PDA

View Full Version : Hoeveel verschil fender highway 1 en american deluxe



falcovanhoorn
21 juni 2005, 12:57
hey allen ff een vraagje ivm strats, ik ben een beetje rond aan et kijken en vroeg me af hoe groot het verschil is in kwaliteit tussen een highway 1 strat en de american deluxe sunburst, zit iets van 450 euro verschil tussen namelijk. alvast bedankt

Raytheman
21 juni 2005, 13:23
Tijdje terug alle verschillen eens naast elkaar gezet maar dan van de telecasters. HW1 heeft vooral een mindere afwerking qua lak. Zit nl geen laatste laag blanke lak op waardoor hij eerder beschadigd. Brug van HW1 en stemmechanieken zijn 'vintage-style'. Ik zou gewoon op www.fender.com van beide modellen de specs eens naast elkaar leggen.
Wat je ook niet moet vergeten is dat bij de dure een kofffer zit ( die je dus ook betaald) en bij de HW1 niet.
Succes,
Ray

Wietse.com
21 juni 2005, 14:45
HW1 heeft vooral een mindere afwerking qua lak. Zit nl geen laatste laag blanke lak op waardoor hij eerder beschadigd. Dat is juist het hele idee achter de HW1 hè, minder lak, meer sustain...

guvnor
21 juni 2005, 14:56
dacht op harmony central gelezen te hebben dat de Highways in de USA in elkaar gezet worden met Mexicaanse onderdelen. Weet echter niet of dat klopt... Zou wel het prijsverschil weer deels verklaren.

falcovanhoorn
21 juni 2005, 15:27
stel ik koop die american deluxe, zouden jullie die noiseless pickups dan vervangen? of vinden jullie ze over het algemeen goed?

bat
21 juni 2005, 16:33
HW1 heeft vooral een mindere afwerking qua lak. Zit nl geen laatste laag blanke lak op waardoor hij eerder beschadigd. Dat is juist het hele idee achter de HW1 hè, minder lak, meer sustain...
U-huh.

De Highway 1 is gewoon een goedkopere Amerikaan. De klant wil een 'echte amerikaanse' Fender, maar wel graag voor zo weinig mogelijk geld en Fender biedt dat dus aan. Dát is het hele idee achter de Highway 1. Dat er dan vervolgens een mooi verkooppraatje omheen gehangen wordt waarom die goedkopere lakbewerking eigenlijk ook nog eens een reden anders dan geld heeft... tsja, welk merk doet dat niet.

Raytheman
21 juni 2005, 18:23
Nou....goedkoop. ik betaalde 778,- voor een HW1 texas telecaster en nog 170,- voor de bijpassende Fenderkoffer. Bij een american zit die er al bij..
Goedkoper dan dit vind je m volgens mij niet binnen europa. (let wel het gaat hier over de TEXAS HW1 011-3502 dus)

bat
21 juni 2005, 18:28
Nou....goedkoop. ik betaalde 778,- voor een HW1 texas telecaster en nog 170,- voor de bijpassende Fenderkoffer. Bij een american zit die er al bij..
Goedkoper dan dit vind je m volgens mij niet binnen europa. (let wel het gaat hier over de TEXAS HW1 011-3502 dus)
Tja, goedkoper is nog niet automatisch goedkoop. :wink:

Raytheman
21 juni 2005, 18:30
zie ook: http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?p=669546&highlight=#669546

:D

flupke
22 juni 2005, 14:36
ik heb zelf een highway one honey blonde strat met maple neck en moet zeggen dat ik er heel tevreden over ben.er zitten misschien niet dezelfde pickups in als in de duurdere fenders en je krijgt er geen case bij,en dat verklaart het prijsverschil.maar andere pickups kan je erna nog altijd insteken naar keuze.de afwerking is op en top oke hoor!maar...de ene gitaar is de andere niet,het kan dus zijn dat de highway 1 in de ene winkel iets minder is van afwerking dan in de andere,dit heb ik ook al gezien met de duurdere modellen,dus het beste is om zelf te kijken en te testen ter plaatse.de richtprijs is rond de 700-800 euro maar ik heb de mijne maar 550 euro betaald NIEUW!je moet alleen goed zoeken.de mijne komt van in duitsland,effe dag je de grens over in keulen daar is het ook maar 16% btw.ook op deze duitse site heb ik de goedkoopste hw1 serie gezien http://www.musikhaus-hermann.de/shop2/index.php
rond de 550 euro(de sunburst is wat duurder dat is normaal)
veel succes!

Raytheman
22 juni 2005, 18:08
Die prijs betreft de 'gewone' HW1; dus niet de HW1 texas. Die ben ik nog niet tegengekomen onder de 780 euro..

marcelthijssen
22 juni 2005, 18:37
veel verschil tussen de highway en de deluxe:

highway serie heeft alle hardware (stemmers, brug, enz) van een mexicaanse fender en dus kwalitatief minder. De lak kun je van houden, is wat transparanter, maar beschadigd wel veel sneller. Pickups kan ik niets over zeggen...

deluxe serie heeft een betere afwerking op alle gebieden. Locking tuners, en 'n ontzettend lekkere hals :) inclusief koffer. Heeft de nieuwe noiseless pickups... ik heb ze d'r nog steeds inzitten want ze bevallen me prima. Ik heb zelf voor de deluxe gekozen, dus dat geeft meteen mijn voorkeur aan :)

flupke
23 juni 2005, 00:08
waar staat dat het dat alle hardware op een highway 1 van mexicaanse origine zijn? :???: de lak is inderdaad dunner maar dat komt de klank ten goede,en je hoeft geen 20 jaar te wachten tot je lak relic word.op een deluxe heb je andere tuners(locking),maar deze houden even goed de tuning als de standaard fender tuners,ze zijn gewoon luxueuzer,maar dat ze beter zullen zijn betwijfel ik sterk ondanks de naam"locking tuners"of wil men mij doen geloven dat ik alle 5 minuten moet stemmen met men highway en met die deluxe niet? :-D .ik heb ook op een deluxe strat gespeeld en de afwerking is goed,maar rechtvaardigd volgens mij het prijsverschil niet.en de bijhorende koffer betaal je zowieso mee in de prijs dus je kan hem evengoed ook erna bij een highway 1 aanschaffen.mijn highway 1 neck speelt als een pareltje,en ben zeer blij dat ik het verschil in geld in men zak heb gestopt,en heb kunnen sparen voor een leuke lampenamp :-D maar das mijn mening hoor,je moet is gaan spelen op de 2 gitaren en kijken welke je t beste bevalt 8-) maar laat je zeker niet beinvloeden door vooroordelen,want dan ga je automatisch steeds de duurste gitaar nemen omdat vele mensen denken duurder is beter :D ga op je gevoel af en dan zit je goed :wink:

Raytheman
23 juni 2005, 13:09
+1
Iedereen vind z'n eigen gitaar natuurlijk het beste anders had je er niet voor gekozen. De een kijkt alleen wat beter rond en vergelijkt misschien wat meer dan de ander 8-)

flupke
23 juni 2005, 15:33
inderdaad 8-) vandaar goed rondkijken :lol: ik wou me daarnet een 50's mexican strat kopen trouwens.zeer degelijke kwaliteit moet ik zeggen,maar ik ben toch gegaan voor de ibanez jetking jtk 1 in ivoorkleur.(aangezien ik al een strat had)ik was er op slag verliefd op en heb deze dan ook onmiddlijk besteld.echte 60's vibe en sound! :-D
http://www.8thstreet.com/images/ibanez-jetkingkiiv.jpg

Jeanken
24 juni 2005, 12:43
Ok, je moet niet automatisch denken van duurder is beter, maar je moet nu ook weer niet gaan denken dat de goedkopere modellen van hetzelfde merk en model even 'goed' zijn als die duurdere. Het verschil in prijs zit hem ergens in weet je. Ik heb nu zo'n Deluxe staan, inderdaad prachtig afgewerkt, kheb hem in Montego Black en die komt met zo'n goudachtige slagplaat, werkelijk klasse.
De pickups zijn heel lekker, ik ben zeker van mening niet meteen andere pickups in een nieuwe gitaar te gooien, toch niet in die prijsregio, speel er eerst wat mee en zie wat je eruit kan halen, later andere instoppen kan je nog altijd.
Ik weet niet wat die HW-1 aan mogelijkheden heeft maar die push/pull op de American Deluxe is wel heel leuk, serie-paralel schakelen, andere condensatorwaarden, meteen een heel arsenaal aan klanken onder je vingers. Die locking tuners, waarom veranderen zoveel gitaristen de tuners op hun gitaar denk je? Omdat het wel degelijk iets uithaalt, er zitten Schaller/Fenders op die Deluxe en die zijn heel goed. Vooral als je veel met je tremelo werkt zal je het verschil gauw voelen.
Verder dan die koffer die je bijbetaald, waar natuurlijk, maar om daarom dan een HW-1 te kopen, lijkt me maar vreemd, en als je achteraf daar nog een koffer bijkoopt zal je die wel duurder betalen dan meteen in de prijs.
Oja, Falco, je hebt een pm van mijn Deluxe :-D

falcovanhoorn
24 juni 2005, 16:07
thanks maar ik ga voor de 3 tone sunburst, als je et doet moet je et ook goed doen he :P dan ff pimpen a la dave murray of janick gers en dan ben ik blij :D

Jeanken
24 juni 2005, 16:11
Misschien hou ik die Deluxe wel zelf over, het is echt een prettige gitaar en later raak ik er ook zo wel vanaf, ik wens je er veel plezier mee.