leest merk dat dit al in orde is !!! We zitten nu sinds een klein jaar ergens anders !!!

harrie-beton
28 juni 2005, 10:07
ok, sorry

ben blond

up-guitarman
28 juni 2005, 12:03
ok, sorry

ben blond

Ik dacht het al ... :roll:

























:-D