PDA

View Full Version : wat schuift het?



Artio
21 juni 2005, 11:17
Ik heb een vraagje. Als je een gitaarwinkel hebt, wat schuift dat, kan je dr droog brood van eten? Ik ben heel benieuwd.
Groeten Artio

DaveItUp
21 juni 2005, 11:22
Hehe ik denk niet dat het antwoord een simpel ja of nee en een x aantal euro's zal zijn.

prs
21 juni 2005, 11:25
Dat is een vraag die ik mijzelf ook vaker gesteld heb. De huidige economische tijd zorgt ervoor dat veel commerciele bedrijven het niet meer redden, gitaarzaken horen daar zeker bij aangezien dit toch luxegoederen zijn waar mensen als eerst op besparen.
Ik denk dat voornamelijk de wat kleinere zaken erg te lijden hebben onder de teruglopende bestedingen van de consument.
Neem je zo'n zaken als Musik Produktiv of Feedback, daar zal het wel altijd goed blijven gaan. Hebben meestal wel wat reserve en verkopen ook veel omdat ze de inkoopkosten laag kunnen houden (doordat ze vaker in de diepte inkopen).
Een droge boterham is er misschien nog wel in te verdienen maar het zal absolutu geen vetpot zijn, tenzij je een grote winkel met meerdere vestigingen winstgevend op poten kunt zetten.

Artio
21 juni 2005, 11:28
dank je dat is tenminste een antwoord waar ik wat aan heb haha. Ik zat er gewoon een beetje over tw peinzen en ik vraag me ook af of je meer omzet draait als je goedkope en vooradige gitaren verkoopt (zoals staffhorst utrecht) of juist exclusief en prijzig.....
Groetjes Artio

Anders Destium
21 juni 2005, 11:46
Het winkelbedrijf loopt momenteel heel slecht, er is of achteruitgang of stagnatie. Koppel dit aan inflatie en je wordt er niet echt rijk van. De beste (en enige) manier om op dit moment geld te verdienen is via óf een pure internetwinkel of een combinatie internet/winkel. Als je alleen een magazijn hebt is je overhead laag en kun je zelfs met concurrerende prijzen nog winst maken. Een nadeel is wel dat mensen alleen bij je komen vanwege de lage prijzen, als een ander nog goedkoper is ben je weg. Het krijgen van een naam is ook belangrijk, maar je moet omzet draaien om geld te verdienen. Ik heb een winkel meegemaakt met twee ontzettend enthousiaste gasten die een paar jaar van het conservatorium afwaren. Geweldige service, maar ze verkochten erg weinig. Heel jammer, dus na een paar jaar failliet.

Artio
21 juni 2005, 11:51
ja ik vat em.....persoonlijk denk ik wel dat dit de beste tijd zou zijn om eem winkel te beginnen.....dan kan het alleen maar meer worden hahaha. Als de economie weer een beetje aantrekt heb je tijd gehad om een beetje naam te maken en stijgen de bestedingen weer.... ik vraag me wel af in hoeverre er vraag is naar een nieuwe winkel... en hoe tevreden mensen zijn over bestaande winkels.....ik ben over het algemeen erg kritisch....dus ik vind dat het altijd beter kan...
Groetjes

dejohan
21 juni 2005, 13:09
dank je dat is tenminste een antwoord waar ik wat aan heb haha. Ik zat er gewoon een beetje over tw peinzen en ik vraag me ook af of je meer omzet draait als je goedkope en vooradige gitaren verkoopt (zoals staffhorst utrecht) of juist exclusief en prijzig.....
Groetjes Artio

Aan omzet heb je niks hoor. Je moet winst hebben.

:wink:

marc_o
21 juni 2005, 15:11
ja ik vat em.....persoonlijk denk ik wel dat dit de beste tijd zou zijn om eem winkel te beginnen.....dan kan het alleen maar meer worden hahaha. Als de economie weer een beetje aantrekt heb je tijd gehad om een beetje naam te maken en stijgen de bestedingen weer.... ik vraag me wel af in hoeverre er vraag is naar een nieuwe winkel... en hoe tevreden mensen zijn over bestaande winkels.....ik ben over het algemeen erg kritisch....dus ik vind dat het altijd beter kan...
Groetjes

Dan wens ik je veel succes met je ondernemingsplan en het bij elkaar krijgen van geld voor inrichting en inkoop, waarvoor je toch een bank moet zien te overtuigen, welke doorgaan prima op de hoogte zijn van de huidige economische ontwikkelingen. Een klein beetje voorraad kost al gauw 40 duizend eurootjes, en het meeste geld zit in de onverwachtte zaken, zoals een voorraad snaren, stekkertjes, snoertjes, en noem maar op. Grote merknamen leveren echt niet alles wat je zomaar in je winkel wil hangen, ze komen eerst eens even kijken of je wel weet wat je doet (eh, ja, ik heb ooit geprobeerd een zaak op poten te zetten en heb het plan snel weer laten varen) Klein voorbeeld is de aanbieding die Feedback had met de Fender highway 1 gitaren, die ze verkochten voor de inkoopprijs van een kleinere winkel.....zoveel winst zit er niet op namelijk.

Rewind
21 juni 2005, 15:48
Hmm, misschien als je richwood-dealer wordt...
dan profiteer je er juist van dat mensen op hun gitaren besparen!

dejohan
21 juni 2005, 15:58
Ik denk dat je misschien het meest toekomst hebt met een internet/importbedrijfje voor zeldzame shit die hier momenteel moeilijk te krijgen is, zoals boutique amps en pedaaltjes, minder bekende maar zeer gewaardeere merken/modellen, buizen, onderdelen voor amp en pedaaltjes.
Dingen voor de kenners dus.

Wat ook nog een idee is: een tweedehands muziekwinkel.

Artio
21 juni 2005, 16:00
ach ik kan er natuurlijk op rekenen dat jullie dan allemaal een gitaar bij mij kopen...dus hewaar maak ik me druk om hahahaha ;)
Groetjes

Rock n' sad
21 juni 2005, 16:45
Hier in belgie stond er vorige week een hele pagina in de krant dat de verkoop van muziekinstrumenten erg in de lift zit , Het artikel samengevat :

vooral de gitaar verkoopt goed , omdat die voor puberale beginners niet eens meer hoeven te kosten als een playstation , Er worden ook veel proffesionele gitaren verkocht , de verhouding zou ongeveer 60 % - 40 % zijn ( beginners - profi )
De drumstellen verkopen ook fantastisch goed tegenwoordig , een keyboard word praktisch niet meer gekocht ...

dejohan
21 juni 2005, 16:52
Hier in belgie stond er vorige week een hele pagina in de krant dat de verkoop van muziekinstrumenten erg in de lift zit , Het artikel samengevat :

vooral de gitaar verkoopt goed , omdat die voor puberale beginners niet eens meer hoeven te kosten als een playstation , Er worden ook veel proffesionele gitaren verkocht , de verhouding zou ongeveer 60 % - 40 % zijn ( beginners - profi )
De drumstellen verkopen ook fantastisch goed tegenwoordig , een keyboard word praktisch niet meer gekocht ...

Er is een nieuwe punkgolf in wording. :D

NostraJanus
21 juni 2005, 16:54
Het winkelbedrijf loopt momenteel heel slecht, er is of achteruitgang of stagnatie. Koppel dit aan inflatie en je wordt er niet echt rijk van. De beste (en enige) manier om op dit moment geld te verdienen is via óf een pure internetwinkel of een combinatie internet/winkel. Als je alleen een magazijn hebt is je overhead laag en kun je zelfs met concurrerende prijzen nog winst maken. Een nadeel is wel dat mensen alleen bij je komen vanwege de lage prijzen, als een ander nog goedkoper is ben je weg. Het krijgen van een naam is ook belangrijk, maar je moet omzet draaien om geld te verdienen. Ik heb een winkel meegemaakt met twee ontzettend enthousiaste gasten die een paar jaar van het conservatorium afwaren. Geweldige service, maar ze verkochten erg weinig. Heel jammer, dus na een paar jaar failliet.
Heb je het toevallig hier over Mijnheergitaar in Amsterdam?

Jeanken
21 juni 2005, 17:59
Volgens mij kan je beter voor en na de uren via internet tweedehands wat verkopen. Doe ik ook, ik heb het zelf nog beter, de 'particulier' waar ik ooit mijn eerste Gibson kocht weet enkele truckjes om goedkoop aan gitaren te raken en doordat ik met enkele vrienden terugging deel ik nu in de winst. Hij is namelijk Waal en ik neem Vlaanderen voor mijn rekening.
http://muziek.2dehands.be/winkel/BJ_Guitars/
Iemand interesse :-D
Volgens mij zijn het slechte tijden om iets op poten te zetten tenzij je inderdaad met zo'n Richwood of Stagg spullen aankomt, maar een beetje gitarist heeft wel de fierheid dat niet te doen. Vooral die Stagg dan, Richwood schijnt nog goed te zijn voor de prijzen, maar dat is weer een andere discussie..