PDA

View Full Version : Verf (schellak) kopen



Lightner
21 juni 2005, 12:18
Ik was op zoek waar ik schellak kon kopen, dus ik had wat rondgevraagd bij verfleveranciers, maar die wisten van niks, dus ik ben op 't internet gaan kijken. Blijkt dus dat schellak nauwelijks meer verkocht wordt.

Ik kon de onderstaande leveranciers/winkels vinden. Zit daar iets goeds bij? Waar kopen jullie je schellak? (Misschien ook wel handig voor andere bouwers die verf zoeken)

http://www.hironatuurlijkwonen.nl/shop/natuurverf/index.html?target=NatuurverfAURO_Natuurverfschella k.html
http://www.aff-materials.com/~nederlands/100000957a13a0bc9
http://www.hazelaar.nl/product-zoeken.php?zoekkeuze=omschrijving&zoekopdracht=schellak

MattijsL
27 juni 2005, 19:06
bij een hobbyzaak die ook 'kunstschilders-verf' etc verkoopt.

fred dons
27 juni 2005, 19:23
ik koop het bij Groothuizen (verfwinkel) in alkmaar

Globetrotter
28 juni 2005, 14:08
Meubelmakers?

Lightner
12 juli 2005, 22:23
Ik heb nu schellak gekocht bij Hazelaar, maar dat zijn bruine vlokken. Klopt dit?
Ik heb het opgelost in alcohol, en als ik de hals hiermee lak krijg ik een erg licht-bruine hals.. Ik hoopte een blanke hals te krijgen.

Heb ik verkeerde lak gekocht, of doe ik iets verkeerd?

http://home.filternet.nl/~dykstraw/Images/strat/DSC00176.JPG
http://home.filternet.nl/~dykstraw/Images/strat/DSC00195.JPG

(ps, in de laatste foto zit nog erg weinig schellak. Inmiddels zit d'r veel meer in. Je ziet nu de schellak als 't ware onder de alcohol (de alcohol drijft op de opgeloste lak) zitten. De schellak is dan ook een stuk lichter als de bruine alcohol, waardoor je 2 verschillende tinten bruin ziet drijven. (Sorry geen foto..))

Mattia
12 juli 2005, 22:54
Ziet er uit als donkere schellak, niet de 'blonde' standard schellac. Zo te zien is het ook niet helemaal opgelost (zeer, zeer vorzichtig met inderecte hitte verwarmen, en vooral veel bewegen tijdens het oplossen, en verder 'gewoon' wachten). Wat ik vrees is dat deze schellac ook niet was-vrij is (kun ja navragen), dus je moet wachten totdat de was zich eruit 'settled', bezinkt, en je de supernatant (schellak, mooi opgelost, zonder was) kunt aftappen en gebruiken. Is vooral van zeer groot belang als je het onder een laklaag aan wil brengen.

Pierz
13 juli 2005, 11:52
Ziet er uit als donkere schellak, niet de 'blonde' standard schellac. Zo te zien is het ook niet helemaal opgelost (zeer, zeer vorzichtig met inderecte hitte verwarmen, en vooral veel bewegen tijdens het oplossen, en verder 'gewoon' wachten). Wat ik vrees is dat deze schellac ook niet was-vrij is (kun ja navragen), dus je moet wachten totdat de was zich eruit 'settled', bezinkt, en je de supernatant (schellak, mooi opgelost, zonder was) kunt aftappen en gebruiken. Is vooral van zeer groot belang als je het onder een laklaag aan wil brengen.

Waarbij indirecte hitte wil zeggen niet op een vlam ;)

Dus ook niet op een bakje water met een vlam er onder. Eerst het water verwarmen, vlam uit en dan de fles alcohol in de pan. Je wil geen kokende alcohol bij een ontstekingsbron in de buurt hebben en alcohol kookt eerder dan water.

Bovenstaande klinkt misschien een beetje belerend, maar ik heb tijdens mijn studie farmacie vrij slimme mensen toch hele domme fouten zien maken met dit soort dingen.

Mattia
13 juli 2005, 12:12
Ziet er uit als donkere schellak, niet de 'blonde' standard schellac. Zo te zien is het ook niet helemaal opgelost (zeer, zeer vorzichtig met inderecte hitte verwarmen, en vooral veel bewegen tijdens het oplossen, en verder 'gewoon' wachten). Wat ik vrees is dat deze schellac ook niet was-vrij is (kun ja navragen), dus je moet wachten totdat de was zich eruit 'settled', bezinkt, en je de supernatant (schellak, mooi opgelost, zonder was) kunt aftappen en gebruiken. Is vooral van zeer groot belang als je het onder een laklaag aan wil brengen.

Waarbij indirecte hitte wil zeggen niet op een vlam ;)

Dus ook niet op een bakje water met een vlam er onder. Eerst het water verwarmen, vlam uit en dan de fles alcohol in de pan. Je wil geen kokende alcohol bij een ontstekingsbron in de buurt hebben en alcohol kookt eerder dan water.

Bovenstaande klinkt misschien een beetje belerend, maar ik heb tijdens mijn studie farmacie vrij slimme mensen toch hele domme fouten zien maken met dit soort dingen.

Juistem. Goed dat je het even onderstreept, want het blijft gevaarlijk, brandbaar spul.

Lightner
21 juli 2005, 15:36
Inmiddels heb ik andere schellak gekocht. Ik heb blanke schellak gekocht bij http://www.aff-materialen.nl/
Dit ziet er zo uit:

http://home.filternet.nl/~dykstraw/Images/strat/DSC00257.JPG

Na het lakken van de hals ziet de hals d'r zo uit:

http://home.filternet.nl/~dykstraw/Images/strat/DSC00265.JPGhttp://home.filternet.nl/~dykstraw/Images/strat/DSC00266.JPG

Het verschil tussen de bruine en blanke schellak is pijnlijk duidelijk te zien op de volgende 2 foto's. Beide halzen waren in ongelakte, geschuurde toestand gelijk van kleur. Ze waren beide prachtig mooi hout-kleurig.

http://home.filternet.nl/~dykstraw/Images/strat/DSC00267.JPGhttp://home.filternet.nl/~dykstraw/Images/strat/DSC00268.JPG

Na het lakken (heb 2 lagen gedaan met een tussenpoos van 3 uur) heb ik een nacht gewacht. Na die nacht heb ik de hals licht opgeschuurd met 2000 grit. De hals is nu heerlijk glad, glimmend en effen. Er zijn geen stofdelen meer te vinden in de lak.

Gerrit van rijn
23 maart 2011, 12:12
Schellak wordt afgescheiden door de vrouwelijke larven van de Tarchardia lacca.
Schellak wordt ook wel gomlak genoemd.
De larven vinden veel voedsel in de jonge twijgen van onder andere ficussoorten.
Deze takken worden geheel omgeven door de schellak en deze vorm wordt de stoklak genoemd.
Deze stoklak wordt o.a. door vioolbouwers gebruikt omdat hier in de meeste kleurstof zit.
De schellak wordt van de takjes afgehaald, gemalen en gezeefd.
Ze wordt dan in warm water gekneed zodat een deel van de rode kleurstof er wordt uitgehaald.
Deze kleurstof de ‘’lac dye’’ wordt gebruikt als textielverf.
Door het kneden is er een korrel ontstaan, deze korrellak wordt ook wel ‘’seed-lac’’ genoemd.
Deze korrellak wordt (werd) in een, soms wel 10-meter lange katoenen kous gedaan, boven een vuurtje verwarmd en door wringen wordt de schellak eruit geperst.
Deze lak wordt er met een spatel af gehaald en stolt, dit is de zogenaamde knoplak.
De knoplak wordt gebroken tot de gewone schellak.
De kleur is licht oranje en bevat nog zo’n 8% was en ‘’minderwaardige’’ bestanddelen.
Bij de Lemon I zijn die bestanddelen eruit gehaald.
De schellak kan daarna nog gebleekt worden door zonlicht of chloorbleekloog en wordt de was eruit gehaald.
Dit is de lichte bladschellak.
Bijna geheel vrij van kleurstof is de zeer lichte schellak.
Schellak zonder was maar wel met de kleurstof is de ‘’Rubin’’.
De was uit de schellak heeft.
Tegenwoordig wordt schellak ook vermalen zodat het sneller oplost.
Van al deze schellak soorten kan een lak of politour worden gemaakt.
De schellak wordt daarvoor opgelost in een alcohol er lost max. ongeveer 15% schellak op.
De oplossing moet steeds vers zijn dat betekent dat de gebruiker het zelf moet oplossen, een kant en klaar oplossing gaat de kwaliteit achter uit en moet dus nooit gekocht worden.
Dat oplossen gaat in alcohol.
Nu zijn er verschillende soorten alcoholen ten eerste de chemische verschillen, er is methanol (een alcohol met 1C atoom)
Ethanol, een alcohol met 2C atomen en propanol met 3C atomen.
Daarvan zijn er twee verschillende waarvan de 1PA, de isopropanol, of propanol-2 de bekendste is.
Er zijn ook alcoholen met 4C atomen die allemaal butanol heten.
Hoe meer C atomen hoe langzamer de alcohol verdampt.
Dat is belangrijk bij het politoeren waarbij je in één keer het hele oppervlak moet bewerken en als de alcohol dan te snel verdampt gaat dat niet, daarom neem je ook een mengsel van alcoholen.
De meest gebruikelijke alcohol is de ethanol dat is degene met 2C atomen.
Deze ethanol wordt meestal alcohol of spiritus genoemd.
Maar omdat dat de alcohol uit de drank is moet daar accijns over betaald worden als je hem koopt.
Hij wordt daarom gedenatureerd dat wil zegge ondrinkbaar gemaakt.
Dat kan met een groot aantal stoffen.
Bekend is bijv. met methanol (dat giftig is) en dan wordt de alcohol spritusmethilicus genoemd.
Ook word aceton wel gebruikt en heet dan spiritus ketonatus.
Bij brandspiritus wordt naast een denaturatiemiddel, meestel houtgeest dit is onzuivere methanol, ook nog een blauwe kleurstof en een reukstof aan toegevoegd om het drinken te ontmoedigen.
Maar deze alcohol bevat tenminste 15% water en is daarom niet geschikt om er schellak in op te lossen om voor het lakken of politoeren te gebruiken.

Mattia
25 maart 2011, 22:08
Lijkt mij waxed shellac; ik heb liefst dewaxed, of garnet (beetje oranje), blonde of super blonde. Ik bestel zelf 'gewoon' bij Kremer Pigmente in duitsland. Hebben vanalles. Dick.biz ook.

Opgeloste schellac hoort helder te zijn, en ongeveer whisky-kleurig (welke whisky kleur hangt van je schellac af, zeg maar...)

aventoe
8 juli 2011, 20:02
Lijkt mij waxed shellac; ik heb liefst dewaxed, of garnet (beetje oranje), blonde of super blonde. Ik bestel zelf 'gewoon' bij Kremer Pigmente in duitsland. Hebben vanalles. Dick.biz ook.

Opgeloste schellac hoort helder te zijn, en ongeveer whisky-kleurig (welke whisky kleur hangt van je schellac af, zeg maar...)

Mag ik weten exact welk product je daar koopt?

Alvast bedankt,

grizzly
8 juli 2011, 20:17
Bij deze mijn dank aan Gerrit van rijn,
voor de zeer uitgebreide en toch heldere uitleg. Het is voor mij een stuk duidelijker.

In Nederland is schellak het gewoon te koop bij:
http://www.politoeren.com/contents/nl/d33_schellak_politoer_politoeren_politoervernis.ht ml

Dootch
8 juli 2011, 21:24
In Gent is er een winkel op de vrijdagmarkt (drogisterij) die schellak verkoopt.

In Antwerpen is ook een grote drogist die het verkoopt.

Als je kleurloze schellak wil moet je vragen naar de kwaliteit ASTRA.

En ja als de oplossing klaar is moet ze volledig transparant zijn!

Anders zit er inderdaad nog was in.

RS-Rik
9 juli 2011, 14:34
Het is een interessant topic.

Met slijpen en politoeren kun je thuis vaak mooiere afwerkingen krijgen dan met de spuitbus.

Maar er is iets wat ik niet snap.

Waarom zijn sommige posts in dit soort kinderboekzinnen geschreven.

Kan iemand mij dat uitleggen.

Dootch
9 juli 2011, 17:10
reden? Het ene moment van de dag is het andere niet zeker? Heb jij altijd zin om in volzinnen te praten?

Ik weet van taal nochtans één en ander af, wist je zo bvb dat vijl (om te vijlen) zoals in de zin "Voor de rest heb je nog een veil nodig... " met een lange "ij" is .;)



Verder no hard feelings

(waarom gebruikt idereen hier zo veel Engelse afsluiters?)

Zo kunnen we nog uren doorgaan, dit is een forum, en forum is meestal snelle praat.

Enfin, (eens wat Frans staat ook chique) on topic (Eng.)

Politoeren is inderdaad een toffe techniek.

crazycow
11 juli 2011, 14:11
Je kunt schellak bestellen op internet bij (ik meen) politoeren.com. Hij verkoopt blonde/oranje/robijn schellak (ontwast). Je kunt er ook alcohol kopen (98/92%) met bitrix (niet giftig) en andere politoerbenodigdheden.

Ik raad af om de kant en klare schellak te kopen. Ik weet niet precies meer wat er in zit, maar het werkt niet als normale schellak (de lagen 'smelten' niet in elkaar over en je kunt het ook niet meer met alcohol verwijderen en goed repareren (wat is dan het nut ervan vraag ik mij af, maar goed...).

De schellak moet minstens een week oplossen. Je kunt dit versnellen door het eerst te malen en eventueel te verhitten inderdaad (zoals eerder beschreven). Daarna filteren om eventuele vervuiling eruit te halen. Om het iets harder te maken kun je er hars(sandarak) bij doen. Je kunt de kleur van de laklaag min of meer zelf bepalen door blond en robijn met elkaar af te wisselen tot je de kleur hebt die wilt. Wel lastiger als je later moet repareren en dezelfde kleur weer wilt hebben natuurlijk.

Als je een mooie houtsoort hebt, kun je het hout (voor het lakken) nog insmeren met een mengsel van ongekookte lijnolie/siccatief en terpentijn
(2:1:1) om diepte in het hout te krijgen. Daarna minimaal 2 dagen laten drogen! En hoe beter geschuurd hoe mooier... Overigens werkt danish oil ook wel. Gebruik in ieder geval niet alleen lijnolie, want dan duurt het drogen ongeveer een jaar!

Schellak kun je na het aanmaken normaal gesproken een jaar bewaren. Je merkt dat het niet goed meer is als het taai blijft.

crazycow
11 juli 2011, 19:12
Je kunt schellak bestellen op internet bij (ik meen) politoeren.com. Hij verkoopt blonde/oranje/robijn schellak (ontwast). Je kunt er ook alcohol kopen (98/92%) met bitrix (niet giftig) en andere politoerbenodigdheden.

Ik raad af om de kant en klare schellak te kopen. Ik weet niet precies meer wat er in zit, maar het werkt niet als normale schellak (de lagen 'smelten' niet in elkaar over en je kunt het ook niet meer met alcohol verwijderen en goed repareren (wat is dan het nut ervan vraag ik mij af, maar goed...).

De schellak moet minstens een week oplossen. Je kunt dit versnellen door het eerst te malen en eventueel te verhitten inderdaad (zoals eerder beschreven). Daarna filteren om eventuele vervuiling eruit te halen. Om het iets harder te maken kun je er hars(sandarak) bij doen. Je kunt de kleur van de laklaag min of meer zelf bepalen door blond en robijn met elkaar af te wisselen tot je de kleur hebt die wilt. Wel lastiger als je later moet repareren en dezelfde kleur weer wilt hebben natuurlijk.

Als je een mooie houtsoort hebt, kun je het hout (voor het lakken) nog insmeren met een mengsel van ongekookte lijnolie/siccatief en terpentijn
(2:1:1) om diepte in het hout te krijgen. Daarna minimaal 2 dagen laten drogen! En hoe beter geschuurd hoe mooier... Overigens werkt danish oil ook wel. Gebruik in ieder geval niet alleen lijnolie, want dan duurt het drogen ongeveer een jaar!

Schellak kun je na het aanmaken normaal gesproken een jaar bewaren. Je merkt dat het niet goed meer is als het taai blijft.

Puerco
12 juli 2011, 00:34
Bij Bok en zoon (http://www.bok-en-zn.nl/) op de bloemgracht in Amsterdam verkopen ze ook gewoon schellak, puimsteen etc. en bijna alle andere traditionele spulletjes zoals lijnolie, huidenlijm, pigmenten, bladgoud en celluloselak.
Gezellig, bij ons in de Jordaan :ok: