PDA

View Full Version : Line/speaker outs



Kitaarhiero
27 augustus 2002, 21:28
Is het mogenlijk om een line-out aan een versterker die er geen heeft te maken? Wat zou zoiets kosten?
Lijkt me handig, want ik heb een versterker die wel een kikke geluid heeft maar dus geen line-out (niks geen cab eronder dus, of een opname zonder microfoons).
het is trouwens niet zozeer een oefenversterker!

aadplagiaat
27 augustus 2002, 22:03
Heel simpel is: op je Mastervolume een weerstand van b.v. 10K te solderen en vervolgens daarop een afgeschermde! draad naar een jack-chassisdeel te maken. Deze is dan de line-out. Wellicht moet je nog wel het uitgangssignaal trimmen naar b.v. iets lager dan 1volt. Dit kun je doen door over het chassisdeel van de "hete" kant naar de massa een weerstand bij te solderen.
Neem je hiervoor een weerstand van ook 10K dan wordt de max uitgangsspanning gehalveerd (ongeveer). Neem je 3K9 dan krijg je ongeveer een kwart.

aadplagiaat
27 augustus 2002, 22:06
Moet je wel de "hete" kant van de Mastervolume nemen natuurlijk, anders is je line-out nooit constant.
De hete kant is waar de loper naar toe draait. Dus van de twee buitenste pennen degene die NIET aan massa zit.

waarismijnplectrum
28 augustus 2002, 01:42
en als je dat zowiezo wil doen, kan iedere versterker dan zo'n extra cab aan?
Ik heb namelijk een princeton 50 watt combo, met 2 x10" speakers.

daar heb ik dus ook 2 gewone input jacks op.

zou ik dan dus van 1 van die input jacks een line out van maken?

en zou deze versterker een extra 12" inch cabinet dan "aankunnen?

AllodoX
28 augustus 2002, 07:20
Ligt eraan.. hoeveel Ohm zijn de interne speakers van de versterker, hoeveel Ohm is die externe speaker, en hoeveel Ohm kan die versterker aan ?

Kitaarhiero
28 augustus 2002, 11:21
wat bedoelen jullie met de "massa"?

waarismijnplectrum
28 augustus 2002, 11:23
Hoe kom ik erachter hoeveel ohm mijn interne speakers zijn, want het staat er nergens op :sad:

aadplagiaat
28 augustus 2002, 16:44
Kitaarhiero:
De massa is waar de afscherming van je gitaar aan zit. Deze massa is tevens de "nul" van de hele versterker. Dit betekent dat alle signaal (geluid en voeding) ten opzichte van dit punt gemeten wordt. De massa wordt bij een versterker, als het goed is ook nog eens d.m.v. je randaarde stopkontakt met aarde verbonden.

waarismijnplectrum:
Het beste is de weerstand van je speakers te (laten) meten. Maar als je moet gokken:
Kijk hoe je speakers aangesloten zitten. Als je twee speakers in je cab hebt zijn er twee manieren. 1) Uit je versterker komt een dubbele draad (rood/zwart) en die gaat naar beide speakers, dus rood naar de plus van speaker1 en de plus van speaker2, zwart naar de min van speaker 1 en de min van speaker2. Op deze manier zijn de speakers parallel aangesloten en zijn ze vrijwel zeker elk 8 ohm. Omdat ze parallel staan is de totale impedantie dan 4 ohm.
2) De dubbele draad splitst zich en rood gaat naar de plus van speaker1. De min van speaker1 zit vervolgens aan de plus van speaker2 en de min van speaker2 zit aan de zwarte draad vanuit de versterker. Nu staan beide speakers in serie en de totale impedantie is dan 8 ohm.
Ik weet niet of je hier veel aan hebt eigenlijk, maar hopelijk helpt het een beetje.

waarismijnplectrum
28 augustus 2002, 19:24
heb ik zeker wat aan, bedankt!

waarismijnplectrum
28 augustus 2002, 20:42
Hee ik heb mijn speakers gemeten, en meten elk 8 ohm.

Nu zijn ze parallel geschakeld, maar kan ik ze zonder problemen in serie schakelen?

Robbert
28 augustus 2002, 22:10
Uhm.. monumentje..

Die speakers.. heb je die wel eerst los gemaakt van alle andere kabels (dus met je soldeerkanon), als ze namelijk nog aan elkaar geknoopt zitten, dan meten ze (beide) niet _elk_ 8 Ohm, maar _totaal_ 8 Ohm :grin:

Dus als ze parallel aangesloten zijn, zijn de speakers 16 Ohm per stuk.

waarismijnplectrum
28 augustus 2002, 23:07
Nee ik heb niks van wat dan ook los gemaakt, maar het zit als volgt in elkaar :
Er gaan naar elk van de speakers een dubbele zwart/wit draad, dus neem ik toch aan dat dit parallel is toch? of ben ik nu mis...

(trouwens hij meet niet precies 8 ohm, iets van 7,6. Is dat van belang?)

Robbert
29 augustus 2002, 18:09
Dat hij 7,6 Ohm meet, maakt niet uit. Dat mag je naar boven afronden, dus 8 Ohm.

Het is inderdaad het meest aannemelijk dat de speakers parallel geschakeld zijn. Maar ik begrijp uit je post dat je van één input een tweede output wilt maken om zo een tweede cab te kunnen aansluiten.

Ik vraag mij af of dat wel zo verstandig is? Is het niet slimmer om in de achterkant een gaatje te boren en daar een extra jack te plaatsen?

Overigens als je een cab "extra" wilt gebruiken moet je heel goed in de gaten houden dat de totale impedantie gelijk blijft. Dus ipv. rekening te houden met 2 speakers van, volgens mij dus, 16 Ohm, moet je misschien wel rekening houden met drie of vier speakers (wat jij wilt).

Dus kun je beter kiezen denk ik. Aangezien ik niet verwacht dat er meerdere uitgangen op je trafo zitten.

waarismijnplectrum
30 augustus 2002, 01:22
>> Robbert

even een misverstand uit de weg helpen :
ik heb totaal geen output jack op mijn versterker, en ik wil er juist eentje hebben om er een cab op aan te sluiten.

Kitaarhiero
30 augustus 2002, 11:33
Ja dat wou ik ook weten... 'k heb trouwens wel een 2e input (die het niet doet)...