PDA

View Full Version : 4x12 kasten verschillen (nee niet welke verschillen zijn er)



jorrit
23 juni 2005, 10:35
Omdat de andere gitarist van onze band een echt setje wou hebben ipv. zn oude warp halfstack heb ik de laatste tijd aardig wat 4x12 kasten uitgetest. Nu viel me op dat de engl 4x12 kast met v30's veel strakker klonk dan de marshall kasten met v30, koch kast met v30, framus kast cobra slanted, peavey kasten, mesa kast met v30 (ook strak maar een stuk minder helder)

mijn vraag is... waar zit dit verschil nou in? zijn de kasten gammeler ofzo? en waarom is die engl kast helderder als de mesa kast...

skabouter
23 juni 2005, 10:48
helderder DAN :wink:

tja, ik ben ook geen expert, maar verschillen zitten hem onder andere in:
-hout soorten
-plaatsing speakers
-hoeken constructie
-zowieso constructie
-metalen handvaten ja of nee (he Michael :D :wink: )
-misschien maakt speakerdoek of rooster ook nog wel uit

je kan het zo gek niet verzinnen of het heeft allemaal wel wat invloed..........de constructie en de houtsoort is denk ik het belangrijkste wat een verschil maakt.

wat ook veel uitmaakt is open of closed back, maar de meeste (of alle ?) 4x12`s zijn dacht ik closed. maar als je ze zelf open zou maken zou je ook veel verschil horen.

jorrit
23 juni 2005, 11:00
goed goed helderder dan, je lijkt me zusje wel...

ik denk ook dat constructie het grootste verschil maakt, maar ik hoor veel meer verschil tussen de engl cab en een andere v30 cab dan dat ik hoor tussen 2 andere v30 kasten. (zonder de duurdere shit als mesa, bogner, caa etc.)

dus de vraag wordt dan, wat is het geheim van de constructie etc. van engl.... (zelfbouwers?)

skabouter
23 juni 2005, 11:02
de lijm zal wel belangrijk zijn. mss zijn er ook wel kasten zonder lijm, en ik denk dat die wat geluid/druk verliezen door naden ofzo. maargoed, is maar een speculatie

Raffel
23 juni 2005, 11:16
de engl v30's kast heeft dikker hout en ik dacht kwalitatief ook van een hogere standaard dan de v60's cab. En die vond ik al redelijk hoogstaand. Volgens mij zijn Engl cabs ook net iets groter dan marshall cabs toch?

jw009
23 juni 2005, 13:39
[quote="skabouter"]helderder DAN :wink:

tja, ik ben ook geen expert, maar verschillen zitten hem onder andere in:
-hout soorten
-plaatsing speakers
-hoeken constructie
-zowieso constructie

als we nou toch bezig zijn met mierenneuken... het is sowieso :)

vinni
23 juni 2005, 21:15
Inzake de speakers zijn er natuurlijk grote verschillen.
Niet alleen de diverse modellen die gebruikt worden.
Ook of ze frontloaded of rearloaded worden bevestigd aan de baffle....
Er zijn gitaristen die zweren bij rearloaded en andersom.
Ik heb zoiets..."Het zal wel......, als het maar goed klinkt"
Daarnaast heb je natuurlijk ook cabs die achter open zijn.
Volgens mij zijn de meeste 4X12 cabes echter gesloten.

Groet,
Vinni

Rewind
23 juni 2005, 21:45
tis jammer dat er niet even makkelijk een lijstje gemaakt kan worden met: mijn cab, dat en dat merk, is zo en zo groot, zit zo en zo in elkaar, dat en dat hout etc. zou leuk zijn om dan de verschillen te vergelijken

Johannes
25 juni 2005, 00:56
De standaard en v30 kasten van ENGL zijn juist iets smaller dan Marshall cabs.