PDA

View Full Version : chorus suggesties



jero
22 juni 2005, 23:01
Guys,

geïnspireerd door mannen als Henderson en Landau begin ik wat kriebels te krijgen voor een chorus. Ik ben nooit zo van de modulatie geweest (uitgezonderd de univibe), dit is voor mij derhalve onontgonnen terrein. Als ik een chorus zou kopen zouden dit voor mij de eisen zijn:

- transparant (hehe, het toverwoord..), waarmee ik bedoel geen volume boost/dip en qua eq zo neutraal mogelijk t.o.v het bypassed geluid
- bij voorkeur true bypass, buffer mag, maar dan wel GOED

Waar moet ik zoeken? :)

fullorder
23 juni 2005, 00:49
Ik gebruik een boss ce-2. Een klassieker. Lees de reviews er maar op na. Mooie analoge chorus die waarschijnlijk alleen overtroffen wordt door z'n voorganger de ce-1. Is tweedehands voor goede prijzen te vinden.
Helaas geen true bypass, maar wat wel uniek is, is dat deze chorus zelfs een lichte volumeboost geeft als je 'm aantrapt. Lekker vol geluid, niet zo dun als vele andere chorussen.
Alles van boss, dat na deze ce-2 kwam is alleen maar minder. Veel ervaring met andere chorussen (chori?) heb ik niet. Heb alleen ooit een carl martin chorus mkII gehad, maar werd daar niet echt blij van.

brunodb
23 juni 2005, 01:16
een electro harmonix stereo polychorus. is een analoge chorus en flanger ineen. en hij klinkt echt fantastisch. toen ek hem de eerste keer aansloot kreeg ik bijna tranen in de ogen bij het aanhoren hoe mooi hij de klank maakte. echt fantastisch. moet nooit geen andere meer hebben.

is wel niet goedkoop maar heb nog geen digitale gehoord die nog maar in de buurt komt van de warmte en naturel die deze chorus in zich heeft.

echt een aanrader!

Mitch
23 juni 2005, 01:27
De Carl Martin ChorusXII is wél transparant, maar niet neutraal qua volume op diepere instellingen, dus daar kun je sowieso aan voorbij lopen.
Persoonlijke topper is nog steeds de Ibanez RC99: zwaar ondergewaardeerde bak naar mijn mening. Zit een beetje tussen de Boss CE2 en de Ibanez CS9 in. Mooie diepe sound, nooit metalig en goed af te stellen door zowel delay als wet/dry mix knoppen. Tweedehands voor een redelijke prijs te vinden, maar dan vooral op eBay Duitsland en USA.

vinni
23 juni 2005, 01:56
Je zoekt dus echt een pedaal?

deze heren hebben natuurlijk ook bergen rackapparatuur versleten.

Groet,
Vinni

Fuhgawz
23 juni 2005, 09:48
een electro harmonix stereo polychorus. is een analoge chorus en flanger ineen. en hij klinkt echt fantastisch. toen ek hem de eerste keer aansloot kreeg ik bijna tranen in de ogen bij het aanhoren hoe mooi hij de klank maakte. echt fantastisch. moet nooit geen andere meer hebben.

is wel niet goedkoop maar heb nog geen digitale gehoord die nog maar in de buurt komt van de warmte en naturel die deze chorus in zich heeft.

echt een aanrader!

Als je naar EHX kijkt kun je beter voor de Small Clone gaan. Is een stuk goedkoper en minder groot. Volgens mij is de nieuwste serie ook true bypass. EHX maakt trouwens vrij 'dikke' chori, dus ik weet niet of dit het merk is dat je zoekt, maar je kunt het altijd proberen!

marc_o
23 juni 2005, 10:05
Nou, de Small Clone van EHX heb ik zelf ook, ben er wel erg tevreden over, voor een Chorus dan. Maar deze klinkt nogal vintage. Als je de eerste vraag leest en de gitaarinvloeden van scofield in acht neemt, heeft de topicstarter daar weinig aan. Kijk of je een TC-Electronics trapdoosje kunt vinden....erg mooi....erg duur, maar ik ken je budget niet.

jorrit
23 juni 2005, 10:45
een electro harmonix stereo polychorus. is een analoge chorus en flanger ineen. en hij klinkt echt fantastisch. toen ek hem de eerste keer aansloot kreeg ik bijna tranen in de ogen bij het aanhoren hoe mooi hij de klank maakte. echt fantastisch. moet nooit geen andere meer hebben.

is wel niet goedkoop maar heb nog geen digitale gehoord die nog maar in de buurt komt van de warmte en naturel die deze chorus in zich heeft.

echt een aanrader!

heb je hm vergeleken met de small clone? die heb ik en ben benieuw of de chorus het zelfde is of nog beter. ben zelf helemaal weg van die small clone

dano
23 juni 2005, 12:43
rocktron tsunami


(of mijn digitech spamspam)

BartL
23 juni 2005, 14:09
VoodooLab ANALog chorus Chorus :wink:

Les Paul
23 juni 2005, 15:36
Fulltone ChoralFlange is echt heel transparant. True bypass en volumeregeling om de dip/boost zelf af te stellen.
Ik heb ook een CE-2 en een Carl Martin, maar ik vind de ChoralFlange toch wel de mooiste en de veelzijdigste.

BartL
23 juni 2005, 16:50
Maar dat mag ook wel voor 360 euro. Daar koop je ook een Boss, Carl Martin EN Voodoolab voor :-D

...k zou echt voor de voodoolab zoeken, toch wel erg veel spijt dat ik hem weg heb gedaan.

schizo910
23 juni 2005, 18:01
Ibanez RC 99, is alleen wel even zoeken...

vinni
23 juni 2005, 21:20
Als ik nu een nieuwe choruspedaal zou kopen dan zou dat één van de volgende drie zijn:

Fulltone ChoralFlange
TC Electrohics choral/flanger (type weet ik effe niet)
Line6 spacechorus

De eerste twee gecombineerd heb je alle chorussounds die er mogelijk zijn.
IMHO.

Groet,
Vinni

stratokai
24 juni 2005, 01:07
...k zou echt voor de voodoolab zoeken, toch wel erg veel spijt dat ik hem weg heb gedaan.

mooie chorus, maar topicstarter wil geen volumeboost. En dat heeft de voodoolab juist behoorlijk.

Globetrotter
24 juni 2005, 01:47
Hoi

Ik was altijd al gek van de CE 1, de oerchorus in een militair jasje. Helaas veel te duur, niet courant te vinden, dus vrijwel out of the question. Dan maar verder gezocht, heb de Small Clone geprobeerd, mooie sound, vrij betaalbaar, maar net niet polyvalent genoeg naar mijn zin. Dan de CE20 van Boss ontdekt, mega chorus met wel 20 verschillende chorus sounds op, helaas ook weer wat over budget. Heb hem dan toch 2de hands kunnen kopen en eigenlijk nooit spijt van gemaakt (heeft CE1 er ook op staan, dus dat was 2 vliegen in 1 klap). Uiteindelijk toch de CE1 gevonden voor een nog haalbare prijs. Heb hem nu al een tijdje en ben der nog meer gek van dan ooit tevoren; geeft een hele volle, diepe, warme chorus sound. Die CE20 komt wat in de buurt, maar mist toch net dat ietsje 'flair' van dat oude bakkie. Anyway, momenteel staan ze allebei in mijn line up, maar de CE1 geniet toch mijn voorkeur (los van dat hij wel wat tone suckt, maar ik ga hem nog op 1 of andere manier bypassen met aparte fx loop). Als je/iemand interesse heeft in een ce20, stuur je me maar een mailtje!
Cheers,

Bart

vulvasonic
24 juni 2005, 08:17
Ik zal kort zijn; ik heb er TE weinig geprobeerd om serieus te kunnen bijdragen in een 'discussie' over diverse choruspedaaltjes.
Maar ik ben al heel wat jaren heel erg tevreden met mijn ouwe Boss CE2, een verslavend geluid.

En die doe ik nu weg (zie onder).

jero
24 juli 2005, 23:13
And the winner is...

http://www.bostonguitar.com/Merchant2/graphics/00000001/ebs-red-twister.JPG

de EBS Red Twister

op de gok gekocht op ebay, nu een week in huis. Je kunt kiezen uit soft en heavy chorus en een flanger. Met name soft chorus klinkt erg overtuigend. Soft chorus: denk aan Mike Stern / Police / Doe Maar (Bella Donna, wie kent hem nog!!). Heavy chorus is mij wat teveel LA 80's scene (Lukather). Flange is een leuke bonus, heb dit effect nog nooit in huis gehad, klinkt op het eerste gehoor lekker warm en organisch, toekomst zal uitwijzen of ik dit ga gebruiken. Enige nadeel, de EBS lijkt het niet zo goed te kunnen vinden met de Red Snapper. Hmmm...

vinni
24 juli 2005, 23:34
Nou ja....

Wellicht dat ik'm wel van je over wil nemen.....

Hoor het wel......

Vinni

almarvk
25 juli 2005, 10:31
Mooi ding, feli!

Ik gebruik nu een Boss CE-3 en een Ibanez CF-7. Dus 2 chorus pedalen over elkaar heen, dan krijg je wel eenheel vreemde chorus :)

Jorikjet
26 juli 2005, 15:38
Hoi

Ik was altijd al gek van de CE 1, de oerchorus in een militair jasje. Helaas veel te duur, niet courant te vinden, dus vrijwel out of the question. Dan maar verder gezocht, heb de Small Clone geprobeerd, mooie sound, vrij betaalbaar, maar net niet polyvalent genoeg naar mijn zin. Dan de CE20 van Boss ontdekt, mega chorus met wel 20 verschillende chorus sounds op, helaas ook weer wat over budget. Heb hem dan toch 2de hands kunnen kopen en eigenlijk nooit spijt van gemaakt (heeft CE1 er ook op staan, dus dat was 2 vliegen in 1 klap). Uiteindelijk toch de CE1 gevonden voor een nog haalbare prijs. Heb hem nu al een tijdje en ben der nog meer gek van dan ooit tevoren; geeft een hele volle, diepe, warme chorus sound. Die CE20 komt wat in de buurt, maar mist toch net dat ietsje 'flair' van dat oude bakkie. Anyway, momenteel staan ze allebei in mijn line up, maar de CE1 geniet toch mijn voorkeur (los van dat hij wel wat tone suckt, maar ik ga hem nog op 1 of andere manier bypassen met aparte fx loop). Als je/iemand interesse heeft in een ce20, stuur je me maar een mailtje!
Cheers,

Bart

een vriend van me heeft een orginele boss ce1 op een rommelmarkt gekocht voor €1,50 :o :D

Dirk_Hendrik
26 juli 2005, 15:52
denk aan Mike Stern

Interessant. Stern laat z'n chorus behoorlijk vervormen in z'n cleane sologeluid (humbuckers in analoge chorus dus). Doet het ding dat?

Jeroenvanhulsteijn
26 juli 2005, 16:45
Landau en Henderson? Neem dan deze:

ARION SCH-1

:-D










ik wil er ook weer 1 :(

fullorder
26 juli 2005, 18:05
een vriend van me heeft een orginele boss ce1 op een rommelmarkt gekocht voor €1,50 :o :D

aaaaaargh! :o :o :o :o :o :o
die dingen doen makkelijk 200 op ebay! dat is de reden dat ik uiteindelijk voor de ce-2 ben gegaan, the next best thing voor een paar tientjes dan maar.
maar 1,50!?!? wil je dat soort dingen voor je houden voortaan, slecht voor m'n hart ;)

Tujuh
16 augustus 2005, 00:52
Wat vinden jullie van de visual sound H20? Is tweedehands redelijk betaalbaar.
Ik hoor er goede dingen over, wel gek dat ie niet genoemd wordt in dit topic. Misschien toch niet zo goed? :razz:

Hoe transparant is hij trouwens? Ben ik wel benieuwd naar eigenlijk.

BartL
16 augustus 2005, 00:58
Opzich een goed pedaal. Alleen als je tweedehands kijkt (110 - 120 euri) duurder dan een losse CE-2 + DE-7 bijvoorbeeld. Daarbij wil meestal de chorus VOOR de preamp hebben, en de Delay erna. Dat is met de H2O dus niet mogelijk.

Tujuh
16 augustus 2005, 01:29
Inderdaad, ik dacht ook al dat dat een probleem zou kunnen gaan vormen. Dan moet je kiezen voor óf de delay óf de chorus. Ben ook eigenlijk meer op zoek naar een chorus dan een delay, dus kan ik beter voor alleen een chorus kiezen denk ik.
Ik zat zelf nog te denken aan een Voodolab Analog Chorus, Analogman Chorus (misschien de Mini?) of een EHX Small Clone.
Ik zoek eigenlijk een (voor mij betaalbaar) pedaal dat weinig ruist en veel van je eigen tone heel laat.
De prijzen die je noemt (110-120 euro) zijn echt het uiterste. Ik neig het meest naar de Small Clone, want die is beter verkrijgbaar én het goedkoopst.

ReinoutV
16 augustus 2005, 09:55
Ik heb juist liever de chorus na de pre-amp, net als de delay. De andere gitarist uit mijn band heeft de H2O en is daar heel blij mee. Het ging klinkt best warm, en de chorus en delay zijn apart te schakelen. Zelf ben ik qua chorus heel tevreden met mijn Line6 MM4. Vooral de dimension C vind ik helemaal geweldig.

jorrit
16 augustus 2005, 17:12
Maar ik ben al heel wat jaren heel erg tevreden met mijn ouwe Boss CE2, een verslavend geluid.

En die doe ik nu weg (zie onder).

whaha toch niet verslavend genoeg? of wil je wat heaviers? :-D

up-guitarman
20 augustus 2005, 00:39
De Danelectro CoolCat blijft toch ook een heerlijke chorus vind ik !!!

guvnor
21 augustus 2005, 11:06
Heb een paar dagen geleden een Aria CV-1 Cool Vibe gekocht. Goeie Chorus, weinig ruis.
Enige vergelijkingsmateriaal dat ik heb zijn de Chorussen die in mijn(talrijke) multiFX zaten. Daarmee vergeleken klinkt deze voller, helderder en tast de tone van je gitaar niet aan. Met 4 knoppen ook nog eens beter tweakable. Ruis is nagenoeg niet aanwezig en alleen op de meest extreme standen hoor je heel zacht het ruisen van de oscillator.
En dat voor 69 euro....

lespaul57
24 augustus 2005, 14:24
ben helemaal weg van mijn Ibanez CS-9.

Dirk_Hendrik
24 augustus 2005, 18:35
ben helemaal weg van mijn Ibanez CS-9.

you better! :wink:
wordt bij mij alléén overtroffen door de BC-9

Vampire
31 augustus 2005, 00:27
Ik ga ook langzamerhand een beetje op zoek naar een Chorus.
Iemand hier op dit forum heeft laatst een Dinosaur Chorus gekocht, is dat nou wat? Er zijn erg weinig winkels die die dinosaur pedalen verkopen volgens mij, terwijl ik ze er best cool uit vind zien :o .

Iemand enig idee of ze ergens in Utrecht/Amersfoort of Zwolle verkocht worden ofzo? (of heeft iemand een site van een winkel die ze verkoopt). Zag op marktplaats dat hij maar 30 euro is in ede iig, is wel de moeite waard om te proberen denk ik.

Trouwens, veel mensen lees ik zijn lyrisch over de Boss CE-1 en CE-2, zijn deze beter dan de CE-5, die momenteel veel te koop staat op de bekende sites? De CE-5 heeft wel wat meer opties geloof ik.

Les Paul
31 augustus 2005, 08:30
Trouwens, veel mensen lees ik zijn lyrisch over de Boss CE-1 en CE-2, zijn deze beter dan de CE-5, die momenteel veel te koop staat op de bekende sites? De CE-5 heeft wel wat meer opties geloof ik.

Ik heb sinds kort zowel de CE-1 als de CE-2. Daarvoor meer dan een jaar een Fulltone ChoralFlange gebruikt. Het verschil is echt groot. De Fulltone is heel transparant. De beide oude Boss pedalen hebben een veel dikker geluid. De CE-2 is op mijn pedalboard terechtgekomen. De CE-1 gebruik ik thuis meestal. Liefst in stereo met 2 amps.
Overigens ook de CS9 die genoemd werd vind ik een heel goede chorus.

Dirk_Hendrik
31 augustus 2005, 09:17
Voor hen die geinteresseerd zijn in een wat uitgebreider behandeling van chorus is dit een verplicht en interessant stukje leesvoer:
http://www.diystompboxes.com/sboxforum/viewtopic.php?t=15986

Vampire
31 augustus 2005, 10:17
Voor hen die geinteresseerd zijn in een wat uitgebreider behandeling van chorus is dit een verplicht en interessant stukje leesvoer:
http://www.diystompboxes.com/sboxforum/viewtopic.php?t=15986

Op zich wel een interessant stuk leesvoer, maar toch ook een stuk wat iets meer voor gevorderden is. Ik heb nog geen ervaringen met Chorus naast het ingebouwde effect op mijn (ex-)Roland Cube30, en dat klinkt natuurlijk nergens naar vergeleken met een goed pedaal.

schizo910
31 augustus 2005, 10:39
http://www.bassline.ch/produkte/bilder/div_pix/ibanez_rc99.jpg

Vampire
31 augustus 2005, 11:43
eeh... :roll: :???: :oops: :D

Ik haat het als ik aparatuur niet kan vinden op de site van de maker... Kan die RC99 dus niet vinden op de officiele ibanez site... :-?

Heb jij die Schizo? Erg tevreden over, in vergelijking met anderen?

Vampire
8 september 2005, 22:06
Ik wilde als het kan toch nog één keertje advies over een Chorus!

Het zit zo:
Ik wil dus een Chorus kopen, heb dus een nogal metal-setup momenteel, waardoor alles behoorlijk metalig klinkt vaak. Nou wil ik met een Chorus mijn distortion voller maken, vooral om het Iron Maiden geluid dus te benaderen.

Na lang wikken en wegen ben ik bij de volgende pedaaltjes uit gekomen (ik zit nogal op een krap budget helaas):

Boss CE-3
Boss CE-5
EHX Small Clone

Ik kan de CE-3 momenteel voor 35 euro krijgen 2e hands, de CE-5 voor 50 euro 2e hands en de smallclone zou ik nieuw kopen, maar dan wel pas volgende maand, als ik weer meer geld heb.
Anyway, welke zal in jullie ogen mij het meest helpen? Ik speel ook wel redelijk wat nummers van Metallica, dus daar zou ik een chorus in de clean willen (zoals in Enter Sandman bijvoorbeeld).

Ik weet dat ik het eigenlijk zelf zou moeten testen etc, maar een CE-3 heb ik bijvoorbeeld nog nergens in een winkel gevonden, omdat hij al lang is vervangen door de CE-5 en de CH-1 natuurlijk.

Ik hoor bijna alleen maar goede dingen over de EHX Small Clone, maar ik vraag me af of hij met die geringe instel mogelijkheden wel echt zo goed is? En de CE-5 heeft bijvoorbeeld weer heel veel opties.

Bottomline: Ik moet dus van deze 3 de meest warme Chorus, die het minst digitaal overkomt...

ijff
8 september 2005, 22:38
Small Clone is super.. als het je geluid is. Kwestie van even uittesten dus. Geringe instelmogelijkheiden hebben als voordeel dat hij vrijwel altijd goed klinkt.
Ik vondt het te beperkt, kreeg er geen 'Andy Summers-geluidje' uiter en heb hem vervangen. Onze andere gitarist wilde hem maar wat graag hebben en gebruikt niet anders..

dano
8 september 2005, 23:53
zijn er hier btw meer mensen die net als ik weg zijn van de rocktron tsunami chorus? :)

Vampire
9 september 2005, 16:18
zijn er hier btw meer mensen die net als ik weg zijn van de rocktron tsunami chorus? :)

Ja, maar ik vind hem te duur. Niet voor wat hij kan, maar hij past gewoon niet in mijn budget. :(

zjanke
9 september 2005, 16:21
zijn er hier btw meer mensen die net als ik weg zijn van de rocktron tsunami chorus? :)

Ja, maar ik vind hem te duur. Niet voor wat hij kan, maar hij past gewoon niet in mijn budget. :(

Bij "de muziekwinkel" in valkenswaard staat er al een tijd eentje (nieuw), maar daar valt vaak goed te handelen :wink: Ze hebben helaas geen site...

Svenson
5 december 2005, 12:06
Hehe, ik heb dus afgelopen week een CE-1 GEKREGEN van een vriend van mij die niet wist wat hij met dat 'lompe oude pedaal' moest. Ding is in hele goede staat, dus ben ik wel blij mee. :)

cosmos
5 december 2005, 12:11
:o

cosmos
5 december 2005, 12:11
:o

edit: dubbel, maar nog steeds van toepassing haha! Gekregen?? aarrggh!

Quink
5 december 2005, 12:13
Hehe, ik heb dus afgelopen week een CE-1 GEKREGEN van een vriend van mij die niet wist wat hij met dat 'lompe oude pedaal' moest. Ding is in hele goede staat, dus ben ik wel blij mee. :)

Aangezien het een vriend van je betreft, neem ik aan dat je hem er op hebt gewezen wat zo'n ding waard is?

H.Manback
5 december 2005, 12:22
Nou ja, misschien was het niet zo'n goede vriend :razz: