PDA

View Full Version : Stemapparaat



H@nk
22 juni 2005, 21:47
Weten jullie wat een goed stemapparaat is. Verder zou ik graag weten wat effecten als compressor, sustain, chorus, flanger en overdrive voor geluid geven. Ik heb niet zo lang geleden een Mexicaanse Strat en een Peavey Bandit 112 gekocht. Het geluid dat ik graag zou hebben is een vol, ietwat vervormd geluid dat lang blijft doorklinken. Dit klinkt allemaal erg amateuristisch maar ik ben nog niet meer dan dat.
Bij voorbaat dank!

jero
22 juni 2005, 22:54
http://www.antispywareoffensief.nl/forum/images/smilies/aso/welcomeani.gif

Hoi H@nk,

stemapparaten: kijk eens naar producten van korg (goed en aardig geprijsd), als je het beste wilt kijk naar peterson (wel duur)

Als je een idee wilt krijgen van wat chorus, flanger etcetera doen, surf eens naar www.bossus.com of www.fulltone.com en download de soundclips van de effecten waarin je geinteresseerd bent.

succes
:)

H@nk
27 juni 2005, 20:57
Vooral de site van Boss maakte veel duidelijk.

Thanks

robert-gitarist
27 juni 2005, 21:22
Wat een goed stemapparaat is..
nou ik vind die goedkope van rond de 15 á 20 euro van Ibanez erg goed,en ja het beste vind ik de Korg DTR series en Boss TU-2 stem apparaat.
Veder zijn die stempedaaltjes van Fender ook erg goed :)
Maar goed das mijn idee..
succes ermee...


p.s welcome :D

fullorder
28 juni 2005, 20:06
ik heb zelf de boss tu-2. doet het prima, maar dat zal ook wel gelden voor die korg tuners.
wat ik altijd begrijp wat helemaal de bom is op tuner gebied is een peterson strobe tuner. in ieder heeft die true bypass. wel stukkie duurder dan de rest

JoostBaksteen
28 juni 2005, 22:05
Ik zou eentje kopen waar je niet alleen maar Eadgbe mee kan stemmen. Dit had ik eerst maar als je dan in een andere toonsoort wilt spelen kan dit niet.

Zelf heb ik nu de Boss TU-2 en die bevalt erg goed. Daarmee kan je chromatisch stemmen. Dus je kan gewoon aan snaar aanslaan en je ziet wat voor noot dat is dmv een LCD schermpje. Ook zie je in hoeverre hij vals is doormiddel van 10 LEDjes. Het werkt echt ideaal.

Hiermee kan je bijvoorbeeld ook makkelijk (zuivere) bends oefenen als je (nog) niet goed hoort of ze zuiver zijn.

Mike McCready
28 juni 2005, 22:54
Zelf heb ik nu de Boss TU-2 en die bevalt erg goed. Daarmee kan je chromatisch stemmen. Dus je kan gewoon aan snaar aanslaan en je ziet wat voor noot dat is dmv een LCD schermpje. Ook zie je in hoeverre hij vals is doormiddel van 10 LEDjes. Het werkt echt ideaal.


Volgens mij wil chromatisch zeggen dat je je gitaar in "b" en "#" kunt stemmen.
Goedkopere stemapparaatjes kunnen vaak alleen maar A-B-C-D-E-F-G stemmen.
Met een Chromatische dus ook A#(Bb) - C#(Db) - D#(Eb) - F#(Gb) - G#(Ab)

bram123
29 juni 2005, 02:21
tjonge ik heb echt het goedkoopste flut tunertje allertijden van iemand gekregen die bij een startpakketje van een ibanez bas zat en zelfs dat ding kan tot 4 bs of #s stemmen.
zijn er echt nog tuners die dat niet kunnen dan?

Kim Wilson
29 juni 2005, 09:41
Zelf heb ik nu de Boss TU-2 en die bevalt erg goed. Daarmee kan je chromatisch stemmen. Dus je kan gewoon aan snaar aanslaan en je ziet wat voor noot dat is dmv een LCD schermpje. Ook zie je in hoeverre hij vals is doormiddel van 10 LEDjes. Het werkt echt ideaal.


Volgens mij wil chromatisch zeggen dat je je gitaar in "b" en "#" kunt stemmen.
Goedkopere stemapparaatjes kunnen vaak alleen maar A-B-C-D-E-F-G stemmen.
Met een Chromatische dus ook A#(Bb) - C#(Db) - D#(Eb) - F#(Gb) - G#(Ab)
Correctie:
Chromatische tuners werken wél met noten. Voor halve noten komt er een puntje achter, m.a.w. A# => A.

De goedkopere tuners werken per snaar (1 t/m 6), en als je geluk hebt kun je heb ook nog een halve toon lager instellen.
De Boss TU2 heeft de volgende mogelijkheden:
bb (hele noot lager)
b (halve noot lager)
normale stemming
(bovenstaande mogelijkheden zijn twee keer aanwezig, voor bas én gitaar, en werken per snaar, dus 1 t/m 4 of 6)
chromatisch.Daarnaast kun je de toonhoogte voor het chromatisch stemmen instellen met "Pitch".
Ook kun je nog instellen of je de lampjes "streaming" of gecentreerd wilt gebruiken.
"Streaming" wil zeggen dat wanneer je gitaar te laag staat, lopen de lampjes van links naar rechts, en vice versa. Als ie goed staat, staan de lampjes stil.
Gecentreerd is de gebruikelijke manier. In het midden is een groen ledje waar je naartoe moet werken.

http://www.bossus.com/index.asp?pg=1&tmp=60

Hier kun je ook een beetje zien hoe die werkt en eruit ziet.
Ik heb hem zelf ook al jaren, en wil niet meer anders. Of ik moet over heel veel jaren een 19" rack hebben, dan komt er een 19" tuner in van Korg o.i.d. Gaaf man, al die IKL'etjes (Interessant Knipperende Lampjes) :-D