PDA

View Full Version : element plaatsen



jp
27 augustus 2002, 19:43
omdat ik niet zo van de epiphone elementen hou heb ik een gibson p94 gekocht om in mijn epiphone sheraton te plaatsen.
ik heb altijd gehoord dat zoiets redelijk makkelijk te doen is, dus ik heb een element er alvast uitgeschroefd, maar hoe in vredesnaam kan ik mijn andere element erin plaatsen ? aan mijn p94 zit een 'snoertje', maar het epiphone element zit helemaal met een 'dunner snoertje' vast in de body en daar kan ik volgens mij niet komen zonder de gitaar te beschadigen. dus.....help !?!?

Matje
27 augustus 2002, 21:04
Laat het doen als je er geen verstand van hebt.

sebass
28 augustus 2002, 00:26
ja breng maar langs. Ik wil je best helpen maar je geeft een beetje weinig info. Ik moet wel precies weten welke draden er uit het element komen en de kleur. Ik weet niet precies hoe de sheraton eruit ziet ik zoek het nog wel een keer op.

sebass
28 augustus 2002, 00:29
probeer aan de onderkant van de potmeters te komen. Meestal zit er een plaatje aan de achterkant als dit niet het geval is is het ook niet de bedoeling dat je de hele gitaar openzaagt (suprising :smile: ). Haal de desbetreffende potmeter eruit, soldeer wat en doe wat je moet doen en klaar is kees. Duidelijke uitleg he :smile:. Ben te lang op vandaag. Stuur maar een keer een prive bericht en detail foto's van je gitaar dan kan ik je misschien verder helpen. Het is geen rocket science hoor :smile:

Anders Destium
28 augustus 2002, 12:13
Je hebt twee mogelijkheden qua gitaarbody,
-of er zit aan de achterkant een plaatje dat je er af kan schroeven en de hele electronica is te zien (of de schroeven van de brug, dan heb je de verkeerde)
-of het systeem zit aan de bovenkant, normaliter afgedekt door een slagplaat, maar als dit niet zo is moet je de potmeters loskunnen halen...

Zorg er in ieder geval voor als je het zelf wil doen dat je de configuratie van jouw gitaar er bij hebt (bij Epi te vinden waarschijnlijk)...
Als je het niet vertrouwt kan je het laten doen voor een euro of twintig schat ik zo...

piezo
1 september 2002, 13:45
Om aan de electronica van een F-gat gitaar te sleutelen moet je meestal eerst de plugaansluiting lossolderen, dan de potmeters losschroeven en DOOR DE F-GATEN naar buiten halen en dan de rest van het werk doen. Om de zaak later weer in elkaar te krijgen zonder dagen te moeten mieren maak je eerst voldoende lang dun (ijzer)draad vast aan de onderdelen EN draaduiteinden VOORDAT JE DE BOEL IN DE GITAAR LAAT ZAKKEN. Nadat je de boel door de F-gaten naar buiten hebt gehaald kun je die draadjes dan weer gebruiken om de boel op z'n plek te krijgen. Handig is een dun zaklampje en zo'n klein tandartsspiegeltje aan een steel. Succes!

piezo
1 september 2002, 13:50
En nog iets: controleer voor het weer inbrengen van de pots en schakelaars of je elementen nog in fase staan. Als je elementen uit fase staan heb je met beide elementen aan een hol geluid met weinig laag. Dan moet je van 1 element de aansluitingen omwisselen.

Anders Destium
1 september 2002, 17:39
Maar je kan het ook laten doen als je er geen verstand van hebt :wink: