PDA

View Full Version : Solo-sound



cosmos
21 juni 2005, 17:46
Hi guys, even het volgende.
Ik heb een Koch Twintone, en heb nu met verschillende pedalen al geprobeerd om die extra-vette solosound eruit te halen. O.a. Boss SD-1, Maxon OD-9 en Keeley BD-2, die los wel lekker klinken, maar toch als extra bij de OD channel van de Koch voor mijn gevoel het geheel meer dichtknijpen, en het volume zeker niet omhoog krikken. (OK, dat is nog met een boost-pedaal te fixen, maar dat zal het geheel niet echt helpen ofzo) Ik vraag me nu af of ik toch niet wat meer naar een distortionpedaal moet gaan kijken. (maar wat ik normaal gesproken doe is een pedaal toevoegen bij solo's, terwijl ik op de OD-channel speel)
Ik speel op PRS en Fender heb nu in mijn keten een Ernie Ball volumepedaal, RMC-2, BD-2, MM4, DL4. Een andere versterker is geen optie.

De vraag is nu even, wat is een idee om naar te kijken. Ik vind die OD van de Koch wel erg lekker voor de slagdingen, en vraag me af of een Fulltone Distortion Pro o.i.d. als toevoeging nou echt de boel goed zal doen. Ik moet zeggen dat de samples van de T-Rex Dr. Swamp erg goed klinken, net als de Mudhoney. Maar goed, het blijft een lastig ding.
Ik ben benieuwd wat jullie ervan denken!

fullorder
21 juni 2005, 18:52
Ik gebruik zelf de mudhoney. Mijn versterker is een oude bassman, dus ik heb geen clean of overdrive kanaal of iets dergelijks. M'n bassman overstuurd per definitie al enigzins en de mudhoney ervoor werkt prima.
Je hebt twee modes.
- mooie warme blues distortioin
- moddervette distortion, gaat richting een fuzz

Omdat beide modes heel erg mooi klinken en bruikbaar zijn heb ik de boost-switch zo omgebouwd dat ik 'm kan footswitchen. Je moet met de mudhoney wel even zoeken naar het juiste geluid, omdat de potmeters nogal een groot bereik hebben.

In ieder geval durf ik wel te zeggen dat dit pedaal heel erg belangrijk is voor mijn sound. Ik heb een flinke verzameling bij elkaar en als ik er maar eentje mocht houden was het de mudhoney.

Antal
21 juni 2005, 19:55
Een distortion gaat je niet helpen. Die maakt het alleen maar erger. De vraag is alleen wat wil je? Meer oversturing of meer volume. Meer volume krijg je niet of een klein beetje met een overdrive voor je overstuurde pre-amp. Dan zou ik een cleane booster in je fx-loop zetten.

En voor meer oversturing zou ik gewoon een overdrive nemen. En dan de gain dicht en het volume open. Als hij te dichtgesmeert klinkt dan gebruik je waarschijnlijk teveel gain.

phx
22 juni 2005, 08:43
Al eens een tubescreamer geprobeerd? Werkt heel goed voor mijn twintone. Volume open, drive op 2 uur (van de tubescreamer dan).

cosmos
22 juni 2005, 09:27
Hi,
Die Maxon OD-9 is in feite een tubescreamer, dat zal ik nog eens proberen. Thanks!

tillens
22 juni 2005, 10:10
Carl Martin Hydra Boost voor de zoveelste keer! Damn,wanneer krijgt men het door! 8-)

marc_o
22 juni 2005, 11:57
Dat je meer gain wilt, dat snap ik nog wel, maar meer volume krijg je daar niet zomaar mee, alleen als je de overdrive of distortion op je cleane kanaal gebruikt, op je overdrivekanaal zijn de verschillen miniem. Maar jij hebt de twintone, en daar heb je toch die extra volumeswitch? Ja, okay, dan moet je 2 knoppen intrappen, je overdrive en je volumeknop, maar dat is nu eenmaal niet anders. Trouwens, hoe meer gain je van je Koch gebruikt, hoe minder het effect zal zijn van je extra booster, overdrive of wat je er ook tussenzet.
Voor de rest is het allemaal smaakverhaal over welk pedaal je het liefst hoort, maar aangezien je op Koch en PRS speelt, neem ik maar aan dat je weet wat je wilt horen...

tillens
22 juni 2005, 12:11
Ja inderdaad! Dus proberen maar. meestal teveel gain, minder door de mix. probeer met zo min mogelijk gain te gaan en dan te boosten , het uiteindelijke effect is dan groter!

phx
22 juni 2005, 12:13
Die hydra boost boost toch alleen je volume? Of crankt hij de amp ook een beetje?

tillens
22 juni 2005, 12:20
crankt ook je amp. ligt eraan hoeveel je geeft. dus hoe zet je je amp, en hoe zet je de hydra. ik zelf zet de hydra voor mijn banzai, en die geeft de overdrive sound aan mijn amp, die clean erg clean klinkt, maar als je hard aanslaat of met hums speelt krijg je een voorzichtig rauw randje. de hydra boost je signaal tot 20 dB. en voor 99 eurie kun je je niet een buil vallen altijd handig dit soort pedalen.

fullorder
23 juni 2005, 00:37
Uiteraard is de superduper van zvex ook een hele goede optie. Zeker voor een goed buizenbak zoals de twintone. Kun je zowel machtig mooie drive als volume boost uit halen, of beide :)
Bovendien maakt het je sound gewoon beter. Helderder en groter zeg maar. Gewoon een geniaal pedaal. Wel duur, maar beter zul je ook niet snel vinden. In mijn ogen een must-have.