PDA

View Full Version : amp bij gigs?



Swan
23 juni 2005, 00:21
juggajugjug

Swan
23 juni 2005, 00:22
deze zomer gaan we de demo van onze band opnemen, daarna volgen (hopelijk :-D ) wat gigs...
wat ik me nou afvroeg...staan er in de meeste zalen amps/n backline die te gebruiken is?
dit omdat ik er over denk om mn 5150 te verkopen en n GT8 te kopen, dus dan zou ik die GT8 in de poweramp van de aanwezige amp kunnen pluggen, als die amp er tenminste is ;)

(dit is niet bedoelt als modeller - tube discussie...ik vraag me alleen af of er amps aanwezig zijn in de meeste zalen)

Bins
23 juni 2005, 01:50
Wat ik heb gemerkt is dat de meeste zalen wel iets van een valvestate ofzo hebben staan, heel soms wel eens een speakercab. Die shit is meestal erg "gebruikt", en klinkt dus ook zo.
Wat voor ons het beste werkt is dat beide gitaristen een top + 4x12 (2x12 kan natuurlijk ook) hebben. Je moet een beetje communiceren met de zaal en de andere bands die spelen, maar de gouden regel is: "wie het dichtst bij huis is, neemt de speakers mee". Zo ben je soms de lul (alles meenemen, in het ergste geval ook drumkit en bassamp), maar soms heb je het ook erg chill (toppies, snare, bekkens en basspedaal in de achterbak en karren maar).
Als ik een 5150 combo had, dan zou ik em alleen wegdoen voor een 5150 head, zeker niet voor een gt8... Alle "transportproblemen" zijn het meer dan waard. Ik til me af en toe wel eens een halve hernia aan de 5150 van mn collega, maar die tone man... Heerlijk!

pol
23 juni 2005, 08:53
in de meeste zalen staat gewoon helemaal niets behalve de p.a.
, je kan meestal wel wat cabs lenen van andere bands, dat wel, wij lenen meestal onze boxen ook wel uit aan andere bands, en op andere gitaarboxen spelen doen we niet, is 1 keer gebeurd, ik kreeg een gewone marshall cab terwijl ik een vintage cab gewoon was, andere gitarist moest het met een behringer cab doen. Ik speel vanaf toen nooit meer op materiaal dat ik niet ken.

FNaRK
23 juni 2005, 09:17
swan,
nooit op de aanwezige backline van een zaal vertrouwen tenzij er heel duidelijk in een contract aangegeven staat wat er aanwezig is ...

en vaak is een deal met een ander optredende band handig, zeker qua drums

Bins
23 juni 2005, 09:33
En als een programmeur zegt: "Er is backline".. Altijd even doorvragen. Sommige gasten hebben echt een gaar idee over wat "backline" nou precies inhoud. (Kapotte shit, niet genoeg vermogen, 1 versterker terwijl je met 2 gitaristen bent, enz enz). Vraag altijd hoeveel amps er zijn en wat voor merk/type. [/img]

doncker
23 juni 2005, 09:38
Wij nemen altijd alles mee. 1 keer op zo'n gare behringer versterkers moeten spelen en onze drummer op een kinderdrum. Not any more

AART
23 juni 2005, 10:02
Als ik een 5150 combo had, dan zou ik em alleen wegdoen voor een 5150 head, zeker niet voor een gt8... Alle "transportproblemen" zijn het meer dan waard.

Idd, meestal zuigt de backline.





Ik til me af en toe wel eens een halve hernia aan de 5150 van mn collega, maar die tone man... Heerlijk!

Dat gevoel ken ik :lol:

Kim Wilson
23 juni 2005, 10:20
:???:

Wat een gekke vraag...


Elke gitarist is zijn leven lang bezig in zijn eigen queeste naar het (voor hem) ultieme geluid. Dus heb jij je gear opgebouwd tot een 5150, en vervolgens wil je afhankelijk worden van de troep die op diverse podia gezet wordt? Ik kan niet voor iedereen spreken, maar ik denk dat het niet veel soeps is wat er gemiddeld voor je klaar staat.










Maar ja, je moet natuurlijk doen wat je zelf wil :)

BLOK182
23 juni 2005, 11:22
Veel zalen hebben idd niks, en als ze al wat hebben, is het vaak gare shit.

tillens
23 juni 2005, 11:30
ja inderdaad ik snap het ook niet. weet ik veel hoeveel geld uitgeven aan spul en vervolgens het niet meenemen van... ik snap dat niet je hebt toch je eigen geluid. wij spelen nooit op andermans spullen, zelfs niet drumstel of wat dan ook.

Negative K3 fan
23 juni 2005, 11:39
misschien is het wel wat om de bestaande luidsprekers te gebruiken icm een 5150 head, maar anders zou ik echt niet gaan kloten met een gt-8 ofzo...

Kim Wilson
23 juni 2005, 11:50
Nou, met een drumstel is het nog wat anders...

Wij (750 db) doen hier in Hasselt ook live muziekavonden voor het jeugdwerk. Samen met een 15 mensen (waarvan de helft muzikant) organiseren we elke twee maand een avond, waar dan twee bands op het podium staan, en twee keer in het jaar doen we een groot festival met meerdere bands. Hier zorgen we altijd voor een goeie drumkit (meestal staat die van mezelf :wink: ) en twee 4x12 cabs.
Tijdens zo'n festival kun je nou eenmaal niet hebben dat een band zonodig op zn eigen drumkit wil spelen, dat kost veel te veel tijd met ombouwen enzo. Dus zorgen we er altijd voor dat er goede spullen staan.
Maar als we zelf ergens anders heen gaan, neem ik wel altijd mijn eigen spullen mee (bij de Doeks ben ik de drummer). Je weet tenslotte maar nooit hè :wink: . Maar als drummer op een podium met meerdere bands heb je je meestal maar aan te passen aan wat er staat :(

Negative K3 fan
23 juni 2005, 12:16
750dB???

wow

weetje hoeveel straaljagers die tegelijkertijd door de geluidsbarriere moeten je daarvoor nodig hebt?

Kim Wilson
23 juni 2005, 12:34
:-D
Nee, zo heet onze organisatie, ontstaan toen Hasselt 750 jaar bestond, vandaar.

Swan
23 juni 2005, 12:46
als ik t zo hoor kan ik beter de 5150 houden :-?

t is ook echt DE TONE voor mij....
maarja, geld, kamers, volume etc...

Swan
23 juni 2005, 12:50
ik was van plan om met die GT8 de demo op te nemen...
maar n mic regelen en 5150 recorden is ook n optie natuurlijk...

tillens
23 juni 2005, 14:13
Wij zijn gewend om op onze backline te spelen. en tot nu toe geen probleem geweest, meesatl openen we dan, maar dat is niet erg want anders sta je met een kut geluid op het podium das niet handig. normaal is een drumstel zo op en af gebouwd hoor. plus, als je een aparte setup hebt dan is het niet handig op een aanwezige kit te spelen. plus hoeveel zalen heben in de backline wurli en rhodes en hammond?

Rewind
23 juni 2005, 14:24
zeker weten de 5150 micen! zeker als dat jou geluid is. Het zal beter gaan klinken dan vanuit de gt8, maarja mijn mening. Maar als dat jou geluid is, moet je jou geluid opnemen.

Geronimo
23 juni 2005, 14:32
Idd! Je bent gek als je je overdrive uit die gt8 gaat halen ipv uit die 5150!
Zonde man! Die overdrive geluiden uit die gt8 zijn namaak 5150-scheur. Surrogaat! Niks gt8, houden die 5150!

Swan
23 juni 2005, 15:40
ok ok ik hou hem :-D
nou nog mensen vinden die zich n hernia willen tillen aan dat ding :D

Ronald
23 juni 2005, 21:23
onze band heeft nog maar op weinig verschillende plekken opgetreden maar het was vaak heel verschillend of er backline was of niet. sosm was alles aanwezig , soms alleen een basamp en een drumstel en soms niks. backline is over het algemeen bagger, zo heb ik mijn eerste optreden met mn huidige band op een of ander 30 watt versterkertje van een zwaar onbekend merk gespeeld. klonk nerges naar. en ik heb ook es gehad dat de footswitch niet werkte dus ik moest toen de hele tijd van clean naar distortion schakelen met de hand :-?

dus backline is gewoon meestal ruk, als er een volledige backline is ( en daarvoor moet je idd goed doorvragen wat er precies staat, want die fout hebben wij ook gemaakt , want soms verstaan ze onder backline alleen PA. ) dan zou ik een voetpedaal of iets meenemen voor de zekerheid.


ik zou btw nie moeilijk doen over een combo meenemen , da moet geen probleem zijn lijkt me, een halfstack meenemen is veel lastiger , of wa dacht je van een drumstel.

Ibanez RuleZ
24 juni 2005, 00:11
ik snap niet dat het zelfs in overweging genomen wordt eigenlijk, waarom zou je een andere versterker willen gebruiken dan je eigen???? sjouw je eigen ding mee, klaar

Harrald

Swan
27 juni 2005, 11:49
nou Harrald zo simpel was mn vraagstelling ook weer niet...dus niet "klaar"